‘Tameion’: een plek van stilte
’Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, Die in het verborgene is. En jullie Vader, Die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen’ (Mattheüs 6:6)
Ons gedrag is in de coronatijd behoorlijk veranderd. We zijn elkaar steeds vaker digitaal gaan ontmoeten. We facetimen, zoomen en teamen met elkaar wat af. De kinderen krijgen deels digitaal onderwijs en het krijtjesbord, dat al plaatsgemaakt had voor digitale schoolborden, wordt nu vervangen door laptops thuis ondersteund door ouders of opa’s en oma’s, weet ik uit eigen ervaring.
Ook kerkelijk gebeurt er steeds meer digitaal en ‘online’. Natuurlijk kan dat de echte ontmoeting niet vervangen, maar mijns inziens kan het wel degelijk een eigentijds onderdeel vormen van de ‘gemeenschap der heiligen’. Zo vierden we in de kersttijd op een digitale vorm het jaarlijkse kerstfeest van de zondagsschool. Het was ontroerend te horen van een oude geloofszuster, die met haar kleindochter mee ‘zoomde’ en zei dat ze waarschijnlijk nooit meer in de kerk kon komen en het daarom zo mooi vond iedereen in ieder geval digitaal te kunnen ontmoeten.
Stilte zoeken
De coronatijd heeft zelfs invloed gekregen op onze interieurs. Het thuiswerken zorgde in veel huiskamers voor een soort ‘online’ stiltehoek waar contact gelegd wordt met bedrijf, familie, school en kerk. In menig huiskamer hangen regelmatig briefjes met: ‘stilte graag’, want mama, papa of oma is in call. Die aparte stiltehoek komen we ook in de Bijbel tegen. De Here Jezus roept ons op om in het verborgene contact met de Here God te zoeken, om regelmatig met Hem ‘online’ te zijn. We leven in een tijd waarin we digitaal juist op de social media heel veel met iedereen delen aan zin en onzin. Maar Jezus roept ons juist terug naar het verborgene, naar een plek om met de Here God even alleen te zijn, te horen naar Zijn stem uit de Bijbel, stil te worden voor Zijn aangezicht en onze dankbaarheid maar ook onze vragen, pijn en zorgen voor Hem te brengen. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het soms is om je echt even af te zonderen en de stilte te zoeken. Voor mij kan soms de vijver in de achtertuin zo’n plekje zijn, of een wandeling in de natuur of je even achter je bureau terug te trekken om te lezen en stil te zijn.
Onze dagelijkse voorraad
Het woord dat de Heer gebruikt voor die ‘plek van stilte’ is het Griekse woord ‘tameion’. Het is een woord dat staat voor een afgesloten kamer zonder ramen en licht van buiten. Het wordt vertaald met ‘binnenkamer’, ‘voorraadkamer’, of zelfs met ‘closet’. Misschien wel met kelderkast, zoals sommige oude huizen hebben voor de dagelijkse voorraad. Het mooie van dat woord ‘tameion’ is dat het zowel uitnodigt tot gebed, maar ook de verbinding legt met onze dagelijkse voorraad. Het geestelijke wordt met het dagelijkse verbonden. Juist nu in deze coronatijd maken we ons ook zorgen over onze economische voorraad. De vraag is hoe diep de ‘zakken’ van de overheid en van ons zullen zijn om deze tijd door te komen. Dat woord ‘tameion’ legt de verbinding tussen onze geestelijke voorraad en de materiële voorraad. We kunnen daarbij denken aan Jozef die ook in crisistijd voorraad aanlegt en daar later zijn broers in mee laat delen. Jozef die juist vanuit zijn relatie met de Here God ook oog had om verstandig met de voorraadschuren om te gaan. Ook Jezus sprak later over de vogels die geen voorraden aanleggen, maar vertrouwen op de zorg van alledag van hun Schepper. Laten we de ‘tameion’ maar blijven opzoeken, onze stilte-plekken om te bidden, voor onze geestelijke en materiële voorraden. En, o ja, er is nog een plekje waar we biddend het verschil kunnen maken in deze tijd, de ‘tameion’ van het stemhokje….
