Simson

Henk Schouten • 76 - 2000/01 • Uitgave: 13
We kijken naar deze man, we overdenken de dingen die hij doet, die hem overkomen zijn. We proberen dat te plaatsen in het kader van ons eigen leven. Want daarvoor staan deze dingen in de Bijbel. Het is niet opgeschreven en door de Heilige Geest bewaard, opdat wij dit als een soort van vroom sprookje zouden lezen.

Het hoort niet thuis in de sfeer van Hans en Grietje, Sneeuwwitje of Assepoester. Het hoort thuis in de sfeer van geheiligde geschiedenissen. Geschiedenissen met een diepe boodschap een geestelijke betekenis.

Maar laten we eerlijk zijn, die geestelijke lessen, die geestelijke diepgang is niet altijd even voor de hand liggend. Je moet je soms behoorlijk achter de oren krabben om er iets van te begrijpen. Of beter gezegd: je moet God heel ernstig bidden soms, om de diepere waarde van een bijbelgedeelte te begrijpen.

Want wat voor geestelijke boodschap valt er te bespeuren in het bijbelgedeelte dat we zojuist hebben gelezen?

Simson betekent: Hij die op de zon lijkt.
We hebben daar al eens eerder over nagedacht. We kwamen uit bij de zon der gerechtigheid, bij Gods Zoon Jezus Christus. Iets in het leven van Simson, laat ons iets van Jezus proeven en ervaren, iets van God.

Je kunt wel op de zon lijken, maar je bent de zon niet. Er kan wel iets van God aan je ontdekt worden, maar je bent God niet. Wat voor naam dragen wij? Wij noemen onszelf Christen. Volgeling van Jezus Christus. Wij streven ernaar, dat er iets van Jezus Christus aan ons gezien kan worden. We zingen dan ook: Maak mij een beeld van U! En we menen dat diep en oprecht. We mogen God ook bidden om de inwoning van de Geest van Jezus Christus. Maar ook voor ons geldt, als we Zijn naam dragen, zijn we daarom nog niet aan Hem gelijk. Dekt de vlag de lading.

Wat kunnen wij leren van de geschiedenis van Simson. Meer dan u wellicht op het eerste gezicht denkt.

EENS TOEN SIMSON NAAR GAZA GING, ZAG HIJ DAAR EEN HOER EN KWAM TOT HAAR.

De Bijbel spreekt buitengewoon vrijmoedig over seksualiteit, zowel in de positieve als ook in de negatieve zin. De Bijbel doet niet geheimzinnig, niet stiekem en zeker niet lacherig.

Maar denkt u eens na over deze dingen.

* Simson, hij die op de zon lijkt, op de zon der gerechtigheid, op Jezus, een man Gods, ziet een hoer.
Dat is onvoorstelbaar. Wij moeten opletten, leren en gewaarschuwd zijn.
Allereerst maar even aandacht voor het woordje 'zien'. Het staat in de verleden tijd, 'Simson zag'. Het zien van dingen bewerkt iets in ons. Het zien van dingen prikkelt ons. De duivel, de satan wist dat heel goed. Hebt u de geschiedenis van de zondeval wel eens goed bestudeerd? De zogenaamde intelligente mens lacht om deze simpele voorstelling. De moderne mens meent te weten van evolutie en in de evolutie is geen plaats voor een zondeval. Alles wordt beter, mooier. Terwijl de schepping en de zondeval het tegenovergestelde laat zien. Door de zondeval wordt alles slechter, de dood is gaan heersen.
Wat gebeurde er precies?

In Gen. 3:6 staat:
DE VROUW ZAG, DAT DE BOOM GOED WAS OM VAN TE ETEN, EN DAT HIJ EEN LUST WAS VOOR DE OGEN, JA DAT DE BOOM BEGEERLIJK WAS, OM DAARDOOR VERSTANDIG TE WORDEN.

