Ruimen
De afgelopen weken waaiden ruwe, kille stormen over ons land. Is er nog meer noodweer op komst? Waren die stormen voorboden van een ijzige winter vol rampen? Als er inderdaad een geestelijk verband is tussen de mkz-crisis en het feit dat de euthanasiewet juist tijdens deze crisis is aangenomen, zullen we niet lang op de volgende ramp hoeven te wachten. Zou het toeval zijn dat deze wet is aangenomen in een periode waarin we dagelijks de afschuwelijke beelden zagen van gezonde dieren die werden geruimd?
Gaat er van het samenvallen van deze twee gebeurtenissen misschien een signaal uit van de Allerhoogste? We weten dat het oordeel al begonnen is bij het 'huis van God', dus bij de kerk, bij ons. Zijn we dan nu beland in het tweede deel van deze profetie van Petrus: 'Wat zal het einde zijn van hen die ongehoorzaam blijven aan het evangelie van God?' (1 Petrus 4:17). Het sleutelwoord dat het verband legt tussen de mkz-crisis en de euthanasiewet is 'ruimen'! Het is duidelijk dat het vee niet is ingeënt om economische redenen. De wortel van het kwaad van het ruimen van tienduizenden gezonde dieren is dus weer de geldzucht. Geldzucht is het fundament van onze Sodomsamenleving. Hier blijkt weer hoe waar en helder de Bijbel is: 'Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht' (1 Tim. 6:10) leert Paulus ons al. Op dit aspect van de mkz-crisis is door veel predikanten terecht gewezen. Hun oproepen tot verootmoediging en bekering moeten in ons hart blijven haken en onze levenshouding als christen in deze tijd bepalen. Maar wat is het verband met het aannemen van de euthanasiewet? Immers, niets gebeurt er 'bij toeval'. Er is meer aan de hand dan dat er weer een grote stap is gezet naar een situatie in onze samenleving waarin de autonome mens zelf bepaalt wanneer hij met behulp van een arts zijn leven beëindigt.
RUIMEN
Minister Borst zelf zet ons op het spoor van dit verband. Vrijwel onmiddellijk na het aannemen van de vet, waardoor euthanasie een gewone medische handeling is geworden, pleitte zij voor het beschikbaar stellen van een zelfmoordpil voor hoogbejaarden (de pil van Drion) en wil ze meteen de discussie openen over wat we aan moeten met wilsonbekwamen en psychiatrische patiënten. Mijn hart schreeuwt: 'MOORD!' Aan de voet van dit hellend vlak staat een bord met één woordje erop: 'RUIMEN'. Andere signalen komen uit Duitsland. Daar wordt ons omgaan met euthanasie direct verbonden met de praktijken uit het Derde Rijk van Hitler, met dokter Mengele en de concentratiekampen. Aartsbisschop Meisner van Keulen noemt in dit verband onze samenleving 'ziek en gedegenereerd'. Het sleutelwoord dat het geestelijk verband legt tussen de mkz-crisis en het aannemen van de euthanasiewet is 'ruimen'. Dit is de waarschuwing van de Allerhoogste die uitgaat van het samenvallen van deze twee rampen. Onze samenleving is al lang aan het 'ruimen'.
Dorenbos van de Stg. Schreeuw om Leven wijst terecht op het feit dat jaarlijks 30.000 kinderen in de moederschoot worden 'geruimd'. Door de vrije drugsprojecten worden junks als oud vuil, al gedogend, de dood in gejaagd. Te vaak hebben we een beetje lacherig en zelfs afwijzend gedaan over de confronterende acties van Dorenbos. De tienduizend demonstranten die vlak voor Pasen op een waardige wijze tegen de euthanasiewet protesteerden, en de ontwikkelingen daarna hebben helaas hun gelijk bewezen. Maar hoe nu verder? Wat valt er voor ons christenen nog te doen? Gebed voor onze politieke vertegenwoordigers is belangrijk. Bidt dat zij niet alleen met zakelijke, ethische en algemeen menselijke argumenten zullen spreken, maar ook een duidelijk profetisch geluid zullen laten horen.
EEN HELLEND VLAK
Mevrouw Borst en ‘haar' euthanasiewet is de skiër die buiten de piste gaat en daardoor een lawine veroorzaakt. Nederland loopt weer eens voorop in goddeloosheid. Andere landen, zoals Frankrijk, zullen snel volgen. De lawine zal verwoestend z'n weg zoeken. Alles wat de autonome mens, de 'god in het diepst van zijn gedachten' in de weg staat, moet worden geruimd. Goed menende tegenstanders van onze protesten wijzen op allerlei zorgvuldigheidseisen waarmee de wet is omringd. De praktijk wijst uit en zal steeds meer uitwijzen, dat het hek van de dam is en dat die zorgvuldigheidseisen alleen maar een formaliteit zijn. Boze tegenstanders van onze protesten vinden dat we te emotioneel bezig zijn en beschuldigen ons van demagogie. Maar de situatie en de ontwikkelingen in onze samenleving spreken een andere taal. De zorg wordt steeds minder.
