Verwarring en verwachting om Gods Koninkrijk

Peter de Haan • 88 - 2012 • Uitgave: 13
Dominees en voorgangers durven er niet over te spreken, of zetten Israël buitenspel in Gods toekomstplan, of beweren dat we er nu al in leven: Gods Koninkrijk. Ruim 125 deelnemers luisterden naar ds. Willem Glashouwer en ds. Theo Niemeijer naar aanleiding van de bekende zin ‘Uw Koninkrijk kome’ uit het ‘Onze Vader’.

Ds. Willem Glashouwer maakt duidelijk dat de Here Jezus Zijn prediking zelfs woordelijk inzette met dat Koninkrijk. “In Israël zie je de verwachting naar dat Koninkrijk door het hele Oude Testament heen. Er zijn zes eeuwige verbonden, onvoorwaardelijke verbonden van God met Israël. Dat begint in Genesis 12, de Here roept Abraham uit Ur. Het eerste waar God het over heeft is: verhuizen. Het land speelt een centrale rol.”
Na het verbond met Abraham volgen het verbond over het land Israël, over Jeruzalem, over het eeuwig koningschap van het huis van David, het eeuwig priesterschap van het huis van Levi en het Nieuwe Verbond. “Dat nieuwe verbond is met Israël gesloten. Door de genade van de Allerhoogste is dat nieuwe verbond echter voor ons geopend.” Al die verbonden wijzen volgens Glashouwer naar de uiteindelijke vervulling in het Koninkrijk. In de theologie heeft men daar snel geen oog meer voor gehad. “Niemand was geïnteresseerd in de Joden, het stukje land Israël en de stad Jeruzalem. Het centrum van de kerk in het westen werd Rome, voor andere groepen werd dat Moskou, Canterbury, Lausanne of Constantinopel.”

Zaligheid van de ziel
Glashouwer legt uit hoe hieruit de vervangingsleer is ontstaan. “God zal alles doen wat Hij heeft beloofd. De kerk zei: ‘Dat moet je geestelijk zien. Joden worden door God geoordeeld. Zo gaat dat met mensen die ‘nee’ zeggen tegen de Here en Zijn Gezalfde. De Bijbel moet je dan ook geestelijk lezen. Als je leest ‘Israël’, moet je denken: de kerk, als er ‘Jeruzalem’ staat, is dat het hemels Jeruzalem en het beloofde land is de hemel.’ De kerk heeft het hele concept van het Koninkrijk ingeruild voor de ziel die zalig wordt in de hemel. Dat is Griekse filosofie!”
Hij legt uit de ziel volgens de Grieken gevangen zat in je lichaam. Bevrijding gebeurt bij het sterven, de ziel gaat dan naar de hemel. “Maar het gaat God om de totale verlossing, verlossing van alles wat niet in dat lichaam thuishoort: zonde, ziekte, sterven. Het gaat om het opstandingslichaam. Als je dat niet weet, dan begrijp je niets van de terugkeer van de Joden naar Israël, van de haat tegen dat volk, maar blijf je alleen kijken naar de zaligheid van de ziel. Dat is geen Bijbels denken, maar heidens denken.”
“De engel Gabriël heeft bij zijn bezoek aan Maria beloofd dat de Here zal heersen op de troon van David. Die stond in Jeruzalem. Duidelijk is dat het koningschap zal zijn over alle twaalf stammen. De demonen weten precies wat de toekomst gaat brengen, ze weten alleen niet of dat moment nu al aanbreekt. Dat willen ze dus voorkomen en dus zijn er steeds weer pogingen om het huis van Jakob uit te roeien.”

Drie dozen
Glashouwer besluit zijn betoog met de oproep om zelf eens alle teksten over Gods Koninkrijk in drie doosjes te stoppen. Doos 1 wordt gevuld met teksten van het koninkrijk toen Jezus op aarde was. Rondom Hem heen werden tekenen van het Koninkrijk zichtbaar: zonden werden vergeven, demonen uitgedreven, blinden werden de ogen geopend, de natuur gehoorzaamde Hem. Daarna zal de Here Jezus door de Heilige Geest bij Zijn discipelen zijn en worden de wonderen en tekenen ook buiten Israël gedaan. Het zijn geen tekenen voor de Gemeente, maar voor de wereld, zodat ze gaan zien wie God is, wie de Koning is. Dat is doos 2, die duurt nu al tweeduizend jaar. De derde doos is voor teksten die gaan over de tijd dat de Koning zelf weer in ons midden is. Aan Zijn rijk zal geen einde komen. We zijn daar bijna, want God zal doen wat Hij beloofd heeft.

Kingdom Now
Het Kingdom Now-evangelie is een van de meest hardnekkige dwaalleringen in de wereld, die volgens ds. Theo Niemeijer al in de derde eeuw begonnen is met Augustinus. “Zijn theologie is door velen aangehangen, terwijl er verschil is tussen ‘satan werd overwonnen’ en ‘satan is gebonden’. Gedacht werd dat het christendom door de bekering van keizer Constantijn de wereld zou hebben overwonnen. Ook rond het jaar 1000 was er de verwachting dat de jongste dag zou aanbreken. Op dat moment werden veel Oudtestamentische beloften vergeestelijkt en steeds meer vergeten. Er werd nog gedacht dat Jeruzalem bevrijd moest worden van de moslims, dus de kruistochten kwamen. Maar ook niet zo lang geleden werd er een nieuw Jeruzalem uitgeroepen, door T.B. Joshua, een bekende prediker in Nigeria.”

Wanneer komt het Koninkrijk?
Voor, tijdens of na de komst van de antichrist? We leven in een voorbereidingstijd waarin de antichrist zich steeds meer manifesteert. Hij is heel dichtbij. Er zijn volgens ds. Niemeijer een aantal redenen die duidelijk maken dat we nog niet in Gods Koninkrijk leven. “Inhoudelijk kunnen we dat duidelijk zeggen, want wat over dit Koninkrijk gezegd wordt, is nog geen realiteit. De Here Jezus zit nog niet op de troon van David in Jeruzalem. Gods troon bouwen we niet in onze eigen kerk, hoewel we hem wel groot mogen maken en aanbidden als onze Here Maar er staat nergens in de Bijbel dat de Here Jezus de Koning van de kerk is. Wel dat Hij Koning over Israël is, over Israël zal heersen.” Ook chronologisch kan het Koninkrijk er volgens ds. Niemeijer nog niet zijn. Er moeten nog stappen worden gezet in Gods toekomstplan.
Het boek Handelingen is een bijzonder boek. “Het begint in Jeruzalem, het eindigt in Rome. Het begint in de tempel bij het Joodse volk en eindigt met de gemeente, de heidenen. Toen was het niet voorbij met het Joodse volk, maar was Hij begonnen met de Gemeente. Als Hij klaar is met de Gemeente pakt God Zijn werk met Israël weer op.”

Peter de Haan