Vragenrubriek augustus - 2022
Taak van gemeente in vrederijk?
Is de gemeente van Christus op aarde aanwezig tijdens het Messiaanse rijk? Ik twijfel hierover omdat wij dan onsterfelijke (verheerlijkte) lichamen hebben, terwijl de mensen op aarde nog sterfelijk zijn. En als we daar aanwezig zijn, wat is dan onze taak als gemeente? (M. K. te A.)
Antwoord:
Het Messiaanse vrederijk begint aan het einde van de grote verdrukking, wanneer de Heere Jezus zichtbaar op aarde zal wederkomen en een einde zal maken aan de regering van de antichrist. Als koning van Israël zal Hij dan met alle vijanden van Israël afrekenen (Mattheüs 25:31-46 en Joël 3:1-3), waarbij Hij de volkeren zal oordelen als een herder die de schapen van de bokken scheidt.
Dan zal God Hem de ‘troon van zijn vader David geven’ (zie Lukas 1:32) en zal de Heere Jezus vanuit Jeruzalem, als Vredevorst (Jesaja 9:5-6) vanaf Zijn troon over de gehele aarde regeren. Het, dan bekeerde, volk Israël zal daarin een hoofdrol op aarde spelen. Vanuit Jeruzalem zullen alle volkeren de Heere leren kennen en Hem gehoorzamen. Op aarde zal dan gerechtigheid heersen, omdat de Messias met een ijzeren roede zal regeren! Ook dan zullen er volken zijn die Hem niet willen gehoorzamen en eren, en als gevolg daarvan zullen deze volken gestraft worden met hongersnoden! (zie Zacharia 14:17-19). Tijdens dit vrederijk zullen er ook nog steeds zondaren zijn die zich niet willen bekeren (Jesaja 65:20) en zullen de mensen, hoewel op hoge leeftijd, nog wel kunnen sterven (Jesaja 65:22). Het lijkt erop dat de mensen dan weer de leeftijd zullen bereiken van hen die vóór de zondvloed leefden!
Aan het einde van het vrederijk zal satan losgelaten worden om dan alsnog velen te verleiden om tegen Jeruzalem ten strijde te trekken! Het Messiaanse vrederijk is dus nog niet de uiteindelijke nieuwe hemel en ‘de nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont’ (2 Petrus 3 vs.13) maar een prelude hiervan! De gemeente is echter een hemels volk en zal vanuit de hemel over de aarde regeren. In Efeziërs 6 vs.12 lezen we over ‘machten in de hemelse gewesten’ die momenteel over de aarde regeren. In Openbaring 21 vs.9 – 22 vs.5 wordt de gemeente vergeleken met het hemelse Jeruzalem dat uit de hemel nederdaalt en als een soort lichtende metropool boven de aarde blijft zweven. De volkeren zullen bij haar licht wandelen (21:24) en de koningen der aarde zullen via een soort corridor vanaf de aarde haar bezoeken en de eer in haar brengen (21:24-27).
In Efeze 2:22 lezen we dat we als gemeente ‘tot een woonstede Gods in de geest’ gebouwd worden. Het hemelse Jeruzalem is dus de voleinding van deze stad! Israël zal tijdens het Messiaanse vrederijk een aardse rol vervullen en op aarde Hem vertegenwoordigen, de gemeente zal daarentegen een hemelse rol vervullen vanuit de hemel over de aarde regeren.
