Vragen - jrg. 76-09
In Johannes 14:28 staat: 'Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik". Het laatste gedeelte van dit vers begrijp ik niet. Is de Vader meer dan de Zoon? Hoe bedoelt de Schrift dit? (J. B. te V.)
Antwoord:
Dit woord van de Here Jezus verwondert ons niet, wanneer we de voortdurende verhouding tussen de Zoon en de Vader begrepen hebben. In de Evangeliën ontmoeten we de Here Jezus als de afhankelijke, biddende, gehoorzamende en ontvangende Zoon van de Vader. Tegelijkertijd ontmoeten we Hem in de Bijbel als de scheppende, sprekende, gevende en gebiedende God. In het genoemde vers vinden we geen tegenspraak met de uitspraak van de Here Jezus in Johannes 10:30 "Ik en de Vader zijn één". Nergens kunnen we in de Bijbel de uitspraak: "Ik en de Vader zijn gelijk" vinden. De Here Jezus heeft nooit over zijn "gelijkheid", maar wel over zijn volkomen éénheid met de Vader gesproken. Deze eenheid vormt juist de basis, dat de Here Jezus met al zijn kracht en inzet van zijn leven de Vader als de "Meerdere" eert. In de hof van Gethsémané bad de Here Jezus tot de Vader: 'Niet mijn wil, maar de Uwe geschiede". Zo zal het ook aan het einde van deze aarde gaan, "wanneer ook de Zoon zelf Zich aan de Vader zal onderwel_ en, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in alles" (1 Corinthiërs 15:28). Binnen de "drie-eenheidsleer' moeten we dus onderscheid maken tussen: gelijkheid en eenheid.
Op RTL 5 kijken we op zondagmorgen wel eens naar "The hour of Power", een kerkdienst uit Amerika waarin Dr. Schuler voorgaat. Van verschillende kanten werden we voor deze kerkdiensten gewaarschuwd. Hij zou een succes-theologie aanhangen en het sterven aan het kruis zou voor hem een andere betekenis hebben. In de uitzendingen die ik gezien heb, heb ik nog niets hierover kunnen ontdekken, maar ik heb hem ook nog niet over het kruis horen spreken. U begrijpt het wel, er is verwarring hierover. Graag zou ik uw mening horen. (H. I. te N.)
Antwoord:
Hour of Power is een mix van: “positief denken" en "geloven in God". Op een humanistische manier worden menselijke (psychische) krachtbronnen aangeboord, overgoten met een christelijk sausje, die uiteindelijk tot succes moeten leiden. In de prediking staat niet Christus, maar de christen centraal. Wat kan het geloof voor ons betekenen, wat kan Christus voor ons doen?. Kunnen we door het geloof carrière maken, kan onze bankrekening groeien, leidt het tot een gezond lichaam, met andere woorden: wat levert het geloof voor ons op! Het is mooi om te horen en te zien, hoe een vrouw uit een arm milieu, de eerste niet blanke vrouw, als chirurg af gestudeerd is en werkzaam is (één van de laatste uitzendingen). Natuurlijk is het goed om positief te denken, maar positief denken leidt niet altijd tot voorspoed, nee het helpt je ook door de moeilijkheden heen. De bron van het positieve denken moet dan ook niet onze eigen psyche zijn, maar de Geest van God, die ons vervult met blijdschap, liefde en vrede. De Geest van God ontvang je echter nadat er een moment in ons leven geweest is, waarin we Gods beoordeling over ons leven onder ogen gezien hebben. En dit oordeel vinden we in Romeinen 3:12 "Er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één". Dit leidt de verloren en de, door de zonden verdorven, mens tot het kruis van de Here Jezus alwaar deze met Christus sterft en in nieuwheid des levens op staat. Deze boodschap is bij dr. Schuler misschien wel bekend, maar zal hij nooit prediken. Het is een boodschap, die ingaat tegen het succes-evangelie. Had de Here Jezus succes tijdens zijn 33 jarige leven op aarde? Hij had geen plaats om het hoofd neer te leggen en stierf in diepe armoede, verlaten door de mensen en zelfs van God, als een vloek aan het kruis. Had Paulus succes tijdens zijn werk in de gemeente? Door velen werd hij verlaten, hij verdroeg geseling, slagen, schipbreuk, honger en ellende. De praktische lijn, die Gods Woord aangeeft is anders, dan de vele beloften die dr. Schuler zijn toehoorders geeft. U kunt hier in Hebreeën 11:35-38 nog veel meer over lezen! Gods Woord laat ons zien, dat we als gemeente uit de wereld geroepen zijn om burgers van een hemels rijk te zijn en in deze wereld verdrukking te lijden. We worden opgeroepen om uit te zien naar de hemelse Bruidegom die ons uit deze ellendige wereld met zoveel rampen, oorlogen, hongersnoden