Zwart-Wit: Homeopathie (4)
Wanneer we aandacht geven aan homeopathie en daar vanuit ons geloof over nadenken komen we ook bij het boek dat geschreven is door Drs. R. van der Ven. De schrijver, zelf een ex-natuurarts behandelt in zijn boek 'van kwaal tot erger' verschillende alternatieve geneeswijzen, zoals homeopathie. iriscopie en acupunctuur. Opmerkelijk is de paragraaf 'Homeopathie, een andere religie'. Ik zal een aantal opmerkingen uit die paragraaf doorgeven, maar beveel- dit boek van harte aan. Hieronder staan de gegevens.
Homeopathie zou in staat zijn tot dramatische genezingen van het lichaam, maar meer nog tot een verbetering van het karakter van de mens, waardoor de wereld beter zou worden. Kortom: haar universeel gebruik in de geneeskunde zou volgens de arts G. Vithoulkas een grote vooruitgang in de richting van het duizendjarig godsrijk betekenen 'aangezien het niet alleen met de fysieke, maar ook met de geestelijke ontplooiing van de mens te maken heeft, redt homeopathie feitelijk zielen M dit opzicht. Het is onze plicht erop uit te trekken en het evangelie van de homeopathie te prediken.
Direct na deze opmerkingen citeert drs. Van der Ven de apostel Paulus en wel de woorden uit Galaten 1 "Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degenen; die u door zijn genade geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie'. Wie de dingen zoals geschreven zijn rondom de homeopathie overdenkt beseft dat we inderdaad te maken hebben met een listige aanval van de boze, een aantal citaten onderstreept dit. Bijvoorbeeld van de Franse homeopaat Michaud die al in 1976 stelde; De integratie van de esoterie (geheimleem alleen bestemd voor degene die door een 'meester' of 'god' zijn ingewijd) en de wetenschap is mogelijk. Homeopathie moet een belangrijke rol gaan spreken als link tussen deze twee wijzen van denken. 'Opvallend is, dat de NewAge beweging de homeopathie een zeer belangrijke plaats toekent Homeopathie heeft volop ruimte voor alle wereldbeschouwingen. Zo is er zelfs sprake van een katholieke, een romantische-geniale, een protestante, een boeddhistische en een visionair-profetische homeopathie. Is het een vreemde gedachte dat homeopathie wel een zou kunnen passen in het plaatje van de toekomstige wereldreligie?!
EEN ANDERE MIDDELAAR
De biograaf H. Fritsche noemt Hahnemann de similia-profeet, die de 'eeuwige waarheid' van de homeopathie geschonken kreeg. En wel door 'goddelijke openbaring en begenadiging. Fritsche: Aan zichzelf beproeft hij de giftige middelen en zet ze om in artsenijen. Hij wordt als gezonde maatstaf voor het heil. Zoals Christus de zondelast draagt en verlossing bewerkt,. neemt Hahnemann. de last van giftige stoffen op zich en zet ze om in heil.
In de eerste uitgave -van zijn Organon schrijft Hahnemann: 'de
geneeskundige in deze geest sluit onmiddellijk aan bij de godheid. de wereldschepper, de mens aldus helpend zich te onderhouden…' Als verlichte en begenadigde is de homeopatische arts aldus middelaar van de 'kracht van God' tot de lijdende mens. Van der Ven vraagt zich terecht af: is Hahnemann, die de Here Jezus Christus openlijk verwerpt en lastert, in dit verband niet geworden tot een valse christus en profeet? Met een vals evangelie? En een andere bijbel (de Organon) Tevens een man die bolstaat van hoogmoed?
ERFZONDE
Wat de homeopaat 'dysfunctie van het centrum van de mens noemt is volgens de homeopaat G. Risch hetzelfde als wat de bijbel 'zonde noemt. Hahnemann zelf vergelijkt de. mystieke ziekteverwekker die aan de basis van alles staat, met de erfzonde. De oerstof van alle lijden werd door Hahnemann psoramiasmus genoemd, waarvan de oorsprong in de onzichtbare wereld ligt en zou via de huid de mens zijn binnengedrongen. Hiermede is de erfzonde van de mens teruggebracht tot een mystieke ziekteverwekker die slechts op één manier bestreden kan. worden en wel - door het homeopathisch similiuna Zo wordt het wel duidelijk waarom er gesproken is. van een ander evangelie.
