Simson
Wat is zoeter dan honig en sterker dan een leeuw? Inderdaad, we beginnen met een raadseltje. Niet te moeilijk hoop ik, aan het einde van dit artikel vind u de oplossing. Het is al een heel oud raadsel, net zo oud als het bijbelgedeelte Richteren 14:1-9. Daar heb ik het ook uitgehaald. Het is het antwoord van de Filistijnen op het raadsel van Simson, maar hun antwoord is ook weer een raadsel. De verkondiging van het evangelie moet niet raadselachtig zijn, niet een zoekplaatje, maar de verkondiging moet helder en duidelijk zijn. Er zitten veel meer raadsels in. Weet u bijvoorbeeld het antwoord op de vraag, waarom Gods Geest Simson aangreep nadat de Filistijnen hem afgetroefd hadden? Is dat niet een uiterst rigoureuze daad, die doodslag van 30 Filistijnen, nota bene door God Zelf bewerkt, in Gods kracht gedaan. De kracht van Simson was van God. Zou God dat gewild hebben, gezocht hebben? Het antwoord is kort en kracht: Ja!!
Tot over de oren
Simson verliefd tot over de oren, kiest een vrouw uit de Filistijnen. Niet zo wijs van Simson. De Here God wil dat we een levenspartner zoeken uit Zijn volk. Een gelovige jongen, een gelovig meisje, zodat de sfeer van Godsvrucht in het huwelijk aanwezig kan zijn. Zodat het verlangen de Here te dienen in het gezin aanwezig kan zijn. Zodat er geen verdriet zal wezen over die levenspartner, die van God niet weten wil. Zodat er geen discussie wezen zal over de opvoeding van de kinderen. Wie van die regel afwijkt zoekt als het ware de problemen op. Simson had ook het advies van zijn ouders in de wind geslagen, hij wilde en hij zou dat meisje uit Timna hebben, helemaal dol in het hoofd. De problemen komen al gauw.
Feestelijk
Laten we eerst even vaststellen, dat er een huwelijk plaatsvindt. De jongelui gaan niet samenwonen, gaan ook niet eerst samen op vakantie, om elkaar eerst wat beter te leren kennen. Al dan niet met mooie beloften. Er vindt een huwelijk plaats.
Er zijn wel eens mensen die zeggen dat de Bijbel onze huwelijksinstelling niet kent. Misschien niet onze vorm, maar het huwelijk als zodanig wel. Dat was een officiële zaak, waar de ouders maar ook de maatschappij bij betrokken was. Ook hier een feest, een bruiloftsfeest. Dat feest duurde aanmerkelijk langer dan bij ons het geval is. Maar wat wel net zo is als bij ons, is dat er op feestjes overmoed boven komt drijven. De één kan nog meer dan de ander, het éne verhaal is nog sterker dan het andere.
Wedden?
Aan dat loven en bieden, aan dat pochen doet ook de bruidegom mee, Simson. Hij bedenkt een raadseltje:
Een weddenschap. Jullie weten het antwoord niet dan krijg ik dertig onderklederen en dertig bovenklederen van jullie, weten jullie het antwoord wel, dan voorzie ik jullie allemaal van een stel onder- en bovenkleding. Een weddenschap heeft altijd iets van een gok. Er zijn mensen, die verwedden en vergokken hun hele huishouden, hun hele bestaan. Gokkasten, fruitautomaten, krasloten, giroloterij, staatsloterij, lotto, toto, casino, ik weet niet wat allemaal. Je kunt er helemaal door uitgekleed worden. Het hemd van het lijf. Maar toch, mensen nemen de gok. Maar er wordt nog veel meer verwed. Willens en wetens. Onze wereld ligt onder de ban, onder de vloek, een rechtvaardig God zal de onrechtvaardige wereld eenmaal moeten veroordelen.
Net zoals de rechtvaardige God, de onrechtvaardige Filistijnen moest veroordelen. Er zijn mensen, die erop gokken, dat het zo'n vaart niet lopen zal. Het zal allemaal wel meevallen. Als God liefde is, dan hoeven zij niet bang te zijn als ze straks voor Hem zullen staan. Daar gokken ze op.
Maar ik zeg: als je naakt voor God komt te staan, dan ziet het er niet best uit. In II Cor.5:3 staat de waarschuwing: 'Als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden'. En in Opb. 3:17 staat: "omdat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, raad ik u aan van Mij te kopen'.
