Ravi Zacharias: Een verdediger van ons geloof!

Feike ter Velde • 88 - 2012 • Uitgave: 20
Het was in 1983 toen ik Ravi Zacharias voor het eerst horen spreken voor een zaal met tienduizend predikanten, evangelisten en zendelingen. Hij sprak over het Woord van God in onze moderne Westerse wereld van ongeloof en cynisme. De toehoorders, waaronder ik, hingen aan zijn lippen en waren vijftig minuten tot het uiterste geboeid. Onze westerse cultuur ging onder de loep en de Bijbel kwam tot leven, zoals ik het nooit eerder had gehoord. Een man met grote kennis van zaken, een enorme zeggingskracht en een beminnelijk, warm getuigenis van de Here Jezus Christus. Zijn verhaal.

Hij werd geboren in een straatarm gezin, behorend tot een lage kaste, een laag sociaal milieu, in Madras, India. Zijn ouders en grootouders waren christen geworden. Maar voor hen leefde het geloof niet erg. Ravi, die zichzelf als atheïst beschouwde, werd een ongelukkige en arme tiener die op zeventienjarige leeftijd besloot uit het leven te stappen. Hij slikte vergif en raakte buiten kennis. Men bracht hem naar een naburig ziekenhuis, waar een behandeling hem in leven kon houden. Aan zijn ziekbed kwam een christen, een evangelist, die hem aan een Bijbel hielp en daar samen met Ravi ook uit las. Het was het evangelie van Johannes, waarin Ravi direct daarna ook zelf ging lezen. Hij wilde sterven, maar hij werd diep getroffen door de tekst ‘…want Ik leef en gij zult leven’ (Johannes 14:19). De keuze voor de dood, zegt hij achteraf, was een weloverwogen keuze, omdat ik nergens de zin van mijn leven kon ontdekken. Maar toen ik na het verstaan van deze tekst mijn leven aan Jezus Christus had gegeven besloot ik alles te doen om de hele waarheid te verstaan.

Verdediger
Het gezin emigreerde naar Canada en daar kwamen ze terecht in een kerk van de CAMA, Christian and Missionary Alliance. De eerste zondag preekte er een zendeling die ook in India was geweest. Daar hoorde ik voor het eerst hoe men naar ons in India kijkt: we waren een zendingsveld! Na zijn theologische opleiding werd hij door de CAMA aangesteld als internationaal evangelist. Hij ontwikkelde een studie over Evangelisatie en het hedendaagse denken aan het Bijbelseminarie van de CAMA in New York. Op de grote conferentie in 1983 in Amsterdam van de organisatie van dr. Billy Graham, kreeg hij de roeping tot uitbreiding van zijn bediening wereldwijd. Mensen als Josh McDowell stimuleerden hem sterk in de richting van zijn bediening zoals hij die nu uitvoert. Ook Josh McDowell was een verdediger van het christelijk geloof in de intellectuele wereld van de universiteit en de campus. Ravi Zacharias spreekt wereldwijd op universiteiten, bij voorbeeld die van Cambridge, Engeland.

Veel uit te leggen
Zijn eerste boek handelt over het ware gezicht van het atheïsme. In de westerse cultuur heerst de geest van het atheïsme en cynisme, in het bijzonder in de intellectuele wereld. Het ontbreekt aan een moreel ijkpunt, een geestelijk centrum in het snel voorbijvliegende leven van goed opgeleide mensen. Gezinnen worden al vroeg uit elkaar gedreven en jonge mensen zwalken al vroeg en soms ontheemd over deze wereld. De vraag die zich daarbij opdringt is: Kan een mens leven zonder God? Het woord God moet eerst vanaf de bodem worden uitgelegd. Het is bijna onmogelijk antwoorden te formuleren op de basisvragen van elke denkend mens, omdat God niet langer het vertrekpunt van leven en denken is. Hoe kun je aan iemand uitleggen wat moraliteit is, hoe het begin van het leven mogelijk is geworden en de bestemming van een mens, zonder dat het eerst over God moet gaan? Dat zijn dan de basisvragen. Maar verder sprekend komen vanzelf ook de moeilijke vragen over God, die het kwaad laat bestaan in de wereld, het lijden van onschuldige kinderen, de hoeveelheid godsdiensten naast die – zoals ik beweer – die ene ware God van de Bijbel. De Bijbel zelf is onderwerp van voortdurende aanvallen als het gaat om het waarheidsgehalte ervan en de betrouwbaarheid als gids voor het leven. De meest rare en bizarre meningen over Bijbel en christelijk geloof komen bijna altijd uit academische kringen en moeten worden weerlegd met academisch argumenten. En dat kán ook en dat moet ook. In mijn boeken behandel ik deze vragen en antwoorden en ze zijn bijna altijd onderwerp van mijn toespraken en academische verhandelingen voor studenten en hoogleraren.

We hebben ons laten beroven
We moeten vooral niet bang zijn voor moeilijke vragen. Natuurlijk kunnen de zaken te abstract worden zodat een eenvoudig mens er niet makkelijk meer bij kan. Maar de Britse wetenschapper C.S. Lewis heeft ons geleerd moeilijke dingen terug te brengen tot het niveau dat ook kinderen het kunnen begrijpen. En zo moeten we allemaal leren in deze wereld te staan. We moeten eerst opnieuw leren de Bijbel als het betrouwbare Woord van God volledig te erkennen en te aanvaarden. We moeten de autoriteit van Gods Woord erkennen en buigen voor de Waarheid van de levende God. Het Woord van God is krachtig als een leeuw die je loslaat uit de kooi. Dat zijn we een beetje kwijtgeraakt. We hebben het evangelie aangepast aan de geest van de tijd. Aan de andere kant zien we ook in de wereld van zakenmensen en intellectuelen dat de belangstelling voor zingevingsvragen verrassend toeneemt. Ik zie die ontwikkeling over de hele wereld, niet alleen in Amerika, maar ook in Europa en Azië. We hebben ons van veel laten beroven en we staan nu met lege handen.
Ik herinner me dat ik in India als kleine jongen een keer naar buiten liep met allerlei lekkernijen in mijn handen. Al etende stak ik de straat over en genoot van het lekkers. Plotseling, voordat ik me realiseerde wat er gebeurde, had een grote roofvogel het voedsel uit mijn hand geroofd en ik bleef verbijsterd achter met een grote kras op mijn gezicht door een van de klauwen van de roofvogel. Ik holde naar mijn moeder om mijn beklag te doen, maar zij zei dat ik juist altijd moest opletten voor deze roofvogels en andere roofdieren, die er altijd op uit zijn om te roven wat je hebt. Zo is het ook in het geestelijk leven. De christelijke kerk is van veel grote en mooie dingen beroofd. De taak van onze generatie is dit terrein terug te veroveren.
De wereld van wetenschap en techniek moet ons niet als een alles beheersend Babylon in gevangenschap houden. De vragen naar de zin van het bestaan worden niet opgelost in het licht van de evolutietheorie. Een proces van toeval, wat de evolutietheorie in feite is, kan de natuur niet verklaren, kan geen zin geven aan het bestaan en kan geen hoop bieden voor de toekomst. Deze dingen zijn alleen te vinden bij de God van de Bijbel. Onze leven en onze toekomst is Jezus Christus.

Feike ter Velde