Image

Zien we het
nog wel helder?

Joël Oosterhagen • 98 - 2022 • Uitgave: 1

Wat moet onze focus als christen zijn? Waar staan wij als Zoeklicht voor? Wat zijn ook alweer de woorden van stichter Johannes de Heer in het eerste Zoeklicht? Deze vragen stel ik elke keer weer als ik bezig ben met een nieuwe Zoeklichteditie. En ik kan u zeggen, deze focus is in deze tijd meer dan nodig!

Veel christenen leggen hun focus te veel op het wereldgebeuren en laten zich daardoor meeslepen in allerlei ontwikkelingen. Aan de andere kant zijn er ook christenen die deze tijd helemaal niet willen duiden en gewoon hun leventje leven en zeggen “alles komt vast wel goed”. Dat laatste vind ik ook weer erg naïef.  

Klaar om te reageren
In Gods Woord worden we in het Nieuwe Testament verschillende keren opgeroepen om ‘waakzaam’ én ‘nuchter’ te zijn. ‘Waakzaam’ betekent dat je goed let op wat er gebeurt, zodat je daarop kunt reageren. Hoe kun je bijvoorbeeld waakzaam zijn als je niet weet wat er in de wereld gebeurt? Maar aan de andere kant, hoe kun je waakzaam zijn als je helemaal verstrikt raakt in bepaalde ontwikkelingen, zodat je voor het overige geen oog meer hebt?
Daarom het woord daartegenover: ‘nuchter’. Dit is een gezonde balans met de juiste blik: namelijk verwachtingsvol uitzien naar Jezus’ komst dat elk moment kan gebeuren. Laten we dus scherp zijn op wat er in de wereld gebeurt in hoofdlijnen, maar laat dit ons niet afleiden om elke dag weer voor de Heere te arbeiden en om mensen het Evangelie te brengen! In dit nummer leest u hier verschillende keren over.

Persoonlijk bericht
Precies een jaar geleden schreef ik nog dat 2021 voor mij en mijn vrouw verdrietig zou beginnen. In januari hebben wij namelijk onze dochter moeten teruggeven aan de Heere. Net voor de geboorte overleed zij in de buik.
Nu, precies een jaar later kan ik u vertellen dat dit nieuwe jaar 2022 voor ons vreugdevol start. Mijn vrouw is opnieuw zwanger en ons kindje kan elk moment geboren worden. Wij zijn de Heere God dankbaar dat Hij nieuw leven schenkt en dat het goed gaat met dit kindje. Ik wil u als lezer bedanken voor het meeleven via gebeden, telefoontjes en kaartjes. Bijzonder dat er zovelen om ons heen mochten staan.  

Namens de redactie wens ik u Gods onmisbare zegen toe in dit nieuwe jaar! Bent u klaar om de Heere tegemoet te gaan? En uw partner, ouders, kinderen, buren… Wat is hun vooruitzicht?  

Joël Oosterhagen