Vragen - jrg. 77-06

ds. Theo Niemeijer • 77 - 2001/02 • Uitgave: 6
Vanaf 1 januari 2001 dienen alle wedstrijdpaarden geregistreerd te worden door middel van een chip in een spier in de hals, welke met een elektronisch apparaat afgelezen kan worden. Deze chip is verplicht, want zonder chip mag het paard niet aan wedstrijden deelnemen.
Het merken van dieren is uiteraard een 'weekmaker' voor het merken van mensen. Met het oog op de Bijbel (Openbaring 13:16-18) vraag ik mij af of ik mijn paard zal laten chippen. Inmiddels hebben al 40.000 mensen hun paard laten chippen, waaronder ongetwijfeld ook christenen. Wat is uw mening hierover? (A. v.d. K. te H.)


Antwoord:
In de bijgaande folder die u meestuurde "Wat u wilt weten over het chippen van paarden" werden de volgende voordelen van het chippen opgesomd:
• Wereldwijde, unieke identificatiecode
• Diervriendelijk en onzichtbaar • Onbeperkte levensduur
• Snel en eenvoudig in te brengen zonder verdoving
• Makkelijk afleesbaar met een ISO-afleesapparaat
• Al bij veulens van drie maanden toe te passen
• Fraudebestendig; de code kan niet veranderd worden
Het chippen van dieren is reeds langere tijd een vrij algemeen verschijnsel aan het worden. We komen dezelfde methode tegen bij runderen, varkens en schapen. Op deze manier wordt de gehele levensloop van het dier, van de geboorte tot het slachthuis, gevolgd en in kaart gebracht. Juist in situaties zoals de MKZ crisis blijkt deze identificatie als opsporingsmethode goed te werken. Via deze opsporingsmethode konden besmette en verdachte dieren al gauw opgespoord worden, waarop ze geruimd werden. Het waren hoofdzakelijk economische motieven die de drijfveer achter dit alles waren. Wat mij in het bijzonder opviel was het feit, dat niet Nederland, maar de Europese Unie hierin het laatste woord had. Het leek wel een oefening voor de ruiming van de mensen die tijdens de grote verdrukking het merkteken van de antichrist weigeren te dragen.

Halverwege de maand mei vermeldde de media, dat de moslims in Afghanistan een wet in willen voeren die zou moeten leiden tot het verplichten van niet-moslims, een merkteken te dragen. De invoering van een merkteken is de laatste tijd zeer actueel. Als de kilometerheffing ingevoerd wordt, zal iedere auto gechipt worden en overal traceerbaar en herkenbaar zijn. Zo hebben we dat nu al met het GSM-verkeer. Via GSM-verkeer is ook de bezitter en gebruiker van deze telefoon traceerbaar, een methode die zelfs al door justitie gebruikt wordt. Nog niet zo lang geleden zei een topman van IBM: "de computer moet eigenlijk worden als God: alomtegenwoordig en onzichtbaar-. We zijn hard op weg naar een samenleving, waarin deze dingen werkelijkheid aan het worden zijn.

De aanloop-periode die naar deze tijd voert zullen we als christenen mee maken. We leven er momenteel middenin. We kunnen ons er ook niet aan onttrekken, ofschoon we in deze ontwikkeling niet voorop behoeven te lopen. Zo krijgen we te maken met de invoering van de Euro, het elektronisch geldverkeer, de identificatieplicht en de vele databanken waarin we via ons SoFi-nummer opgeslagen zijn. Ik denk ook niet dat bezitters van runderen, varkens en schapen zich aan deze regelgeving kunnen onttrekken. Wie zich niet aan deze regelgeving houdt, kan zijn vee niet meer verkopen en valt daarmee buiten het veehandelsverkeer. Zo zal het ook met de paardensport gaan. Al u een paard hebt dat niet aan wedstrijden deelneemt, behoeft u uw paard (nog) niet te laten chippen, maar wanneer aan wedstrijden deelgenomen wordt is het nu eenmaal verplicht. U zult deze consequentie toch moeten accepteren, zelfs als we zien, dat het allemaal uiteindelijk naar de totaalcontrole leidt, waarbij zowel mens als dier gemerkt zal zijn.


In Egypte leeft onder de christenen het verhaal, dat Jozef en Maria met de Here Jezus een barre tocht door hun land gemaakt hebben toen ze voor Herodes moesten vluchten.
Er wordt zelfs beweerd, dat deze tocht hen helemaal tot in Ethiopië voerde, waar ze op een eiland in het Tanameer drie maanden en tie: dagen uitrustten en dat hun verblijf in Egypte en Ethiopië zeker zo'n zeven jaar in beslag genomen heeft. Graag uw mening hierover? (G. M. te R.)