Weer dat woordje 'zien', de vrouw zag, een lust voor de ogen. Het prikkelde. Wat voor invloed heeft het zien op ons doen en laten? Kinderen kunnen met de neus tegen de winkelruit gedrukt staan, die snoepjes aan de andere kant, dat fraaie speelgoed. De hebzucht wordt erdoor gestimuleerd.

Maar die prikkels zijn er niet enkel met snoepjes en speelgoed. De seksindustrie weet er ook alles van. De omroepen met de meeste seks in hun programma's scoren het beste. En allerlei reclamefilmpjes tonen blote lichamen, ook al heeft het niets met het artikel te maken. En laten we elkaar niets wijs maken. Ook christenen zien die dingen, en ook bij christenen roept het allerlei gevoelens op. Net als bij Eva en Simson. Wat deed Eva, wat deed Simson, wat doet u?

* Simson zag de hoer en kwam tot haar.
Je kunt er niet altijd voor weglopen. Zeker in onze met vulgaire seks doordrenkte wereld, krijg je het te pas en vooral te onpas gepresenteerd. Maar daarom hoef je er nog geen deel aan te hebben, geen deel aan te nemen. En dat is het verdrietige. Simson, die zo'n prachtige taak en roeping had. Die met naam en leven de Here God dienen mocht. Hij neemt hier deel aan de zonde. Hij kwam tot de hoer, werd één met haar. De apostel Paulus schrijft over zulke dingen:

In I Cor. 6:16 staat geschreven:
OF WEET GIJ NIET, DAT WIE ZICH AAN EEN HOER HECHT, ÉÉN LICHAAM MET HAAR IS? WANT ZEGT HIJ, DIE TWEE ZULLEN TOT ÉÉN VLEES ZIJN.

Simson neemt deel aan het vuile.

* Helaas is het niet bij Simson gebleven.
Er zijn veel meer mannen Gods te noemen, die de verkeerde weg gekozen hebben. Zelfs mannen als David en Salomo hadden te worstelen met deze dingen. En Demas had Paulus uit liefde voor de tegenwoordige wereld verlaten. En we weten van schandalen van leidinggevenden binnen de gemeente Gods vandaag, helaas niet alleen de t.v. dominees in Amerika. Laat de geschiedenis van Simson een ernstige waarschuwing wezen. Misschien hebben te velen van ons, al te veel met vuur gespeeld. We moeten niet één worden met de hoer, met de zondige seks, met de zonde.

De Heer nodigt ons uit één te worden met Hem. Hij wil door Zijn Geest in ons wonen. Dat zegt Paulus ook in I Cor. 6:17

WIE ZICH AAN DE HERE HECHT, IS ÉÉN GEEST MET HEM. VLIEDT DE HOERERIJ.

Het lijkt allemaal nog goed te gaan.
De Gazieten, de Filistijnen hadden er lucht van gekregen. Stelt u zich dat eens voor, hoe verdrietig dit alles is. Simson, de man Gods, de richter van Gods volk, bij één van hun publieke vrouwen. Wat zullen ze erom gelachen hebben, wat een dijenkletser. Wat zullen ze met de heiligheid van deze man gespot hebben, wat zullen ze daarmee ook God gekrenkt hebben. God van Israël, mooie dienstknechten hebt u. Is het niet erg, vreselijk, wanneer de ongelovigen om onze daden onze God bespotten. Onze daden zouden tot heilige jaloezie moeten oproepen en niet tot spot.

* Nog lijkt alles goed te gaan.
Simson blijkt nog tot grote dingen in staat te zijn. De krachtpatserij, de sterkte die hij van God ontvangen had, blijkt nog niet geweken en Simson doet een groot en indrukwekkend ding. Het lijkt er op dat de geestelijke kracht nog aanwezig is, maar schijn bedriegt. Simson ramt de deuren van de stadspoort uit de deurposten en legt ze bovenop een berg die tegenover Hebron ligt.

Dat is nog eens wat anders dan conditie training in een fitnesscentrum. Het lijkt alsof Simson, door zijn relatie met de Heer nog steeds grote dingen kan doen. Maar volgens mij, dekt de vlag niet de lading.

