Recensie: Zien en leven

Henk Schouten • 89 - 2013 • Uitgave: 2
Zien en leven, geestelijke vernieuwing door het evangelie

Voor Zoeklicht-lezers is Oscar Lohuis geen onbekende. Hij verzorgde lange tijd de rubriek ‘Opinie’ in ons blad en deed dat met vaardige pen. Zijn bijdragen werden zeer gewaardeerd en door velen als bemoedigend ervaren. Het was dan ook jammer dat we moesten meedelen dat Oscar de pen zou neerleggen. Dat had een reden, hij wilde zijn tijd en inspanning geven aan het schrijven van een boek, dat was hem door de Here God op het hart gelegd. Dat boek is er nu gekomen: Zien en leven.

Het is een zeer toegankelijk boek geworden en opbouwend van inhoud. De lezer wordt meegenomen naar de basale fundamenten van het geloof. Dingen die dikwijls zo vanzelfsprekend lijken, worden fris en helder uiteengezet, waarbij ook persoonlijke ervaringen naar voren komen.

Het boek is in een soort van drieluik geschreven. Drie hoofddelen worden onderscheiden. De Heere God, De Verlossing en De Christen. In deze driedeling zien we in Oscar vooral de evangelist naar voren komen, maar het boek heeft ook sterke pastorale aspecten. Er wordt niet een goedkoop evangelie geschetst en toch wordt de genade ruim aangeboden. De heiligheid van God wordt beschreven, de noodzaak tot levensverandering door te zien op Christus. Dit moet impact op je leven hebben. Christus volgen is meer dan een hand opsteken in een samenkomst, het verandert je bestaan. Aansluitend durft Oscar dan ook concrete vragen te stellen aan gelovige broeders en zusters. Hoe kijk je naar jezelf, hoe ga je de strijd aan met de zonde, waar sta je in relatie tot anderen? Is dat niet precies waar ons veranderd zijn zichtbaar moet worden?
Wie deze vragen aan zichzelf durft te stellen, komt tot vernieuwing of verdieping van zijn geloofsleven. Juist die geestelijke vernieuwing is ook waartoe dit boek geschreven werd.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld, ieder hoofdstuk behandeld een kernvraag, die ook afzonderlijk is te bestuderen. Achterin het boekje vinden we, gerubriceerd naar hoofdstuk, vragen voor verdere verwerking en toepassing. Daarmee wordt het boekje praktische voor persoonlijk gebruik en in groepen. Van harte aanbevolen.

Ds. Henk Schouten

Zien en leven
Geestelijke vernieuwing door het evangelie