Persoonsverheerlijking
Jaarlijks trekken tienduizenden chassidische Joden op naar het graf van rabbi Nachman in het Oekraïense Oeman. Het gaat om meer dan bezoeken, er wordt gezongen, gefeest en gedanst. De plaatselijke horeca is maar wat blij met deze jaarlijkse invasie, maar de lokale bevolking denkt hier vaak anders over! Het lijkt hier om persoonsverheerlijking te gaan, zoals de heiligenverering bij de rooms-katholieken. Wat vindt u hiervan? (G.v.d.B. te @)
Antwoord:
Rabbi Nachman was één van de meest invloedrijke rabbi’s die Israël kende. Zijn vrouw was een dochter van de oprichter van het chassidische Jodendom. Hij leed vaak aan depressies, hij heeft veel tijd aan gebed besteed en leerde zijn volgelingen dit ook te doen. Zingen, klappen en dansen waren vaak onderdelen van zijn onderwijs. Hij verlangde intens naar de komst van de Messias. Zelf schreef rabbi Nachman niet, maar rabbi Nathan heeft al zijn lessen opgeschreven die uitgroeiden tot een lijvig boekwerk! Geruime tijd werkte hij in Israël, waarna hij weer verhuisde naar Bratslav. Toen daar brand uitbrak, waardoor zijn huis verwoest werd, nodigde een groep Haskalah uit Oeman hem uit om bij hen te komen wonen. Zij zorgden voor een woning waar hij in 1810 op 38-jarige leeftijd overleed aan tuberculose. Hij had de wens om op de begraafplaats in Oeman begraven te worden te midden van de vele joden die tijdens het bloedbad in 1768 omgekomen waren. Zijn graf in Oeman is voor vele chassidische Joden een bedevaartsoord geworden.
Als volgelingen van ‘hun grote rabbi’ wordt er dan ook jaarlijks door tienduizenden veel gezongen, gedanst, geklapt en feest gevierd. Voor de pelgrims gaat het in de eerste plaats om de boodschap die rabbi Nachman hen nagelaten heeft en deze willen ze levend houden. Ik denk niet dat je dit zomaar kunt vergelijken met de heiligenverering binnen de rooms katholieke kerk. Elke Jood weet heel goed dat er maar Eén aanbeden mag worden en dat is de HEERE JAHWEH de God van Israël!
Vervallen hut
Wat wordt bedoeld met het oprichten van de ‘vervallen hut van David’? (M.P te E.)
Antwoord:
In Amos 9:11 lezen we over het weder oprichten van de vervallen hut van David. De scheuren zullen gedicht worden en wat ervan ingestort is zal weer overeind gezet worden, lezen we in dit gedeelte. In Handelingen 15:16 wordt deze profetie aangehaald door Jakobus, de (half)broer van de Here Jezus. Het heeft ook alles te maken met de vraag die de apostelen, vlak voor Zijn hemelvaart, aan de Heere Jezus stelden: ‘herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël?’ (Handelingen 1:6). De Heere had namelijk aan David een eeuwig koningschap beloofd (2 Samuël 7:13, 16). Dit koningschap is nu al vele jaren onderbroken door ‘de tijden der heidenen’. Maar wanneer de ‘tijden der heidenen vervuld zijn’ (Lukas 21:24) zal het koningschap voor Israël hersteld worden en zal de Heere Jezus op de troon van David zitten en over het huis van Jakob heersen (Lukas 1:32-33) om zo vanuit Jeruzalem over de gehele aarde te regeren. Hiermee wordt de vervallen hut van David weer opgericht.
Evangelie van het koninkrijk
Wat wordt bedoeld met Mattheüs 10:23 ‘Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des Mensen komt’. (M.P. te E.)
Antwoord:
We moeten dit hoofdstuk wel in het verband lezen. Het gaat hier om de uitzending van de twaalf apostelen die uitdrukkelijk de opdracht krijgen om het evangelie van het koninkrijk alleen aan de verloren schapen van het huis Israëls te verkondigen (vers 5-8). Dus niet aan de heidenen. Om welk evangelie gaat het dan hier? Jezus was nog niet gestorven voor hun zonden, Hij had de dood nog niet overwonnen, de Heilige Geest was nog niet uitgestort, waardoor mensen opnieuw geboren konden worden. Het ging dus om een heel andere boodschap dan het Evangelie van genade, dat wij nu mogen verkondigen. Het evangelie dat zij toen moesten verkondigen was het evangelie van het koninkrijk, waarin het Messiaanse rijk aangekondigd werd en de Heere Jezus als Messias aan hen voorgesteld werd. We hebben hier te maken met het onafgemaakte getuigenis van het Joodse volk. Pas, na de wederkomst van de Heere Jezus op aarde zal Hij opnieuw Zijn volk Israël uitzenden om wereldwijd het evangelie van het koninkrijk te verkondigen, zodat de gehele aarde zal weten dat Hij koning is. Dit zal plaatsvinden tijdens het Messiaanse vrederijk, na de komst van de Zoon des Mensen op aarde.
Theo Niemeijer