Wordt vervuld met de Geest - een bijbels gebod

Feike ter Velde • 75 - 1999/2000 • Uitgave: 11
Een bijbels gebod, maar kènnen we dit Woord ook als gebod? Wat doen we ermee? Wat hèbben we ermee gedaan? Hebben we deze waarheid uit de Schrift niet te veel veralgemeniseerd, zodat een gelo-. vig individu eraan voorbij kan gaan? Een persoonlijke vraag!

De Persoon en het werk van de Heilige Geest is door de kerk wel erg vaak onderbelicht gebleven. De vroege kerk deed er vier eeuwen over om de Persoon van Christus - voor zover het de mens, de kerk, gegeven is - te vatten in woorden, zodat een belijdenis ontstond, die aan de openbaring van de heilige Schrift geheel recht deed. Met de Persoon en het werk van de Heilige Geest zou dat nog heel wat langer gaan duren. Bovendien, uit vrees de controle te verliezen of uit angst voor extremiteiten koos de kerk maar al te vaak voor de objectiviteit. Men kwam niet verder dan algemene termen over de Heilige Geest. Niet de persoonlijke zegen werd onderwezen, maar de zegen voor de kerk als geheel werd belicht. "De Geest werd uitgestort op de kerk", of "de kerk moet leven uit de volheid des Geestes" zo luiden dan de formuleringen. Daar is op zich niets op tegen. Het is ook theologisch juist. Maar het is maar één kant van de zaak.

UITWASSEN
Er zijn vanaf de vroege kerk altijd extreme en zonderlinge leringen geweest, ook ten aanzien van het werk van de Heilige Geest. In de tweede eeuw was er een extreme charismatische theoloog, die het Godsrijk profeteerde dat ergens in Klein-Azië uit de hemel zou neerdalen. Uiteindelijk noemde deze profeet zichzelf de Heilige Geest. De eeuwen door tot op vandaag zijn er extremiteiten geweest van ontspoorde mensen, die ook nog volgelingen kregen. Kortgeleden werd de aandacht weer gevestigd op het verhaal van matroos Arie uit Katwijk. Het gebeuren speelt in 1915 op de logger KW 171. Matroos Arie deed enkele mensen versteld staan van zijn vroomheid, van zijn 'profetische gaven en van zijn bijzondere spirituele - lees: occulte (ftv) - krachten. Hij 'leerde' mensen zijn theologie en eiste hen steeds meer op. Uiteindelijk vermoordde hij twee mensen die aan hem twijfelden. Tenslotte werd hij waanzinnig verklaard.

WONDEREN EN TEKENEN
Wonderen en tekenen zijn er in de kerk altijd geweest. Ook wonderen van genezing en bevrijding. Gods Woord is duidelijk over de beloften, die de levende God geeft aan Zijn gemeente. De gaven van de Geest gelden nog steeds.

Maar er dringen - ook in onze dagen - duistere en occulte krachten als 'gaven van de Geest' en als 'wonderen en tekenen' in kerken en groepen binnen. Wie het waagt vragen te stellen of bijbelse kritiek te leveren wordt door deze zelfde 'wonderpredikers' letterlijk vervloekt en verwezen naar de hel.
Schokkende uitspraken worden door bekende 'geestelijke leiders' in deze kringen gedaan in megasamenkomsten. Uitspraken die een mens niet zou geloven als ze niet op video- en geluidsbanden zouden zijn vastgelegd. Niettemin gaan deze 'predikers' door voor grote Godsmannen en trekken ze nog steeds volle zalen.

NEW AGE
In de New-Age-beweging en occulte samenkomsten, zoals van Jomanda, ziet men dezelfde dingen gebeuren. Mensen rollen over de grond, vallen in de geest, lachen en huilen in de geest, komen tot hevig emotionele ontladingen of hysterische aanvallen. Ook claimt men bijzondere genezingen. De overeenkomsten tussen zogenaamde christelijke genezingsbijeenkomsten door genoemde extreme predikers en de occulte samenkomsten van New Age zijn treffend. Beide mogen rekenen op grote belangstelling Deze negatieve manifestaties schrikken gelovigen af. En dat is begrijpelijk.

