Wat is het teken van Uw komst (8)
De dag van het grote onthutsen. 'Op de dag. Dat zijn veelbetekenende woorden, die we vinden in Lukas 17:29-30. Daar staat:
Maar op de dag, waarop Lot uit Sodom ging, regende vuur en zwavel van de hemel en verdelgde hen allen. Op dezelfde wijze zal het gaan op de dag, waarop de Zoon des mensen geopenbaard wordt.
We vinden soortgelijke woorden in Mattheus 24:38 "Want zoals zij in die dagen voor de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn".
Dat is de dag van de grote onthutsing. De wereld, de mens die van God niet wilde weten, of in grote eigenwijsheid en arrogantie meende over God en Zijn woord te kunnen heersen, zal op die dag onthutst beseffen dat hij de God van de hemel, de zee en de aarde, niet ongestraft tarten kan.
God had een dag bepaald, waarop Hij de wereld van Noach, die vol geweld was, straffen zou. Daartoe moest Henoch opgenomen worden en Noach veilig gesteld worden, want zij leefden met en voor hun God. Zij leefden in afzondering van het kwaad en in toewijding en heiligheid. Zijn oordeel zou hen niet treffen. De dag die God bepaald had om het bandeloze Sodom te oordelen, was ook de dag die God bepaald had om Lot en zijn beide dochters te bewaren. Lot leefde als een rechtvaardige, die te lijden had van de zedeloze wandel van zijn stadsgenoten.
Het was schijnbaar een gewone dag, een dag als alle andere dagen. Ieder had zijn dagelijkse bezigheden, werk, vertier, religieus gedoe, diepzinnig maar onzinnig gepeins, verveling of misschien juist drukte. De mens had geen idee wat hem boven het hoofd hing. Niets leek te wijzen in de richting van het naderbij komen van de grote rampen. Gods oordelen. De Here Jezus zegt: "Zij aten, zij dronken, zij kochten verkochten, zij plantten, zij bouwden".Uit niets blijkt dat er een waarschuwing gegeven werd. Het enige waarschuwende dat er was, was het woord van God en de mens die van God getuigde, maar wie neemt dat serieus?
Die twee dagen: de dag van Noach en die dag van Lot worden door de Here Jezus als voorbeeld gesteld voor die éne dag die nu nog in de toekomst verborgen is, maar zeker komen gaat. Ik noem die dag, de dag van de grote onthutsing. Niet voor de gelovigen natuurlijk. Voor hen zal het de dag van grote blijdschap zijn. Zij zullen op die dag de Here Jezus zien, hun Heiland mogen begroeten, het huis met de vele woningen mogen betrekken. Maar hoe zal het op die dag met die ander zijn, de God loochenaar? Wanneer we denken aan die dag worden we bewogen met al die mensen, die onwetend van de dingen die komen gaan, nu wandelen en leven in die noodlottige ijdelheid van denken.
We zien hoe onze wereld steeds meer en ernstiger de vormen van de eindtijd aanneemt. De profeet Ezechiël schrijft een paar opmerkelijke dingen, we lezen in Ezechiël 16:48-49: Zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here Here, voorzeker, uw zuster Sodom, samen met haar dochters, heeft niet gedaan wat gij gedaan hebt, samen met uw dochters. Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: in trots, overdaad en zorgeloze rust leefde zij met haar dochters zonder de ellendige en de arme te ondersteunen. Van belang vind ik hier de beschrijving van de zonde van Sodom. De woorden: trots, overdaad en zorgeloze rust onderstrepen we. Herkennen we dat niet? Deze drie zonden karakteriseren de zonden van Sodom en daarmee vergelijkt de Here Jezus de dagen voor Zijn wederkomst. Het is een herkenningspunt een ijkpunt tot het verstaan van de tijd waarin we leven.
• Trots, hoogmoed. Dat is een puike beschrijving van de moderne, met name de westerse mens. Die mens heeft de wereld aan zich onderworpen. Heeft alles in de hand. De satellieten volgen alle bewegingen op aarde en kunnen de kleinste details in beeld brengen. Die mens meent als God het menselijke leven te kunnen beheersen. Levensduur lijkt haast in zijn hand te liggen. Het klonen van de levensvorm, ook van de mens, ligt binnen het bereik. Maar die trotse geest wordt vooral zichtbaar in een hoogmoedige godloze levensstijl, waarin de mens zelf als God meent te kunnen opereren. De mens is tevreden met zichzelf en heeft God niet nodig. En heeft geen besef van het naderbij komen van die éne dag.
