Image

Engelse evangelist in hoger beroep over arrestatie rond anti-islam bord

Artikel
03 februari 2025

De Engelse straatevangelist Ian Sleeper is verwikkeld in een juridisch gevecht over een bord dat hij op straat bij zich droeg waarop de tekst stond: ‘Love muslims, hate islam, Jesus is love and hope’ (houd moslims, haat islam, Jezus is liefde en hoop). Hem wordt lastig vallen van mensen, het veroorzaken van onrust en nood aangerekend, maar is dat terecht? Het is in ieder geval een treffend voorbeeld van waar we staan als westerse maatschappijen.

De evangelist klaagt de politie aan. Hij werd niet alleen gearresteerd vanwege het bord, maar daarna ook nog eens 13 uur vastgehouden op het bureau, alvorens weer te worden vrijgelaten. Hij vindt zijn arrestatie onterecht. Hij heeft immers geen discriminerende opmerkingen gemaakt of een bevolkingsgroepen beledigd. Het enige dat hij uitte was religiekritiek en dat mag je - ook onder Britse wetgeving - doen. Toch gaf de rechter de politie gelijk: vanwege de kans op onrust en spanningen in de openbare ruimte, mocht Ian Sleeper opgepakt worden.

Dit is de omgekeerde wereld. Als je opgepakt wordt, omdat anderen er last van zouden kunnen hebben en onrust zouden kunnen gaan stoken, enkel vanwege het feit dat jij je grondwettelijke vrijheden uitoefent, draai je de boel om. De uitoefenaar is dan niet het probleem, maar de mensen die er aanstoot aannemen. Die zouden aangepakt moeten worden.
Dit is dan ook de kern van het verwijt. De organisatie die Ian ondersteunt, The Christian Legal Centre (het christelijke rechtscentrum), betoogt dat er sprake is van two-tier policing, wat inhoudt dat de politie niet gelijk handelt in gelijke gevallen. Zo wordt Ian opgepakt, maar als bijvoorbeeld pro-Palestina demonstranten oproepen tot jihad tegen Israël gebeurt er niets, aldus de organisatie. Er lijkt zo gekozen te worden voor de makkelijkste weg in plaats van de juiste weg.

De straatevangelist heeft aangegeven door te zullen procederen, totdat hij recht heeft gekregen of de juridische middelen op zijn: ‘Als je niet meer kritiek mag hebben op een religie, terwijl je zelfs zegt dat je van moslims houdt, waar is dan de vrije dialoog nog in de maatschappij?’ 

Bron: Christian Today