Vrede voor Jeruzalem

Jan van Barneveld • 89 - 2013 • Uitgave: 26
Binnenkort zal de strijd om Jeruzalem weer oplaaien. Daarom geven we in dit kerstnummer wat meer aandacht aan ‘de stad van de grote Koning’ (Psalm 48:3 en Matteüs 5:35). Jeruzalem zal de hoofdstad van de wereld worden. Dan pas wordt vervuld wat Gabriël aan Mirjam (Maria) beloofde: ‘De HERE zal Hem de troon van zijn vader David geven… en zijn koningschap zal geen einde nemen’ (Lucas 1:32,33). Ook de profetie van de oude Simeon in de tempel over ‘heerlijk voor uw volk Israël’ (Lucas 2:32) wordt dan realiteit. Want ‘de HERE is daar’ (Ezechiël 48:35). We volgen de weg van ongeveer vierduizend jaar naar dat heerlijke moment. Eindelijk vrede op aarde.

Vierduizend jaar geschiedenis
Jeruzalem, de ‘Stad van Vrede’, heeft een lange geschiedenis van ontelbare oorlogen, een twintigtal rampzalige belegeringen, twee lange perioden van verlatenheid en woestenij en ook nog een groot aantal aardbevingen. Herhaaldelijk is de stad volkomen verwoest en op de puinhopen weer opgebouwd. Ongeveer zevenmaal is de stad van de ene godsdienst op een andere overgegaan. Momenteel staan twee grote monotheïstische godsdiensten en politieke wereldmachten rond de muren van de ‘heilige stad’ te dringen om vanuit Jeruzalem de wereld te regeren. De islam wil Jeruzalem voor hun messias, de Mahdi. Het Vaticaan claimt veel ‘heilige plaatsen’ in Israël en zoekt zo vaste grond in Gods land, het ‘heilige land’. Politieke machten zoals de VN en de Arabische Liga (via de Palestijnse Autoriteit) grijpen naar Jeruzalem. Er moet heel wat water door de Jordaan stromen voordat Israël blij een profetisch lied van Sefanja zingt: ‘Jubel, dochter van Sion; juich Israël, verheug u en wees vrolijk van ganser harte, dochter van Jeruzalem! De HERE heeft uw gerichten weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd. De Koning van Israël, de HERE is in uw midden’ (3:14,15).