en door ziekte lijdende mensen, dingen vaar ook christenen niet aan zullen ontkomen, weg te nemen om zo voor altijd bij Hem te zijn. Hierover zult u dr. Schuler nooit horen spreken. Dat behoort tot negatief denken, een vluchten voor het leven, wat we juist in deze wereld moeten maken. Helaas komen we de lijn van Schuler ook in gemeenten om ons heen tegen. Gemeenten waar in de prediking niet Christus maar de christen centraal staat. Terwijl het werk van de Geest van God juist is om Christus te verheerlijken, zien we steeds meer, dat Christus naar de achtergrond verschoven wordt en het de christen is, waar alles om draait. De diensten worden steeds meer "ik-gericht".. wat kan Hij voor mij betekenen... kan Hij mij een gezond lichaam geven... kan Hij mijn huwelijks problemen oplossen... maakt Hij een einde aan mijn geldzorgen...lost Hij mijn psychische problemen op? Natuurlijk mag je met je verlangens naar de diensten komen en is het goed, wanneer we gelaafd en gesterkt de diensten verlaten. Maar het belangrijkste is: Komt Hij tot zijn doel met mijn leven? Heb ik Hem beter leren kennen? Stond Hij in het middelpunt? Werd Hij verheerlijkt? Zijn wij bereid om, zoals Christus, in armoede te leven en welvaart op te offeren om Hem thuis of ver weg te dienen? Willen we net zo als Johannes "een deelgenoot in de verdrukking zijn" om dan ook na de wederkomst van Christus te kunnen delen in zijn heerlijkheid? Paulus schrijft in Romeinen 8:17 "Indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn heerlijkheid"...geen kroon zonder kruis. Paulus vat zijn boodschap samen met de volgende woorden: "Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Christus en dien gekruisigd" (1 Corinthiërs 2:2). Paulus had voor zijn tijd één van de beste opleidingen gevolgd en had een enorme kennis in huis...en toch vatte hij zijn boodschap zo eenvoudig samen. We leven in de eindtijd, waarin de geest van de antichrist steeds meer van zich laat horen. In 1 Johannes 4:1-6 kunt u lezen, op welke manier we de Geest van God kunnen onderscheiden van de geest van de antichrist. De Geest, die "Jezus, de in het vleesgekomene" belijdt (letterlijke vertaling), is uit God, de geest, die Jezus niet belijdt is niet uit God. Dus nogmaals: De Geest van God plaatst niet de christen, maar Christus Zelf centraal in de prediking en in de gemeente.
Ik heb onlangs iets gelezen over "digital angel". Kunt u ons hier meer over vertellen? Juist in deze eindtijd hebben we leiders nodig, die ons vanuit de Bijbel over de toekomst kunnen vertellen. (R. D. te Z.)
Antwoord:
In de Bijbel lezen we regelmatig over engelen. Er zijn engelen met verschillende taken, zoals boodschappers, strijders en beschermers. Bij "digital angel" gaat het om een soort beschermengel zoals we ook in de Bijbel kunnen lezen: “De Engel des Heren legert zich rondom wie Hem vrezen en redt hen" (Psalm 34:8). Bij "digital angel" gaat het om een elektronische chip die de mens onderhuids, te allen tijde, bij zich draagt. Op deze chip staan alle persoonlijke gegevens, zodat de drager zich nooit meer behoeft te identificeren. Bij het opnemen van geld, paspoortcontrole, toegang tot grote evenementen is geen pasje of pincode meer nodig. De onderhuidse chip staat via een satellietverbinding in contact met een computer, die de drager, waar deze zich dan ook mag bevinden, ook altijd kan traceren. Iemand met een digital angel is dus nooit meer spoorloos, kan niet ontvoerd worden en is in alles controleerbaar. Met succes zijn reeds proeven genomen en men is zeker van plan om, wanneer de hobbels over de wet van de privacy genomen zijn, deze digital angel wereldwijd in te voeren. De digitale ontwikkeling op het gebied van financiële transacties, administratie, opslaan van persoonsgegevens, verkeer, industrie, economie, onderwijs. communicatie, defensie, enz. is in een razend tempo op weg naar het eindscenario, waarin we kunnen lezen over "Het Beest", dat alle macht naar zich toe zal trekken en de absolute controle over alle facetten van de samenleving zal uitoefenen. De opmars van de antichrist is in volle gang, zowel via een onbijbelse prediking in vele kerken en gemeenten, waarin niet Christus maar de christen centraal staat (zie bovenstaande vraag en antwoord) en in de wereldwijde samenleving om ons heen, die in een schreeuw naar gerechtigheid meer dan open staat voor de digital angel!
