Wat is het teken van uw komst? (5)

Henk Schouten • 77 - 2001/02 • Uitgave: 13
Het eerste dat gezegd wordt nadat de Here Jezus van de aarde is opgevaren, staat opgetekend in Hand. 1:11 "Deze Jezus, die van u is opgenomen naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen".

De verbouwereerde discipelen krijgen als eerste een geweldige troost en bemoediging en wij weten door deze woorden één ding heel zeker: Jezus zal terugkomen. Dit terugkomen van Jezus is zelfs zekerder dan de dood. Mensen zeggen wel eens dat de dood, het sterven het enige zekere is voor mensen, omdat niemand eraan kan ontkomen. Dat is niet waar. Het is niet zo dat alle mensen zullen sterven. Paulus schrijft in 1 Corinthe 15:51 "Allen zullen wij niet ontslapen". Wanneer de Here Jezus komt zal er een groep mensen zijn, die de dood niet zullen zien, een gezegende hoop. We spreken van de opname van de gemeente. David profeteert zelfs in Psalm 16:10 "Noch laat Gij uw gunstgenoot de groeve zien". Inderdaad, niet alle mensen zullen sterven. Ook de antichrist en de valse profeet zullen niet sterven, "levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs die van zwavel brand" (Opb. 19:20). Voor hen is dat een donkere toekomst, maar zo niet voor hen die zich gekocht weten door het bloed van het Lam.

Het is dus niet zeker of wij zullen sterven, het is wel zeker dat Jezus terugkomen zal.

We schrijven over allerlei tekenen die de terugkomst van de Here Jezus luid verkondigen. Alle gelovigen zouden hier uitermate geboeid door moeten zijn. Het meest dramatische moment sinds Golgotha is zeer aanstaande. De Here Jezus neemt het de schriftgeleerden kwalijk dat ze de tijden en gelegenheden niet verstaan. Opdat de discipelen niet in dezelfde fout vallen geeft de Here Jezus kort voor Zijn kruisiging een belangrijke lijst van tekenen die aan Zijn terugkomst vooraf zullen gaan. Daarin ligt zowel waarschuwing als hoop.

MATTHEÜS 24
Temidden van alle uitvoerige beschrijvingen en lessen aangaande de terugkomst van onze Heiland neemt Mattheüs 24 een heel belangrijke plaats in. De Here antwoordt op de vraag van de discipelen: "Wat is het teken van Uw komst en de voleinding der wereld?" (Matth. 24:3).
Voor we het antwoord van de Here Jezus beluisteren moeten we eigenlijk eerst goed naar de vraag kijken. Wanneer je de vraag niet goed begrijpt, kom je met het antwoord ook verkeerd uit.

Allereerst dit: dit gesprek is een gesprek tussen de Here Jezus en de discipelen. De Here Jezus richt zich hier niet tot de massa, tot de ongelovigen, maar tot Zijn volgelingen, de bekeerden. De onbekeerden hebben er niets aan vooruit te kijken, zij moeten eerst omzien. De onbekeerden hebben niets aan de boodschap met betrekking tot Jezus wederkomst, zij moeten eerst terugzien en naar het kruis gaan. Zij moeten overtuigd worden van de diepe en rijke betekenis van Golgotha, dan hun knieën buigen voor Jezus en hun harten openen voor onze Zaligmaker. Pas dan is het zinvol om vooruit te kijken, alleen dan heb je toekomst.

Zij die bij het kruis geweest zijn, mogen wel verwachtingsvol uitzien naar de komende gebeurtenissen. Wie geen belang heeft voor de dingen met betrekking tot de wederkomst van de Here Jezus en alles wat daarmee samenhangt moet zich ernstig afvragen of hij wel echt behouden is. Kenmerk voor de liefde van de bruid is toch uitzien naar de bruidegom.

Het tweede waar we hier op moeten letten is dat er gesproken wordt over de voleinding der wereld. Hier doet zich namelijk een probleem voor, ontstaan door de vertaling. De wederkomst van de Here Jezus wordt hier gekoppeld aan het einde van de wereld. Gaat het inderdaad in dit vers om de wereld en het einde daarvan? Het antwoord is: nee. In de Griekse taal staat: 'aionos' en dat betekent eeuw of tijdperk. De discipelen vragen naar het einde van een bepaald tijdperk en het einde van een tijdperk is bepaald nog niet hetzelfde als het einde van de wereld.

Je moet het zo zien: Het einde van het huidige tijdperk vindt plaats wanneer de Here Jezus terugkomt. Wanneer het huidige tijdperk voorbij is, begint een nieuw tijdperk. We moeten dus goed onderscheiden. Het einde van het huidige tijdperk is niet hetzelfde als het einde van de wereld. Je kunt hier alleen over het einde der wereld lezen, als je het er zelf inlegt. Het staat er niet! Het einde van de wereld ligt tenminste nog duizend jaar verder. Wanneer Christus komt zal Hij komen om het Messiaanse rijk op te richten. In het boek Openbaring is sprake van het duizendjarig rijk. pas daarna zal de nieuwe hemel en de nieuwe aarde gerealiseerd worden.