* Ik moest denken aan woorden van de Heer.
We lezen die woorden in het laatste bijbelboek in Opb. 2. De Heer spreekt daar tot de gemeente te Efeze, maar even goed tot ons. Die gemeente heeft de eerste liefde verzaakt. De eerste liefde losgelaten. Dan roept de Heer hen op tot bekering, zoniet, dan zal Hij de kandelaar van zijn plaats wegnemen. Het teken van geestelijk leven kan er nog wel zijn, terwijl het geestelijk leven zelf weggevloeid is, bekeer u.

Er zijn helaas maar al te veel droevige voorbeelden. Voorbeelden daarvan, dat men goed en vol vuur en liefde begonnen is met de Heer, maar later verflauwde die liefde, later kwam er ongehoorzaamheid. Dan moet God Zijn Geest, Zijn kracht van de mens wegnemen. Na de zondeval van de eerste mens gebeurt dat. Maar ook de wereld, die uit het geslacht van Noach, na de zondvloed keert zich van God af.

Als God met een nieuw volk begint, blijkt ook dit volk steeds weer tot het kwade geneigd, dan neemt God Zijn Geest van hen af. De tempel stond er nog wel, het uiterlijk vertoon was er nog wel, maar de diepte, de eerste liefde was verdwenen, dan geeft God hen over aan vijandelijke machten. Maar zelfs dat heeft nog het doel hen tot inkeer, tot omkeer te brengen. Hier zien we ook Simson, de man Gods, van Gods weg afdwalen. Nog is God genadig.

* God is nog altijd genadig.
God is ook vandaag nog genadig. Misschien zijn er bij ons mensen vol blijdschap ooit met Jezus op weg gegaan. Mensen die de naam van de Heer dragen en christen genoemd worden maar de heiligheid van het eerste uur allang hebben losgelaten. Misschien zijn er bij ons die de hoer zagen en tot haar gekomen zijn. Misschien letterlijk, misschien figuurlijk. Hoereren is naar een vreemde vrouw gaan, tegen betaling liefde kopen. Dat kan natuurlijk niet, liefde kopen, maar zo heet dat.

Dat is in bijbels opzicht vaak een beschrijving van hoe de Here God tegen de dingen aankijkt. De Here God is een naijverig God, een jaloers God staat er in de Bijbel. God wil onze absolute en onvoorwaardelijke oprechte liefde. Hij wil de Eerste zijn. Hij wil al onze liefde. Geven wij onze liefde aan iets of iemand anders, dan is dat geestelijk overspel, hoererij.

Is God het belangrijkste voor u, hebt u voor Hem, voor Zijn zaak, Zijn woord alles over? Hebt u Hem lief boven alle dingen, we zingen dat wel eens, klopt dat ook? Zijn we gehoorzaam aan Hem? Weet u wat zo fijn is. Gods liefde is niet te koop, dat kan ook niet want liefde kun je niet kopen. Gods liefde is vrij, is gratis. God biedt ons Zijn liefde aan, onvoorwaardelijk. Zoals een jongen en een meisje van elkaar kunnen houden, een man en een vrouw, ouders en een kind. Zo, maar dan volmaakt, zo mag de liefde zijn tussen God en mens. Simson had op moeten zien naar boven, op moeten zien naar Zijn God. Simson had de hoererij moeten vlieden. Nu hij dat niet doet begeeft hij zich op hellend vlak, ook al lijkt alles uiterlijk nog zo netjes. Ook is daar nog een staaltje krachtpatserij, geestelijke krachtpatserij, want die kracht had hij van God.

Het is niet een sprookje, maar het zijn geestelijke lessen, ernstige waarschuwingen.

God geve dat wij leren, luisteren en het goede doen, wat Hem tot vreugde is, waardoor Zijn liefde onbeperkt en in ruime mate over ons kan worden uitgestort, zodat het overwinningsleven meer en meer naar voren komt, tot lof en eer van God en van Jezus Christus Zijn Zoon.

ds. Henk Schouten