Image

Vragenrubriek december - 2021

Theo Niemeijer • 97 - 2021 • Uitgave: 12

Welk teken bij wederkomst?

In Mattheüs 24:30 lezen we: ‘Dan zal het teken van de Zoon des Mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des Mensen zien komen op de wolken des hemels met grote macht en heerlijkheid.’ Wat zal het ‘teken’ zijn, waarmee de Heere Jezus wederkomt? Waar moeten we dan aan denken? (J. D. te E)

Antwoord:
In Mattheüs 24:30 gaat de belofte uit Handelingen 1:11 in vervulling: ‘Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien gaan.’ Sommigen menen dat de Heere Jezus bij de uitstorting van de Heilige Geest al wedergekomen is, anderen menen dat de Heere Jezus tijdens de prediking uit de Bijbel door Zijn Woord wederkomt. Deze gedachten zijn echter in strijd met de belofte uit Handelingen 1:11. Het gaat om ‘Deze Jezus’, Hij Die 33 jaar op aarde geleefd en gewerkt heeft, Zijn leven aan het kruis gaf en de dood overwon! Zoals Hij ook ten hemel opvoer, zo komt Hij ook, op dezelfde wijze, weer terug: ‘terwijl zij het zagen’ …elk oog zal Hem zien, ‘een wolk onttrok Hem aan hun ogen’ …Hij zal komen met de wolken des hemels, ‘vanaf de Olijfberg’ …zijn voeten zullen te dien dagen op de Olijfberg staan (Zacharia 14:4). In Mattheüs 24:29 lezen we dat Zijn wederkomst direct na de ‘grote verdrukking’ plaats zal vinden. De grote verdrukking bereikt haar hoogtepunt, wanneer alle volkeren tegen Jeruzalem op zullen trekken om zo een eind aan de Joodse geschiedenis te maken (Zacharia 14:2).

We lezen dat op dat moment de Heere Jezus zal wederkomen om voor Zijn volk Israël te strijden, zoals Hij dat ook vroeger deed. Hij zal als de ‘Grote Koning David’ op de troon van David plaatsnemen (Lukas 1:32) om vanaf dat moment vanuit Jeruzalem over de gehele wereld te regeren. Het ‘teken’ waarover Mattheüs het heeft, verschijnt wanneer de zon verduisterd is en het donker op aarde geworden is.  

Misschien heeft dit teken wel iets te maken met het teken van het verbond, dat de Heere aan Noach gaf (Genesis 9:8-17). In vers 14 wordt gesproken over de wolken die Hij over de aarde brengt, waarop de ‘boog in de wolken verschijnt’. Deze regenboog is een prachtig beeld van de Heere Jezus. Net zoals de regenboog de afstraling is van zonlicht, zo is de Heere Jezus de ‘afstraling van Gods heerlijkheid’ (Hebreeën 1:3). Net zoals de regenboog een teken was ‘tussen’ God en de mensen, zo is de Heere Jezus de Middelaar ’tussen’ God en mensen (1 Timotheüs 2:5).

De regenboog van God bestaat uit zeven kleuren (het getal van de volmaaktheid), in tegenstelling tot de ‘genderregenboog’ die maar zes kleuren (getal van de mens) heeft. De ‘echte’ regenboog heeft als middelste kleur: groen, met het rode spectrum daar boven en het blauwe spectrum daar onder. In deze kleuren ligt Gods genade verborgen. Rood is in de Bijbel een beeld van oordeel, zonde en dood. Maar vanuit het rood gaat de boog via oranje en geel naar groen, dat een beeld van ‘leven’ is. De Heere Jezus heeft de zonde en de dood overwonnen en biedt ons het leven aan. Onder het groen komen dan de hemelse kleuren lichtblauw, Indigo en Purper, de kleuren die van onze hemelse hoop spreken en uiteindelijk in purper eindigen, de kleur van het koningschap! Wat een Evangelie ligt toch in de kleuren van deze regenboog! We lazen dat Hij in Gods heerlijkheid zal komen. In Ezechiël 1:28 wordt Gods heerlijkheid vergeleken met de ‘boog die in de regentijd in de wolken verschijnt’! Zou het kunnen zijn, dat Mattheüs aan dit teken gedacht heeft, toen hij schreef, dat het teken van de Zoon de Mensen tussen de wolken zal verschijnen bij Zijn wederkomst? Het zou heel goed mogelijk zijn!