En in Opb. 16:15 staat geschreven: "Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele'. We moeten ons met Christus laten overkleden. In dat verband wijs ik u op Richteren 14:19 op het woord 'bovenklederen'. Het is een zeldzaam hebreeuws woord, dat eigenlijk staat voor de 'wapenrustig van verslagen vijanden'. Is dat niet een schril contrast met de wapenrusting Gods, waarover de apostel Paulus spreekt: Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden'.
Slechte verliezers
We zien dat Simson speelt met de dingen die hij van God gekregen had. God gaf hem de kracht om de leeuw te weerstaan, Simson maakt er een spelletje van op een uit de hand aan het lopen feest. Spijze ging uit van de eter, en zoetigheid van de sterke.
Bent u al uit dat andere raadseltje? Wat is zoeter dan honig en sterker dan een leeuw? Het was voor de mensen op dat feest een onoplosbaar probleem. De eer van de Filistijnen stond op het spel. Zij waren de Israëlieten de baas. Zij overheersten hen in alle opzichten. Ze speelden een thuiswedstrijd. En zoals vaker voorkomt kunnen ze niet tegen verlies. Slechte verliezers, ze gaan het onmogelijke en oneerlijke doen om het tij te keren.
Ze zetten de vrouw van Simson onder druk. Anders zullen wij u en uw familie met vuur verbranden. Van je vrienden moet je het hebben. Vanaf de eerste dag hebben ze blijkbaar al op Simsons vrouw in zitten praten en voeren de druk ongehoord op. Deze vrouw heeft blijkbaar niet voldoende karakter om die druk te weerstaan en gooit op haar beurt alles in de strijd om Simson het geheim te ontfutselen, tranen doen het goed. De sterke Simson kan niet tegen tranen.
Dit is de eerste keer, dat een vrouw Simson te machtig is. Het zal nog twee keer gebeuren, dat een vrouw Simson zodanig weet te beïnvloeden dat hij hevig in de problemen komt, tenslotte wordt het zijn ondergang.
Moeilijk te rijmen
Een man Gods, een man bovennatuurlijk door God verwekt, een man met een taak, met een roeping, om Gods volk te bevrijden struikelt. Zulke dingen gebeuren vandaag ook. Helaas weet ik van vooraanstaande broeders, mannen met gaven, mannen die in dienst van God stonden, maar gevallen zijn omdat een vrouw hen te machtig werd. Satan is er steeds op uit om mannen Gods, om dienstknechten Gods onderuit te halen.
Natuurlijk, Simson had geen excuus, zoals ook die anderen waarover ik sprak geen excuus hebben. Wij moeten niet schamper met het vingertje wijzen, we moeten bidden voor elkaar. Allemaal worden we immers aangevallen, laten we een muur van gebed optrekken. Laten we onszelf niet zwak maken door kwaadspreken, door roddel, maar laten we onszelf sterken door geloof en toewijding en laten we niet roekeloos zijn met verkregen zegen. Simson pochte en blufte met zijn van God gekregen overwinning, toen verloor hij.
Dan gebeurt het onwaarschijnlijke. De Geest des Heren greep hem aan: Hij ging naar Askelon en sloeg daar dertig mannen dood. Hoe is zo'n daad nou te rijmen met God, met de Vader van onze Here Jezus, met onze Vader die in de hemel is. Onze God is toch een God van liefde, van genade, geduld, barmhartigheid.
Helaas is er altijd weer iets wat mensen over het hoofd zien, wanneer ze aan God denken. God is een heilig God, God is een rechtvaardig God. Maar die heilige en rechtvaardige God verdraagt geen onheiligheid, verdraagt geen onrechtvaardigheid. De mens kan er zo'n puinhoop van maken, dat de Here niet langer kan aanzien, niet langer kan verdragen. De bijbelse geschiedenis is daar vol van. Denk aan de wereld van Noach. De boosheid van de mensen was zo groot, dat God die wereld onder het oordeel van de zondvloed bracht. God greep in, Hij kon het niet langer verdragen, Hij had er zelfs spijt van de mens geschapen te hebben. Toch blijft Gods liefde ook dan nog overeind. Met Noach begint God opnieuw.
Dan horen we van de torenbouw van Babel. God kwam van de hemel om te zien hoe het ging, Hij zag een hoogmoedige mensheid, een mensheid die tot Hem wilde opklimmen, een mensheid die als God wilde zijn. God greep in. Zo zouden we door kunnen gaan. We lezen van Sodom en Gomorra, we horen van de plagen in Egypte, we horen hoe Gods eigen volk rebelleert. Er zijn steeds grenzen aan Gods tolerantie, dan grijpt Hij in, dan zoekt God, dan creëert God een mogelijkheid zulke mensen of volken te straffen, zij verdienen dat. Hij, de Heilige en Rechtvaardige vonnist. Daarom creëert God de spanning tussen Simson en de Filistijnen.
