Overwin het kwade door het goede

Peter van der Weerrd / bew. Peter de Haan • 92 - 2016 • Uitgave: 7
“We moeten dealen met de actualiteit en de realiteit,” zegt Peter van der Weerd in een preek over het thema vluchtelingen. Een realiteit waarin ook sprake is van radicale moslims en gelukszoekers, maar waarvan het fundament al bij de Franse revolutie is gelegd.

Afgelopen najaar werden 400 vluchtelingen opgevangen in Apeldoorn, eerst in de Amerikahal, later in tenten. Veel Apeldoorners hebben zich ingezet voor deze groep, maar er zijn ook kritische geluiden. Peter van der Weerd is voorganger van De Basis in Apeldoorn, een kerk die hij vorig jaar in Het Zoeklicht omschreef als ‘een moderne kerk met een lage drempel, maar met een orthodoxe boodschap’. In oktober sprak hij daar over dit gevoelige thema.

Met ontferming bewogen
“Vanuit mijn christen–zijn voel ik een verantwoordelijkheid wanneer ik zie dat mensen uit Syrië, Eritrea, Iran en Irak naar Europa, Nederland, ja naar Apeldoorn komen. Ik wil ondanks alle commotie proberen te kijken naar de mens die binnenkomt,” zegt Van der Weerd. Hij ziet dan ook een kans, vooral door niet te kijken naar de situatie die hij niet kan veranderen, maar naar de mens. “In mijn ogen allemaal schepselen van God. Voor de mens die echt op de vlucht is en huis en haard verlaten heeft, omdat dood en verderf hem bedreigen, wil ik echt proberen als Jezus te zijn.” De voorganger wijst op de Here Jezus die met ontferming bewogen was toen Hij de menigte zag die vermoeid en verstrooid was, als schapen die geen herder hadden (Matteüs 9:36). “Dat zei Hij van mensen uit Zijn eigen volk, die losgeslagen waren en de relatie met God waren kwijtgeraakt. Ik denk dat als Jezus hier vandaag geweest zou zijn, dat Hij met ontferming bewogen naar al deze vluchtelingen zou kijken, die zijn als schapen zonder herder.”
Hardop vraagt Van der Weerd zich ook af wat te doen met egoïstische gelukszoekers, stiekeme radicale moslims met een verborgen agenda, met hen die niet het goede voor hebben met ons land. “Ja, dat is een probleem, want dat staat niet op hun voorhoofd. Als het wel zichtbaar en duidelijk wordt, dan zegt de Bijbel dat de overheid het zwaard draagt en tot actie moet overgaan. Maar zolang ik niet weet wie er slechte bedoelingen hebben, kan ik maar één ding doen om het goede in de mens op te wekken en dat is onvoorwaardelijk liefde geven. Liefde werkt ontwapenend.” Hij wijst hierbij op de woorden van Paulus: ‘Leef, zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, in vrede met alle mensen’ (Romeinen 12:18, HSV). Een paar verzen verder staat zelfs: ‘Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen’ (vers 20). “Ofwel, zo zul je iets doen wat ze niet verwachten en wat ze tot nadenken zal stellen.”

Geestelijke strijd
De komst van zo’n grote groep vluchtelingen laat volgens de voorganger wel zien dat het ten diepste om een geestelijke strijd gaat. Islamitische geestelijken uiten verschrikkelijke bedreigingen richting Israël en het Westen. “In het kader van de vluchtelingenstroom zijn deze bedreigingen op z’n minst zorgelijk te noemen. Welke invloed komt er met al deze vluchtelingen mee naar ons land? De angst en boosheid van sommigen kan ik in dit kader goed begrijpen. Aan de andere kant, natuurlijk is niet iedere vluchteling uit een voornamelijk islamitisch land een radicale moslim. Sterker nog: veel vluchtelingen vluchten zelf voor deze radicale moslimbeweging.” Wel nemen ze de moslimcultuur mee en is de vraag wat dit op termijn betekent voor onze cultuur.
Van der Weerd wijst op deskundigen die verwachten dat in Frankrijk over 25 jaar ongeveer 80 procent van de bevolking moslim zal zijn. Oorzaak: Wij, Europeanen krijgen te weinig kinderen om onze cultuur in stand te houden, terwijl mensen uit de Arabische cultuur gewend zijn om meer kinderen te krijgen.

