Image

Pride Amsterdam en de progressieve kerk

Artikel
17 juli 2024

Op zaterdag 27 juli begint de Amsterdamse Pride, hét lhbti-event van Nederland. Dit negen dagen durende gebeuren wordt afgesloten met de beruchte botenparade in de grachten van de hoofdstad op de eerste zaterdag in augustus. De Pride is niet alleen een seculiere aangelegenheid, ook progressieve kerken en religieuze organisaties doen mee. Zij spreken over de ‘Religious Pride’. 

Onder de kerken en organisaties die meedoen bevinden zich de Protestantse Kerk Amsterdam (PKA), het Leger des Heils en de Evangelisch-Lutherse Kerk van Amsterdam. In het Nederlands Dagblad vinden we een artikel over de aankomende Pride waarin een aantal mensen aan het woord komen uit deze gemeenschappen.

Als eerste lezen we over Wiek Hijmans (co-voorzitter kerkenraad Oudekerkgemeenschap Amsterdam). Hij kan er niet bij dat het onderwerp lhbti zo gevoelig ligt in christelijke kringen: ‘Ik snap niet dat het instituut kerk mensen uitsluit. Om iemand anders de liefde te ontzeggen, begrijp ik gewoon niet. Dat staat tegenover hoe ik Jezus begrijp.’ Wiek voegt daar verder aan toe: ‘Ik geloof dat je juist Gods koninkrijk een stapje dichterbij brengt als je de veelvormigheid van je gemeente omarmt. Een homoseksueel accepteren zoals die is, is een daad van christenliefde.’ 

Lhbti-pastor
De PKA heeft een speciale ‘pastor’ in dienst voor de lhbti-gemeenschap, Wielie Elhorst. Deze komt in het artikel niet aan het woord, maar er is genoeg over hem te vinden via een Google-search. Elhorst is naast geestelijke voor de Protestantse Kerk ook activist. Hij vindt dat het traditionele gezin in de kerk te veel op een voetstuk wordt gezet. Het draait volgens hem in het evangelie om de liefde en niet om het gezin. ‘Ik denk dat het goed zou zijn als de kerk überhaupt uit de kramp van seks en relaties zou komen. Deze wereld kent tegenwoordig zoveel meer relatievormen. De kerk schotelt impliciet het huwelijk nog altijd voor als ideaalplaatje. Maar uit alle onderzoeken blijkt dat trouwen fors in populariteit is afgenomen. Stellen kiezen tegenwoordig sneller voor samenwonen. Bovendien hebben veel mensen vaak niet één maar twee of drie betekenisvolle relaties in hun leven. Er bestaan ook regenbooggezinnen, of mensen die met z’n drieën in een relatie zitten en erg veel van elkaar houden. Zou dat dan niet kunnen?’ Hij wil dan ook graag de eerste zijn die namens de kerk de zegen meegeeft aan zo een relatie: ‘Ik zeg wel eens gekscherend: ik wil de eerste dominee zij die drie mensen voor het altaar heeft staan.’ 

Voorzitter Pride Amsterdam
Suzanne van der Laar is de voorzitter van Pride Amsterdam. Ook zij komt aan het woord in het artikel in het ND. Zij is zelfverklaard gelovige, raadslid voor D66 te Almere en de eerste Miss Leather Netherlands (2019). Dit laatste is een verkiezing van lhbti-ers die een zogenaamde ‘leer-fetish’ hebben (Google dat maar niet). Zij is van mening dat een vrouw zich niet hoeft te schamen voor haar seksualiteit. Over haar fascinatie voor leer zegt ze: ‘Ik weet dat de leergemeenschap er wat extreem uitziet, maar ze staat voor liefde en de ander niet laten vallen. Het gaat om opkomen voor de medemens, zodat elk mens dezelfde rechten heeft, ongeacht van wie je houdt en wat je huidskleur is.’  Deze vrouw gaat preken in de Pride-dienst die het komende weekend gehouden wordt. Ze preekt dan over de vrouw van Lot bij de vlucht uit Sodom. Thema is ‘durven, loslaten en kiezen.’ Ze is van mening dat ieder zijn eigen geloof mag hebben: ‘Mijn opa zei altijd: ‘Iedereen gelooft op zijn eigen manier.’ Ik ben het daar mee eens. Dat vind ik het mooie aan het geloof.’

Duiding
Er is hier veel over te zeggen. Laten we beginnen bij de veronderstelling dat liefde altijd goed is in de ogen van God. Wiek Hijmans spreekt hierover, als ook Elhorst, maar is dat juist? In het aankomende augustusnummer van Het Zoeklicht magazine, schrijft Armand Gimbrère daar nu juist een artikel over. Alvast een voorproefje daaruit: ‘Een veel gehoord argument is dat liefde een gift van God is en dat om die reden liefde tussen twee mensen, ook van hetzelfde geslacht, altijd Zijn goedkeuring heeft. Liefde is inderdaad een gift van God, maar het is nooit de enige factor om te kunnen bepalen of iets goed of fout is. Louter en alleen liefde tussen twee mensen maakt deze nog niet rechtsgeldig. Een man kan diepe en echte liefde voelen voor de vrouw van een andere man, maar dat keurt overspel nog niet goed. Alle echte liefde tussen mensen is door God gegeven, maar de verschillende manieren waarop die liefde kan worden geuit, ordent de Bijbel: de seksuele uitdrukking van liefde is alleen voorbehouden aan man en vrouw binnen het huwelijk.’