Ook wij, ook onze wereld wordt voortdurend door God en de Zijnen geobserveerd. God kent iedere daad, ieder woord, iedere zucht. Hij weet wat in ons is. En eenmaal zal Hij oordelen, eenmaal zal alles openbaar worden, niets zal verhuld blijven. Wat wij misschien keurig voor elkaar verborgen weten te houden. Hij weet het! Wat moeten we doen om aan Zijn rechtvaardig oordeel te ontkomen? Weet u het, weet jij het?
Een bedoeling
Wat was Gods bedoeling met deze Simson?
In Richteren 13:5 lezen we: 'Hij (Simson) zal een begin maken met de verlossing van Israël uit de macht der filistijnen'. God is er van meet af aan op bedacht geweest, dat er een conflict komen zou, tussen beiden: Simson en de Filistijnen. Hoe wonderbaarlijk dit alles in onze ogen ook mag schijnen, we zien hier heel duidelijk: God heeft de dingen in de hand.
Gods Geest greep Simson aan, Gods Geest bewerkte Simson zodanig dat hij de dertig mannen doodsloeg. Het conflict tussen Simson en de Filistijnen is geboren. Maar weet wel, het is een conflict tussen God en de Filistijnen. Het is hetzelfde conflict wat ook vandaag nog actueel is. De Heilige en de Rechtvaardige verdraagt de zonde niet. Misschien gaat het in het Midden-Oosten ook vandaag tussen Israëliet en Pale-fili-stijn om dezelfde dingen als toen.
Wat is zoeter dan honing en wat is sterker dan een leeuw?
Hebt u nog over het raadseltje nagedacht? Het antwoord is even duidelijk als kort, kort en krachtig. Liefde, liefde is zoeter dan honig en liefde is sterker dan een leeuw. Daar ontbrak het aan, bij de filistijnen, daar ontbrak het aan bij Simsons vrouw.
Maar God zij dank, het ontbreekt God niet aan liefde. Hoewel God deze wereld en ieder daarop zou moeten oordelen en straffen. Hij heeft ons zo lief, zo ontzettend lief, dat Hij alles gedaan heeft om met bewaring van Zijn eigen heiligheid en handhaving van Zijn eigen rechtvaardigheid, kortom trouw aan Zichzelf, toch een weg zocht en gevonden heeft ons tot redding, ons tot heil, ons tot verlossing.
Liefde is zoeter dan honig, liefde is sterker dan een leeuw. God is liefde, laten we ons op die liefdevolle God richten, laten we het heil, de genade welke Hij aanbiedt, aannemen, opdat we niet vallen onder het oordeel.
ds. Henk Schouten
Tot over de oren
Simson verliefd tot over de oren, kiest een vrouw uit de Filistijnen. Niet zo wijs van Simson. De Here God wil dat we een levenspartner zoeken uit Zijn volk. Een gelovige jongen, een gelovig meisje, zodat de sfeer van Godsvrucht in het huwelijk aanwezig kan zijn. Zodat het verlangen de Here te dienen in het gezin aanwezig kan zijn. Zodat er geen verdriet zal wezen over die levenspartner, die van God niet weten wil. Zodat er geen discussie wezen zal over de opvoeding van de kinderen. Wie van die regel afwijkt zoekt als het ware de problemen op. Simson had ook het advies van zijn ouders in de wind geslagen, hij wilde en hij zou dat meisje uit Timna hebben, helemaal dol in het hoofd. De problemen komen al gauw.
Feestelijk
Laten we eerst even vaststellen, dat er een huwelijk plaatsvindt. De jongelui gaan niet samenwonen, gaan ook niet eerst samen op vakantie, om elkaar eerst wat beter te leren kennen. Al dan niet met mooie beloften. Er vindt een huwelijk plaats.
Er zijn wel eens mensen die zeggen dat de Bijbel onze huwelijksinstelling niet kent. Misschien niet onze vorm, maar het huwelijk als zodanig wel. Dat was een officiële zaak, waar de ouders maar ook de maatschappij bij betrokken was. Ook hier een feest, een bruiloftsfeest. Dat feest duurde aanmerkelijk langer dan bij ons het geval is. Maar wat wel net zo is als bij ons, is dat er op feestjes overmoed boven komt drijven. De één kan nog meer dan de ander, het éne verhaal is nog sterker dan het andere.
Wedden?
