Spreuken 8:23 - De Here geeft het voorbeeld van échte mannelijkheid
‘De Wijsheid (de Zoon van God) is van eeuwigheid af gezalfd geweest, van den aanvang, van de oudheden der aarde’ (Spreuken 8:23, Statenvertaling).
Een tijd geleden schreef iemand van u mij het volgende: “Volgens mij is de Wijsheid in Spreuken 8 niet de Zoon, maar de Heilige Geest en zij is daar duidelijk vrouwelijk. Als de kerk dat vroegtijdig had onderwezen, zou de Mariologie in de rooms-katholieke kerk nooit die betekenis gekregen hebben, die het thans heeft.”
In Spreuken 8 wordt grammaticaal en dichterlijk over de wijsheid gesproken als vrouw, zoals ook de dwaasheid en tucht in het boek vrouwelijk worden voorgesteld (Spreuken 1:20-33; 9:13).
Maar in vers 22-36 wordt er opeens geschakeld naar een hogere versnelling en wordt ‘zij’ een ‘Hij’. Want het is niet moeilijk om daarin de stem van de wijsheid, de stem van de Here Jezus te ontdekken. Leest u dit prachtige gedeelte nog maar eens. Er worden uitdrukkingen gebruikt die voor niemand anders gepast zijn dan voor de Zoon van God. Zie ook Het Zoeklicht nr. 15.
1 Korintiërs 1 zegt dat Christus ons van God geworden is: wijsheid. Hij is de kracht van God en de wijsheid van God. Dit wordt nergens van de Heilige Geest gezegd. Het is dan ook heel duidelijk en alom aanvaard dat de pre-existente Wijsheid van Spreuken 8 de Here Jezus Christus is en niet de Heilige Geest.
De stelling van onze Zoeklichtlezer gaat vervolgens verder: De Wijsheid in Spreuken 8 is de Heilige Geest en Zij is vrouwelijk. In de rooms-katholieke kerk gelooft men dat Maria de vleesgeworden Vrouwe Wijsheid (Sophia) is. Maar het is een nieuwe (feministische) trend om in God Zelf het ‘vrouwelijke’ te zoeken. Sophia zou volgens sommigen de vrouw van God zijn. Men heeft het dan over: de Vader, de Moeder en het Kind, in plaats van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dit alles vinden we echter niet in de Bijbel terug. Wel lezen we dat God soms handelt als een moeder. Hij koestert, troost en zorgt als een vrouw (Jesaja 46:3,4 ; 66:7-14; Lucas 15:8-10). Maar – hoewel God Geest is en dus geen lichaam heeft – manifesteert de drie-enige God Zich in de Bijbel als een mannelijke Persoon.
Waarom zoekt men het vrouwelijke in God? Ik denk omdat het man- en vaderbeeld in deze wereld stuk is. De Here geeft echter hét voorbeeld van echte mannelijkheid! Hij is naast sterk en krachtig ook teder, zorgzaam en nabij.
Els ter Welle
Een tijd geleden schreef iemand van u mij het volgende: “Volgens mij is de Wijsheid in Spreuken 8 niet de Zoon, maar de Heilige Geest en zij is daar duidelijk vrouwelijk. Als de kerk dat vroegtijdig had onderwezen, zou de Mariologie in de rooms-katholieke kerk nooit die betekenis gekregen hebben, die het thans heeft.”
In Spreuken 8 wordt grammaticaal en dichterlijk over de wijsheid gesproken als vrouw, zoals ook de dwaasheid en tucht in het boek vrouwelijk worden voorgesteld (Spreuken 1:20-33; 9:13).
Maar in vers 22-36 wordt er opeens geschakeld naar een hogere versnelling en wordt ‘zij’ een ‘Hij’. Want het is niet moeilijk om daarin de stem van de wijsheid, de stem van de Here Jezus te ontdekken. Leest u dit prachtige gedeelte nog maar eens. Er worden uitdrukkingen gebruikt die voor niemand anders gepast zijn dan voor de Zoon van God. Zie ook Het Zoeklicht nr. 15.
1 Korintiërs 1 zegt dat Christus ons van God geworden is: wijsheid. Hij is de kracht van God en de wijsheid van God. Dit wordt nergens van de Heilige Geest gezegd. Het is dan ook heel duidelijk en alom aanvaard dat de pre-existente Wijsheid van Spreuken 8 de Here Jezus Christus is en niet de Heilige Geest.
De stelling van onze Zoeklichtlezer gaat vervolgens verder: De Wijsheid in Spreuken 8 is de Heilige Geest en Zij is vrouwelijk. In de rooms-katholieke kerk gelooft men dat Maria de vleesgeworden Vrouwe Wijsheid (Sophia) is. Maar het is een nieuwe (feministische) trend om in God Zelf het ‘vrouwelijke’ te zoeken. Sophia zou volgens sommigen de vrouw van God zijn. Men heeft het dan over: de Vader, de Moeder en het Kind, in plaats van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dit alles vinden we echter niet in de Bijbel terug. Wel lezen we dat God soms handelt als een moeder. Hij koestert, troost en zorgt als een vrouw (Jesaja 46:3,4 ; 66:7-14; Lucas 15:8-10). Maar – hoewel God Geest is en dus geen lichaam heeft – manifesteert de drie-enige God Zich in de Bijbel als een mannelijke Persoon.
Waarom zoekt men het vrouwelijke in God? Ik denk omdat het man- en vaderbeeld in deze wereld stuk is. De Here geeft echter hét voorbeeld van echte mannelijkheid! Hij is naast sterk en krachtig ook teder, zorgzaam en nabij.
Els ter Welle