ds. Theo Niemeijer
Antwoord:
Dit woord van de Here Jezus verwondert ons niet, wanneer we de voortdurende verhouding tussen de Zoon en de Vader begrepen hebben. In de Evangeliën ontmoeten we de Here Jezus als de afhankelijke, biddende, gehoorzamende en ontvangende Zoon van de Vader. Tegelijkertijd ontmoeten we Hem in de Bijbel als de scheppende, sprekende, gevende en gebiedende God. In het genoemde vers vinden we geen tegenspraak met de uitspraak van de Here Jezus in Johannes 10:30 "Ik en de Vader zijn één". Nergens kunnen we in de Bijbel de uitspraak: "Ik en de Vader zijn gelijk" vinden. De Here Jezus heeft nooit over zijn "gelijkheid", maar wel over zijn volkomen éénheid met de Vader gesproken. Deze eenheid vormt juist de basis, dat de Here Jezus met al zijn kracht en inzet van zijn leven de Vader als de "Meerdere" eert. In de hof van Gethsémané bad de Here Jezus tot de Vader: 'Niet mijn wil, maar de Uwe geschiede". Zo zal het ook aan het einde van deze aarde gaan, "wanneer ook de Zoon zelf Zich aan de Vader zal onderwel_ en, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in alles" (1 Corinthiërs 15:28). Binnen de "drie-eenheidsleer' moeten we dus onderscheid maken tussen: gelijkheid en eenheid.
Op RTL 5 kijken we op zondagmorgen wel eens naar "The hour of Power", een kerkdienst uit Amerika waarin Dr. Schuler voorgaat. Van verschillende kanten werden we voor deze kerkdiensten gewaarschuwd. Hij zou een succes-theologie aanhangen en het sterven aan het kruis zou voor hem een andere betekenis hebben. In de uitzendingen die ik gezien heb, heb ik nog niets hierover kunnen ontdekken, maar ik heb hem ook nog niet over het kruis horen spreken. U begrijpt het wel, er is verwarring hierover. Graag zou ik uw mening horen. (H. I. te N.)
Antwoord:
Hour of Power is een mix van: “positief denken" en "geloven in God". Op een humanistische manier worden menselijke (psychische) krachtbronnen aangeboord, overgoten met een christelijk sausje, die uiteindelijk tot succes moeten leiden. In de prediking staat niet Christus, maar de christen centraal. Wat kan het geloof voor ons betekenen, wat kan Christus voor ons doen?. Kunnen we door het geloof carrière maken, kan onze bankrekening groeien, leidt het tot een gezond lichaam, met andere woorden: wat levert het geloof voor ons op! Het is mooi om te horen en te zien, hoe een vrouw uit een arm milieu, de eerste niet blanke vrouw, als chirurg af gestudeerd is en werkzaam is (één van de laatste uitzendingen). Natuurlijk is het goed om positief te denken, maar positief denken leidt niet altijd tot voorspoed, nee het helpt je ook door de moeilijkheden heen. De bron van het positieve denken moet dan ook niet onze eigen psyche zijn, maar de Geest van God, die ons vervult met blijdschap, liefde en vrede. De Geest van God ontvang je echter nadat er een moment in ons leven geweest is, waarin we Gods beoordeling over ons leven onder ogen gezien hebben. En dit oordeel vinden we in Romeinen 3:12 "Er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één". Dit leidt de verloren en de, door de zonden verdorven, mens tot het kruis van de Here Jezus alwaar deze met Christus sterft en in nieuwheid des levens op staat. Deze boodschap is bij dr. Schuler misschien wel bekend, maar zal hij nooit prediken. Het is een boodschap, die ingaat tegen het succes-evangelie. Had de Here Jezus succes tijdens zijn 33 jarige leven op aarde? Hij had geen plaats om het hoofd neer te leggen en stierf in diepe armoede, verlaten door de mensen en zelfs van God, als een vloek aan het kruis. Had Paulus succes tijdens zijn werk in de gemeente? Door velen werd hij verlaten, hij verdroeg geseling, slagen, schipbreuk, honger en ellende. De praktische lijn, die Gods Woord aangeeft is anders, dan de vele beloften die dr. Schuler zijn toehoorders geeft. U kunt hier in Hebreeën 11:35-38 nog veel meer over lezen! Gods Woord laat ons zien, dat we als gemeente uit de wereld geroepen zijn om burgers van een hemels rijk te zijn en in deze wereld verdrukking te lijden. We worden opgeroepen om uit te zien naar de hemelse Bruidegom die ons uit deze ellendige wereld met zoveel rampen, oorlogen, hongersnoden en door ziekte lijdende mensen, dingen vaar ook christenen niet aan zullen ontkomen, weg te nemen om zo voor altijd