Vragen jrg. 90-19 - Vrede met een omgekeerd kruis?

ds. Theo Niemeijer • 90 - 2014 • Uitgave: 19
Klopt het dat het peace-teken een occulte achtergrond heeft en dat het peace-teken dat als een V met de vingers gemaakt wordt ook hiermee te maken heeft? (M.W. te S.)

Antwoord:
Vorig jaar nog was er veel ophef over de afbeelding van het peace-teken op de agenda's van het Pieter Zandt College in Kampen en omstreken, waarop vele duizenden agenda's vernietigd werden. Dit gebeurde niet voor niets! Het peace-teken zoals wij dit kennen, een ronde cirkel met daarin een kruis met naar beneden hangende dwarsbalken werd al in de tijd van keizer Nero gebruikt als een teken van de christenvervolging. Zonder cirkel om dit ‘omgekeerde kruis’ komen we dit teken tegen in het runenschrift en de oud-Germaanse taal, waarin het een symbool van de dood is. Zo werd dit zogenaamde peace-teken een teken dat door druïden en satanisten gebruikt werd. De bekende satanist en oprichter van de satanskerk Anton Lavey gebruikte dit peace-teken ook voor de oprichting van zijn kerk. Binnen de partij van Hitler gebruikte men dit teken ook en de Waffen-SS heeft dit teken toen ook overgenomen.
Al met al gaat het hier om een occult symbool waaraan ook, zoals bekend is, uitdrukking gegeven wordt door het V-symbool dat met opgeheven vingers uitgedragen wordt.


Kunnen (al dan niet) praktiserende homoseksuele christenen deelnemen aan het Avondmaal? (J.S. te A.)