Jaartallen
We geven u wat jaartallen, die u niet uit het hoofd hoeft te leren. Die tijd is voorbij. Maar de HERE is ook de God van de geschiedenis en daarom zijn bepaalde jaartallen belangrijk om te weten.
• Ong. 1900 v.Chr. Een eerste vermelding van Jeruzalem op Egyptische potscherven. Jeruzalem heette toen Urusalim wat betekent ‘Stichting van de (Kanaänitische godheid) Salem’ of ‘Stichting van de Vrede’. Omstreeks die tijd ontmoette Abraham daar Melchizedek , ‘een priester van God, de Allerhoogste’ (Genesis 14:18). Sommigen zien in hem Sem, de oudste zoon van Noach. Sem zou na de zondvloed de stad gesticht hebben. Psalm 110:4 zegt over de priester-koning: ‘Gij zijt priester voor eeuwig, naar de wijze van Melchizedek’. Dus een openbaring van de Messias. De Hebreeënbrief haakt hier diepgaand op in. Jeruzalem speelde dus al vanaf het begin een grote rol in Gods verlossingsplan.
• Ong. 1000 v.Chr. David verovert de stad en maakt Jeruzalem tot hoofdstad van Israël. Hij wist uiteraard dat Mozes eeuwen geleden namens de HERE van Jeruzalem had gezegd: ‘De plaats die de HERE, uw God… verkiezen zal om daar zijn naam te vestigen, om daar te wonen’ (Deuteronomium 12:5,21). Sefanja (3:14,15) en andere profeten voorzeggen dat deze belofte werkelijkheid zal worden.
• 952 v.Chr. Inwijding van de tempel van Salomo. ‘De heerlijkheid van de HERE vervulde de tempel, zodat de priesters niet konden blijven staan’ (2 Kronieken 5:13,14).
• 587 v.Chr. Nebukadnezar verwoest Jeruzalem en de tempel.
• 537-515 v.Chr. Bouw van de tweede Tempel, die later door Herodes werd verfraaid.
• 165 v.Chr. Inwijding van de tweede Tempel die door de beruchte Antiochus IV Epiphanes was ontwijd. De Here Jezus kwam voor het ‘Vernieuwingsfeest’ (Chanoeka) naar Jeruzalem (Johannes 10:22).
• Ong.4 v.Chr.-30 na Chr. Leven, bediening, sterven en opstanding van de Here Jezus Messias: De belangrijkste periode uit de heilsgeschiedenis.
• 70. Verwoesting van de tempel en Jeruzalem door de Romeinse generaal Titus.
• 638. Jeruzalem veroverd door de islamitische Arabieren onder leiding van kalief Omar.
• 692. De Rotskoepel afgebouwd.
• 1099-1187. De Kruisvaarders over het Heilige land. Verjaagd door kalief Saladin.
• 1517-1917. Jeruzalem is een onbeduidend stadje in het grote Turks-Ottomaanse rijk. Erdogan, de premier van Turkije, heeft als droom en duidelijk doel om dat Ottomaanse te herstellen. Wij spreken over de EU als het herstelde Romeinse rijk.
• 1917-1948. Jeruzalem en Palestina onder Engels mandaat. In 1917 belooft Engeland dat gebied aan het Joodse volk voor een nationaal tehuis. Dit besluit is door de conferentie van de toenmalige machthebbers in San Remo en daarna door de Volkenbond (voorloper van de VN) overgenomen.
• 1948-1967. Oost-Jeruzalem en de zogenaamde Westbank (=Judea en Samaria) bezet door Jordanië. U ziet, tot op dit moment is er geen sprake van ‘Palestijnen’ of van het ‘Palestijnse volk’. Dat begrip werd pas in de tweede helft van de zestiger jaren ontwikkeld. Om nu door de wereldbeheersers van deze duisternis gebruikt te worden tegen Gods plan, om hun duivels koninkrijk te vestigen op deze aarde.
• 1967. Zesdaagse Oorlog. Jeruzalem en Judea en Samaria worden op Jordanië heroverd. Na 1967 ontdekte de moslims plotseling dat Jeruzalem een zeer heilige stad was voor de islam. Jeruzalem komt wel niet voor in de Koran, maar wel 750 maal in de Tenach (Oude Testament). De kracht van de herhaalde leugen en islamitische tradities (hadiths), hebben van Jeruzalem een voor de islam ‘begeerde stad’ gemaakt. Ook de belangstelling van het Vaticaan voor Jeruzalem werd wakker.
• 1980. De Knesset neemt de Jeruzalemwet aan. Die wet verklaart heel Jeruzalem tot ongedeelde en eeuwige hoofdstad van Israël. Sindsdien is het oorlog om de heilige stad.

Hoe verder?
Nog twee belangrijke gebeurtenissen wachten voordat het Vrederijk komt. Beide gebeurtenissen houden verband met de wederkomst van de Here Jezus. Vlak voor Zijn komst in heerlijkheid zal ‘het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel’ (Matteüs 24:3,30). De herders kregen een teken (Lucas 2:12). De wijzen kregen een teken, de ster. Zo zal Zijn komst voorafgegaan worden door een teken dat elk mens zal zien. Een herkenningsteken voor Israël. ‘Zij zullen Mij aanschouwen die zij doorstoken hebben’ (Zacharia 12:10). Zijn doorboorde handen en voeten zijn het teken van het grote, machtige en heerlijke verlossingswerk van de Here Jezus.
Israël zal het zien en de bedekking (2 Korintiërs 3:14) zal verdwijnen. Diep ontroerd zal Israël erkennen dat Yeshua van Nazareth de gekomen en komende Messias is. Opvallend is dat dit zal gebeuren tijdens een oorlog van alle volken tegen Jeruzalem (Zacharia 12:3-9). Als Israël dan onder tranen (Zacharia 12:10b-14) en (waarschijnlijk 30 dagen) rouw bedrijft, zoals voor Mozes en Aäron, wordt het volk gereinigd (Zacharia 13:1). Satan zal ziedend van woede de volken nog een keer opzetten tegen Jeruzalem en dan ‘zal de HERE uittrekken om tegen die volken te strijden… en zijn voeten zullen dan staan op de Olijfberg’ (Zacharia 14:3,4). Dan zal ‘de HERE koning worden over de hele aarde’ (Zacharia 14:9). En vanuit Jeruzalem ‘Vrede op aarde’ brengen.

Jan van Barneveld

Bronnen:
De Bijbel
‘Jeruzalem, stad van spiegels’, Amos Elon