Simson (slot)

Henk Schouten • 76 - 2000/01 • Uitgave: 18
Simson was op een zeer hellend vlak gekomen, toen hij zich inliet met een prostituee. Zijn kracht, de kracht van God moet ik natuurlijk zeggen, was toen nog niet geweken. De uiterlijke schijn, een Godsman te zijn was nog altijd aanwezig. De innerlijke diepte, de innerlijke oprechtheid was tanend. Heeft Simson geleerd, nadat hij door de Filistijnen was ingesloten en de stadspoorten moest openbreken? Beseft hij op de verkeerde weg te zijn en bekeert Simson zich, zodat Gods Geest op hem blijven kan, of bekeert Simson zich niet?

We kennen het verhaal denk ik wel. Ook de uitkomst is bekend. Toch moeten we over de dingen goed nadenken, wat heeft het ons te zeggen?

We lezen: Simson vatte liefde op voor een vrouw (Richteren 16:4).

Het is algemeen bekend dat vrouwen een belangrijke rol spelen in levens van mannen. Mannen voelen zich altijd sterk en trots, vertonen niet zelden een hanig gedrag. En overal ter wereld spelen de mannen, tot groot verdriet vooral van de feministen, de eerste viool. Simson was niet echt succesvol in zijn relaties tot een levenspartner. Hij huwde een Filistijnse, het hele gedoe op het huwelijksfeest met het raadseltje liep zodanig uit de hand, dat er nogal wat doden vielen.

Nadat de storm geluwd is, komt Simson terug bij zijn vrouw. Die blijkt inmiddels aan een ander uitgehuwelijkt te zijn.
Simson zoekt vervolgens troost bij een prostituee, dat is natuurlijk ook niet ideaal en nu vat hij liefde op voor opnieuw een Filistijnse vrouw.

Deze vrouw heet Delila en komt uit het dal van Sorek. Sorek is een rivier en de betekenis is "uitgelezen wijn". Een wijnstreek dus, zoals wij het over de Moezel hebben.

Waarom zoekt Simson steeds een Filistijnse vrouw? Daarop krijgen we geen antwoord. Of er onder de Joodse vrouwen geen geschikte kandidaten waren is nauwelijks voor te stellen. En ik stel me voor, dat Simson een gewilde huwelijkskandidaat moet zijn geweest. Maar de situatie is zoals beschreven, Simson zoekt zijn levensgezellin in het kamp van de vijand.

En dat is nooit goed.

Wat voor een vrouw is Delila? Dat wordt wel duidelijk in de gebeurtenis, ze heeft liever geld dan een goede man. Delila wordt meestal als een zwoele geraffineerde vrouw voorgesteld. Zo'n vrouw die flink opgepoetst alle trucjes op het gebied van de liefde kent en weet hoe ze mannen moet inpalmen en kan manipuleren. Dat hangt een beetje samen met de betekenis van haar naam. Delila betekent zoveel als smachtend. Je krijgt dan de sfeer in gedachten van een donker rokerig kroegje. Aan de bar zo'n lichtzinnig typetje dat erop uit is mannen dronken te voeren en niet van de alcohol alleen.

Femme fatale!

Het woord Delila komt van een werkwoord "dalôl", dat betekent: vermageren, gering worden. Ik moest een beetje denken aan de cultuur van vandaag. Enerzijds wordt voortdurend allerlei lekkers aangeboden, we leven in overdadige weelde en alle mogelijke gerechten en lekkernijen zijn dagelijks binnen handbereik.

En dat alles is niet bepaald calorie arm. Zusters u weet het, 'elk pondje komt door het mondje'. In deze zelfde cultuur moet de vrouw er echter ook als een fotomodel uitzien.

Daarvoor kun je dan allerlei vermageringsdiëten, al dan niet met behulp van tabletten, kopen die door de reeds genoemde fotomodellen en filmsterren als de bron van hun succes worden aangeprezen.

De stadsvorsten der Filistijnen bieden haar veel, heel veel geld als ze er in slaagt Simson zijn geheim te ontfutselen. Zijn geheim is zijn relatie tot zijn God. Die innerlijke relatie van Simson tot de Heer heeft een uiterlijke vorm, namelijk zijn haardos. Sommige van onze jongeren zijn ook al druk aan het sparen voor lange haren, een weelderig kapsel, nog even dan kunnen ook zij vlechten zetten. Of het voor hen een uiterlijk teken van innerlijke toewijding aan de Heer is, waag ik te betwijfelen. In ieder geval zullen ze nog heel wat uurtjes in body building moeten investeren, willen ze de kracht van Simson krijgen, maar dat lukt ze nooit. De Filistijnen willen het geheim kennen. Simson wist dit alles. In ieder geval had het hem in deze dingen duidelijk kunnen worden.

Delila wil het weten: Vertel mij toch waardoor uw kracht zo groot is? Wat een kans is dat! Simson had kunnen spreken, kunnen getuigen van zijn God, de God van Abraham, Izaak en Jacob. De God van Mozes en Aaron. God die het volk met een verheven en machtige hand had uitgeleid: Van Hem heb ik mijn kracht, hem heb ik lief. Hem ben ik toegewijd.

Maar Simson zegt het niet, althans niet zoals ik het hier bedoel. Het wordt een krachtmeting tussen de verleidingskunsten van deze smachtende femme fatale en Simson.