BELIJDEN EN BELEVEN
Toch mag de terechte afwijzing van extremiteiten en ontsporingen ons niet afhouden van een gezond bijbels onderwijs over de Heilige Geest. De Bijbel leert ons dat iedere gelovige vervuld moet worden - en blijven(!) - met de Heilige Geest, die op de Pinksterdag is gekomen. Omdat het onderwerp als zodanig zo sterk is onderbelicht in de kerk weten de meeste gelovigen niet wat men zich hierbij moet voorstellen. Omdat al gauw gedacht wordt, dat de dingen van de Geest met bovennatuurlijke en ongrijpbare zaken te maken hebben laat men zich er veel liever niet mee in.
Zo is het in de kerk grotendeels nog steeds. Het geloof beperkt zich dan tot de ethiek, tot een bepaalde levensstijl en tot het verstandelijk onderschrijven van het dogma van de kerk. Daarnaast is er niets meer te 'beleven'. Geloofservaring is dan altijd verdacht. Daar spreekt men in ieder geval niet over. Maar door de generaties heen versteent het geloof en verstarren de gebruiken in de kerk tot onbegrijpelijke rituelen.
In dit licht kan men misschien ook nog begrip opbrengen voor de opkomst van de bijbelkritiek, de vrijzinnigheid en het modernisme. Immers, er was nooit ruimte voor existentiële geloofservaringen. Hooguit de bekering en de wedergeboorte als moment op de lange levensweg worden - althans in de orthodoxie - nog als authentiek voor mogelijk gehouden. Al het andere is vaak verdacht, gevaarlijk, sektarisch of nog erger.
De Bijbel zegt echter: "Wordt vervuld met de Geest!" Dat is een persoonlijk gerichte opdracht, een gebod. Niet collectief aan de Gemeente als geheel, maar persoonlijk, individueel. Immers, het verbod tot overmatig drankgebruik - "bedrink u niet aan wijn" - is ook een persoonlijk gericht woord tot elk individueel.
Een gebod vraagt om gehoorzaamheid! We kunnen niet zeggen dat we de Bijbel als Gods Woord aanvaarden, terwijl we niet gehoorzaam worden aan de geboden, die erin staan.

GEBOD EN BELOFTE
Aan dit gebod tot vervulling met de Geest, gaan beloften vooraf. Woorden van de Heiland zelf! "…totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge" (Luc. 24:48).
"…Gij zult kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest over u komt" (Hand. 1:8).
Tot Paulus zegt Ananias, als hij hem de handen oplegt: "…opdat gij weer zoudt zien en met de Heilige Geest vervuld worde…" (Hand. 9:17).
Als Paulus later in Efeze komt en daar enkele gelovigen aantreft vraagt hij: "Hebt gij de Heilige Geest ontvangen toen gij tot geloof kwaamt?" (Hand. 19:2).

GEGEVEN EN ONTVANGEN
Het is duidelijk dat de Heilige Geest - die God is (!) - wordt gegeven en door de gelovige moet worden ontvangen. Het gaat steeds om een existentiële gebeurtenis. De Here Jezus spreekt ook over het vragen om de Heilige Geest, die de Vader dan zal geven (Luc. 11:13).
Het christelijk geloof is meer dan het verstandelijk onderschrijven van een aantal waarheden. Het is meer dan 'Ja- zeggen op vragen die het geloof verwoorden tot de kernpunten - de belijdenis.
Het christelijk geloof is 'het leven - het Leven - uit God ontvangen. Het nieuwe leven uit de opstanding van de Here Jezus. Die Geest is gekomen met de Pinksterdag en Hij vervulde de eerste gelovigen met het nieuwe leven van de opgestane Heiland. Die Geest is gebleven tot op vandaag om iedere gelovige te vervullen, vol te maken, met het leven van de Here Jezus. Dit is het heerlijk Evangelie!
Geen moderne bijbelcriticus, geen theoloog van de god-is-dood-theologie, geen geleerde professor die Jezus tot een 'nalatenschap van de kerk' heeft gedevalueerd, weet van die bijzondere ervaringen van de Heilige Geest, die men ontvangt uit God op de dag van de bekering. Slechts uit de frustratie van 'een dood dogma en een dode kerk' heeft men de grote dingen van het heerlijk Evangelie overboord gegooid.
Maar voor elke gelovige geldt ook vandaag het gebod: "Wordt vervuld met de Geest". Bent u al gehoorzaam geworden? Hebt u alles reeds onder de gehoorzaamheid van Christus gebracht? Zijn uw zonden opgeruimd? Zijn uw motieven, van waaruit u spreekt en handelt, zuiver? Met andere woorden: bent u gereinigd door het bloed van het Lam? De Here Jezus gaf Zijn leven op het Kruis om ons te vergeven. Hij gaf Zijn bloed om ons rein te maken.
Hebt u zich het heerlijk Evangelie al eigen gemaakt? Heeft de Heilige Geest reeds uw leven vol gemaakt van Jezus? Er is nog tijd om olie te kopen(!) (laattb 25:9) voordat de Here komt!
De Here Jezus kwam - dat is: God met ons! De Heilige Geest kwam - dat is: God in ons!

Feike ter Velde