• Overdaad, is het tweede woord dat we zien. Overdaad schaadt was lange tijd een gezegde en een uitgangspunt van leven. We leven nu in een wereld, waarin het nooit genoeg is. Het meer is nooit vol. We exploiteren de aarde. In bijna één generatie maken we alle fossiele brandstof op. De winkels en warenhuizen kunnen de vraag naar meer nauwelijks bijhouden. We zijn voortdurend bezig met de materiële kant van het leven. We leven in een geldcultuur, een mammon samenleving. De euro is bedoeld om nog meer te krijgen. Dit woord overdaad staat vervolgens in een schril contrast met andere woorden die Ezechiël gebruikt. Hij schrijft ook over "ellendigen en armen". Is het contrast juist vandaag niet schrijnender dan ooit? De armoede en de honger teistert anderen.
• Zorgeloze rust. Ook dat was kenmerkend voor Sodom, maar is het ook voor onze wereld. Natuurlijk weet ik van de onrust en de angst die bij velen sedert de 11e september aanwezig is. Toch ervaart de westerse wereld, de geciviliseerde wereld, de hoogmoedige arrogante wereld, die wel even de zaken op orde stelt, dit alles als de ver van mijn bed show. De theaters zitten gewoon vol, de restaurants zijn volgeboekt, de vakanties worden aangepast, maar gaan wel door. De jongelui stappen ieder weekend en drinken, spuiten en snuiven als nooit tevoren. Zo hebben we nog alle dagen ons zorgeloos vermaak. De tv braakt haar vulgaire rommel zonder enige schroom of terughoudendheid uit. Wie doet ons wat, is het zorgeloze devies. Van een komende dag, die éne door God bepaalde, heeft men geen benul.
Ik schrijf deze woorden enkel om te onderstrepen wat de inhoud van de woorden van de Here Jezus is. Want we naderen die dag. Die zoveel betekenend omschreven wordt, 'op de dag'.
De indringende vraag blijft, wanneer die dag aanbreekt, wat voor dag zal het voor u en jou zijn? De dag van vreugde omdat we onze Here in heerlijkheid ontmoeten? Of zal het de dag van het grote onthutsen worden? Bent u, ben jij klaar om de Here der Heren te ontmoeten? Wanneer je jezelf herkent in die omschrijving van Ezechiël, breek dan met die levensstijl en richt je op de Here Jezus. Zoek Zijn aangezicht, open je hart voor Zijn woord en laat je reinigen. Want die dag komt en hij komt spoedig.
ds. Henk Schouten
Maar op de dag, waarop Lot uit Sodom ging, regende vuur en zwavel van de hemel en verdelgde hen allen. Op dezelfde wijze zal het gaan op de dag, waarop de Zoon des mensen geopenbaard wordt.
We vinden soortgelijke woorden in Mattheus 24:38 "Want zoals zij in die dagen voor de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn".
Dat is de dag van de grote onthutsing. De wereld, de mens die van God niet wilde weten, of in grote eigenwijsheid en arrogantie meende over God en Zijn woord te kunnen heersen, zal op die dag onthutst beseffen dat hij de God van de hemel, de zee en de aarde, niet ongestraft tarten kan.
God had een dag bepaald, waarop Hij de wereld van Noach, die vol geweld was, straffen zou. Daartoe moest Henoch opgenomen worden en Noach veilig gesteld worden, want zij leefden met en voor hun God. Zij leefden in afzondering van het kwaad en in toewijding en heiligheid. Zijn oordeel zou hen niet treffen. De dag die God bepaald had om het bandeloze Sodom te oordelen, was ook de dag die God bepaald had om Lot en zijn beide dochters te bewaren. Lot leefde als een rechtvaardige, die te lijden had van de zedeloze wandel van zijn stadsgenoten.
Het was schijnbaar een gewone dag, een dag als alle andere dagen. Ieder had zijn dagelijkse bezigheden, werk, vertier, religieus gedoe, diepzinnig maar onzinnig gepeins, verveling of misschien juist drukte. De mens had geen idee wat hem boven het hoofd hing. Niets leek te wijzen in de richting van het naderbij komen van de grote rampen. Gods oordelen. De Here Jezus zegt: "Zij aten, zij dronken, zij kochten verkochten, zij plantten, zij bouwden".Uit niets blijkt dat er een waarschuwing gegeven werd. Het enige waarschuwende dat er was, was het woord van God en de mens die van God getuigde, maar wie neemt dat serieus?