Iedereen kan Hem zien?

In Obadja vers 4 staat over Edom: ‘al zoudt gij uw nest zo hoog bouwen als de gier, ja, al was het geplaatst tussen de sterren, vandaar zal Ik u neerhalen, luidt het woord des Heren.’ Gebeurt dit bij de wederkomst van de Heere Jezus? Wordt dan alles, wat de mensen in de ruimte gebracht hebben, naar beneden gehaald? Zal de Heere Jezus dan, zonder technische tussenkomst van mensen, door iedereen te zien zijn? (P. v.d. S. te B.)

Antwoord:
De betekenis van de naam Edom is ‘rood’. De Edomieten zijn de nakomelingen van Esau en van Esau lezen we dat hij bij zijn geboorte ‘rossig’ was, vandaar de betekenis ‘rood’. Ook verlangde Esau naar de rode linzensoep, waarmee hij zijn eerstgeboorterecht aan Jakob verkocht. De zegen die bij het eerstgeboorterecht behoorde kreeg Jakob en Esau kreeg de tweede zegen: ‘Zie ver van de vette streken der aarde zal uw woonplaats zijn, en zonder dauw des hemels van boven. Maar van uw zwaard zult gij leven en uw broeder zult gij dienen. En het zal geschieden, wanneer gij u krachtig inspant, dat gij zijn juk van uw hals zult afrukken’ (Genesis 27:39-40).
De strijd tussen Jakob en Esau wordt ook al aangegeven tijdens de zwangerschap van Rebekka, waar zij te maken kreeg met een tweeling in haar schoot, die constant met elkaar ruzie maakten, waarop de Heere zei: ‘Twee volken zijn in uw schoot, en twee natiën zullen zich scheiden uit uw lichaam: de ene natie zal sterker zijn dan de andere, en de oudste zal de jongste dienstbaar zijn’ (Genesis 25:23).  

Van Esau weten we dat hij ten Oosten en het Zuiden van de Dode zee in de rotsen aldaar zich vestigde. Hoog in de bergen leefden de Edomieten in de rotsen, waar ze grote vestingsteden in de rotsen uithouwden. Er was zeer weinig landbouwgrond in dat gebied. Het landbouwgebied lag in het Noordwesten, in het gebied van Juda, wat vaak strijd opleverde tussen Edom en Juda. In dit boek Obadja wordt Gods oordeel over dit volk Edom uitgesproken, omdat zij hun broedervolk Israël (Jakob) vijandig gezind waren en zich verblijdden over hun ondergang door de koningen van Assur en later Babel. We lezen hierover in vers 11 en 12 van Obadja en waarover Psalm 137:7 en Klaagliederen 4:21 ook handelen. Israël heeft inderdaad lange tijd over Edom geheerst, maar deze heeft later dit juk van zich af weten te werpen. Het oordeel over Edom heeft zich in het verleden al gedeeltelijk voltrokken, maar zal haar eindvervulling krijgen bij de wederkomst van de Heere Jezus op aarde. Hierover kunt u ook lezen in Jeremia 49:7-22.
Hier wordt over Bosra, de grote vestingstad van Edom, gesproken, waar vandaan de Heere zal komen als overwinnaar (Jesaja 63:1-6). Velen gaan er vanuit, dat deze laatste strijd gevoerd zal worden vanaf Bosra tot aan Meggido, zo’n 300 kilometer en dat zijn precies de zestienhonderd stadiën die in Openbaring 14:20 genoemd worden! Dan zal ‘op de berg Sion ontkoming zijn, en die zal een heiligdom wezen; en het huis van Jakob zal zijn bezittingen weer in bezit nemen’ (Obadja vers 17). Persoonlijk geloof ik niet dat het iets te maken heeft met alle ’ruimteafval’ dat dan verwijderd zal worden. Ja, we weten dat elk oog Hem zal zien, hoe weten we niet precies, de huidige technische middelen zijn daartoe in staat, maar of de Heere deze zal gebruiken? De tijd zal het leren!  

Theo Niemeijer