Image

De opnameleer gaat verder terug

Artikel
01 november 2024

Het is alweer jaren geleden dat ik met een collega-voorganger in de auto zat en hij mij vroeg naar mijn visie op de opname van de gemeente. Hij was van mening dat je toch wel erg dom moest zijn om daar nog in te geloven als weldenkend christen. Het was immers John Darby die dit idee pas in de negentiende eeuw verspreidde. Daarvoor hoorde je er niemand over. Dat zei volgens hem genoeg.

Ik was jong, ook als voorganger en weet nog levendig, hoe ik onder de indruk was van zijn directe aanval. Ik probeerde hem van repliek te dienen door te zeggen dat iets niet waar of onwaar is, omdat het eerder of later is bedacht. Hoe hij daarop reageerde of hoe het gesprek destijds is afgelopen, weet ik niet meer.

EEN DWALING?
Dit voorbeeld uit mijn eigen leven schildert denk ik treffend hoe visies en opvattingen over het einde en vooral over de opname, opgeschoven zijn de laatste jaren. Waar in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw vrijwel elke evangelische christen geloofde in de opname en de spoedige terugkomst van de Heere Jezus, is dat nu anders. Een paar weken geleden plaatsten we op Zoeklicht TV een video over de opname, speciaal voor mensen die hiermee nog niet vertrouwd zijn. We legden de basis van dit idee uit aan de hand van ‘onwetende vragen’. Inmiddels is deze video meer dan 10.000 keer bekeken en de reacties liegen er niet om. Sommigen reacties zijn positief, maar velen ook niet: de opname zou on-Bijbels zijn en ook hier weer klinkt het verwijt dat het een ‘moderne’ vinding is en dus een dwaling.

Je zou er onzeker van kunnen worden als het zo over je heen komt. Dat jij nog gelooft in de maranatha- boodschap... triest... Maar gelukkig hoeft dat niet! Om het argument van mijn collega bijvoorbeeld tegen het licht te houden: de papieren van de leer van de opname van de gemeente zijn veel ouder dan de negentiende eeuw. Er wordt wat dat betreft veel gepapegaaid, zonder dat er daadwerkelijk kennis aan ten grondslag ligt.

Een anekdote: er was een Amerikaanse voorganger die een beloning van 500 dollar uitloofde voor het bewijs dat de leer van de opname van de gemeente voor de grote verdrukking, al bekend was voordat John Darby en zijn metgezellen dit in de negentiende eeuw verkondigden. Hij had daarbij het volste vertrouwen dat het geld in zijn portemonnee zou blijven. Toch moest hij betalen, want iemand wist dat een baptistenvoorganger te Philadelphia genaamd Morgan Edwards, dit al verkondigde in 1742 en deze dominee was niet eens de enige!

VEEL VERDER TERUG
Maar de leer van de opname gaat nog veel verder terug. In de vierde eeuw werd de opname voor de grote verdrukking ook al verkondigd. Zo is er een preek overgeleverd uit het jaar 372 waarin letterlijk staat: “Waarom wijzen we niet elke zorg voor aardse dingen af en bereiden we ons niet voor op de ontmoeting met de Heere Jezus, zodat Hij ons kan verlossen van alle verwarring die in de wereld heerst? Alle heiligen en uitverkorenen van God worden vergaderd vóór de verdrukking, die zal komen en zij gaan naar de Heere, zodat zij de verwarring niet zullen zien die de wereld zal overspoelen als gevolg van onze zonden.” Er zijn theologen die menen dat deze preek uit de zevende eeuw komt, maar dan nog: dat is vele, vele eeuwen voor de negentiende eeuw.

Tijdens de Middeleeuwen werd de leer van de opname niet uitgedragen. Dat paste niet bij de rooms-katholieke leer over de toekomst en omdat die kerk destijds allesoverheersend dominant was, hoorde je geen alternatieven.
Daarbij konden en mochten gewone gelovigen de Bijbel niet zelf lezen, die bovendien enkel in het Latijn beschikbaar was. Zelf iets ontdekken was vrijwel onmogelijk. Dat werd in de tijd van de Reformatie en daarna anders toen de Bijbel in de lokale talen van mensen werd vertaald. Als gevolg daarvan verspreidde de leer van de opname zich ook. Mensen gingen namelijk zelf lezen en ontdekten aldus de waarheid en zo kwam de leer van de opname steeds verder.

Wat wil ik hier nou mee zeggen op deze opiniepagina? Vooral dat we ons dus niet uit het veld moeten laten slaan door allerlei opvattingen die de opname van de gemeente voor de grote verdrukking, in twijfel trekken. Het is vandaag de dag niet meer trendy om daarin te geloven en het wordt daarom ook helaas op nog maar weinig plaatsen verkondigd. Vele theologen en voorgangers kijken erop neer, maar dat betekent niet dat we daarmee de opname overboord moeten zetten. De leer van de opname heeft goede Bijbelse papieren en veel van wat geroepen wordt is weinig doordacht. Ik wil jullie daarom oproepen om te blijven geloven in de hoop en te blijven geloven in onze komende verlossing. Die hoop is ons immers gegeven om ons te vertroosten en kracht te geven. Wij als Het Zoeklicht zullen dit altijd blijven verkondigen en getuige bijvoorbeeld het aantal kijkers naar de video’s op Zoeklicht TV, is dit geen luxe maar eerder noodzaak. Mensen zoeken kennelijk hoop en gelukkig: die is er. Daarom, broeders en zusters, draag het uit!

Roelof Ham

Dit is een van de artikelen die je in ons maandelijkse magazine vindt. Het is afkomstig uit het allernieuwste nummer. Waar de site korte artikelen en opinies bevat over het actuele wereldgebeuren, is het blad meer inhoudelijk, beschouwend, uitgebreider en dus diepgaander. Geïnteresseerd? Neem een abonnement!