Tot volgend jaar in Jeruzalem (4)

Henk Schouten • 88 - 2012 • Uitgave: 21
Uit het eerste Bijbelboek in relatie tot Jeruzalem komt ons een bijzondere gestalte tegemoet. We noemden hem de vorige keer al, Melchizedek. Melchizedek en Abraham ontmoeten elkaar. Twee bijzondere persoonlijkheden aan de rand van Jeruzalem. Natuurlijk lezen we hier een historisch verslag van een feitelijke gebeurtenis. De Bijbel is historisch betrouwbaar, maar de Bijbel is ook een profetisch getuigenis. We zouden daar zomaar aan voorbij kunnen lezen. Dan zou Melchizedek in de vergetelheid van vervlogen tijden zijn geraakt, ware het niet dat zijn naam meer voorkomt. In Psalm 110:4 lezen we:
Wanneer we de hele Psalm lezen, dan weten we dat het hier in profetische zin om der Here Jezus gaat. Van onze Heiland wordt geschreven dat Hij een eeuwig priesterschap heeft, naar de wijze van Melchizedek. Zoals Melchizedek dat was/is, zo is Jezus koning en priester. Waarom schrijven we was/is? Het gaat om een eeuwig priesterschap, een priesterschap dat voor altijd voortduurt. Toch blijft het nog allemaal een beetje duister en vaag. Zoals dikwijls hebben we het Nieuwe Testament nodig om het Oude goed te begrijpen. Of beter, profetie wordt in Christus werkelijkheid, in Hem wordt zichtbaar waarover de profeten zo dikwijls schreven, in de Here Jezus krijgen woorden en beelden hun zin en vervulling.

Hogere ordening
In het Nieuwe Testament is het de brief aan de Hebreeën, waarin we meer van Melchizedek leren. Jezus is binnengegaan, binnen het voorhangsel van de hemelse tempel (Hebreeën 5:20) naar de ordening van Melchizedek. We ontdekken een lijn tussen Jezus en Melchizedek die steeds duidelijker wordt. Jezus is geen priester naar de ordening van Levi. Dat kon Hij ook niet zijn, want Jezus was geen Leviet! Hij is van een andere orde, namelijk die van Melchizedek. Nu leert de Hebreeënschrijver ons, dat de orde van Melchizedek een hogere is dan die van Levi.
De argumentatie is even simpel als duidelijk. Uit Abraham zou Levi voortkomen, dat gebeurde via de kleinzoon Jakob. Abraham betaalde tienden aan Melchizedek. Dat betekent dat ook Levi, door middel van Abraham, al was hij nog niet geboren en zijn priesterschap nog niet ingesteld, aan Melchizedek tienden betaalde. De mindere betaalt aan de meerdere!

Van en tot in eeuwigheid
Er is nog een opmerkelijke overeenkomst. Van Melchizedek lezen we dat hij zonder geslachtsregister was, zonder begin van dagen of einde des levens. Zo weten we ook van de Here Jezus, dat Hij weliswaar als mens geboren werd, maar van eeuwigheid af Gods Zoon is en tot in eeuwigheid leeft. De Hebreeënschrijver gaat zover zelfs dat je zou kunnen lezen dat Melchizedek en de Here Jezus één en dezelfde persoon zijn.

Koning en priester
Het Levitische priesterschap en het Davidische koningschap kunnen nooit in één en dezelfde persoon vorm krijgen. De beide ambten komen uit twee verschillende stammen voort, Levi en Juda. Als nakomeling van David/Juda zou Jezus nooit priester naar de wijze van Levi kunnen zijn. Dat is Hij dan ook niet. Hij is Koning en Priester naar de wijze/ordening van Melchizedek. Een duidelijk eeuwige en hogere orde. Deze Melchizedek ontmoet Abraham, de vader van alle gelovigen. Abraham eert Melchizedek.

Brood en wijn
Nadat Abraham terugkomt uit de strijd is het Melchizedek, letterlijk betekent deze naam Koning der gerechtigheid, die Abraham tegemoet komt met brood en met wijn. Hier mogen we een zeer profetische handeling in herkennen. Brood en wijn zijn de tekenen die wij van de Here Jezus hebben ontvangen. Daarin biedt de Here Jezus zichzelf aan ons aan, Zijn lichaam, Zijn bloed. Melchizedek is priester koning van Jeru(Salem). Straks zal Jezus Christus als de grote koning en priester van Jeruzalem openbaar worden. Wij, die van Hem brood en wijn hebben aangenomen, zien daar van harte naar uit. Met Abraham ontmoeten wij aan de rand van Jeruzalem Hem die ons met brood en wijn wil versterken.

Ds. Henk Schouten