De Franse revolutie
Het is frappant dat juist Frankrijk het eerste land is dat islamitisch dreigt te worden. “Juist daar werd in de 18e eeuw het fundament voor de tolerantie gelegd. Daar werd – en ik hou het geheel voor mezelf als uitspraak – door de Fransen een pact met de duivel gesloten door de oproep tot vrijheid, gelijkheid en broederschap. Het zijn deze waarden die de Joods-christelijke waarden – en God erbij – steeds meer zijn gaan vervangen. God past namelijk niet in dat plaatje.” Een samenleving die gebouwd is op de drie waarden van de Franse revolutie kan volgens Van der Weerd de bedreiging geen halt meer toe roepen, tenzij we ons hiervan bekeren.

Paard van Troje
Waarom zijn vrijheid, gelijkheid en broederschap het fundament onder de deplorabele staat waarin Europa verkeert?
“Vrijheid klinkt mooi en nobel. Het klinkt aantrekkelijk, maar het is een voedingsbodem voor egoïsme en chaos. Wat wij vroeger smaad noemden, noemen we tegenwoordig ‘vrijheid van meningsuiting’. Daarnaast is het een warm welkom voor iedere ideologie, want ‘de waarheid’ bestaat niet meer. Dus iedereen is vrij om zijn eigen waarheid te ontwikkelen, of om via deze deur een oude ideologie binnen te smokkelen” legt Van der Weerd uit. Vrijheid als een paard van Troje.
Gelijkheid klinkt volgens hem ook mooi, maar het is net als vrijheid een voedingsbodem voor dingen die niet positief zijn, zoals respectloosheid en hoogmoed. ‘Wie denk jij wel dat je bent om te be- of veroordelen wat ik doe? We zijn allemaal gelijk en ik bepaal zelf wel wat ik doe.’ “Gelijkheid is ook geen Bijbels concept. De Bijbel spreekt namelijk niet over gelijkheid, maar wel over gelijkwaardigheid. Of we nu in Europa wonen, of dat we nu voortkomen uit Isaäk of Ismaël, of waar ook vandaan komen, in Gods ogen zijn we allemaal gelijkwaardig. Maar niet gelijk. Gelijkheid leidt tot ontwrichting. Als iedereen gelijk is, als er geen enkele rang of stand meer is, als er geen leiding en structuur meer is, dan wordt het overal een chaos. En dat zie je in toenemende mate ook gebeuren. Het leidt tot ontwrichting op je werk, in je gezin en ook in de samenleving.”

Verbondenheid
Over broederschap zegt hij: “Echte broederschap zal nooit vanuit de waarden vrijheid en gelijkheid kunnen voortkomen. Broederschap ervaar je in een situatie van gelijkwaardigheid en binnen veilige kaders. Echte vrijheid kun je alleen ervaren als er veilige kaders zijn. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel vrijheid ervaren als vanaf het moment dat ik christen werd en ervoer wat het betekent dat God zoveel mogelijk vrijheid geeft, maar binnen veilige kaders.”
In die broederschap ontstaat verbondenheid. Die verbondenheid is een voedingsbodem waarin liefde en vergeving kunnen gedijen. Terug naar Paulus, die zegt: ‘Wordt niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede’ (Romeinen 12:21). Laten we niet haat op haat stapelen en tegen elkaar vechten, maar overwin het kwade door het goede. Alleen liefde kan het kwaad van de mens en het kwaad waartoe de mens in staat is, ontwapenen.

Bewerking: Peter de Haan