Tot volgend jaar in Jeruzalem (11)

Henk Schouten • 89 - 2013 • Uitgave: 12
Na de tempel van Salomo kwam er een nieuwe tempel. Deze tweede wordt genoemd ofwel naar Ezra ofwel naar Herodes. Herodes hield van prachtige bouwwerken, deze werden door hem vooral bedoeld om zijn eigen naam hoog te houden en door middel van die fraaie bouwwerken in de geschiedenis te verankeren.

Deze tweede tempel miste de heerlijkheid van de eerste. Daarbij kan natuurlijk gedacht worden aan de rijkdom die Salomo in het bouwproject kon investeren. Beter is echter te beseffen dat de heerlijkheid van de eerste tempel gelegen was in haar Bewoner, de Here God. Een bouwwerk kan architectonisch een pracht werk zijn, een kunstig samenspel van materiaal, vorm en licht, maar voldoet het ook aan de functie waartoe het gebouwd werd? God wil wonen, tabernakelen bij ons mensen.

Heerlijkheid
De gemeente, zelfs het lichaam van iedere individuele gelovige, moet een tempel van de Heilige Geest zijn. God zelf wil in ons wonen en dat geeft glorie aan ons bestaan. Ik heb fragile mensen gezien en gesproken. Alle pracht en gestalte leek uit hun lichaam weggegleden te zijn en toch mocht ik heerlijkheid zien. De heerlijkheid was van de in hen wonende Geest van God. Daarom moeten we altijd waken over onze relatie tot God, Zijn woord bestuderen, in Geest en waarheid Hem aanbidden en liefhebben, gehoorzaam zijn in alle dingen die Hij vraagt.

Geen steen meer op de andere
Herodes verfraaide de tweede tempel op fantastische wijze, meer dan 40 jaar werd er aan gearbeid. Hoeveel manuren zullen dat geweest zijn? Dan komt de Here Jezus tot Zijn tempel. Hij drijft de handelaren eruit. Het complex moet een bedehuis zijn, de tempel had niet de functie waartoe hij bestemd was. Hoe fraai ook, voor de Here God is het een mislukt project. Die mislukking wordt onderstreept, wanneer de Here Jezus met Zijn discipelen op de Olijfberg bijeen is. De discipelen, natuurlijk onder de indruk van het fraaie uitzicht op het formidabele gebouw, wijzen de Here Jezus op de pracht ervan. De Here Jezus brengt alles terug tot de werkelijke proporties. Van dat prachtige gebouw zal niet één steen op de andere blijven.
Binnen één generatie wordt deze profetie werkelijkheid. Titus bestormt de stad, er wordt enorm geleden, de moordpartijen zijn vreselijk en de aantallen in slavernij weggevoerden Joden deed de prijs voor een slaaf kelderen. Het meest tragisch was dat de tempel tot ruïne werd. De plaats waar God wilde wonen, werd door corrupte mensen van die eer bestolen. Nu staat er een moskee, nu wordt daar de glorie aan de boze gebracht. Nee, ik geloof niet dat de moslims hun ‘heiligdom’ echt waarderen. Op YouTube zag ik een filmpje met moslimjongeren aan het voetballen op het plein voor de moskee. Ook zag ik hoe moslims met schoenen aan(!) door het gebouw renden en er een verzamelplaats van stenen hadden voor hun intifada, hun strijd tegen de zogenaamde Joodse overheersing. Ik zag hen bidden richting Mekka, met hun rug, hun achterste! richting hun moskee, dus ook richting de plaats die God verkoren had om daar te wonen. Is dat alles niet gruwelijk?

Nieuwe tempel
Ik moest denken aan de gemeente, de kerk. Daar wil God wonen, maar woont Hij nog wel? Hebben wij aan onze kerken niet dikwijls de heiligheid ontstolen? Talloze voorbeelden zouden te noemen zijn van onheiligheid en ongehoorzaamheid. We moeten leren, schrijft Paulus, van de geschiedenis van het volk van God.
Natuurlijk is dit niet het einde van de geschiedenis, we hebben geweldige beloften voor het land, het volk, de stad en straks ook voor een nieuwe tempel. Hoe bizar ook, alleen door het geloof wordt dit begrepen, al de dingen van vandaag leren ons dat God met Zijn werk doorgaat en wellicht zal er binnenkort weer gebouwd worden aan het project van de Here God. Voor het volk zal de bede ‘tot ziens in Jeruzalem’ volkomen vervuld worden. Het land en volk worden toebereid, maar bent u klaar om de Heiland te ontmoeten, woont Hij door Zijn Geest nu al in uw hart? Weet wel, Maranatha betekent: Jezus zal zeker komen.

Ds. Henk Schouten