Aan dat loven en bieden, aan dat pochen doet ook de bruidegom mee, Simson. Hij bedenkt een raadseltje:
Een weddenschap. Jullie weten het antwoord niet dan krijg ik dertig onderklederen en dertig bovenklederen van jullie, weten jullie het antwoord wel, dan voorzie ik jullie allemaal van een stel onder- en bovenkleding. Een weddenschap heeft altijd iets van een gok. Er zijn mensen, die verwedden en vergokken hun hele huishouden, hun hele bestaan. Gokkasten, fruitautomaten, krasloten, giroloterij, staatsloterij, lotto, toto, casino, ik weet niet wat allemaal. Je kunt er helemaal door uitgekleed worden. Het hemd van het lijf. Maar toch, mensen nemen de gok. Maar er wordt nog veel meer verwed. Willens en wetens. Onze wereld ligt onder de ban, onder de vloek, een rechtvaardig God zal de onrechtvaardige wereld eenmaal moeten veroordelen.
Net zoals de rechtvaardige God, de onrechtvaardige Filistijnen moest veroordelen. Er zijn mensen, die erop gokken, dat het zo'n vaart niet lopen zal. Het zal allemaal wel meevallen. Als God liefde is, dan hoeven zij niet bang te zijn als ze straks voor Hem zullen staan. Daar gokken ze op.
Maar ik zeg: als je naakt voor God komt te staan, dan ziet het er niet best uit. In II Cor.5:3 staat de waarschuwing: 'Als wij maar bekleed en niet naakt zullen bevonden worden'. En in Opb. 3:17 staat: "omdat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, raad ik u aan van Mij te kopen'.
En in Opb. 16:15 staat geschreven: "Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele'. We moeten ons met Christus laten overkleden. In dat verband wijs ik u op Richteren 14:19 op het woord 'bovenklederen'. Het is een zeldzaam hebreeuws woord, dat eigenlijk staat voor de 'wapenrustig van verslagen vijanden'. Is dat niet een schril contrast met de wapenrusting Gods, waarover de apostel Paulus spreekt: Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden'.
Slechte verliezers
We zien dat Simson speelt met de dingen die hij van God gekregen had. God gaf hem de kracht om de leeuw te weerstaan, Simson maakt er een spelletje van op een uit de hand aan het lopen feest. Spijze ging uit van de eter, en zoetigheid van de sterke.
Bent u al uit dat andere raadseltje? Wat is zoeter dan honig en sterker dan een leeuw? Het was voor de mensen op dat feest een onoplosbaar probleem. De eer van de Filistijnen stond op het spel. Zij waren de Israëlieten de baas. Zij overheersten hen in alle opzichten. Ze speelden een thuiswedstrijd. En zoals vaker voorkomt kunnen ze niet tegen verlies. Slechte verliezers, ze gaan het onmogelijke en oneerlijke doen om het tij te keren.
Ze zetten de vrouw van Simson onder druk. Anders zullen wij u en uw familie met vuur verbranden. Van je vrienden moet je het hebben. Vanaf de eerste dag hebben ze blijkbaar al op Simsons vrouw in zitten praten en voeren de druk ongehoord op. Deze vrouw heeft blijkbaar niet voldoende karakter om die druk te weerstaan en gooit op haar beurt alles in de strijd om Simson het geheim te ontfutselen, tranen doen het goed. De sterke Simson kan niet tegen tranen.
Dit is de eerste keer, dat een vrouw Simson te machtig is. Het zal nog twee keer gebeuren, dat een vrouw Simson zodanig weet te beïnvloeden dat hij hevig in de problemen komt, tenslotte wordt het zijn ondergang.
Moeilijk te rijmen
Een man Gods, een man bovennatuurlijk door God verwekt, een man met een taak, met een roeping, om Gods volk te bevrijden struikelt. Zulke dingen gebeuren vandaag ook. Helaas weet ik van vooraanstaande broeders, mannen met gaven, mannen die in dienst van God stonden, maar gevallen zijn omdat een vrouw hen te machtig werd. Satan is er steeds op uit om mannen Gods, om dienstknechten Gods onderuit te halen.
Natuurlijk, Simson had geen excuus, zoals ook die anderen waarover ik sprak geen excuus hebben. Wij moeten niet schamper met het vingertje wijzen, we moeten bidden voor elkaar. Allemaal worden we immers aangevallen, laten we een muur van gebed optrekken. Laten we onszelf niet zwak maken door kwaadspreken, door roddel, maar laten we onszelf sterken door geloof en toewijding en laten we niet roekeloos zijn met verkregen zegen. Simson pochte en blufte met zijn van God gekregen overwinning, toen verloor hij.
