Image

Vragenrubriek november - 2021

Theo Niemeijer • 97 - 2021 • Uitgave: 11

Het hemels paradijs

In Mattheüs 27:51-53 lezen we over ontslapen heiligen die bij het sterven van de Heere Jezus opgewekt werden en na de opstanding van de Heere Jezus uit de graven gingen en aan velen verschenen. Wanneer zij hierna in het hemels paradijs opgenomen zijn, in welke hoedanigheid zijn zij daar dan nu? Deze vraag geldt trouwens ook voor hen die nu in Christus ontslapen en bij de Heere zijn. (H. L. te @)

Antwoord:
In Zijn sterven is de Heere Jezus afgedaald naar de ‘lagere aardse gewesten’, zoals Efeze 4:8-10 ons leert, waarvandaan Hij de ‘krijgsgevangenen’, de Oudtestamentische gelovigen, bevrijd en weggevoerd heeft en hen overgebracht heeft naar het hemels paradijs. Tot het sterven van de Heere Jezus aan het kruis daalde elke ontslapen gelovige af naar het dodenrijk, maar door het verlossingswerk kwam hier verandering in. Een voorbeeld hiervan vinden we in Lukas 16:19-31, waar we kunnen lezen over de ‘Rijke man en de arme Lazarus’. Beiden daalden ze na hun sterven af naar het dodenrijk, de rijke kwam in het vuur terecht, en Lazarus werd vertroost in de schoot van Abraham.

Zo zien we dat er een scheiding was tussen de gelovigen en ongelovigen in het dodenrijk. In Zijn sterven overwon de Heere Jezus de dood en zo werden alle gelovigen uit het dodenrijk verlost en naar het hemels paradijs overgebracht. Ook de misdadiger, die naast de Heere Jezus aan het kruis tot belijdenis en geloof kwam en daarna stierf, mocht met Hem mee naar het paradijs. De uitdrukking ‘paradijs’ is een Aramese uitdrukking en heeft de betekenis van een ommuurde paleistuin rond het paleis van de koning. Deze tuin was alleen toegankelijk voor de koninklijke familie en het hof-personeel. Zo wordt de ‘hof van Eden’ ook wel een paradijs genoemd. Bij het paradijs mogen we denken aan de prachtige paleistuin, rond het Vaderhuis in de hemel. Gelovigen gaan na hun sterven nog niet naar dit Vaderhuis, maar al wel naar het paradijs, dat daar omheen ligt. Pas bij de opname van de gemeente zullen de gelovigen in het Vaderhuis opgenomen worden. Over het sterven van gelovigen schrijft Paulus in 2 Korinthe 5 ‘en wij begeren te meer ons verblijf in het lichaam te verlaten en bij de Heere onze intrek te nemen’ (vers 8). Voor Paulus betekende het sterven: ‘Bij de Heere te zijn, dat is verreweg het beste’ (zie Filippenzen 1:23)!

Daarentegen dalen de ongelovigen na hun sterven ook nog niet af in de hel, maar eerst in het dodenrijk, en pas later, na het laatste oordeel, in de hel, vreselijk! De gelovigen die nu in de hemelse heerlijkheid zijn, hebben hun aardse lichaam op aarde achtergelaten. Dit lichaam wordt pas verheerlijkt bij de komst van de Heere Jezus. Natuurlijk blijft dan de vraag: in wat voor hoedanigheid verblijven de gelovigen dan nu in de hemelse heerlijkheid? Ik denk dat Openbaring 6:11 ons daar antwoord op kan geven. Hier zien we de ‘zielen onder het altaar’, die lichaamloos in de hemel verblijven. Hen wordt gezegd dat ze nog moeten wachten en aan hen wordt dan een ‘wit gewaad’ gegeven. Dit witte gewaad is een beeld van een lichaam, waarmee ze bekleed worden. Zo wordt bijvoorbeeld in 2 Korinthe 5:2-4 ons lichaam met een kleed vergeleken. Het lijkt er dus op dat de gelovigen die nu in de hemelse heerlijkheid zijn en waarvan hun aardse lichaam nog op aarde achtergebleven is, een soort tijdelijke verschijningsvorm ontvangen hebben (misschien wel zoals de engelen) tot het moment waarop de Heere Jezus de doden onvergankelijk op zal wekken en alle gelovigen een verheerlijkt opstandingslichaam zullen ontvangen.

