Image

Voorwaarden voor discipelschap (2)

Joël Oosterhagen • 97 - 2021 • Uitgave: 9

We gaan kijken welke voorwaarden er nodig zijn om een waar discipel van de Heere Jezus te kunnen zijn. Je kunt niet zomaar zeggen dat je een volgeling van Jezus wilt zijn, want vaak gaat dit gepaard met je eigen voorwaarden. Maar als je Zijn volgeling wilt zijn, dan is het op Zijn voorwaarden.

Stel je voor: je kunt goed voetballen en zou graag een profspeler willen worden. Dan zou het toch geweldig zijn dat je getraind wordt door Ronaldo of door Messi? Of stel je voor dat je als amateurschilder een leerling zou kunnen zijn van Rembrandt of Picasso. Het zou toch een voorrecht zijn om aan hun voeten te zitten?

Heel bijzonder
Nu is het zo dat de Heere Jezus gewone mensen zoals jou en mij uitnodigt om Zijn leerlingen te zijn. De Heere Jezus is niet zomaar iemand, Hij is veel groter dan een Ronaldo of een Rembrandt. Hij is de Koning der koningen. Hij is de Schepper en de onderhouder van heel het heelal. Elke ster, elke boom, elke plant, elk dier en elk mens heeft Hij geschapen. De hoogste en voornaamste Persoon in het hele heelal vraagt aan ons om Zijn leerling te zijn. Dat is eigenlijk heel bijzonder!
Een dappere soldaat zal zijn leven inzetten voor zijn land. Deze mensen worden dan vaak als helden bestempeld. Ook kijken we niet raar op dat mensen hun leven opofferen voor een bepaalde ideologie. Maar dat ‘bloed, zweet en tranen’ het leven van een volgeling van Christus kenmerken, komt ons op de een of andere manier voor als ver van ons vandaan. We vinden het moeilijk om ons leven op het altaar te plaatsen van de Koning der koningen.

Leven toewijden
Paulus zegt: ‘Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst’ (Romeinen 12:1). Als je kijkt wat de Heere Jezus voor jou gedaan heeft aan het kruis, dan is het logisch om je leven uit dankbaarheid aan Hem te geven. Je wilt je leven toewijden aan de Heer Jezus.

Een volgeling van Hem zijn is voor 100 procent vrijwillig. De Heere Jezus dwingt niemand om een discipel van Hem te zijn, daar is de Bijbel duidelijk over. Kijk maar naar Lukas 9: 23 Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen’.
Ook in Openbaring staat: ‘En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen, Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets’ (22:17).

Geen excuus
Het Woord van God getuigt van de Heere Jezus. Wil je leven, kom dan naar Hem toe want niks anders in deze wereld zal jou ten diepste bevredigen. Kiezen wij voor werelds genot of willen we daadwerkelijk leven naar Zijn wil?
Zo roept de Heere ons op om Hem te volgen. Wij moeten in staat zijn alles los te kunnen laten. In de Bijbel vragen sommige discipelen: ‘sta mij toe dat ik eerst wegga en mijn vader begraaf’. Het antwoord dat Jezus geeft is stellig: ‘Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven’ (Mattheüs 8:22). Het is op zich helemaal niet verkeerd om eerbied te tonen aan je vader, dus de reactie van deze discipel kunnen we begrijpen. Maar in dit geval, als de Heere Jezus je roept, moeten Zijn aanspraken boven alles gaan. In dit geval ook boven die van familiebanden. Uit Zijn antwoord blijkt dat deze discipel de verplichting tegenover zijn ouders als excuus gebruikte om Hem niet direct te volgen. Deze verplichting vormt een hindernis tussen Christus en zijn hart.

Ingrijpende gevolgen
In de evangeliën roept de Heere Jezus steeds weer op: “Volg Mij”. Ook vandaag roept Hij mensen op om Hem te volgen en Zijn volgeling te zijn. Ook jou!
Juist in deze tijd zal de prijs van discipelschap groter zijn dan we de afgelopen jaren beseft hebben. Wanneer je zegt: “Ja, Heere Jezus ik wil U volgen…”, dan heeft dat ingrijpende gevolgen voor je hele leven. Je gaat dan niet meer leven volgens jouw eigen voorwaarden, maar volgens die van Hem. Daar zullen we de volgende keer dieper op ingaan.


Vragen
1. In hoeverre heeft de Heere Jezus het voor het zeggen in mijn leven?
2. Wat houdt mij (nog) tegen om Hem volledig te volgen?
3. Ben ik daadwerkelijk onder de indruk van Wie de Heere Jezus is? Lees Kolossenzen 1:15-23 en Filippenzen 2:5-11.


Joël Oosterhagen


Dit artikel is geschreven naar aanleiding van het boek ‘Spoor je goed?! – over waar discipelschap’ van William MacDonald.