Verder wordt er gezegd dat je homoseksualiteit en de lhbti-mens moet accepteren zoals die is. Dat zou een daad van christenliefde zijn. Nou is het zeker waar dat liefde voor de naaste een belangrijke deugd is in het christendom, maar hier wordt de Bijbelse boodschap wel verdraaid. Liefdevol naar de ander zijn, betekent immers ook iemand waarschuwen en oproepen om het kwade niet te doen. Het kwaad en de zonde hebben namelijk desastreuze gevolgen voor een mensenleven.
Rom. 6: 23 zegt terecht dat het loon op de zonde de dood is. Zonde tast alles aan in gebrokenheid, verderf en ondergang. Het niet aangeven dat zonde, zonde is en alles maar accepteren, is daarom juist uiterst liefdeloos! En homoseksualiteit is een zonde. De Bijbel laat onomwonden zien dat het een van de seksuele zonden is (net als overspel, hoererij, incest, seks met dieren, groepsseks, etc.). 1 Kor. 6 vers 9 en 10: ‘Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven.’ Hoe erg is het als mensen dit Koninkrijk mislopen! Het is daarom onze opdracht om ieder mens te waarschuwen en op te roepen om tot bekering te komen, opdat ze in de verlossing van Jezus het eeuwige leven ontvangen. Dat is echte liefde!

Gods Woord geeft ons de veilige grenzen aan van een goed leven naar Gods wil. Die grenzen lopen op seksueel gebied binnen de monogame, levenslange relatie tussen een man en een vrouw. Deze relatie is ook het beste voor het gezin. In Genesis 2 lezen we over de wil van God voor man en vrouw in de schepping: ‘Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.’ In het Nieuwe Testament is dit dan ook de norm voor de gelovigen. 1 Tim. 3 laat ons zien dat dit bijvoorbeeld gevraagd wordt voor opzieners en diakenen: zij moeten allen man van één vrouw zijn. Overspel en allerlei afwijkende seksuele omgangen en relatievormen horen niet bij wat God voor ogen heeft in zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Wat progressieve christenen dan ook zeggen over huwelijken met meerdere mensen, regenbooggezinnen, de realiteit van de goddeloze mens in samenwonen en meerdere partners, past daar niet bij. Gods Woord geeft gezonde kaders. Alle onderzoeken daarna laten overigens ook zien dat het traditionele gezin van één man en één vrouw waar liefde, trouw en veiligheid heersen (naar Gods orde) de beste omgeving is voor kinderen om op te groeien. 
Gods Woord geeft verder ook grenzen aan wat geloven is. Je kunt niet alles geloven wat je maar wilt en je gelovig of christen noemen. De eerste brief van Johannes leert ons al dat ieder gelooft en belijdt dat Jezus de Christus is, die in het vlees gekomen is om ons te verlossen van onze zonden, die daarvoor stierf aan het kruis en opstond uit de dood, een kind van God is geworden (1 Joh. 2 en 4). Rom. 1: 17 zegt: ‘Want gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven staat: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.’ Om het daarna in Rom. 5: 1 zo te stellen: ‘Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.’ Want alle mensen hebben gezondigd en ontberen de nabijheid van God, maar er is gerechtigheid door Jezus en Zijn genade, namelijk ‘door de verlossing in Christus Jezus’ (Rom. 3: 25). En die genade en redding mag vervolgens gestalte en uiting krijgen, want: ‘Wie zegt: ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten we dat we in Hem zijn (1 Joh. 2: 4 en 5).’ 
Het is dus onjuist om geloven te verkleinen tot wat jij wilt dat het is. Een geloof zonder kaders, dat buiten Gods Bijbelse normen valt, past niet bij wat Gods Woord leert over wat geloven is. 

Zo zie je dat het allemaal heel mooi klinkt al die woorden over inclusiviteit, acceptatie en diversiteit, maar dat het haaks staat op wat waar is en in Gods ogen goed. Het past niet op dat wat van ons gevraagd wordt als kinderen van God door Jezus. Toch zal de komende dagen en weken het verhaal van de dominante maatschappelijke lhbti-ideologie weer klinken. En het zal ons als Bijbelvaste christenen dan niet in dank worden afgenomen dat we een andere visie hebben. Toch bijven we staan op Gods Woord. We kunnen niet anders. Zijn Woord alleen is immers voor ons leidend in het leven. Niets anders dan dat!

Zaterdag 5 oktober is de Zoeklichtdag. Vergeet niet uw kaarten te bestellen.

Neem ook een abonnement op Het Zoeklicht magazine voor meer van dit soort content!