Paul Prijt
Ons gedrag is in de coronatijd behoorlijk veranderd. We zijn elkaar steeds vaker digitaal gaan ontmoeten. We facetimen, zoomen en teamen met elkaar wat af. De kinderen krijgen deels digitaal onderwijs en het krijtjesbord, dat al plaatsgemaakt had voor digitale schoolborden, wordt nu vervangen door laptops thuis ondersteund door ouders of opa’s en oma’s, weet ik uit eigen ervaring.
Ook kerkelijk gebeurt er steeds meer digitaal en ‘online’. Natuurlijk kan dat de echte ontmoeting niet vervangen, maar mijns inziens kan het wel degelijk een eigentijds onderdeel vormen van de ‘gemeenschap der heiligen’. Zo vierden we in de kersttijd op een digitale vorm het jaarlijkse kerstfeest van de zondagsschool. Het was ontroerend te horen van een oude geloofszuster, die met haar kleindochter mee ‘zoomde’ en zei dat ze waarschijnlijk nooit meer in de kerk kon komen en het daarom zo mooi vond iedereen in ieder geval digitaal te kunnen ontmoeten.
Stilte zoeken
De coronatijd heeft zelfs invloed gekregen op onze interieurs. Het thuiswerken zorgde in veel huiskamers voor een soort ‘online’ stiltehoek waar contact gelegd wordt met bedrijf, familie, school en kerk. In menig huiskamer hangen regelmatig briefjes met: ‘stilte graag’, want mama, papa of oma is in call. Die aparte stiltehoek komen we ook in de Bijbel tegen. De Here Jezus roept ons op om in het verborgene contact met de Here God te zoeken, om regelmatig met Hem ‘online’ te zijn. We leven in een tijd waarin we digitaal juist op de social media heel veel met iedereen delen aan zin en onzin. Maar Jezus roept ons juist terug naar het verborgene, naar een plek om met de Here God even alleen te zijn, te horen naar Zijn stem uit de Bijbel, stil te worden voor Zijn aangezicht en onze dankbaarheid maar ook onze vragen, pijn en zorgen voor Hem te brengen. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het soms is om je echt even af te zonderen en de stilte te zoeken. Voor mij kan soms de vijver in de achtertuin zo’n plekje zijn, of een wandeling in de natuur of je even achter je bureau terug te trekken om te lezen en stil te zijn.
Onze dagelijkse voorraad
Het woord dat de Heer gebruikt voor die ‘plek van stilte’ is het Griekse woord ‘tameion’. Het is een woord dat staat voor een afgesloten kamer zonder ramen en licht van buiten. Het wordt vertaald met ‘binnenkamer’, ‘voorraadkamer’, of zelfs met ‘closet’. Misschien wel met kelderkast, zoals sommige oude huizen hebben voor de dagelijkse voorraad. Het mooie van dat woord ‘tameion’ is dat het zowel uitnodigt tot gebed, maar ook de verbinding legt met onze dagelijkse voorraad. Het geestelijke wordt met het dagelijkse verbonden. Juist nu in deze coronatijd maken we ons ook zorgen over onze economische voorraad. De vraag is hoe diep de ‘zakken’ van de overheid en van ons zullen zijn om deze tijd door te komen. Dat woord ‘tameion’ legt de verbinding tussen onze geestelijke voorraad en de materiële voorraad. We kunnen daarbij denken aan Jozef die ook in crisistijd voorraad aanlegt en daar later zijn broers in mee laat delen. Jozef die juist vanuit zijn relatie met de Here God ook oog had om verstandig met de voorraadschuren om te gaan. Ook Jezus sprak later over de vogels die geen voorraden aanleggen, maar vertrouwen op de zorg van alledag van hun Schepper. Laten we de ‘tameion’ maar blijven opzoeken, onze stilte-plekken om te bidden, voor onze geestelijke en materiële voorraden. En, o ja, er is nog een plekje waar we biddend het verschil kunnen maken in deze tijd, de ‘tameion’ van het stemhokje….
Paul Prijt