Overgangstijd

Jan van Barneveld • 77 - 2001/02 • Uitgave: 16
Sinds de lle september zijn er dagelijks heel wat binnenlandse en buitenlandse deskundigen over onze t.v.-schermen gegleden. Er was geen gebrek aan verslaggevers, politieke commentatoren, terrorisme-deskundigen, militaire experts, economische voorspellers en pastorale vermaners. Imams legden ons uit hoe mooi en humaan de Islam wel is en hoe ver zij staan van het terrorisme van de lle september tegen de VS. Voor het gemak en de eucumeniciteit van het gesprek wordt gezwegen over de slachtpartijen van het Moslim Noorden in Soedan tegen de Christenen en animisten in Zuid Soedan, over het geweld van het Moslim extremisme op de Molukken en in Noord-Nigeria, over de Christen-vervolgingen in veel Arabische Moslimlanden en over het feit dat het Joden en Christenen verboden is op de Heilige Berg, het Tempelplein in Jeruzalem te bidden. Bij deze en nog meer feiten mogen we gerust wel wat voorzichtige vraagtekens zetten bij al die verklaringen over vreedzaamheid, verdraagzaamheid, gerechtigheid en samenwerking van op zich hoogst waarschijnlijk oprechte imams en andere Islamitische leiders. Nu weet ik wel
dat de Christenheid van de Westelijke wereld kilo's boter op z'n hoofd heeft. Om eens een paar van die kilo's te noemen: Boter van twee gruwelijke wereldoorlogen, boter van de wrede Kruistochten en boter van de koloniale slavenhandel. Ons verleden kent niet zo fraaie hoofdstukken. We moeten ons realiseren dat bescheidenheid ons zeker past.

Daarbij komt het feit dat wij onze Moslim medemensen liefhebben en van harte bidden dat zij de Here Jezus Christus als Verlosser gaan aanvaarden. Duidelijk is dat de Islam in het offensief is. Aan de ene kant zien we de opmars van de Islam via de Heilige Oorlog (Jihad) en tegelijk zien we in onze wereld een vriendelijk-menselijke opmars van de Islam. Naast de politieke toenadering van de VS en van de EU tot de Islamitische Arabische landen zien we imams in onze kerken en bijeenkomsten en hoe Rome zich in de richting van de Islam beweegt. Nogmaals moeten we benadrukken, dat als op school een Islamitische jongen bedreigd wordt, wij de eerste moeten zijn om zo'n jongen te helpen of als een moskee wordt beklad wij dat even sterk moeten veroordelen als wanneer een synagoge of een kerk wordt besmeurd. Maar tegelijk blijven we staan op ons getuigenis dat Jezus, de eniggeboren Zoon van de Levende God, de enige Weg ten leven is. We mogen onze ogen niet sluiten voor de gewelddadige trekken van de opmars van de Islam en voor syncretistische (het samensmelten van godsdiensten) trekken in de toenadering van kerken tot de Islam.

Hoe belangrijk is het dat wij in deze tijd vasthouden aan het Woord van God en scherp inzien in welke periode van het profetische scenario van de Heilige Schrift we nu leven. De ontwikkelingen en verschijnselen sterken ons in de gedachte dat we leven in de overgangstijd van de tijd van het herstel van Israël naar de eindtijd. We geloven dat er in deze overgangstijd een begin gemaakt gaat worden met de herbouw van de Derde Tempel.

KAJABUSH
De hele wereldpolitiek draaide de afgelopen anderhalve maand om de 'Oorlog tegen het Terrorisme' van president Bush. Terwijl voorbij gegaan wordt aan het terrorisme tegen een volk dat eeuwenlang tot op de dag van heden als geen ander volk lijdt onder terrorisme. Israël wordt zelfs gedwongen met de aartsterrorist Arafat te gaan praten. Professionele antisemieten proberen voortdurend Israël de schuld in de schoenen te schuiven. 'Deskundigen' zijn al druk bezig om twee soorten terrorisme te gaan onderscheiden.

De eerste soort is terrorisme dat tegen Israël en het Joodse volk is gericht. Men zal dan redeneren dat dit 'politiek geweld' is en hoort bij de 'bevrijdingsbeweging' van de Palestijnen.

Het tweede soort is het terrorisme dat president Bush samen met de hele wereld (behalve Israël dat het eerste slachtoffer is van dat terrorisme) wil uitbannen. Na de ferme woorden van de VS zal president Bush wel wat resultaten moeten boeken. Daar heeft hij de Arabische landen en andere Moslimstaten en zelfs Arafat bij nodig. Om hen bij zijn coalitie tegen het terrorisme te houden zal president Bush een prijs moeten betalen. Ook de olie is duur. De prijs die gevraagd wordt is Israël. Hoe erg het ook klinkt, maar we vrezen dat een oude geschiedenis zich gaat herhalen. Een machtig man in de tijd van Jezus zei: 'Gij weet niets en gij beseft niet dat het in uw belang is dat één mens sterft voor het volk en dat niet het hele volk verloren gaat' Joh.11: 50). Dat zei hogepriester Kajafas over Jezus Christus. Het ziet er naar uit dat president Bush een Kajabush wordt die zegt: 'Jullie moeten begrijpen dat het beter is dat we één land laten vallen dan dat de hele wereld aan terrorisme verloren gaat'.

