Vragen - jrg. 89-05

ds. Theo Niemeijer • 89 - 2013 • Uitgave: 5
De Bijbel aanpassen aan de moderne tijd?

Kortgeleden hoorde ik iets over een zogenaamde Zwingli-groep. Ik hoorde dat het nogal een vrijzinnige groep is. Kunt u mij hier iets meer over vertellen. (mw. v. M. te S.)

Antwoord:
In 1945 startten ds. H. van Lunzen en ds. Joh. P. van Mullem met de uitgave van het blad Zwingli. Met de uitgave van dit blad met een principieel-vrijzinnige christelijke geest, wilden ze de nieuwe kerkorde van de Ned. Herv. Kerk, die op 1 mei 1951 van kracht werd, bestrijden. Op 28 september 1948 werd de Zwingli-groep opgericht. Zwingli was de meest moderne reformator onder de reformators, vandaar dat men binnen deze vrijzinnige beweging voor deze naam koos.
Binnen deze beweging komen drie stromingen samen, namelijk:
• het religieus humanisme
• het unitarisme (wijzen de Goddelijke drie-eenheid af)
• de gnostische wijsbegeerte
Het e-magazine van de Zwinglibond geeft informatie over de aangesloten vrijzinnige geloofsgemeenschappen. Zo behoren de Remonstranten, de Doopsgezinden, de Nederlandse Protestanten Bond en de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten bij deze beweging. Ze leggen de nadruk op: persoonlijke geloofsbeleving, verdraagzaamheid en vrijheid. Als opleidingen kent men het Doopsgezind seminarium, het Opleidingsinstituut tot Vrijzinnig Pastoraat en het Remonstrants seminarium.
Speerpunten van hen zijn:
• Tolerant christendom, dat openstaat voor zoekers, denkers, twijfelaars en religieuze humanisten.
• Relevant geloof, dat de bespreking en doordenking van grote maatschappelijke thema's niet uit de weg gaat.
• Een relativerende wijze van geloven, waarin de tijdelijkheid en de beperkingen van grote woorden worden erkend.
• Opbouw van een gemeenschap, omdat wij gebaat zijn bij structuren waarin mensen samen werken en samen geloven.
Vooral uit de bovengenoemde speerpunten blijkt de vrijzinnigheid van deze beweging. Met name het vasthouden aan het eeuwige gezaghebbende Woord van God missen we in deze beweging. De tijdelijkheid en beperkingen van grote woorden, zoals zij dit formuleren, heeft duidelijk te maken met het gezag van Gods onfeilbare Woord. Ook het openstaan voor nieuwe inzichten vanuit de maatschappij en humanistische invloeden leiden tot een zeer vrijzinnige beweging, waar een Bijbelgetrouwe christen zich niet thuis zou kunnen voelen.


In onze wijkgemeente werd onlangs een nieuwe predikant beroepen, waar uiteraard niets op tegen is, maar deze vrouwelijke predikant is getrouwd met een vrouw. Kan deze vrouwelijk predikant in onze dienst wel voorgaan. Is een predikant niet geroepen om een voorbeeld in de kerk te zijn? Ik heb er grote moeite mee. Wilt u zo vriendelijk zijn mij hierover uw mening te geven? (G. S. te Z.)

Antwoord:
We leven vandaag in een tijd waarin men steeds meer Gods gezaghebbende Woord loslaat. Maatschappelijke veranderingen zoals de emancipatie, de ondermijning van het ouderlijk gezag, de verschillende vormen van samenwonen, abortus en euthanasie hebben de Bijbel tot een ouderwets boek gemaakt. Men vindt het de hoogste tijd dat de Bijbel gemoderniseerd moet worden en aangepast aan onze moderne tijd. Het boek Openbaring roept ons echter op om, juist in deze eindtijd, onverkort vast te houden aan het gezaghebbende Woord van God.
Zo leert de Bijbel ons in 1 Korintiërs 14:34 dat de vrouwen in de gemeente moeten zwijgen, dat het haar niet vergund is te spreken en dat ze ondergeschikt dient te zijn. Het gaat hier niet om het zingen en bidden, maar met name om het leer- onderwijsgezag in de gemeente. Je kunt dit niet zomaar afdoen met de opmerking dat deze uitspraak van Paulus cultuur- en tijd gebonden was. Op deze manier plaats men zichzelf boven het gezag van Gods Woord. Het gaat hier om een duidelijk principieel besluit van de Here God. Dit principe vinden we terug in de leiding van Israël, maar ook in de tempeldienst, waar nergens sprake is van vrouwelijke priesters die in de tempel dienst deden. De man van het gezin was verantwoordelijk een offer bij de priester te brengen als verzoening voor het gezin. Geen vrouw mocht daar komen, zij mochten alleen in de voorhof van de vrouwen komen! De Oudtestamentische eredienst is ons daarin tot voorbeeld gegeven.
Ook in 1 Timoteüs 2:11-14 blijkt duidelijk dat het ambt van onderwijs en pastoraat aan de broeders van de gemeente toevertrouwd is. Paulus geeft hiervoor twee argumenten: Adam werd als eerste geformeerd en daarna Eva en niet de man, maar de vrouw is door verleiding in overtreding gevallen.
Vanaf de schepping heeft de Here God aan de man en de vrouw afzonderlijke kwaliteiten en opdrachten gegeven. Laat ik duidelijk zijn, Hij heeft man en vrouw volkomen gelijkwaardig geschapen, maar wel verschillend, zowel lichamelijk als emotioneel. Zo staat er dan ook in de Bijbel dat Hij hen ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ geschapen heeft.
Een vrouw die over een man gezag uitoefent, gaat in tegen de oorspronkelijk scheppingsorde van God. Een vrouwelijke predikant oefent als vrouw gezag uit over een man en gaat daarin rechtstreeks in tegen de scheppingsorde van God. 1 Korintiërs 11:10 vergelijkt een vrouw die het mannelijk gezag niet accepteert met ‘blootshoofds’ en waarschuwt haar dan ook voor het gevaar van de ‘engelen’. Hoe onafhankelijker een vrouw zich opstelt ten opzichte van haar man, hoe kwetsbaarder deze vrouw in de samenleving wordt. Een vrouw, zonder aanvaarding van broederlijk gezag, wordt door de engelen belaagd en dan wel te verstaan: de gevallen engelen (demonen)! Een vrouw heeft een ‘macht op het hoofd’ nodig, anders valt ze ten prooi aan de gevallen engelen!
De Bijbel spreekt echter over het opeenstapelen van zonden. Het gaat hier echter niet alleen om een vrouwelijke predikant, die een taak op zich neemt die Bijbels gezien haar niet toekomt. Het gaat hier om een vrouw die met een vrouw getrouwd is, dat maakt het nog ongeloofwaardiger! Is de Bijbel niet duidelijk genoeg als het gaat om gemeenschapsvormen tussen mensen van hetzelfde geslacht? In de Bijbel wordt dit genoemd als één van de ergste zonden! Paulus schrijft in Romeinen 2:26-27 ‘God heeft hen overgegeven aan schandelijke lusten, want vrouwen hebben hun natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke...’ Wat vreselijk dat hier de zonde goedgepraat wordt. Is dat niet kenmerkend voor de tijd waarin we leven. Het gaat er niet meer om, wat er in de Bijbel staat, maar hoe het voelt.
Wat is het belangrijk dat de gemeente van de eindtijd door Geestvervulde mannen geleid wordt, zodat Hebreeën 13:17 weer heel normaal wordt: ‘Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u aan hen, want zij zijn het die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.’

Ds. Theo Niemeijer