Profeten gezocht
Weet u nog waar u was, toen u voor het eerst van de terreuraanslagen hoorde waardoor de Twin Towers van het wereld handelscentrum instortten en ook het Pentagon, Amerika’s militaire centrum, getroffen werd? De terreuraanslagen hebben het gezicht van de mondiale samenleving in een uur tijd helemaal op de kop gezet. Er werd zelfs door sommige journalisten gesuggereerd dat dit het begin van een derde wereldoorlog zou zijn? Ik weet het nog precies waar ik was. We waren op het Zoeklicht kantoor bijna aan het einde gekomen van onze Toogdag evaluatie. We bespraken de zegen en de bemoediging die we daar hadden ontvangen en natuurlijk ook de dingetjes die voor volgend jaar meer onze aandacht moeten hebben. Eén van onze vrijwilligsters kwam ontdaan de vergadering binnen en deed hortend en stotend verhaal. Je weet niet wat je hoort, je kunt je er geen voorstelling van maken. Enige tijd later registreert je netvlies de beelden van het vliegtuig dat zich in de toren boort en dan zakt de toren recht naar beneden. Je hoort de journalisten ongekende aantallen van mogelijke slachtoffers noemen. Stof, vuur en schreeuwende, door angst opgejaagde mensen. Je ziet een wereld in shocktoestand, een onmachtige president stamelt woorden.
APOCALYPTISCH
Voor ons die geloven is er veel meer aan de hand dan een vreselijke terreurdaad. Dit is apocalyptisch, maar niet meer op papier, niet meer in geschrift, niet een soms onduidelijke tekst van een profeet, maar in werkelijkheid. Wat in Gods Woord staat, gebeurt. Niet meer als een aanzegging van het oordeel, niet meer als een waarschuwing met oproep tot omkering: Dit is ook niet een scenario van een film en niet een verfilmde verbeelding van een fantasievolle geest, dit is afschuwelijke werkelijkheid. De vraag wordt steeds indringend gesteld: wie eist de verantwoording op? Er wordt gekeken naar het Midden Oosten, de Palestijnen. Hun primaire reactie wordt duidelijk wanneer we ze zien feesten op de straat. Hun gevoelens en beleving wordt zo wereldkundig. Al snel beseffen ze de publicitaire misser. Andere Palestijnen komen deze gevoelens uitleggen: 'Het is begrijpelijk, want Israël staat met wapens van Amerikaanse makelij tegenover hen', zo beweren Palestijnse autoriteiten. Nadrukkelijk wordt gewezen naar Bin Laden. Deze zou dit nooit aankunnen, beweren anderen. Misschien met hulp van één of andere piratenmogendheid? We weten het niet, misschien komen we er nooit achter.
RAMP IN DE STAD
Mijn gedachten gingen naar de profeet Amos. Er staat een moeilijk vers in Amos 3:6 'Geschiedt er een ramp in de stad, zonder dat de Here die bewerkt?' Hoe moet je dat nu met elkaar rijmen? Is het wel te rijmen? En hoe zit het dan met Enschede en met Volendam en zoveel andere plaatsen waar verschrikking plaatsvond en -vindt? Zou het dus niet een Palestijnse actie zijn, niet een aanslag van een groep suïcidale radicalen? Zou het van Godswege komen? Velen zullen de vraagstelling alleen al moeilijk of onmogelijk of onverantwoord vinden. Het staat haaks op onze gevoelens die we bij zo'n afschuwelijke daad hebben en het staat misschien wel loodrecht op ons Godsbesef. Toch kunnen we niet om die tekst heen. De Bijbel vertelt ons ook van de zondvloed, spreekt ook van Sodom en Gomorra. Ook het aandringen van de Filistijn tegen Israël, werd door de Here God bewerkt. De deportaties van Gods volk, eerst het Noordelijke en vervolgens ook het Zuidelijke deel, tenslotte een volkomen deportatie die bijna 2000 jaar duurde. En staan er niet verschrikkelijk veel oordelen in de Bijbel die mensen op het platteland zullen treffen, maar ook in de steden?