Antwoord:
We hebben hier te maken met een onderwerp dat de gemoederen binnen de kerk al lang bezighoudt. Vele boeken, vergaderingen en discussies zijn hier al over gegaan. Het is dan ook heel moeilijk om hier in het kort een antwoord op te geven.
Het is wel heel belangrijk om als fundament en uitgangspunt Gods onfeilbare Woord te erkennen en dat we ons niet in de eerste plaats laten leiden en meeslepen door onze pastorale gevoelens.
Homofilie is een onderwerp dat we de laatste tijd steeds meer tegenkomen. Dat is niet alleen omdat er over gesproken ‘mag’ worden en ook niet omdat er steeds meer homofielen de durf hebben om ‘uit de kast te komen’. Een toename van homofilie heeft ook te maken met de veranderende maatschappij waarin we leven. Uit onderzoek van o.a. dr. G. van den Aardweg (1984) blijkt dat het overgrote deel van de homofielen een problematische ontwikkeling in hun jeugd doorgemaakt hebben. Anderen hebben vaak op latere leeftijd traumatische gebeurtenissen meegemaakt.
Nooit is wetenschappelijk bewezen dat homofilie aangeboren is. Integendeel, het wordt steeds aannemelijker dat homofilie zich ontwikkelt in de groei naar volwassenheid. Vooral in de tijd van de rolverwisseling en -doorbreking tussen man en vrouw missen kinderen in hun seksuele ontwikkeling een betrouwbaar vader- of moederbeeld waaraan ze zich als jongen en als meisje kunnen ‘spiegelen’. Ook de vervrouwelijking van het basisonderwijs, waarin er bijna geen meesters meer voor de klas staan, heeft aan deze ontwikkeling bijgedragen. Zo zien we dat homofilie steeds meer een maatschappelijk verschijnsel geworden is.
In de huidige maatschappij zou Jakob al gauw als homo bestempeld worden. Jakob was immers onbehaard, in tegenstelling tot zijn broer Esau die helemaal behaard was. Jakob was het liefst bij zijn moeder en vond eten koken veel leuker dan het jagen van zijn broer. Toch werd Jakob de stamvader van het hele volk Israël. Ook vandaag worden er ‘Jakobs’ en ‘Esaus’ geboren. Natuurlijk ligt er tussen de ene jongen en de andere jongen een verschil, de ene is wat mannelijker en de andere wat vrouwelijker, maar dan hoeven we nog niet direct over homofilie te spreken en dát is nu net wat onze samenleving vaak doet!
De Bijbel is duidelijk over de structuur binnen het huwelijk en het gezin en ziet de man als gezagsdrager in het huwelijk en gezin. Daarbij wil ik wel opmerken, dat Bijbels gezag in de eerste plaats te maken heeft met dienstbaar zijn! Gezag wordt verleend, dat heb je niet van jezelf en ontvang je van de Here God en het staat altijd ten dienste van de ander en nooit van je zelf. De Bijbel maakt ons duidelijk dat man en vrouw volkomen gelijkwaardig zijn, maar wel verschillend ten opzichte van elkaar. Deze gelijkwaardigheid vind je in geen enkele ander godsdienst terug. Nergens vindt de vrouw zo haar waarde als binnen het christendom. Wanneer we God en Zijn Woord loslaten, dan krijgen we met een ander leven te maken en worden de normen en waarden van het menselijk bestaan aangetast. Het feminisme met haar emancipatie heeft de vrouw niet haar gelijkwaardige positie gegeven, het ontneemt haar juist haar unieke identiteit en eigenwaarde!
Door al deze maatschappelijke ontwikkelingen groeien onze jonge mensen in een heel andere samenleving op, waarin ook steeds meer jongeren hun identiteit kwijtraken. Jongeren die homofiele gevoelens hebben, kunnen daar dan ook vaak niets aan doen.
Het is goed dat er ruimte is waar jongeren over hun gevoelens kunnen praten en begrip krijgen. Als gevoelens in stilte verwerkt en bedwongen worden, leidt dit vaak tot depressie, eenzaamheid en andere psychische problemen. In veel gevallen is een begrijpend en een luisterend oor de eerste stap naar herstel. De gesprekken die daarop kunnen volgen leiden regelmatig tot een overwinning van homofiele gevoelens en soms tot volkomen vernieuwing en herstel! Ik denk hier bijvoorbeeld aan het werk ‘Different’ van de Vereniging ‘Tot Heil des Volks’. Mensen met homofiele gevoelens kunnen met Different contact opnemen en hulp vragen. (Different: tel: 020-6256797, email: info@different.nl, www.different.nl)
Broeders en zusters die met deze gevoelens worstelen, mogen we mijns inziens niet weren van de tafel van de Here. Heel anders is het met hen die hun gevoelens praktiseren! De Bijbel ziet homofilie duidelijk als zonde en met een zondige levenswandel en -houding, waarin men bewust tegen Gods Woord in leeft, verbiedt Gods Woord deelname aan het Avondmaal.
In Leviticus 18:22 wordt geslachtsgemeenschap tussen twee mannen als een gruwel beschreven. In Genesis 19 zien we hoe deze zonde van homofilie de mannen van Sodom er toe dreef om de maagdelijke dochters van Lot af te wijzen en te kiezen voor de mannen die in het huis van Lot waren. In Romeinen 1:26-27 wordt homofilie als tegennatuurlijk en schandelijk in de ogen van God beschreven. Het lijkt me duidelijk dat mensen die deze zonde bedrijven zich bij het deelnemen aan het Avondmaal, bezondigen aan het lichaam en het bloed des Heren (1 Korintiërs 11:27-28).


Wat wordt bedoeld met hen, die ‘onder de aarde’ zijn? (T. K. te A.)

Antwoord:
Hier in Filippenzen 2:10 wordt duidelijk gemaakt dat ‘alle knie zich voor Hem zal buigen’: zowel hen die in de hemel zijn (de engelen) die op de aarde zijn (alle bewoners op aarde) en die onder de aarde zijn. Hiermee wordt bedoeld: alle demonische machten (gevallen engelen), maar ook alle ongelovigen die gestorven zijn en in het dodenrijk wachten op het moment dat ze voor de grote witte troon veroordeeld zullen worden en voor Hem zullen knielen.

Theo Niemeijer