Voor verdere studie op dit onderwerp beveel ik van harte het genoemde boek 'van kwaal tot erger' van Drs. R van der Ven van harte aan. Bij vlagen een erg technisch en wetenschappelijk boek, maar juist daardoor ook een zeer verantwoordelijk boek, dat goed helpt inzicht te krijgen in de achtergronden van de homeopathie. Uitgeverij: Buijten en Schipperheijn-Amsterdam 1997.
ISBN 90 6064 919 2
ds. Henk Schouten
Homeopathie zou in staat zijn tot dramatische genezingen van het lichaam, maar meer nog tot een verbetering van het karakter van de mens, waardoor de wereld beter zou worden. Kortom: haar universeel gebruik in de geneeskunde zou volgens de arts G. Vithoulkas een grote vooruitgang in de richting van het duizendjarig godsrijk betekenen 'aangezien het niet alleen met de fysieke, maar ook met de geestelijke ontplooiing van de mens te maken heeft, redt homeopathie feitelijk zielen M dit opzicht. Het is onze plicht erop uit te trekken en het evangelie van de homeopathie te prediken.
Direct na deze opmerkingen citeert drs. Van der Ven de apostel Paulus en wel de woorden uit Galaten 1 "Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degenen; die u door zijn genade geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie'. Wie de dingen zoals geschreven zijn rondom de homeopathie overdenkt beseft dat we inderdaad te maken hebben met een listige aanval van de boze, een aantal citaten onderstreept dit. Bijvoorbeeld van de Franse homeopaat Michaud die al in 1976 stelde; De integratie van de esoterie (geheimleem alleen bestemd voor degene die door een 'meester' of 'god' zijn ingewijd) en de wetenschap is mogelijk. Homeopathie moet een belangrijke rol gaan spreken als link tussen deze twee wijzen van denken. 'Opvallend is, dat de NewAge beweging de homeopathie een zeer belangrijke plaats toekent Homeopathie heeft volop ruimte voor alle wereldbeschouwingen. Zo is er zelfs sprake van een katholieke, een romantische-geniale, een protestante, een boeddhistische en een visionair-profetische homeopathie. Is het een vreemde gedachte dat homeopathie wel een zou kunnen passen in het plaatje van de toekomstige wereldreligie?!
EEN ANDERE MIDDELAAR
De biograaf H. Fritsche noemt Hahnemann de similia-profeet, die de 'eeuwige waarheid' van de homeopathie geschonken kreeg. En wel door 'goddelijke openbaring en begenadiging. Fritsche: Aan zichzelf beproeft hij de giftige middelen en zet ze om in artsenijen. Hij wordt als gezonde maatstaf voor het heil. Zoals Christus de zondelast draagt en verlossing bewerkt,. neemt Hahnemann. de last van giftige stoffen op zich en zet ze om in heil.
In de eerste uitgave -van zijn Organon schrijft Hahnemann: 'de
geneeskundige in deze geest sluit onmiddellijk aan bij de godheid. de wereldschepper, de mens aldus helpend zich te onderhouden…' Als verlichte en begenadigde is de homeopatische arts aldus middelaar van de 'kracht van God' tot de lijdende mens. Van der Ven vraagt zich terecht af: is Hahnemann, die de Here Jezus Christus openlijk verwerpt en lastert, in dit verband niet geworden tot een valse christus en profeet? Met een vals evangelie? En een andere bijbel (de Organon) Tevens een man die bolstaat van hoogmoed?
ERFZONDE
Wat de homeopaat 'dysfunctie van het centrum van de mens noemt is volgens de homeopaat G. Risch hetzelfde als wat de bijbel 'zonde noemt. Hahnemann zelf vergelijkt de. mystieke ziekteverwekker die aan de basis van alles staat, met de erfzonde. De oerstof van alle lijden werd door Hahnemann psoramiasmus genoemd, waarvan de oorsprong in de onzichtbare wereld ligt en zou via de huid de mens zijn binnengedrongen. Hiermede is de erfzonde van de mens teruggebracht tot een mystieke ziekteverwekker die slechts op één manier bestreden kan. worden en wel - door het homeopathisch similiuna Zo wordt het wel duidelijk waarom er gesproken is. van een ander evangelie.
Voor verdere studie op dit onderwerp beveel ik van harte het genoemde boek 'van kwaal tot erger' van Drs. R van der Ven van harte aan. Bij vlagen een erg technisch en wetenschappelijk boek, maar juist daardoor ook een zeer verantwoordelijk boek, dat goed helpt inzicht te krijgen in de achtergronden van de homeopathie. Uitgeverij: Buijten en Schipperheijn-Amsterdam 1997.
ISBN 90 6064 919 2
ds. Henk Schouten