Maar toch blijft het wel een heel moeilijk vers, die tekst uit Amos 3:6. Ik probeerde er voor weg te lopen. Hier, met deze ramp heeft God niets te maken, hier is Hij volkomen afwezig, dit gebeurt buiten Hem om. Toen ik daar over nadacht werd het me nog benauwder. Dat zou immers betekenen dat de Here God de regie van het wereldgebeuren kwijt is, dat het Hem uit de hand is gelopen of geslagen. Dan is er geen hoop, geen uitzicht, dan valt er niets te verwachten. Die gedachte vond ik nog veel moeilijker en angstwekkender en weiger ik te aanvaarden, zo is het niet.
Ik las door, het zevende vers: 'Voorzeker de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan Zijn knechten, de profeten'. Dat betekent eenvoudig, dat die ramp in de stad bij Zijn profeten bekend is. Hier gaat het natuurlijk niet om de ramp in de directe zin van het woord. Niemand wist te profeteren dat deze verschrikkelijke dingen Amerika en de hele vrije wereld zouden treffen. Maar de ramp heeft betekenis. Profeten weten dat, kennen die betekenis, tenminste zo zou het moeten zijn. Dat woord geldt u en mij, tenminste wanneer wij het profetenwoord kennen en ter harte nemen.
De betekenis van de ramp in de stad wordt in vers 8 verklaard: 'De leeuw heeft gebruld' ..de Here HERE heeft gesproken'. Het zijn signalen van Gods toorn en oordeel, welke komen gaan over de wereld. Het hoort bij het apocalyptisch scenario dat zeker komen gaat. Wie dat ontkent, omdat die gedachten velen als onmogelijk of zelfs onbestaanbaar voorkomen, begrijpt het woord van de profeet Amos niet. Wie het brullen van de leeuw hoort, wie het spreken van de Here HERE verstaat, komt tot profeteren. Want dat is de finale bedoeling van de ramp in de stad, het oordeel dat ons, in welke vorm dan ook treft. Het moet ons terugbrengen tot God, het moet ons verootmoedigen voor het aangezicht van de Here en wij, gelovigen bekend met Gods Woord, moeten dat Woord spreken. We moeten de wereld aanzeggen, dat dit het begin is en dat niemand zonder bekering, zonder heiliging, de Here zien zal.
DE BESCHAVING IN GEVAAR
We horen steeds de grote politici spreken. Zij spreken van een aanslag op de beschaafde wereld, zij spreken over gevaar voor de democratie en willen de verworvenheden, het culturele erfgoed bewaren. dat lijkt allemaal zo mooi, dat we haast vanzelf dit alles beamen. Maar het is schijn, het is zelfbedrog. Onze Westerse wereld is tot op de bodem verrot. De fundamenten zijn weggeslagen. De zonde in meest gruwelijke zin is dagelijks vermaak voor miljoenen. De reden voor de vernietiging van Sodom en Gomorra is bekend, die levenswijze is in onze samenleving weer algemeen aanvaard en wordt als culturele verworvenheid gekoesterd. De wereld van Noach werd om haar geweld geoordeeld. Geweld heerst vandaag op straat en op plein. Het leven is niet meer heilig. De dood heerst in menige baarmoeder, euthanasie is een geaccepteerd fenomeen geworden. We zouden door kunnen gaan met het beschrijven van de zonde. De zonde is Godslasterlijker dan ooit, de geest van de antichrist die Godslasterlijke woorden spreekt, schreeuwt zijn vuilheid naar buiten.
De zonde is genaderd tot Gods troon, de Leeuw heeft gebruld. De Westerse wereld, de beschaafde wereld, zoals ze zichzelf graag ziet, moet zichzelf onderzoeken.
Laten de profeten Gods opstaan en spreken. Onze wereld moet net als de grote stad Ninevé zich omkeren, bekeren tot de enige en waarachtige God. Dit is het begin der weeën. Het is een waarschuwing.
VOLGEND JAAR IN BARNEVELD?