Geen plaats in ziekenhuizen, lange wachtlijsten, geen plaats in verpleeghuizen. Oma moet dan maar thuis verzorgd worden… en ook voor de thuiszorg is er geen geld. Wat een sociale en emotionele druk komt er op terminale en ongeneeslijk zieken! "Ik ben jullie maar tot last" zucht een zieke bejaarde. De vraag om euthanasie wordt bijna opgedrongen. Terwijl het eigenlijk gaat om een vraag naar aandacht, liefde en zorg. We spreken nu niet eens over wilsonbekwamen, dementerende mensen, geestelijk gehandicapten en mensen die gewoon even 'in de put zitten'. De lawine op de berghelling is losgemaakt en zal snelheid maken tot deze met verwoestende kracht aankomt in het diepe dal van het rijk van de antichrist. Dan wordt alles 'geruimd' vat niet binnen het 'getal van het beest past! De Westelijke wereld is begonnen met het 'ruimen' van de Joden'. Nu 'ruimen' we elkaar. De Arabische wereld is erop uit Israël te 'ruimen'. De wereld en de Wereldraad van Kerken zien toe en steunen deze pogingen van de Islam. Ook dit zijn signalen van het rijk van de antichrist en van komende oordelen!
CHN
Wat kunnen we nog doen, naast ons gebed en naast onze protesten? We zien hoe onze samenleving steeds meer gaat lijken op Sodom en op het Babylon-van-de-Eindtijd. De Gemeente van Christus hoort een bijbelse samenleving te zijn. Een contra-samenleving, een getuigenis tegen de huidige maatschappij. Christenen zullen het steeds moeilijker krijgen. Dat merken we nu al met onze kinderen. We zullen elkaar hard nodig hebben. Daarom zijn celgroepen en gemeentekernen of huisgemeenten van groot belang. Groepen gelovigen die voor elkaar bidden, elkaar steunen en voor elkaar op de bres staan. Elke kerk of gemeente zal zich hierop moeten richten. Het model van de Eerste Gemeente, die uit huisgemeenten bestond, is uiteraard niet nieuw. Alleen de urgentie ervan in deze samenleving is wel erg groot.
Maar er is veel meer. Er zullen steeds meer mensen, ook niet-christenen, buiten de boot vallen. Altijd is de kerk er geweest voor de armen, de zieken, de verdrukten en de gehandicapten. Dat moet nu weer het geval worden. Zo zal de kerk weer winnen aan geloofwaardigheid. Niet onder de heersende klasse, maar onder de doelgroepen van de Here Jezus: 'Het evangelie voor de armen, loslating voor gevangenen en vrijheid voor de gebrokenen'. De ontwikkelingen die samengaan met de euthanasie-wet wijzen ons in de richting van de palliatieve zorg, de stervensbegeleiding. Dit zal het antwoord van de kerk zijn op het 'ruimen' van de wereld. Gelukkig is er een stichting die ons hierbij helpen kan. De Stg. Christelijke Hospices Nederland (CHN) wordt hartelijk aanbevolen door bijvoorbeeld dhr. Frinsel in Montfoort en ds. v.d. Veer van de EO. CHN helpt bij het opzetten van verzorgingshuizen en projecten voor terminale thuiszorg.
Deze zorg geschiedt uiteraard op christelijke grondslag, maar staat open voor iedere terminale patiënt. Veilige plaatsen waar terminale patiënten in een sfeer van christelijke liefde en zonder de 'pil van Drion' de Heer tegemoet gaan. CHN verzorgt ook cursussen om vrijwilligers, verzorgenden en verpleegkundigen zo goed mogelijk te scholen betreffende de zorg aan terminale patiënten. Eind maart zijn de eerste cursussen alweer van start gegaan. Er is een basiscursus voor gemeenteleden en een cursus voor beroepskrachten. Plaatselijke kerken en gemeenten zouden de handen ineen kunnen slaan om samen zo'n cursus met CHN te organiseren. Uit die cursus zouden overal nieuwe initiatieven voor thuiszorg en wellicht een verzorgingshuis kunnen voortkomen.
Inlichtingen en opgave voor het kwartaalblad: CHN; postbus 816; 7550 AV Hengelo. Tel: 074-2506169.