Dit wordt Simson fataal. We gaan maar eens kijken hoe hun relatie zich ontwikkelt en wat daarin vooral met onze held gebeurt. Ziet u het voor zich, Delila in haar meest verleidelijke outfit, waarschijnlijk meer 'out' dan aan. Smachtend en lispelend. Strelend over Simsons gespierde lijf, tjonge jonge wat een spierballen. En Simson, nog helemaal geen buikje. Simson, hoe kom je toch zo sterk? Doet ie het of doet ie het niet, denk je dan? Jammer dat u het al weet. Simson doet het niet, nog niet. Maar hij begint al wel aardig mee te spelen. Bind me maar met zeven verse pezen.

Simson slaat hier weer de verkeerde weg in, Simson zoekt het gevaar. Hij vertrouwt op zijn kracht, zijn lichamelijke kracht, maar zijn geestelijke kracht is tanend.

Simson is een voorbeeld, een waarschuwend voorbeeld. Hoe vaak spelen wij met vuur, hoe vaak hangen wij er net tegenaan? Hoe vaak denken wij sterk genoeg te zijn, terwijl we ons als kinderen Gods toch in een neergaande beweging bevinden?

Er zijn veel mensen gestruikeld, net als Simson. Mensen die krachtig en sterk waren, mensen die een fijne relatie met de Heer hadden, maar zich door het smachtend stemgeluid van de zonde hebben laten verleiden.

Simson wordt gewaarschuwd, deze vrouw blijkt een giftige angel te hebben.

Simson, de Filistijnen over u. Simson worstelt zich zonder problemen los, hij is nog sterk, heeft het geheim nog niet prijsgegeven.

Fase twee, het smachtend stemmetje van Delila trekt er een pruillipje bij.

Een sterke man, die daar tegen bestand is. Nog geeft Simson het geheim niet prijs, bind me met nieuwe touwen.

De Filistijnen over u, Simson. Opnieuw een waarschuwing, Simson wordt wakker, je kunt niet door blijven gaan op deze weg. Deze vrouw is verraderlijk.

Nee, zegt Delila, met tranen in haar ogen, jij houdt niet van me, je hebt me bedrogen en leugens verteld. Dat zij de bedriegster is schijnt volledig aan Simson voorbij te gaan.

Fase drie, na de touwen wordt het nu erg riskant. Simson spreekt nu van zijn haarvlechten. Hij zal een flinke bos met haar gehad hebben en heeft dat in zeven vlechten samengebonden. Zet dat maar vast aan het weefgetouw. De geschiedenis herhaalt zich. De roer) klinkt: De Filistijnen over u, Simson. Simson rukt het los, vecht zich vrij. Je krijgt nu dus de:

Alarm fase. Hoe kun je zeggen: Ik heb u lief, terwijl uw hart mij niet toebehoort? We kunnen gissen hoe Delila dat allemaal gespeeld heeft en hoe ze Simson steeds weer heeft uitgelegd wat de Filistijnen kwamen doen. In ieder geval, nu wordt het echt spannend. Uw hart behoort mij niet toe.

Aan wie behoort ons hart toe? Aan de stem van de zonde, aan de stem van de verleiding? Achter de stem van de verleider moet je de stem van de boze horen. Dat was in de hof van Eden, zo is het steeds. De verleider is uit op uw hart, op het meest fundamentele leven. Aan wie behoort uw hart toe? De verleidingen worden opgevoerd met slechts één doel, dat u, dat uw hart in handen valt van de boze.

Simson vertelt het geheim van zijn haar. Delila beseft: nu is het zover, nu heb ik hem in mijn macht. Simson leg je hoofd maar lekker in mijn schoot, rust maar uit, slaap maar zacht. Ze heeft hem nu in haar macht.

Simson is niet uniek, wel wat zijn kracht betreft, niet wat zijn val betreft. De Filistijnen over u Simson. Simson dacht evenals de vorige keren vrij te komen en zich los te kunnen rukken, hij wist niet dat de Here van Hem geweken was. Het is haast niet te bedenken wat er toen in het hoofd van. Simson moet zijn gebeurd. Ik denk niet dat zijn grootste probleem was: de pijn van het verraden zijn door Delila, hoewel dat een ontgoocheling zal hebben betekend. Ik denk dat Simson leed aan de pijn, het besef, dat hijzelf een verrader was, hij immers had Zijn God verraden en hij had het niet eens doorgehad. De Here was van hem geweken. Dat is de grote tragiek. Zonder dat hij het doorhad, was God van hem geweken. Kan ons dat ook overkomen? Kunnen wij zo'n leven leiden, zo met kleine pasjes de verkeerde kant op gaan, dat we niet merken dat de Here van ons is geweken?

Wij dragen de naam van de Here Jezus Christus, wij dragen de naam Christus, christen. Is de Heer werkelijk met ons, met u, met jou, met mij?

God behoede ons en ook wij moeten waken dat dit gebeuren zal. Dat wij onthutst wakker worden en moeten vaststellen dat de Here van ons geweken is.

Luister naar de Heer, luister naar de stem van uw Heiland, van Jezus, lees Zijn woord, roep Hem aan.

ds. Henk Schouten