Simson - 'de Geest des Heren begon hem aan te drijven'
We vervolgen ons schrijven over Simson, de geschiedenis van deze man is opmerkelijk en opbouwend. De vrouw van Manoah had een ontmoeting met een 'man Gods' . Die ontmoeting zal diep ingrijpend blijken. Hebt u wel eens een diepingrijpende ontmoeting gehad? Misschien niet zoals die vrouw van Menoah, maar soms heb je een ontmoeting met iemand, waarbij je iets bijzonders ervaart. Je proeft dat Gods Geest heel nadrukkelijk aanwezig is. Zo iemand heeft een uitstraling en een gloed een warmte die aanstekelijk is, om jaloers op te worden.
Maar deze man Gods, met wie de vrouw een ontmoeting heeft is op heel bijzondere wijze 'man Gods'. Hij wordt hier ook de 'engel des Heren' genoemd. Manoah was bij die ontmoeting niet aanwezig geweest, maar nu hij alles van zijn vrouw heeft gehoord, wil hij niets liever dan ook zo'n ontmoeting hebben met deze 'engel des Heren'. Verstaan we de drang tot getuigen en zien we de uitstraling van het getuigenis?
TOEN BAD MANOAH TOT DE HERE
Over bidden is veel te zeggen, wat mag gebeden worden, hoe kun je bidden? Ook over gebedsverhoring is veel te zeggen. Mensen zijn geneigd dingen te vergeestelijken. Dat wat we in gebed de Here voorgelegd hebben ontvangen we niet, dan gaan we 'vergeestelijken'. Dat wat we gevraagd hebben ontvangen we nu nog niet maar in de toekomst, vooral ver weg. Stel u zich dat eens voor, uw zoon vraagt om een nieuwe fiets, u reageert daar niet op. Dat begrijpt uw zoon niet, waarom zegt pa niets? Denkt u dat uw zoon, dat gaat 'vergeestelijken', dat hij denken gaat: Ik moet nog een tijdje blijven lopen, maar als ik 18 wordt en een nieuw leven binnenga, dan krijg ik een BMW met sportvelgen, airco en cruisecontrole. Ik denk dat we in onze relatie tot God best nuchter mogen zijn. Ook Manoah had iets op het oog dat concreet was. "Och, Here, moge de man Gods die Gij gezonden hebt, nog eens tot ons komen en ons leren".
Het valt hier op dat Manoah niet uit is op een sensatie. Het draait niet om het spektakel. Manoah wil leren, weten hoe hij handelen moet en dingen moet doen. Is dat verlangen er vandaag nog, bij u en mij? Willen wij nog dingen van God leren. Niet in intellectuele zin, maar in praktische zin. Hoe wilt U, Here God, dat we doen? Is er nog honger naar Gods woord. Zo wil Manoah weten hoe de leefwijze en het werk van de (beloofde) jongen moet zijn. Die jongen was natuurlijk een heel bijzondere. Zijn geboorte was op bovennatuurlijke wijze aangekondigd, die jongen zou een Nazireeër Gods zijn. Een Nazireeër Gods is iemand, die een belofte gedaan had. Zo iemand had zijn leven aan God gewijd. Met zulke mensen zitten onze kerken vol, dat zou tenminste verwacht mogen worden. Wanneer we de Here Jezus liefhebben, dan hebben we toch ons hart, ons leven en bestaan aan Hem toegewijd. Hoe vaak hebt u niet gezongen: "Heer, Ik geef me aan U volkomen". Wanneer we dat oprecht menen, moeten we denk ik ook bidden hoe onze 'leefwijze en ons werk' moet zijn.