Platte aarde?

Vandaag sprak ik met een persoon, die beweerde dat volgens de Bijbel de aarde plat is. Kunt u dit Bijbels uitleggen? (P. J. te B.)

Antwoord:
Binnen de wetenschap is dit lange tijd een discussie geweest. Het klinkt wat vreemd, maar 0,8% van de Nederlanders gelooft nog steeds dat de aarde plat is en in de VS zelfs 2%! In september 2019 werd in Amsterdam nog een congres over de ‘platte aarde’ gehouden en onlangs is iemand in Algerije nog gepromoveerd op een onderzoek naar de platte aarde. Zo lezen we in Jeremia 32: ‘als de hemel boven te meten en de fundamenten der aarde beneden na te speuren zijn…’ (vers 37).

Zo dacht men vroeger dat de aarde een soort schijf was, boven de oceanen op pilaren gefundeerd en daarboven, als een gewelf, het firmament zich bevond. Toch concludeerde de geleerde Eratosthenus al in de derde eeuw v.Chr. dat de aarde een bol was en maakte zelfs berekeningen van de omtrek van de aarde die niet eens zoveel afwijken van de berekeningen van nu!

De Joodse geleerde Jehoeda Hanassi, die de bekende Misjna samenstelde, schreef in de tweede eeuw al over de ronde aarde en baseerde dit op grond van de Griekse filosofie. De beelden die astronauten naar de aarde zenden, waarop de aarde als een bol te zien is bevestigen de uitkomsten van deze uitspraken. De astronauten die voor het eerst op de maan stonden zagen de aarde als een klein grijs-groenig knikkertje, hun getuigenis liegt er niet om! Toch wil Klaas Dijkstra, een volhardende Fries, dit allemaal in twijfel trekken en beweert dat de beelden gemanipuleerd zijn en gelooft nog steeds dat de aarde plat is.

De Bijbel laat ons in Jesaja 40:22 zien, dat de aarde rond is: ‘Hij die troont boven het rond der aarde’. Daarnaast spreekt de Heere Jezus over Zijn komst op aarde, waarbij het voor de één nacht zal zijn en voor de ander overdag! (zie Mattheüs 24:40-42 en Lukas 17:34).

Omgaan met wel of niet-gevaccineerde

Onlangs vroeg iemand mij of ik gevaccineerd ben en werd heel boos op mij dat ik dit niet gedaan heb en vooralsnog niet van plan ben. Ben ik hierin een aanstoot voor anderen, wanneer ik me niet laat vaccineren? (A. B. te @)

Antwoord:
In de Bijbel wordt over vaccins niets gezegd, dus al helemaal niet of ze goed of slecht zijn. Er doen zich veel ‘wilde verhalen’ voor over de verschillende vaccins tegen corona. De één gelooft deze verhalen, de ander legt ze naast zich neer. Nu kun je proberen elkaar te overtuigen van je gelijk, maar daarmee zet je de verhoudingen alleen maar op scherp waardoor een tweedeling ontstaat.

Helaas zien we deze tweedeling in gezinnen, families, kerken en de samenleving ontstaan. De Bijbel leert ons wel hoe we met zo’n gevaar voor tweedeling om dienen te gaan. Wanneer u de hoofdstukken 14 en 15 uit de Romeinenbrief leest, kunt u ontdekken hoe we hier mee om moeten gaan. Hoe duidelijk Paulus soms is, in het geval, wat je nu wel of niet mag eten, kiest hij echter geen partij! Hij zegt niet dat het één goed is en het ander fout. Hij leert ons wel, hoe hiermee om te gaan en zegt: ‘Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd’ (14:5) en ‘Gij echter, wat oordeelt gij uw broeders? Of ook gij, wat minacht gij uw broeders? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods’ (14:10).

Wat zijn we als overtuigde gelovigen toch goed, aan de ene kant in het oordelen, of aan de andere kant in het minachten! Wanneer we als kinderen van God wat meer de houding die Paulus ons in Romeinen 14 en 15 leert, aannemen, dan zal ons dit heel wat leed besparen.  

Theo Niemeijer