Waar komt het symbool van het ‘alziend oog’ vandaan?

Theo Niemeijer • 95 - 2019 • Uitgave: 11
De uitspraak: “Hij werpt al onze overtredingen in de zee van eeuwige vergetelheid” komen we nog wel eens onder christenen tegen, maar is dit ook een Bijbelse uitspraak? Waar komen we deze tegen in de Bijbel? J.C. S. te A.)

Antwoord:

Er worden inderdaad wel eens uitspraken gedaan, alsof deze in de Bijbel voorkomen, terwijl je tevergeefs kunt zoeken naar de plaats waar deze in de Bijbel te vinden zijn. Zo ook bovengenoemde uitspraak. Wél kunnen we in de Bijbel lezen dat onze zonden, ‘zover het oosten is van het westen’, weggedaan worden (Psalm 103:12) en dat Hij onze zonden ‘in de diepte der zee werpt’ (Micha 6:19). Nergens kunnen we echter in de Bijbel lezen dat Hij de zonden vergeet. Wanneer God zou vergeten, kun je ook twijfelen aan zijn volmaaktheid. Wel in de Bijbel staat: ‘Ik, Ik ben het die uw overtredingen uitdelg om Mijnentwil en Ik gedenk uw zonden niet’ (Jesaja 43:25) en ‘Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken’ (Jeremia 31:34b). We kunnen hieruit dus concluderen, dat Hij de beslissing neemt om niet meer aan onze zonden te denken en dat is anders, dan wanneer Hij ze zou vergeten! Wat is het belangrijk om de Bijbel zorgvuldig te lezen en aan de tekst geen ‘eigen draai’ te geven! Wat geweldig, dat wij op grond van het verlossingswerk van de Here Jezus, waarbij de Here Jezus de straf voor onze zonden aan het kruis gedragen heeft, mogen weten dat de Here God al onze zonden vergeven heeft en ook niet meer aan onze zonden zal denken. Deze volmaakte vergeving ontvangen we alleen door het geloof in de Here Jezus. Hebt u deze vergeving al ontvangen? Dan mag u ook vanuit deze vergeving leven.

Hartelijk dank voor uw schrijven over de schepping. Erg verhelderend met Bijbelteksten die ik nog niet in dit verband kende. U schreef dat er vóór deze aarde niet een andere aarde bestaan heeft. In Jesaja 34:10 en Jeremia 4:23 wordt echter ook geschreven over de aarde die woest en ledig is, maar daarvan weten we dat deze woestheid en ledigheid voorafgegaan werd door een menselijke samenleving. (W. v. T. te W.)

Antwoord:

De Bijbelgedeelten uit Jesaja en Jeremia spreken over woestheid en leegheid als gevolg van de vreselijke oordelen die over Israël gekomen zijn en in de toekomst nog zullen komen. Hierbij is echter geen reden om aan te nemen dat het over een andere, een tweede aarde gaat die na het oordeel zal verschijnen. Ook wanneer Petrus over de ‘toenmalige wereld’ schijft in 2 Petrus 3:6, heeft hij het niet over een eerdere, of andere aarde, maar over onze aarde, waar wij vandaag op leven, die door de zondvloed veroordeeld en gereinigd werd.
De gedachte dat er tussen Genesis 1 vers 1 en 3 een lange periode tussen de ‘eerste aarde’, die door de val van satan verwoest werd, en de aarde waar wij momenteel op leven, is mijns inziens on-Bijbels. Openbaring 21 zegt het heel duidelijk: ‘De eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbijgegaan’ (vers 1). En de ‘eerste mens’ wordt in de Bijbel Adam genoemd en ook hij leefde op dezelfde aarde, waar wij momenteel op leven.

Bij het sterven van de Here Jezus lezen we ook over de ‘vele lichamen der ontslapen heiligen’, die opgewekt werden en in Jeruzalem aan velen verschenen (Mattheus 27:51-53). Wat weten we hier nog meer van? Wie waren deze heiligen en hoelang hebben zij na hun opstanding nog geleefd? (W. K. te IJ.)
Antwoord:

Over deze bijzondere gebeurtenis wordt veel gespeculeerd, maar we weten niet meer dan wat de Bijbel ons hierover vertelt. Het moment, waarop dit plaatsvond is betekenisvol. Terwijl het voorhangsel scheurde beefde de aarde, scheurden de rotsen en werden de graven geopend. Vanuit Efeze 4:8-10 weten we dat de Here Jezus, bij Zijn sterven aan het kruis, naar het dodenrijk afdaalde om de krijgsgevangenen (de Oudtestamentische gelovigen) te bevrijden, waarop Hij hen meenam naar de hemelse heerlijkheid in het paradijs. Daarmee weten we dat zonde en dood al drie dagen voor Zijn opstanding overwonnen was! De woorden van de Here Jezus aan het kruis: “Het is volbracht” waren de ‘doodsklokken’ voor de duivel, maar de ‘levensklokken’ voor de heilige ontslapenen in het dodenrijk. Veel graven waren rond die tijd in de hellingen van de rotsen uitgehouwen en afgedekt met een platte steen, waarachter de doden gelegd werden. U kunt zich goed voorstellen dat bij de aardbeving en het scheuren van de rotsen daarmee ook vele graven geopend werden, misschien ook wel graven van hen die niet gelovig waren! We lezen van de opgewekte heiligen dat zij na de opstanding van de Here Jezus aan velen verschenen. We weten niet om welke opgewekte heiligen het hierbij gaat en ook niet aan wie ze verschenen zijn. Wat we wel weten, is het feit, dat hiermee de opstanding van de Here Jezus bevestigd werd. Het lijkt me niet dat deze opgewekte heiligen na een korte tijd weer opnieuw gestorven zijn en in hun herstelde graven bijgezet werden. Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat zij later, net zoals de Here Jezus, in de hemelse heerlijkheid opgenomen werden.

Op verschillende plekken, zoals in kerken, boven de bekende plaat van ‘de brede en de smalle weg’ en bij de vrijmetselarij, komen we het ‘alziend oog’ tegen. Heeft u een idee waar dit symbool vandaan komt? En wat is de relatie tussen Rotary en vrijmetselarij? (W. v. H. te @)

Antwoord:

Het ‘alziend oog’ komen we al tegen in het vroegere Egypte, waar de zonnegod Ra ook al met het ‘alziend oog’ uitgebeeld werd. Ook wij kennen de uitdrukking van ‘alles wat er onder zon gebeurt’, waarmee de zon gezien wordt als getuige van alles wat wereldwijd plaatsvindt, de zon die alles overziet. Ook in vele delen van Azië wordt de zon uitgebeeld als het ‘alziend oog’.
Wij kennen de afbeelding van het alziend oog vaak afgebeeld in een driehoek. Deze driehoek spreekt van de drie-eenheid van de Here God, maar bij de vrijmetselaars van de drie componenten: wijsheid, waakzaamheid en bouwen, onder het oog van de voorzienigheid.
De Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt liet in 1935 het symbool van het alziend oog op het dollarbiljet plaatsen met daarboven de woorden; ‘Annuit oceptis’ (ongeveer vertaald met: bevorder onze onderneming) en daaronder de woorden: ‘Novus ordo seclorum’ (nieuwe orde van de tijden).
Het alziend oog is op het dollarbiljet geplaatst boven een piramide van dertien treden, de eerste dertien staten van de Verenigde Staten, maar volgens anderen gaat het hier om de dertien illuminatie bloedlijnen van onze wereldbevolking en anderen hebben het over de verschillende graden binnen de vrijmetselarij.
De vrijmetselaars hebben een belangrijke rol gespeeld in de onafhankelijkheidsverklaring van de VS, waarbij 44 van de 56 van de ondertekenaars vrijmetselaar waren. Ook George Washington was als vrijmetselaar gekleed, toen hij de eerste steen van het Capitol in New York legde. Zelfs van het bekende Vrijheidsbeeld in de haven van New York, geplaatst ter gelegenheid van de honderdjarige onafhankelijkheid van de VS, wordt gezegd dat dit beeld door vrijmetselaars uit Frankrijk aan de VS geschonken is.
Onder het alziend oog komen de vrijmetselaars samen in de verschillende loges, waarin een, bij Johannes 1 opengeslagen, Bijbel ligt met daarboven op een passer en een winkelhaak. De Bijbel wordt gezien als ‘het grote licht’, dat ons aanspoort om aan ons zelf te bouwen. Vrijmetselarij wordt gezien als een organisatie waarbinnen gebouwd wordt aan de mens die via graden kan opklimmen van leerling, gezel en meester naar één van de rangen als vrijmetselaar. Binnen de vrijmetselarij speelt het christelijke geloof geen doorslaggevende rol, veel meer wordt men binnen deze kringen gestimuleerd aan zichzelf te bouwen om, onder toezicht van de ‘opperbouwmeester van het heelal’, tot invloedrijke mensen in de samenleving uit te groeien.
De Rotary en Lions worden meer gezien als serviceclubs, die mooie projecten voor de samenleving gezamenlijk aanpakken, terwijl het bij de vrijmetselarij veelmeer om persoonlijke vorming gaat. Rotary-leden kunnen in principe ook leden van een vrijmetselaarsloge zijn.

Theo Niemeijer