Het is zondermeer zo, dat zij die de Here Jezus toebehoren dat in de levenspraxis van iedere dag moeten 'waarmaken'. Het antwoord op Menoah's vraag luidt:
De vrouw moet zich in acht nemen. Is het u wel eens opgevallen, dat Manoah vraagt hoe de leefwijze van de jongen moet zijn en dat het antwoord hier betrekking heeft op de vrouw: zij moet zich in acht nemen. Natuurlijk is het zo dat vrouwen zich tijdens een zwangerschap in acht moeten nemen, ter wille van het kindje dat verwekt is. Ter wille van het nieuwe leven moet de vrouw zich in acht nemen. Ik zie daar geestelijke lessen in voor ons vandaag. Wanneer wij dragers zijn geworden van nieuw leven, moeten ook wij ons in acht nemen. Dat wil zeggen, dat er een bewustwordingsproces op gang moet komen en sterker moet worden van wat Gods wil is met ons leven. Er moet bewustheid groeien aangaande de heiligheid van onze God. Hij is licht en licht kan geen gemeenschap hebben met duisternis. We moeten ons in acht nemen, de duisternis mijden. In dat verband is het ook begrijpelijk waarom de vrouw en later ook Simson geen bedwelmende drank mag drinken. Dat is heel praktisch, drank bedwelmt, benevelt de geest. De helderheid van denken wordt weggenomen, het verantwoordelijkheidsgevoel wordt verzwakt. Drank en drugs zijn al heel dikwijls de poort tot liederlijk en goddeloos leven geworden.
Wie zich in acht neemt, in bedoelde zin, weet van de Geest van God en verlangt vervuld te zijn met die heilige Geest.
WONDERBAAR
Manoah vraagt naar de naam van de man Gods. Dat is belangrijker dan wij vaak beseffen. We stellen ons aan elkaar voor en even later vragen we iemand anders, hoe was zijn naam ook al weer, erg slordig en onattent. De naam is voor de oosterling veelzeggend, zoiets als in de reclame wereld. Je kunt een goede naam hebben of niet. Je hoort een (merk)naam en je trekt je conclusies. Een naam is dan niet enkel om te onderscheiden, maar zegt ook iets over de persoon. Zo zegt de naam Jezus veel over onze Here. De naam betekent immers: De Here God redt. Hier wordt geantwoord die naam is "wonderbaar". Het antwoord zegt zoveel als: Je kunt die naam niet bevatten, je bent te gering om te kennen en te beseffen wie het is die tot je spreekt… Het gaat om God zelf, maar dan in de gestalte van de engel des Heren. De engel des Here is met schroom gezegd, de wijze waarop de Here Jezus in het oude testament soms verschijnt aan mensen. Wij kunnen daar niet veel van begrijpen, we worden voor het wonder van God zelf geplaatst. Manoah en zijn vrouw werpen zich ter aarde. Het besef van deze grote dingen maakt het heel klein en nederig, wonderbaar is dit alles.
SIMSON
Op het slot van hoofdstuk dertien wordt ons de geboorte van Simson meegedeeld. Het is een eenvoudig geboorte kaartje zou je kunnen zeggen. Omdat de naam erg belangrijk is, is het ook interessant om te kijken naar de betekenis van de naam Simson. "Die op de zon lijkt-. Je kunt het zo lezen, dat in en door het leven van Simson iets van God gezien mag worden. Met eerbied gesteld: Hij lijkt een beetje op de Here God. Er kan aan hem iets van de grootheid en de glorie van God gezien worden. Zijn leven zal iets mogen afstralen van de heerlijkheid van de Here. Toch gaat dat niet zomaar vanzelf. Wanneer wij in en door ons leven iets van de Here Jezus zichtbaar willen laten worden, dan moeten wij bewerkt worden door de liefde van de Here en door Zijn Geest. Zo moet u ook de woorden "En de Geest des Heren begon Hem aan te drijven in Machane-Dan tussen Sora en Estaol" ook verstaan. Je moet dit verstaan als 'te bewerken' of te 'vormen'. Het oorspronkelijke woord heeft te maken met de dingen die een smid doet, het slaan op een aambeeld. De smid slaat in vuur gehouden ijzer, om daar een nieuwe vorm aan te geven, een gebruiksvoorwerp van te maken. Zo wordt Simson door de Heilige Geest gevormd, aangedreven. De Heilige Geest wil ook vandaag dit drijvend werk verrichten, nu aan u en mij. Opdat wij iets van de zonne der gerechtigheid mogen uitstralen, iets van de heerlijkheid van onze Here Jezus zichtbaar maken.