Zo komen er nieuwe mogelijkheden en openingen voor kerken en groepen om weer krachtig en getuigend te functioneren in deze Babylon-samenleving. Het signaal van het samenvallen van de mkz-crisis en de euthanasiewet is niet alleen de waarschuwende kreet 'ruimen', maar opent nieuwe mogelijkheden voor de Gemeente om weer samen te gaan functioneren als Lichaam van Christus.
drs. Jan van Barneveld
Gaat er van het samenvallen van deze twee gebeurtenissen misschien een signaal uit van de Allerhoogste? We weten dat het oordeel al begonnen is bij het 'huis van God', dus bij de kerk, bij ons. Zijn we dan nu beland in het tweede deel van deze profetie van Petrus: 'Wat zal het einde zijn van hen die ongehoorzaam blijven aan het evangelie van God?' (1 Petrus 4:17). Het sleutelwoord dat het verband legt tussen de mkz-crisis en de euthanasiewet is 'ruimen'! Het is duidelijk dat het vee niet is ingeënt om economische redenen. De wortel van het kwaad van het ruimen van tienduizenden gezonde dieren is dus weer de geldzucht. Geldzucht is het fundament van onze Sodomsamenleving. Hier blijkt weer hoe waar en helder de Bijbel is: 'Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht' (1 Tim. 6:10) leert Paulus ons al. Op dit aspect van de mkz-crisis is door veel predikanten terecht gewezen. Hun oproepen tot verootmoediging en bekering moeten in ons hart blijven haken en onze levenshouding als christen in deze tijd bepalen. Maar wat is het verband met het aannemen van de euthanasiewet? Immers, niets gebeurt er 'bij toeval'. Er is meer aan de hand dan dat er weer een grote stap is gezet naar een situatie in onze samenleving waarin de autonome mens zelf bepaalt wanneer hij met behulp van een arts zijn leven beëindigt.
RUIMEN
Minister Borst zelf zet ons op het spoor van dit verband. Vrijwel onmiddellijk na het aannemen van de vet, waardoor euthanasie een gewone medische handeling is geworden, pleitte zij voor het beschikbaar stellen van een zelfmoordpil voor hoogbejaarden (de pil van Drion) en wil ze meteen de discussie openen over wat we aan moeten met wilsonbekwamen en psychiatrische patiënten. Mijn hart schreeuwt: 'MOORD!' Aan de voet van dit hellend vlak staat een bord met één woordje erop: 'RUIMEN'. Andere signalen komen uit Duitsland. Daar wordt ons omgaan met euthanasie direct verbonden met de praktijken uit het Derde Rijk van Hitler, met dokter Mengele en de concentratiekampen. Aartsbisschop Meisner van Keulen noemt in dit verband onze samenleving 'ziek en gedegenereerd'. Het sleutelwoord dat het geestelijk verband legt tussen de mkz-crisis en het aannemen van de euthanasiewet is 'ruimen'. Dit is de waarschuwing van de Allerhoogste die uitgaat van het samenvallen van deze twee rampen. Onze samenleving is al lang aan het 'ruimen'.
Dorenbos van de Stg. Schreeuw om Leven wijst terecht op het feit dat jaarlijks 30.000 kinderen in de moederschoot worden 'geruimd'. Door de vrije drugsprojecten worden junks als oud vuil, al gedogend, de dood in gejaagd. Te vaak hebben we een beetje lacherig en zelfs afwijzend gedaan over de confronterende acties van Dorenbos. De tienduizend demonstranten die vlak voor Pasen op een waardige wijze tegen de euthanasiewet protesteerden, en de ontwikkelingen daarna hebben helaas hun gelijk bewezen. Maar hoe nu verder? Wat valt er voor ons christenen nog te doen? Gebed voor onze politieke vertegenwoordigers is belangrijk. Bidt dat zij niet alleen met zakelijke, ethische en algemeen menselijke argumenten zullen spreken, maar ook een duidelijk profetisch geluid zullen laten horen.
EEN HELLEND VLAK
Mevrouw Borst en ‘haar' euthanasiewet is de skiër die buiten de piste gaat en daardoor een lawine veroorzaakt. Nederland loopt weer eens voorop in goddeloosheid. Andere landen, zoals Frankrijk, zullen snel volgen. De lawine zal verwoestend z'n weg zoeken. Alles wat de autonome mens, de 'god in het diepst van zijn gedachten' in de weg staat, moet worden geruimd. Goed menende tegenstanders van onze protesten wijzen op allerlei zorgvuldigheidseisen waarmee de wet is omringd. De praktijk wijst uit en zal steeds meer uitwijzen, dat het hek van de dam is en dat die zorgvuldigheidseisen alleen maar een formaliteit zijn. Boze tegenstanders van onze protesten vinden dat we te emotioneel bezig zijn en beschuldigen ons van demagogie. Maar de situatie en de ontwikkelingen in onze samenleving spreken een andere taal. De zorg wordt steeds minder.
