Tot volgend jaar in Jeruzalem (12)

Henk Schouten • 89 - 2013 • Uitgave: 18
Er staan twee heiligdommen in Jeruzalem. De Rotskoepel en daarnaast de Al-Aqsa, de uiterste moskee. Deze gebouwen staan op wat voor de Joden de heiligste plek op aarde is. Voor de islamitische wereld is het de derde heilige plek, na Mekka, waar de Kaäba is, en de Moskee van de Profeet in Medina. Beide moskeeën bevinden zich in Saoedi-Arabië.

Met de terugkeer van de Joden werd ook hun verlangen tot herbouw van de Tempel sterker. Driemaal daags bidden Joden tot God: “Als het Uw wil is, zal in onze tijd deze tempel snel herbouwd worden.” Er zijn organisaties die zich daar daadwerkelijk voor inzetten. Bijvoorbeeld ‘De getrouwen van de tempelberg’

onder leiding van Chaim Richman. Dit instituut heeft ook tekeningen gepresenteerd en de zogenaamde ‘kamer van gehouwen steen’ ontworpen, waar het Sanhedrin moet gaan zetelen. Dit zal een ultramodern gebouw moeten worden. Zo moet de profetie van Jesaja 2:3 gerealiseerd worden: ‘Komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere aangaande zijn wegen en opdat wij zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan en des HEREN woord uit Jeruzalem.’

Eenheid
We zien vandaag hoe steeds meer Joden een woning zoeken rond de tempelberg, terwijl ook steeds meer Joden op of bij de berg proberen te bidden. Dat alles voldoende stof met zich draagt om in deze toch al explosieve omgeving tot uitbarsting te komen, is duidelijk. Het is niet het hele verhaal er zijn ook andere stemmen en krachten werkzaam. Zo is er de ‘Interfaith Encouter Association’ (IEA). Dit is een organisatie die tot doel heeft de dialoog te bewerken tussen Joden, moslims, christenen, Druzen en Bahaïs. Hun missie luidt: “Wij geloven dat, in plaats van een oorzaak van het probleem, religie een bron van de oplossing voor conflicten in de regio en daarbuiten moet zijn.” Religie wordt meestal als oorzaak van oorlog en geweld gezien, dit moeten we omkeren en religie tot een eenheid en samenbindende kracht maken, zo is de ideologie van de IEA. Natuurlijk klinkt dit allemaal mooi en welk redelijk mens wil geen einde aan al de vreselijke conflicten die een niet te stuiten tsunami van ellende over de wereld brengen.

Zwaar verbond
Staat dit alles in verband met de bouw van een nieuwe tempel? Een botsing tussen jodendom en islam zou voorkomen kunnen worden wanneer de spanning rond de beide islamitische heiligdommen wordt weggenomen. Dit kan wanneer er een profeet opstaat die de plaats van de nieuwe tempel aanwijst. De tijd zal leren hoe de ontwikkeling gaat.
In 2 Tessalonicenzen 2:4 wordt ook van een ontwikkeling gesproken. Die van de komst van de antichrist. Wat wordt precies van hem gezegd? Hij ‘verheft zich tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien dat hij een god is.’ Dan moet er een tempel zijn. Paulus had al geschreven dat er een sfeer van vrede zou zijn (1 Tessalonicenzen 5:3). De wereld hunkert naar vrede. Wanneer de opzet om vrede tussen godsdiensten te bewerken lukt, dan lijkt politieke vrede binnen handbereik. Er wordt weer gesproken tussen Joden en Palestijnen; minister Kerry van de VS bracht/dwong Joden en Palestijnen aan de gesprekstafel. Daniël sprak van een zwaar verbond, Jeremia van een verbond met de dood, wat gaat hieruit komen?

Schijnvrede
Wanneer we nadenken over Jeruzalem en wat tot haar vrede dient, moeten we beseffen dat die vrede vooraf wordt gegaan door de komst van de antichrist en na een korte periode van schijnvrede gevolgd door vreselijke oorlogen. Alleen bij het profetisch licht verstaan we de dingen die gebeuren. We moeten wakker zijn en waakzaam.
De Here zal zeker komen en alleen dan zal er vrede zijn. Maranatha.

Ds. Henk Schouten