We waren voor onze evaluatie van de Toogdag samen, toen we de eerste woorden met betrekking tot deze catastrofe hoorden. Zal er weer een Toogdag komen, zal de Here nog geduldig zijn en tijd van genade geven of zal de Here Zijn gemeente opgenomen hebben, thuis geroepen hebben? We kunnen daar niet op antwoorden. Wat we beseffen, meer dan ooit, is dat er haast gemaakt moet worden met de verkondiging van de blijde boodschap, de hoopvolle boodschap, de boodschap van redding, verlossing door het bloed van het Lam.
'De Here HERE heeft gesproken, - wie zou niet profeteren?'
ds. Henk Schouten
APOCALYPTISCH
Voor ons die geloven is er veel meer aan de hand dan een vreselijke terreurdaad. Dit is apocalyptisch, maar niet meer op papier, niet meer in geschrift, niet een soms onduidelijke tekst van een profeet, maar in werkelijkheid. Wat in Gods Woord staat, gebeurt. Niet meer als een aanzegging van het oordeel, niet meer als een waarschuwing met oproep tot omkering: Dit is ook niet een scenario van een film en niet een verfilmde verbeelding van een fantasievolle geest, dit is afschuwelijke werkelijkheid. De vraag wordt steeds indringend gesteld: wie eist de verantwoording op? Er wordt gekeken naar het Midden Oosten, de Palestijnen. Hun primaire reactie wordt duidelijk wanneer we ze zien feesten op de straat. Hun gevoelens en beleving wordt zo wereldkundig. Al snel beseffen ze de publicitaire misser. Andere Palestijnen komen deze gevoelens uitleggen: 'Het is begrijpelijk, want Israël staat met wapens van Amerikaanse makelij tegenover hen', zo beweren Palestijnse autoriteiten. Nadrukkelijk wordt gewezen naar Bin Laden. Deze zou dit nooit aankunnen, beweren anderen. Misschien met hulp van één of andere piratenmogendheid? We weten het niet, misschien komen we er nooit achter.
RAMP IN DE STAD
Mijn gedachten gingen naar de profeet Amos. Er staat een moeilijk vers in Amos 3:6 'Geschiedt er een ramp in de stad, zonder dat de Here die bewerkt?' Hoe moet je dat nu met elkaar rijmen? Is het wel te rijmen? En hoe zit het dan met Enschede en met Volendam en zoveel andere plaatsen waar verschrikking plaatsvond en -vindt? Zou het dus niet een Palestijnse actie zijn, niet een aanslag van een groep suïcidale radicalen? Zou het van Godswege komen? Velen zullen de vraagstelling alleen al moeilijk of onmogelijk of onverantwoord vinden. Het staat haaks op onze gevoelens die we bij zo'n afschuwelijke daad hebben en het staat misschien wel loodrecht op ons Godsbesef. Toch kunnen we niet om die tekst heen. De Bijbel vertelt ons ook van de zondvloed, spreekt ook van Sodom en Gomorra. Ook het aandringen van de Filistijn tegen Israël, werd door de Here God bewerkt. De deportaties van Gods volk, eerst het Noordelijke en vervolgens ook het Zuidelijke deel, tenslotte een volkomen deportatie die bijna 2000 jaar duurde. En staan er niet verschrikkelijk veel oordelen in de Bijbel die mensen op het platteland zullen treffen, maar ook in de steden?
Maar toch blijft het wel een heel moeilijk vers, die tekst uit Amos 3:6. Ik probeerde er voor weg te lopen. Hier, met deze ramp heeft God niets te maken, hier is Hij volkomen afwezig, dit gebeurt buiten Hem om. Toen ik daar over nadacht werd het me nog benauwder. Dat zou immers betekenen dat de Here God de regie van het wereldgebeuren kwijt is, dat het Hem uit de hand is gelopen of geslagen. Dan is er geen hoop, geen uitzicht, dan valt er niets te verwachten. Die gedachte vond ik nog veel moeilijker en angstwekkender en weiger ik te aanvaarden, zo is het niet.