Dan gebeurt het onwaarschijnlijke. De Geest des Heren greep hem aan: Hij ging naar Askelon en sloeg daar dertig mannen dood. Hoe is zo'n daad nou te rijmen met God, met de Vader van onze Here Jezus, met onze Vader die in de hemel is. Onze God is toch een God van liefde, van genade, geduld, barmhartigheid.
Helaas is er altijd weer iets wat mensen over het hoofd zien, wanneer ze aan God denken. God is een heilig God, God is een rechtvaardig God. Maar die heilige en rechtvaardige God verdraagt geen onheiligheid, verdraagt geen onrechtvaardigheid. De mens kan er zo'n puinhoop van maken, dat de Here niet langer kan aanzien, niet langer kan verdragen. De bijbelse geschiedenis is daar vol van. Denk aan de wereld van Noach. De boosheid van de mensen was zo groot, dat God die wereld onder het oordeel van de zondvloed bracht. God greep in, Hij kon het niet langer verdragen, Hij had er zelfs spijt van de mens geschapen te hebben. Toch blijft Gods liefde ook dan nog overeind. Met Noach begint God opnieuw.
Dan horen we van de torenbouw van Babel. God kwam van de hemel om te zien hoe het ging, Hij zag een hoogmoedige mensheid, een mensheid die tot Hem wilde opklimmen, een mensheid die als God wilde zijn. God greep in. Zo zouden we door kunnen gaan. We lezen van Sodom en Gomorra, we horen van de plagen in Egypte, we horen hoe Gods eigen volk rebelleert. Er zijn steeds grenzen aan Gods tolerantie, dan grijpt Hij in, dan zoekt God, dan creëert God een mogelijkheid zulke mensen of volken te straffen, zij verdienen dat. Hij, de Heilige en Rechtvaardige vonnist. Daarom creëert God de spanning tussen Simson en de Filistijnen.
Ook wij, ook onze wereld wordt voortdurend door God en de Zijnen geobserveerd. God kent iedere daad, ieder woord, iedere zucht. Hij weet wat in ons is. En eenmaal zal Hij oordelen, eenmaal zal alles openbaar worden, niets zal verhuld blijven. Wat wij misschien keurig voor elkaar verborgen weten te houden. Hij weet het! Wat moeten we doen om aan Zijn rechtvaardig oordeel te ontkomen? Weet u het, weet jij het?
Een bedoeling
Wat was Gods bedoeling met deze Simson?
In Richteren 13:5 lezen we: 'Hij (Simson) zal een begin maken met de verlossing van Israël uit de macht der filistijnen'. God is er van meet af aan op bedacht geweest, dat er een conflict komen zou, tussen beiden: Simson en de Filistijnen. Hoe wonderbaarlijk dit alles in onze ogen ook mag schijnen, we zien hier heel duidelijk: God heeft de dingen in de hand.
Gods Geest greep Simson aan, Gods Geest bewerkte Simson zodanig dat hij de dertig mannen doodsloeg. Het conflict tussen Simson en de Filistijnen is geboren. Maar weet wel, het is een conflict tussen God en de Filistijnen. Het is hetzelfde conflict wat ook vandaag nog actueel is. De Heilige en de Rechtvaardige verdraagt de zonde niet. Misschien gaat het in het Midden-Oosten ook vandaag tussen Israëliet en Pale-fili-stijn om dezelfde dingen als toen.
Wat is zoeter dan honing en wat is sterker dan een leeuw?
Hebt u nog over het raadseltje nagedacht? Het antwoord is even duidelijk als kort, kort en krachtig. Liefde, liefde is zoeter dan honig en liefde is sterker dan een leeuw. Daar ontbrak het aan, bij de filistijnen, daar ontbrak het aan bij Simsons vrouw.
Maar God zij dank, het ontbreekt God niet aan liefde. Hoewel God deze wereld en ieder daarop zou moeten oordelen en straffen. Hij heeft ons zo lief, zo ontzettend lief, dat Hij alles gedaan heeft om met bewaring van Zijn eigen heiligheid en handhaving van Zijn eigen rechtvaardigheid, kortom trouw aan Zichzelf, toch een weg zocht en gevonden heeft ons tot redding, ons tot heil, ons tot verlossing.
Liefde is zoeter dan honig, liefde is sterker dan een leeuw. God is liefde, laten we ons op die liefdevolle God richten, laten we het heil, de genade welke Hij aanbiedt, aannemen, opdat we niet vallen onder het oordeel.
ds. Henk Schouten