ds. Henk Schouten
Maar deze man Gods, met wie de vrouw een ontmoeting heeft is op heel bijzondere wijze 'man Gods'. Hij wordt hier ook de 'engel des Heren' genoemd. Manoah was bij die ontmoeting niet aanwezig geweest, maar nu hij alles van zijn vrouw heeft gehoord, wil hij niets liever dan ook zo'n ontmoeting hebben met deze 'engel des Heren'. Verstaan we de drang tot getuigen en zien we de uitstraling van het getuigenis?
TOEN BAD MANOAH TOT DE HERE
Over bidden is veel te zeggen, wat mag gebeden worden, hoe kun je bidden? Ook over gebedsverhoring is veel te zeggen. Mensen zijn geneigd dingen te vergeestelijken. Dat wat we in gebed de Here voorgelegd hebben ontvangen we niet, dan gaan we 'vergeestelijken'. Dat wat we gevraagd hebben ontvangen we nu nog niet maar in de toekomst, vooral ver weg. Stel u zich dat eens voor, uw zoon vraagt om een nieuwe fiets, u reageert daar niet op. Dat begrijpt uw zoon niet, waarom zegt pa niets? Denkt u dat uw zoon, dat gaat 'vergeestelijken', dat hij denken gaat: Ik moet nog een tijdje blijven lopen, maar als ik 18 wordt en een nieuw leven binnenga, dan krijg ik een BMW met sportvelgen, airco en cruisecontrole. Ik denk dat we in onze relatie tot God best nuchter mogen zijn. Ook Manoah had iets op het oog dat concreet was. "Och, Here, moge de man Gods die Gij gezonden hebt, nog eens tot ons komen en ons leren".
Het valt hier op dat Manoah niet uit is op een sensatie. Het draait niet om het spektakel. Manoah wil leren, weten hoe hij handelen moet en dingen moet doen. Is dat verlangen er vandaag nog, bij u en mij? Willen wij nog dingen van God leren. Niet in intellectuele zin, maar in praktische zin. Hoe wilt U, Here God, dat we doen? Is er nog honger naar Gods woord. Zo wil Manoah weten hoe de leefwijze en het werk van de (beloofde) jongen moet zijn. Die jongen was natuurlijk een heel bijzondere. Zijn geboorte was op bovennatuurlijke wijze aangekondigd, die jongen zou een Nazireeër Gods zijn. Een Nazireeër Gods is iemand, die een belofte gedaan had. Zo iemand had zijn leven aan God gewijd. Met zulke mensen zitten onze kerken vol, dat zou tenminste verwacht mogen worden. Wanneer we de Here Jezus liefhebben, dan hebben we toch ons hart, ons leven en bestaan aan Hem toegewijd. Hoe vaak hebt u niet gezongen: "Heer, Ik geef me aan U volkomen". Wanneer we dat oprecht menen, moeten we denk ik ook bidden hoe onze 'leefwijze en ons werk' moet zijn.