Ik las door, het zevende vers: 'Voorzeker de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan Zijn knechten, de profeten'. Dat betekent eenvoudig, dat die ramp in de stad bij Zijn profeten bekend is. Hier gaat het natuurlijk niet om de ramp in de directe zin van het woord. Niemand wist te profeteren dat deze verschrikkelijke dingen Amerika en de hele vrije wereld zouden treffen. Maar de ramp heeft betekenis. Profeten weten dat, kennen die betekenis, tenminste zo zou het moeten zijn. Dat woord geldt u en mij, tenminste wanneer wij het profetenwoord kennen en ter harte nemen.
De betekenis van de ramp in de stad wordt in vers 8 verklaard: 'De leeuw heeft gebruld' ..de Here HERE heeft gesproken'. Het zijn signalen van Gods toorn en oordeel, welke komen gaan over de wereld. Het hoort bij het apocalyptisch scenario dat zeker komen gaat. Wie dat ontkent, omdat die gedachten velen als onmogelijk of zelfs onbestaanbaar voorkomen, begrijpt het woord van de profeet Amos niet. Wie het brullen van de leeuw hoort, wie het spreken van de Here HERE verstaat, komt tot profeteren. Want dat is de finale bedoeling van de ramp in de stad, het oordeel dat ons, in welke vorm dan ook treft. Het moet ons terugbrengen tot God, het moet ons verootmoedigen voor het aangezicht van de Here en wij, gelovigen bekend met Gods Woord, moeten dat Woord spreken. We moeten de wereld aanzeggen, dat dit het begin is en dat niemand zonder bekering, zonder heiliging, de Here zien zal.
DE BESCHAVING IN GEVAAR
We horen steeds de grote politici spreken. Zij spreken van een aanslag op de beschaafde wereld, zij spreken over gevaar voor de democratie en willen de verworvenheden, het culturele erfgoed bewaren. dat lijkt allemaal zo mooi, dat we haast vanzelf dit alles beamen. Maar het is schijn, het is zelfbedrog. Onze Westerse wereld is tot op de bodem verrot. De fundamenten zijn weggeslagen. De zonde in meest gruwelijke zin is dagelijks vermaak voor miljoenen. De reden voor de vernietiging van Sodom en Gomorra is bekend, die levenswijze is in onze samenleving weer algemeen aanvaard en wordt als culturele verworvenheid gekoesterd. De wereld van Noach werd om haar geweld geoordeeld. Geweld heerst vandaag op straat en op plein. Het leven is niet meer heilig. De dood heerst in menige baarmoeder, euthanasie is een geaccepteerd fenomeen geworden. We zouden door kunnen gaan met het beschrijven van de zonde. De zonde is Godslasterlijker dan ooit, de geest van de antichrist die Godslasterlijke woorden spreekt, schreeuwt zijn vuilheid naar buiten.
De zonde is genaderd tot Gods troon, de Leeuw heeft gebruld. De Westerse wereld, de beschaafde wereld, zoals ze zichzelf graag ziet, moet zichzelf onderzoeken.
Laten de profeten Gods opstaan en spreken. Onze wereld moet net als de grote stad Ninevé zich omkeren, bekeren tot de enige en waarachtige God. Dit is het begin der weeën. Het is een waarschuwing.
VOLGEND JAAR IN BARNEVELD?
We waren voor onze evaluatie van de Toogdag samen, toen we de eerste woorden met betrekking tot deze catastrofe hoorden. Zal er weer een Toogdag komen, zal de Here nog geduldig zijn en tijd van genade geven of zal de Here Zijn gemeente opgenomen hebben, thuis geroepen hebben? We kunnen daar niet op antwoorden. Wat we beseffen, meer dan ooit, is dat er haast gemaakt moet worden met de verkondiging van de blijde boodschap, de hoopvolle boodschap, de boodschap van redding, verlossing door het bloed van het Lam.
'De Here HERE heeft gesproken, - wie zou niet profeteren?'
ds. Henk Schouten