bij Hem te zijn. Hierover zult u dr. Schuler nooit horen spreken. Dat behoort tot negatief denken, een vluchten voor het leven, wat we juist in deze wereld moeten maken. Helaas komen we de lijn van Schuler ook in gemeenten om ons heen tegen. Gemeenten waar in de prediking niet Christus maar de christen centraal staat. Terwijl het werk van de Geest van God juist is om Christus te verheerlijken, zien we steeds meer, dat Christus naar de achtergrond verschoven wordt en het de christen is, waar alles om draait. De diensten worden steeds meer "ik-gericht".. wat kan Hij voor mij betekenen... kan Hij mij een gezond lichaam geven... kan Hij mijn huwelijks problemen oplossen... maakt Hij een einde aan mijn geldzorgen...lost Hij mijn psychische problemen op? Natuurlijk mag je met je verlangens naar de diensten komen en is het goed, wanneer we gelaafd en gesterkt de diensten verlaten. Maar het belangrijkste is: Komt Hij tot zijn doel met mijn leven? Heb ik Hem beter leren kennen? Stond Hij in het middelpunt? Werd Hij verheerlijkt? Zijn wij bereid om, zoals Christus, in armoede te leven en welvaart op te offeren om Hem thuis of ver weg te dienen? Willen we net zo als Johannes "een deelgenoot in de verdrukking zijn" om dan ook na de wederkomst van Christus te kunnen delen in zijn heerlijkheid? Paulus schrijft in Romeinen 8:17 "Indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn heerlijkheid"...geen kroon zonder kruis. Paulus vat zijn boodschap samen met de volgende woorden: "Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Christus en dien gekruisigd" (1 Corinthiërs 2:2). Paulus had voor zijn tijd één van de beste opleidingen gevolgd en had een enorme kennis in huis...en toch vatte hij zijn boodschap zo eenvoudig samen. We leven in de eindtijd, waarin de geest van de antichrist steeds meer van zich laat horen. In 1 Johannes 4:1-6 kunt u lezen, op welke manier we de Geest van God kunnen onderscheiden van de geest van de antichrist. De Geest, die "Jezus, de in het vleesgekomene" belijdt (letterlijke vertaling), is uit God, de geest, die Jezus niet belijdt is niet uit God. Dus nogmaals: De Geest van God plaatst niet de christen, maar Christus Zelf centraal in de prediking en in de gemeente.
Ik heb onlangs iets gelezen over "digital angel". Kunt u ons hier meer over vertellen? Juist in deze eindtijd hebben we leiders nodig, die ons vanuit de Bijbel over de toekomst kunnen vertellen. (R. D. te Z.)
Antwoord:
In de Bijbel lezen we regelmatig over engelen. Er zijn engelen met verschillende taken, zoals boodschappers, strijders en beschermers. Bij "digital angel" gaat het om een soort beschermengel zoals we ook in de Bijbel kunnen lezen: “De Engel des Heren legert zich rondom wie Hem vrezen en redt hen" (Psalm 34:8). Bij "digital angel" gaat het om een elektronische chip die de mens onderhuids, te allen tijde, bij zich draagt. Op deze chip staan alle persoonlijke gegevens, zodat de drager zich nooit meer behoeft te identificeren. Bij het opnemen van geld, paspoortcontrole, toegang tot grote evenementen is geen pasje of pincode meer nodig. De onderhuidse chip staat via een satellietverbinding in contact met een computer, die de drager, waar deze zich dan ook mag bevinden, ook altijd kan traceren. Iemand met een digital angel is dus nooit meer spoorloos, kan niet ontvoerd worden en is in alles controleerbaar. Met succes zijn reeds proeven genomen en men is zeker van plan om, wanneer de hobbels over de wet van de privacy genomen zijn, deze digital angel wereldwijd in te voeren. De digitale ontwikkeling op het gebied van financiële transacties, administratie, opslaan van persoonsgegevens, verkeer, industrie, economie, onderwijs. communicatie, defensie, enz. is in een razend tempo op weg naar het eindscenario, waarin we kunnen lezen over "Het Beest", dat alle macht naar zich toe zal trekken en de absolute controle over alle facetten van de samenleving zal uitoefenen. De opmars van de antichrist is in volle gang, zowel via een onbijbelse prediking in vele kerken en gemeenten, waarin niet Christus maar de christen centraal staat (zie bovenstaande vraag en antwoord) en in de wereldwijde samenleving om ons heen, die in een schreeuw naar gerechtigheid meer dan open staat voor de digital angel!
ds. Theo Niemeijer