Die twee dagen: de dag van Noach en die dag van Lot worden door de Here Jezus als voorbeeld gesteld voor die éne dag die nu nog in de toekomst verborgen is, maar zeker komen gaat. Ik noem die dag, de dag van de grote onthutsing. Niet voor de gelovigen natuurlijk. Voor hen zal het de dag van grote blijdschap zijn. Zij zullen op die dag de Here Jezus zien, hun Heiland mogen begroeten, het huis met de vele woningen mogen betrekken. Maar hoe zal het op die dag met die ander zijn, de God loochenaar? Wanneer we denken aan die dag worden we bewogen met al die mensen, die onwetend van de dingen die komen gaan, nu wandelen en leven in die noodlottige ijdelheid van denken.
We zien hoe onze wereld steeds meer en ernstiger de vormen van de eindtijd aanneemt. De profeet Ezechiël schrijft een paar opmerkelijke dingen, we lezen in Ezechiël 16:48-49: Zo waar Ik leef, luidt het woord van de Here Here, voorzeker, uw zuster Sodom, samen met haar dochters, heeft niet gedaan wat gij gedaan hebt, samen met uw dochters. Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: in trots, overdaad en zorgeloze rust leefde zij met haar dochters zonder de ellendige en de arme te ondersteunen. Van belang vind ik hier de beschrijving van de zonde van Sodom. De woorden: trots, overdaad en zorgeloze rust onderstrepen we. Herkennen we dat niet? Deze drie zonden karakteriseren de zonden van Sodom en daarmee vergelijkt de Here Jezus de dagen voor Zijn wederkomst. Het is een herkenningspunt een ijkpunt tot het verstaan van de tijd waarin we leven.
• Trots, hoogmoed. Dat is een puike beschrijving van de moderne, met name de westerse mens. Die mens heeft de wereld aan zich onderworpen. Heeft alles in de hand. De satellieten volgen alle bewegingen op aarde en kunnen de kleinste details in beeld brengen. Die mens meent als God het menselijke leven te kunnen beheersen. Levensduur lijkt haast in zijn hand te liggen. Het klonen van de levensvorm, ook van de mens, ligt binnen het bereik. Maar die trotse geest wordt vooral zichtbaar in een hoogmoedige godloze levensstijl, waarin de mens zelf als God meent te kunnen opereren. De mens is tevreden met zichzelf en heeft God niet nodig. En heeft geen besef van het naderbij komen van die éne dag.
• Overdaad, is het tweede woord dat we zien. Overdaad schaadt was lange tijd een gezegde en een uitgangspunt van leven. We leven nu in een wereld, waarin het nooit genoeg is. Het meer is nooit vol. We exploiteren de aarde. In bijna één generatie maken we alle fossiele brandstof op. De winkels en warenhuizen kunnen de vraag naar meer nauwelijks bijhouden. We zijn voortdurend bezig met de materiële kant van het leven. We leven in een geldcultuur, een mammon samenleving. De euro is bedoeld om nog meer te krijgen. Dit woord overdaad staat vervolgens in een schril contrast met andere woorden die Ezechiël gebruikt. Hij schrijft ook over "ellendigen en armen". Is het contrast juist vandaag niet schrijnender dan ooit? De armoede en de honger teistert anderen.
• Zorgeloze rust. Ook dat was kenmerkend voor Sodom, maar is het ook voor onze wereld. Natuurlijk weet ik van de onrust en de angst die bij velen sedert de 11e september aanwezig is. Toch ervaart de westerse wereld, de geciviliseerde wereld, de hoogmoedige arrogante wereld, die wel even de zaken op orde stelt, dit alles als de ver van mijn bed show. De theaters zitten gewoon vol, de restaurants zijn volgeboekt, de vakanties worden aangepast, maar gaan wel door. De jongelui stappen ieder weekend en drinken, spuiten en snuiven als nooit tevoren. Zo hebben we nog alle dagen ons zorgeloos vermaak. De tv braakt haar vulgaire rommel zonder enige schroom of terughoudendheid uit. Wie doet ons wat, is het zorgeloze devies. Van een komende dag, die éne door God bepaalde, heeft men geen benul.
Ik schrijf deze woorden enkel om te onderstrepen wat de inhoud van de woorden van de Here Jezus is. Want we naderen die dag. Die zoveel betekenend omschreven wordt, 'op de dag'.
De indringende vraag blijft, wanneer die dag aanbreekt, wat voor dag zal het voor u en jou zijn? De dag van vreugde omdat we onze Here in heerlijkheid ontmoeten? Of zal het de dag van het grote onthutsen worden? Bent u, ben jij klaar om de Here der Heren te ontmoeten? Wanneer je jezelf herkent in die omschrijving van Ezechiël, breek dan met die levensstijl en richt je op de Here Jezus. Zoek Zijn aangezicht, open je hart voor Zijn woord en laat je reinigen. Want die dag komt en hij komt spoedig.
ds. Henk Schouten