Geen plaats in ziekenhuizen, lange wachtlijsten, geen plaats in verpleeghuizen. Oma moet dan maar thuis verzorgd worden… en ook voor de thuiszorg is er geen geld. Wat een sociale en emotionele druk komt er op terminale en ongeneeslijk zieken! "Ik ben jullie maar tot last" zucht een zieke bejaarde. De vraag om euthanasie wordt bijna opgedrongen. Terwijl het eigenlijk gaat om een vraag naar aandacht, liefde en zorg. We spreken nu niet eens over wilsonbekwamen, dementerende mensen, geestelijk gehandicapten en mensen die gewoon even 'in de put zitten'. De lawine op de berghelling is losgemaakt en zal snelheid maken tot deze met verwoestende kracht aankomt in het diepe dal van het rijk van de antichrist. Dan wordt alles 'geruimd' vat niet binnen het 'getal van het beest past! De Westelijke wereld is begonnen met het 'ruimen' van de Joden'. Nu 'ruimen' we elkaar. De Arabische wereld is erop uit Israël te 'ruimen'. De wereld en de Wereldraad van Kerken zien toe en steunen deze pogingen van de Islam. Ook dit zijn signalen van het rijk van de antichrist en van komende oordelen!
CHN
Wat kunnen we nog doen, naast ons gebed en naast onze protesten? We zien hoe onze samenleving steeds meer gaat lijken op Sodom en op het Babylon-van-de-Eindtijd. De Gemeente van Christus hoort een bijbelse samenleving te zijn. Een contra-samenleving, een getuigenis tegen de huidige maatschappij. Christenen zullen het steeds moeilijker krijgen. Dat merken we nu al met onze kinderen. We zullen elkaar hard nodig hebben. Daarom zijn celgroepen en gemeentekernen of huisgemeenten van groot belang. Groepen gelovigen die voor elkaar bidden, elkaar steunen en voor elkaar op de bres staan. Elke kerk of gemeente zal zich hierop moeten richten. Het model van de Eerste Gemeente, die uit huisgemeenten bestond, is uiteraard niet nieuw. Alleen de urgentie ervan in deze samenleving is wel erg groot.
Maar er is veel meer. Er zullen steeds meer mensen, ook niet-christenen, buiten de boot vallen. Altijd is de kerk er geweest voor de armen, de zieken, de verdrukten en de gehandicapten. Dat moet nu weer het geval worden. Zo zal de kerk weer winnen aan geloofwaardigheid. Niet onder de heersende klasse, maar onder de doelgroepen van de Here Jezus: 'Het evangelie voor de armen, loslating voor gevangenen en vrijheid voor de gebrokenen'. De ontwikkelingen die samengaan met de euthanasie-wet wijzen ons in de richting van de palliatieve zorg, de stervensbegeleiding. Dit zal het antwoord van de kerk zijn op het 'ruimen' van de wereld. Gelukkig is er een stichting die ons hierbij helpen kan. De Stg. Christelijke Hospices Nederland (CHN) wordt hartelijk aanbevolen door bijvoorbeeld dhr. Frinsel in Montfoort en ds. v.d. Veer van de EO. CHN helpt bij het opzetten van verzorgingshuizen en projecten voor terminale thuiszorg.
Deze zorg geschiedt uiteraard op christelijke grondslag, maar staat open voor iedere terminale patiënt. Veilige plaatsen waar terminale patiënten in een sfeer van christelijke liefde en zonder de 'pil van Drion' de Heer tegemoet gaan. CHN verzorgt ook cursussen om vrijwilligers, verzorgenden en verpleegkundigen zo goed mogelijk te scholen betreffende de zorg aan terminale patiënten. Eind maart zijn de eerste cursussen alweer van start gegaan. Er is een basiscursus voor gemeenteleden en een cursus voor beroepskrachten. Plaatselijke kerken en gemeenten zouden de handen ineen kunnen slaan om samen zo'n cursus met CHN te organiseren. Uit die cursus zouden overal nieuwe initiatieven voor thuiszorg en wellicht een verzorgingshuis kunnen voortkomen.
Inlichtingen en opgave voor het kwartaalblad: CHN; postbus 816; 7550 AV Hengelo. Tel: 074-2506169.
Zo komen er nieuwe mogelijkheden en openingen voor kerken en groepen om weer krachtig en getuigend te functioneren in deze Babylon-samenleving. Het signaal van het samenvallen van de mkz-crisis en de euthanasiewet is niet alleen de waarschuwende kreet 'ruimen', maar opent nieuwe mogelijkheden voor de Gemeente om weer samen te gaan functioneren als Lichaam van Christus.
drs. Jan van Barneveld