Eigenlijk vragen de discipelen en hun vraag is niet zo verwonderlijk: "Wanneer begint het vrederijk, wanneer begint dat Messiaanse rijk?" Daarover immers spraken de profeten en ook de Here Jezus. Het is onmogelijk de bijbelse profetie te verstaan, als je niet kunt onderscheiden tussen die twee verschillende momenten, het einde van het huidige tijdperk en het einde van de wereld. De eerste voor het Messiaanse rijk, het tweede juist na dat Messiaanse rijk. Dat rijk moet nog komen, maar is zeer aanstaande.

HET ANTWOORD VAN JEZUS
Wanneer we deze profetische lijn helder voor ogen hebben, kunnen we luisteren naar het antwoord van de Here Jezus. Dit antwoord wordt ingeleid met de woorden: "Ziet toe, dat niemand u verleide!" Hier gaat het feitelijk om twee kansen aan dezelfde zaak. De laatste dagen zullen een tijd van beproeving zijn. Het is opmerkelijk dat de Here Jezus, antwoordend op de vraag, begint met een duidelijke waarschuwing. Juist in onze dagen is het belangrijk hier nauwlettend te volgen wat de Here zegt. We leven vandaag in een tijd waarin er veel kerken, gemeenten en veel dominaties zijn. Al die richtingen claimen de waarheid te verkondigen, de goede weg te zien, niet zelden bestrijden ze elkaar heftig. De buitenstaander die zoekend is begrijpt dikwijls maar weinig van al die discussie en vraagt zich wanhopig af: 'wat is de waarheid, wie moet ik geloven?' We luisteren nog een keer naar Jezus. Hij zegt: "Ziet toe, dat niemand u verleide". We moeten dus steeds onderzoeken of we te maken hebben met gedachtegoed van een mens, een iemand, of met iets dat Gods Woord ons openbaard. Het criterium is het Woord van God.

Juist dat Woord van God staat vandaag onder druk. Dat Woord van God is voor veel mensen niet meer gezaghebbend. De autoriteit van dat Woord is in diskrediet gebracht. Niet zelden waren het theologen van naam die twijfel aan dit Woord zaaiden. Zij waren het die de nieuwe generaties dominees opleidden en zo werd het gif van ongeloof aan Gods Woord gezaaid. De ideeën van mensen werden sterker, de verwarring nam toe. De enige weg hieruit is de verleiding te beseffen en dan de terugkeer naar Gods Woord. Het sola scriptura zou vandaag weer helend kunnen werken, zoals eerder in de geschiedenis. Wat de Here hier zegt, heeft dus twee kanten: het is teken en waarschuwing tegelijk. Wat is dit Woord voor u? Heel belangrijk is het daarover na te denken en positie te kiezen, want we moeten bereid zijn onze Here te ontmoeten.

Na dit eerste teken, spreekt de Here nog over negen andere tekenen die Zijn terugkomst aankondigen en de overgang van de éne in het andere tijdperk markeren. We zetten ze alle tien op een rij:
- pogingen tot verleiding
- rij van valse christussen
- oorlogen en geruchten van oorlogen
- hongersnoden
- aardbevingen
- overlevering (jodenhaat/ rassenwaan)
- liefdeloosheid (elkander haten) - valse profeten
- wetsverachting (normen van God ter zijde stellen)
- wereldwijde evangelie verkondiging

Deze tien tekenen karakteriseren het einde van het tegenwoordige tijdperk of bedeling, zoals ook wel eens gezegd wordt en kondigen de spoedige terugkomst van de Here Jezus aan, waarna het Messiaanse rijk begint. Wie deze dingen ziet, weet dat de komst van de Here zeer aanstaande is en bereid zich temeer voor zijn Here te ontmoeten. Wie deze dingen relativeert, er de schouder over ophaalt en er ongeïnteresseerd aan voorbijgaat, verwaarloost de woorden die Jezus zelf sprak.

Regelmatig horen we allerlei mensen die zulke relativerende opmerkingen maken. Er zijn immers altijd oorlogen geweest, zeggen ze. En er waren altijd wel ergens hongersnoden en aardbevingen. Gelijk hebben ze, toch is er één wezenlijk onderscheid en dat staat geschreven in vers 33: "Wanneer gij dit alles ziet”. Dat betekent een gelijktijdigheid in de gebeurtenissen. Dus niet dan weer eens een periode van hongersnood, dan van aardbevingen, dan van oorlogen. En juist dat is kenmerkend voor de tegenwoordige tijd, mede door het medium televisie, maar vooral door het gelijktijdig plaatsvinden van al die tien genoemde tekenen weten we dat de terugkomst van de Here zeer nabij is. De Here zelf spreekt ook van weeën. Een kenmerk van weeën is dat er een opklimming is, ze komen sneller achter elkaar en worden intenser, zwaarder. Herkent u de tijd? Daarom dring ik er op aan, u moet die vraag niet uit de weg gaan. Bent u gereed om uw Here te ontmoeten?

ds. Henk Schouten