Antwoord:
Men is op zoek gegaan naar het ontstaan van de Koptische kerk in Egypte en naar de oorzaak van de sterke christelijke cultuur in Ethiopië en meende in het langere verblijf van Jozef en Maria met het kind Jezus een oplossing hiervoor gevonden te hebben. Vroegchristelijke bronnen spreken zelfs van vele wonderen die hun tocht begeleidden, zoals het ontspringen van bronnen en het nederbuigen van bomen, zodat de familie kon drinken en gemakkelijk van de vruchten kon genieten. Er is zelfs een hele route, door de Nijldelta en verder langs de Nijl naar het Zuiden uitgezet, die vele pelgrims jaarlijks volgen. In Nederlandse kranten wordt zelfs geadverteerd met de reis "In de voetsporen van de heilige Maria".

Nu moet Egypte gezien worden als een land, dat één van de meest voor de hand liggende uitwijkmogelijkheden voor zowel Joden als christenen was. In Egypte was men over het algemeen veilig en ontkwam men dan ook vaak aan de macht van vijanden. Op deze manier was Jozef ook naar dit land weggevlucht. We lezen echter in Gods Woord, dat Jozef direct na de dood van Herodes (4 n.Chr.) al weer terugkeerde naar Nazareth. Van een lang verblijf in Egypte kan dus geen sprake zijn. Verder zal het ontstaan van het christendom in Egypte veel meer gezocht moeten worden in het feit, dat bij de uitstorting van de Heilige Geest ook vele mensen uit Egypte in Jeruzalem aanwezig waren. (zie Handelingen 2:10)

In Handelingen 8 zien we misschien wel het begin van de christelijke kerk in Ethiopië, waar we kunnen lezen over de Opperschatbewaarder uit Ethiopië die tot bekering kwam en naar zijn land terugreisde. Van oorsprong al had het land nauwe banden met Israël! (denk aan de tijd van koning Salomo en de koningin van Scheba)

De christelijke tradities moeten we veel meer in deze gebeurtenissen zoeken dan in een lang en wonderlijk verblijf van Jozef met z'n gezin in Egypte. We moeten ons hierbij niet laten verleiden om het bijbels fundament te verlaten en zich over te geven aan allerlei legenden, die de ronde doen.


Heeft de Here God deze aarde in zes dagen van 24 uur, of zes langere perioden geschapen? Iemand vertelde ons, dat de aarde eigenlijk herschapen werd, na de val van satan op aarde. Graag uw mening hierover? (A. H. te D.)

Antwoord:
Zeer zeker lezen we in Gods Woord dat bij de Here één dag is als duizend jaar en duizend jaar als één dag! (2 Petrus 3:8) God is de Eeuwige en voor Hem bestaat er geen tijd. De mens rekent geheel anders met de tijd dar. de Here God. Deze tekst kunnen we echter niet zo maar overbrengen op de zes scheppingsdagen. Wanneer in het Hebreeuws een telwoord voor de dag staat, dan wordt er altijd een dag van 24 uur mee bedoeld. Zo lezen we over de eerste, tweede, derde, enz. dag. Als er gesproken wordt over ' de dag des oordeels" of "de dag des Heren", dan kan met deze dag een langere periode bedoeld zijn. Wanneer de scheppingsdagen langere perioden omvatten, dan zou de aarde na de vierde dag volkomen verbrand zijn, want dan zou de zon gedurende een lange periode op hetzelfde gedeelte van de aarde geschenen hebben! We lezen heel duidelijk van de avond en de morgen, die elkaar afwisselden.

Verder zijn er enkele bijbeluitleggers, die tussen Genesis 1 vers 1 en vers 3 de val van de satan plaatsen, waardoor de schepping verwoest werd en God met vers 3 opnieuw begonnen is. Men zegt dan dat vers 2 vertaald dient te worden met de woorden: "en de aarde werd (i.p.v. was) woest en ledig…" Kenners van de Hebreeuwse taal zijn het hier niet over eens. De meest vooraanstaande taalkundigen van hen verwerpen bovenstaande gedachte en blijven bij het oorspronkelijk vertaalde: "De aarde was woest en ledig'.
Het zou anders betekenen dat er voor deze schepping nog een andere schepping was, terwijl we in Gods Woord heel duidelijk kunnen lezen dat Adam de eerste mens is (1 Corinthiërs 15:45) en dat de aarde waar we nu op leven de eerste aarde genoemd wordt (Openbaring 21:1).

ds. Theo Niemeijer