Tot volgend jaar in Jeruzalem (13)

Henk Schouten • 89 - 2013 • Uitgave: 20
De laatste hoofdstukken van het boek van de profeet Ezechiël schilderen ons een totaal andere wereld, met een geheel andere werkelijkheid dan de wereld die we vandaag kennen. De enige overeenkomst die je kunt trekken, is dat zowel in onze wereld als in de wereld die Ezechiël mag beschrijven Jeruzalem centraal staat. Het verschil zit in haar betekenis en positie. Nu is de stad doel en oorzaak van menig conflict en eindeloze maar niets opleverende diplomatie; een oorlog op den duur (binnenkort?) is onvermijdelijk.

Vrede en gerechtigheid
David veroverde de stad op de Jebusieten. Lang daarvoor was het Melchizedek die een profetische ontmoeting had met Abraham. Hij was koning en priester van gerechtigheid en vrede, koning van de stad die wij als Jeruzalem kennen.
Gerechtigheid en vrede worden node gemist, maar het wordt anders. Het zijn de laatste hoofdstukken van de profeet Zacharia die ons vertellen hoe het met het tegenwoordige Jeruzalem zal aflopen. Jeruzalem nu is een ‘bedwelmende beker’ en een ‘moeilijk te tillen steen voor de volken’ (Zacharia 12:2-3, HSV). De stad zal worden ingenomen, de huizen geplunderd en de vrouwen verkracht. Maar ook Zacharia weet van de enorme verandering die voor de stad komen gaat.

Centrum van de wereld
De profeet moet wel met blijdschap vervuld geweest zijn toen hij in vergezicht deze belofte mocht zien. Want wanneer het voor Jeruzalem helemaal over lijkt en de boosaardigen juichen en denken hun doel eindelijk bereikt te hebben met inname en plundering van de stad, dan zal Jezus Christus terugkomen tot Zijn stad. Niet op een ezeltje om gekruisigd te worden, maar als Koning der koningen en Heer de heren. Hij zal Zijn koninkrijk vestigen en daarmee wordt de rol en de plaats van Jeruzalem een geheel andere.
De aanloop daartoe benauwt me. De vijandschap, de boosheid, de strijd en het lijden zullen ongeëvenaard zijn en zonder precedent in de wereldgeschiedenis, maar het zullen de weeën blijken van die nieuwe wereld. Jeruzalem zal het centrum van die wereld zijn. ‘Dan zal uit Sion de wet uitgaan en het woord van de Here uit Jeruzalem’ (Jesaja 2:3, HSV). Die duizendjarige Christusheerschappij nadert snel, wat een toekomst.

Laatste fase
Het is de profeet Ezechiël (40 e.v.) die de heerlijke situatie van de stad en de tempel mag beschrijven. Voordat die beschrijving begint, lezen we over de terugkeer van het volk; dat is de bekende profetie over de dorre doodsbeenderen (Ezechiël 37). Heel Israël, alle twaalf stammen, wordt teruggebracht naar het land dat de Here God beloofd heeft aan Abraham, Isaäk en Jakob. We lezen in Ezechiël dat Gog (leider van een Israël-vijandige alliantie, Ezechiël 38,39) met een grote groep van volken (bijna de hele tegenwoordige islamitische wereld!), tegen Israël en Jeruzalem zal optrekken. Wie de krant leest en het nieuws volgt, beseft dat deze dingen die in de Bijbelse profetieën voorzegd zijn steeds meer het politieke landschap kleuren.
We zeggen wel eens dat je de krant naast de Bijbel kunt leggen. Soms is men daar te rap mee, dan leest men graag dingen in het nieuws die passen bij de Bijbelvisie, daar moeten we voorzichtig mee zijn. Maar onmiskenbaar is de terugkeer van Gods volk en de boosheid van de volkeren om Israël heen die het herstel van Israël willen verhinderen, vervulling van Bijbelse profetie.
We zijn echt aangekomen in de laatste fase van de wereldgeschiedenis. De dingen die gebeuren moeten voordat de Here Jezus terugkomt. Dat betekent dat we aan de vooravond leven van vreselijke oorlogen, zoals de Bijbel die beschrijft. (Pas op, er komt ook nog een heel korte schijnvrede, laat u niet misleiden). Na die vreselijk donkere nacht zal echter het licht opgaan. Het licht van Gods liefde en genade en dat licht zal schijnen in Jeruzalem, stad en land zal daardoor verlicht en verwarmd worden en de uitstraling zal door heel de wereld ervaren worden.
Maranatha, Jezus zal spoedig komen.

Ds. Henk Schouten