Het is zondermeer zo, dat zij die de Here Jezus toebehoren dat in de levenspraxis van iedere dag moeten 'waarmaken'. Het antwoord op Menoah's vraag luidt:
De vrouw moet zich in acht nemen. Is het u wel eens opgevallen, dat Manoah vraagt hoe de leefwijze van de jongen moet zijn en dat het antwoord hier betrekking heeft op de vrouw: zij moet zich in acht nemen. Natuurlijk is het zo dat vrouwen zich tijdens een zwangerschap in acht moeten nemen, ter wille van het kindje dat verwekt is. Ter wille van het nieuwe leven moet de vrouw zich in acht nemen. Ik zie daar geestelijke lessen in voor ons vandaag. Wanneer wij dragers zijn geworden van nieuw leven, moeten ook wij ons in acht nemen. Dat wil zeggen, dat er een bewustwordingsproces op gang moet komen en sterker moet worden van wat Gods wil is met ons leven. Er moet bewustheid groeien aangaande de heiligheid van onze God. Hij is licht en licht kan geen gemeenschap hebben met duisternis. We moeten ons in acht nemen, de duisternis mijden. In dat verband is het ook begrijpelijk waarom de vrouw en later ook Simson geen bedwelmende drank mag drinken. Dat is heel praktisch, drank bedwelmt, benevelt de geest. De helderheid van denken wordt weggenomen, het verantwoordelijkheidsgevoel wordt verzwakt. Drank en drugs zijn al heel dikwijls de poort tot liederlijk en goddeloos leven geworden.
Wie zich in acht neemt, in bedoelde zin, weet van de Geest van God en verlangt vervuld te zijn met die heilige Geest.
WONDERBAAR
Manoah vraagt naar de naam van de man Gods. Dat is belangrijker dan wij vaak beseffen. We stellen ons aan elkaar voor en even later vragen we iemand anders, hoe was zijn naam ook al weer, erg slordig en onattent. De naam is voor de oosterling veelzeggend, zoiets als in de reclame wereld. Je kunt een goede naam hebben of niet. Je hoort een (merk)naam en je trekt je conclusies. Een naam is dan niet enkel om te onderscheiden, maar zegt ook iets over de persoon. Zo zegt de naam Jezus veel over onze Here. De naam betekent immers: De Here God redt. Hier wordt geantwoord die naam is "wonderbaar". Het antwoord zegt zoveel als: Je kunt die naam niet bevatten, je bent te gering om te kennen en te beseffen wie het is die tot je spreekt… Het gaat om God zelf, maar dan in de gestalte van de engel des Heren. De engel des Here is met schroom gezegd, de wijze waarop de Here Jezus in het oude testament soms verschijnt aan mensen. Wij kunnen daar niet veel van begrijpen, we worden voor het wonder van God zelf geplaatst. Manoah en zijn vrouw werpen zich ter aarde. Het besef van deze grote dingen maakt het heel klein en nederig, wonderbaar is dit alles.
SIMSON
Op het slot van hoofdstuk dertien wordt ons de geboorte van Simson meegedeeld. Het is een eenvoudig geboorte kaartje zou je kunnen zeggen. Omdat de naam erg belangrijk is, is het ook interessant om te kijken naar de betekenis van de naam Simson. "Die op de zon lijkt-. Je kunt het zo lezen, dat in en door het leven van Simson iets van God gezien mag worden. Met eerbied gesteld: Hij lijkt een beetje op de Here God. Er kan aan hem iets van de grootheid en de glorie van God gezien worden. Zijn leven zal iets mogen afstralen van de heerlijkheid van de Here. Toch gaat dat niet zomaar vanzelf. Wanneer wij in en door ons leven iets van de Here Jezus zichtbaar willen laten worden, dan moeten wij bewerkt worden door de liefde van de Here en door Zijn Geest. Zo moet u ook de woorden "En de Geest des Heren begon Hem aan te drijven in Machane-Dan tussen Sora en Estaol" ook verstaan. Je moet dit verstaan als 'te bewerken' of te 'vormen'. Het oorspronkelijke woord heeft te maken met de dingen die een smid doet, het slaan op een aambeeld. De smid slaat in vuur gehouden ijzer, om daar een nieuwe vorm aan te geven, een gebruiksvoorwerp van te maken. Zo wordt Simson door de Heilige Geest gevormd, aangedreven. De Heilige Geest wil ook vandaag dit drijvend werk verrichten, nu aan u en mij. Opdat wij iets van de zonne der gerechtigheid mogen uitstralen, iets van de heerlijkheid van onze Here Jezus zichtbaar maken.
ds. Henk Schouten