Vragen - jrg. 88-14/15

ds. Theo Niemeijer • 88 - 2012 • Uitgave: 14/15
Zoeken naar Gods Geest of beleving?
We hebben de laatste tijd te maken met een toename van charismatische uitingen en bewegingen. Is dit een Bijbelse ontwikkeling of hebben we hier te maken met een valse leer? (S. v. R. te A.)

Antwoord:
Het valt niet mee om hier in het kort een antwoord op te geven. Het woord charisma is het Griekse woord voor genade. Hoe meer dit charisma, deze genade, in de gemeente zichtbaar wordt, hoe beter! Helaas hebben we de laatste tijd ook veel te maken met ‘namaak charisma’ en dan hebben we te doen met de werking van een andere geest! Om het ‘namaak charisma’ van het ‘Bijbelse charisma’ te kunnen onderscheiden is veel onderscheidingswijsheid nodig en zullen we er voor moeten waken dat we het kind niet met het badwater weggooien!
In 1 Korintiërs 12:4-6 wordt over de genadegaven, de bedieningen en de werkingen geschreven. Ook wordt in deze verzen over dezelfde Geest, dezelfde Here en dezelfde God geschreven. Het is uiteindelijk de Here God die alles in allen werkt, de Here Jezus die bedieningen aan de gemeente toevertrouwt en de Heilige Geest die genade geeft om deze bedieningen uit te kunnen oefenen.
In Johannes 17:4 lezen we hoe de Here Jezus over het werk van God spreekt: ‘Ik heb U verheerlijkt op aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt.’ Dit werk kon Hij alleen doen door de kracht van Gods Geest in Hem. Hijzelf getuigt hiervan dat Hij zonder deze kracht niets kon doen! Dit is het werkelijke charisma van de Here Jezus, waarin Hij volkomen afhankelijk was van Gods genade in Hem.
Het kenmerk van Bijbelse charisma is dus een volkomen afhankelijkheid van de Here God en een volkomen overgave om Zijn werk te doen. Charisma staat niet ten dienste van ons en is er niet ter verheerlijking van onszelf, maar staat ten dienste van de Here en verheerlijkt Hem alleen! Wanneer gelovigen hun charismatische gaven gebruiken tot eer van zichzelf, hebben we te maken met on-Bijbels gebruik van charismatische gaven en is de kans heel groot dat we met ‘namaak charisma’ te maken hebben.
Bijbels charisma leidt nooit tot verheerlijking en aanbidding van mensen maar altijd tot de verheerlijking van de Here Zelf. Verlangen naar charismatische gaven zal dan ook nooit gericht mogen zijn op zelfbevestiging of zelfverheerlijking, maar altijd op dienstbaarheid en het zoeken naar Gods eer.
Persoonlijk maak ik me de laatste tijd grote zorgen over een toenemend ‘namaak charisma’, waar we tegenwoordig steeds meer mee te maken krijgen. Het gaat hier om een charisma dat we uit onszelf voortbrengen, of een charisma dat uit satanische bronnen voortkomt, en u begrijpt wel dat dit laatste het ergste is. Mensen die zeggen dat ze namens de Here God dienen, maar in wezen instrumenten van de duivel zijn. Zo weten we dat de antichrist met een enorm charisma in korte tijd de gehele wereld zal beïnvloeden en veroveren. Hij zal met vele tekenen en wonderen de geloofwaardigheid van de mensen opeisen en zo de mensheid aan zich onderwerpen (2 Tessalonicenzen 2:9 en Openbaring 13:12-14).
Veel mensen schuiven tegenwoordig de waarheid van de Bijbel aan de kant en laten God alleen nog maar spreken door belevingen, wonderen en tekenen. God spreekt ook vandaag nog, ook, of juist buiten de Bijbel, Gods Woord om. We zien het vandaag steeds meer gebeuren dat de verkondiging van het evangelie en de oproep tot bekering steeds meer plaats maken voor de proclamatie van het koninkrijk en de bediening van genezing en bevrijding. Zo zien we de Woordbediening in de gemeente afnemen en het verlangen naar beleving, tekenen en bevrijding toenemen. U begrijpt wel dat de gemeente op deze manier voorbereid wordt op de introductie van de antichrist. Als het gedegen onderwijs in de gemeente ontbreekt, hoe kan er dan nog onderscheidingsvermogen zijn om te weten of we met ‘namaak charisma’ of met ‘Bijbels charisma’ te maken hebben?
Het charisma heeft natuurlijk veel te maken met het werk van de Heilige Geest. Over dit werk leert Johannes 16:8-15 ons het volgende: De Heilige Geest overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en oordeel.
1. Gods Geest wijst ons de weg tot de volle waarheid.
2. Hij zal niet uit Zichzelf spreken.
3. Hij zal ons de toekomst verkondigen.
4. Hij zal Mij (Christus) verheerlijken.
Samenvattend kunnen we over de bovenstaande opsomming zeggen, dat het werk van Gods Geest tot een diep zondebewustzijn leidt en onze ogen voor de heiligheid en de gerechtigheid van God opent. Gods Geest laat ons zien dat we schuldig staan tegenover een Heilig God en dat we alleen in Christus voor het komende oordeel bewaard worden. Door Gods Geest leren we de Bijbel kennen en ontdekken we steeds meer kostbare waarheden voor ons persoonlijk leven in Gods Woord.
De Geest van God is niet ‘los verkrijgbaar’. Velen richten zich alleen tot Gods Geest, maar het gaat hier om Gods Geest, de Geest van Christus. Wat de Geest ons verkondigt kunnen we dan ook altijd toetsen en terugvinden in Gods volkomen gezaghebbende Woord. Gods Geest bereidt ons voor op de komst van de Here Jezus. ‘Hij verkondigt ons de toekomst’ en laat ons zien op welke wijze wij ons moeten voorbereiden op de wederkomst van Christus. Charismatische bewegingen waar zelden of nooit over de wederkomst van Christus gesproken wordt en ook niet uitgekeken wordt naar Zijn komst zijn zeer twijfelachtig en komen dan ook in aanmerking voor ‘namaak charisma’.
Bij het werk van de Heilige Geest gaat het altijd om de verheerlijking van Christus. We moeten ons dan ook altijd in zulk soort bewegingen afvragen of Christus wel centraal staat en niet een leider of het welgevoel van de mens. Soms zoekt men naar meer van de Geest, terwijl men eigenlijk op zoek is naar meer beleving, meer gevoel!


