Vredevorst

Henk Schouten • 89 - 2013 • Uitgave: 26
Want een Kind is ons geboren.
Een Zoon is ons gegeven,
En de heerschappij rust op Zijn schouder.
En men noemt Zijn naam
Wonderlijk, Raadsman, Sterke God,
Eeuwige Vader, Vredevorst.



Wie kent niet deze prachtige profetie? De evangelist van het Oude Testament heeft ze lang geleden voor ons opgetekend (Jesaja 9:5, HSV). Dit is een voorzegging van vrede en heil en juist in de adventstijd en de kerstdagen worden ze uit het oude boek opgediept. Het is profetie, voorzegging, belofte voor een nabije toekomst. Het is de schildering van een heel andere wereld, maar meer nog: het is de poort die toegang geeft tot die andere wereld. Een wereld waar vrede heerst, want de Vredevorst zal in die wereld Koning zijn.

Even, aan het einde van het jaar, verstilt de wereld en lijkt het of we de onvrede die voortdurend over de wereld jaagt mogen vergeten. Dan dromen we weg en mijmeren over die andere wereld. Die andere wereld is ver, onbereikbaar ver. Tenminste, zo lijkt het. Het bijzondere van de kerstboodschap is dat die andere wereld in de gestalte van een persoon even bij ons op aarde kwam, heel dichtbij dus: ‘een Kind is ons geboren’.
Dat Kind kwam van een verre wereld, daarin was Het heel uniek. Alle kinderen worden verwekt en voordat de verwekking heeft plaatsgevonden bestond het kind gewoon nog niet. Er is geen pre-existentie, dat wil zeggen: we bestaan niet voordat we bestaan door geboorte op aarde. Allereerst heel klein en pril in de baarmoeder, daar vond het wonder van conceptie plaats en hoe kunstig weeft onze Schepper ons tot een jongen of meisje waaruit een man of vrouw mag groeien.

Onherkenbaar
Dit Kind waarvan de profeet Jesaja profeteert, is heel anders. Dit Kind bestond en was er wel voordat de Heilige Geest Maria overschaduwde. Dit Kind was Zoon van de Vader, Zoon van God. Paulus schrijft zo treffend in Filippenzen 2:6,7 ‘Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft.’ Dat wil zeggen dat dit Kind de heerlijkheid die Het als God en bij God had, heeft afgelegd.
Misschien helpt het wanneer ik het zo omschrijf: Gods Zoon heeft de prachtige koningskleren uitgetrokken en de kapotte en gescheurde kleren van een slaaf aangetrokken. Je herkende het ‘God-zijn’ niet meer in Hem toen Hij daar in een voederbak lag, of langs de stoffige weg ging en al helemaal niet toen Hij aan een kruis gedood werd. Maar Hij was het wel, Gods eniggeboren Zoon. Wat een wonder dat de machtige God, zo klein in een baarmoeder, de wereld die Hij geschapen had kon binnentreden.

Eenheid met Hem
Het vergt geloof, maar geeft verwondering. Zo kwam Jezus vanuit die andere wereld naar de onze en Jesaja heeft dat in profetisch vergezicht tevoren mogen zien. Maar dan ziet Jesaja veel meer. Hij ziet dat dit Kind dat ons geboren is, dat vanuit de hemel neerdaalde, gekomen is om vrede te brengen. Hij is de vorst van vrede, de Vredevorst. Let op, Hij is de Vredevorst. Hij is vrede. Hij brengt het niet, maar is het. Nu moet er een omgekeerde actie komen. Hij kwam vanuit de hemel en trok onze vuile, gescheurde en besmeurde kleren aan, opdat wij omgekeerd ons door Hem laten bekleden, overkleden.
Door Hem, alleen door Hem, kunnen we deel krijgen aan de wereld waar Hij vandaan kwam. Alleen door Hem kunnen we burgers worden van het koninkrijk der hemelen en een plaats krijgen in het Vaderhuis met de vele woningen. Hij kwam tot ons, opdat wij tot Hem zouden kunnen komen. En wie tot Hem gekomen is, aan Hem deel gekregen heeft, zo iemand is opnieuw geboren. We spreken van wedergeboorte. Die nieuwe geboorte is niet meer in de gestalte van sterfelijk vlees, maar in de gestalte van het Zoonschap van God. Dan hebben we deel aan Hem, dan vormen we, met miljoenen anderen, Zijn lichaam. Hij is vrede. Eenheid met Hem betekent vrede. Die vrede is niet een droom of verstilling aan het einde van het jaar, maar is een werkelijkheid die de tijd overstijgt. Ze is voor eeuwig.

Ds. Henk Schouten