Op het moment dat de VS Israël laat vallen zullen de rampen losbarsten en zal het uit zijn met de leidende positie van de V.S. in de wereld. De verklaring van president Bush over een Palestijnse staat is een eerste stap naar zijn 'Kajafas-verraad'.

Ook deze ontwikkelingen duiden op het feit dat we in de overgangstijd naar de 'eindtijd’ zitten en dat we nog maar weinig tijd hebben. Waarbij we wel opmerken dat alle tijden in Gods Hand zijn, ook deze overgangsperiode. Laten we bidden dat de Heer ons nog tijd geeft om het Evangelie uit te dragen.

DE DERDE TEMPEL
Intussen, onder al die commentaren en al dat oorlogsgerommel, gaat Gods plan 'gewoon' door. Wij geloven dat daar de bouw van de Derde Tempel bij hoort en nu hoog op Gods 'prioriteitenlijst' staat. Een signaal in die richting kregen we 14 dagen geleden toen de 'Getrouwen van de Tempelberg' met twee 'hoekstenen' voor de Derde Tempel door Jeruzalem trokken. Voorop de priester in zijn priesterkleding, daarna de Levieten en toen een grote optocht van Orthodoxe Joden en bijbelgetrouwe Christenen. Gerei voor de Derde Tempel, zoals het gouden reukofferaltaar, werd meegedragen. Onder Islamitische Palestijnen was er uiteraard de nodige opwinding. Immers de geestelijke machten achter de Islam weten heel goed dat hun heiligdommen op de Tempelberg zullen moeten plaats maken voor het 'bedehuis voor alle volken'. Immers 'Mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken' (Jesaja 56:7 en Marc.11:17).

Hoe dat gaan zal is nog niet duidelijk. Geshon Salomon, de leider van de 'Getrouwen van de Tempelberg' suggereert dat ze de Rotskoepel en de Al-Aksa moskee steen voor steen kunnen afbreken en in de plaats waar ze thuis horen, in Mekka, weer opbouwen. Anderen vermoeden dat de oorlog van Gog, zoals beschreven in Ezechiël 38 en 39 zal uitbreken en dat daardoor de beide Islamitische heiligdommen zullen worden vernietigd. Weer anderen denken dat dit gebeuren zal tijdens een lokale oorlog van de Palestijnen en enkele Arabische landen tegen Israël. Zoals deze beschreven is in Psalm 83. In elk geval zal de HERE in beide oorlogen weer ingrijpen ten gunste van Zijn volk. Wellicht zal Israël dan in ruil voor een verbond (valse vrede??) de Tempel mogen herbouwen. Maar de mogelijkheid van een aardbeving, die de moskeeën op de Tempelberg verwoest, kan ook niet worden uitgesloten. Hoe dan ook, het zal gebeuren want de profeet zegt: 'Maar op de berg Sion zal er ontkoming zijn, en die zal een heiligdom wezen' (Obadja :17). De bouw van deze Derde Tempel zal ook plaatsvinden op de drempel van de eindtijd.

PROFETEN GEZOCHT
Sinds de 11e september zijn de ontwikkelingen naar de eindtijd in een stroomversnelling gekomen. We leven nu al ruim 100 jaar in de periode die we de tijd van het herstel van Israël noemen.

Door de recente opkomst en wonderlijk snelle groei van de messiaans Joodse beweging is de derde fase van dit herstel van Israël ingetreden. Lees hierover het pas verschenen en zeer interessante en belangrijke boek van Evert v/d Poll: 'De Messiaanse Beweging en haar betekenis voor Christenen' (ISBN 9073895-19-7). Ook dit is een aanwijzing voor het feit dat we in de overgangstijd naar de eindtijd leven. Deze overgangstijd heeft de Here Jezus ook aangeduid in Zijn 'Rede over de Laatste Dingen'. Hij sprak over oorlogen en geruchten van oorlogen, over aardbevingen en ziektes, over hongersnoden en opstanden. Maar, zei Hij, 'het einde is het nog niet', het is een overgangstijd, 'het begin van de weeën'. Ook andere maatschappelijke en politieke ontwikkelingen, zoals de toenemende roep om persoonsregistratie en om een wereldregering, de toenadering van de EU tot de Arabische landen (het herstelde Romeinse Rijk) duiden op het naderen van de eindtijd. Juist in deze tijd heeft de gemeente van Christus behoefte aan profeten, die de Gemeente de Weg wijzen in deze chaotische overgangstijd.

Een tijd van oordelen kan verkort worden. In zo'n tijd zijn het profeten die oproepen tot bekering, gebed en verootmoediging. Ook heeft de Here God de mogelijkheid van uitstel van het oordeel gelegd in Zijn Woord. Hiervoor baden de profeten, onder andere Amos en Jeremia. Dit is een profetische taak voor ons, die als wachters op de wachttoren en op de muren van Jeruzalem dienen te staan. Opdat de Vrede van Jeruzalem spoedig moge komen maar ook opdat nog velen de Vrede van de Here Jezus mogen vinden, voordat die overgangstijd voorbij is en 'de nacht komt waarin niemand werken kan'.

drs. Jan van Barneveld