Kunt u mij aangeven wat het verschil tussen onze ziel en de geest is? Wat gebeurt er bij het sterven met de ziel en wat met de (levens)geest? (H. K. te H.)

Antwoord:
In Genesis 2:7 lezen we dat door het inblazen van Gods Geest, de mens tot een levende ziel (Statenvertaling) werd. De ziel vormt de persoonlijkheid van de mens. We denken hierbij aan de gedachten, gevoelens en de wil van de mens. De hersens van een mens kunnen alleen functioneren door prikkels die gegeven worden. Neurologen zijn er tot op de dag van vandaag nog niet achter gekomen waar deze prikkels nu vandaan komen. We hebben dan te maken met de oorsprong van het leven. Het lichaam is het huis waarin de ziel woont en waardoor de ziel zich kan uitdrukken. De ziel is echter aan de geest onderdanig en beïnvloedt de gedachten, het gevoel en de wil. Het is een heel verschil, wanneer mensen door de geest van de wereld of door Gods Geest beïnvloed worden. Iemand, door de Geest geleid, zal anders in zijn gedachten, gevoel en wil functioneren, dan iemand die door de geest van deze wereld geleid wordt.
Door de wedergeboorte ontvangen we Gods Geest die onze ziel, maar daardoor ook ons lichaam gaat beïnvloeden. Geest, ziel en lichaam vormen dan een goddelijke eenheid. Bij het overlijden gaan geest en ziel naar de Here en blijft het lichaam op aarde achter om later, bij de wederkomst opgewekt en verheerlijkt te worden.

Ds. Theo Niemeijer