Onvergetelijke reis naar Israël

Annette Hoek en Inez de Haan • 88 - 2012 • Uitgave: 14/15
Israël is het land van Gods volk, een land dat een belangrijke plaats heeft in de missie van Het Zoeklicht. Daarom is één van de activiteiten het organiseren van reizen naar Israël, zodat de Bijbel nog meer gaat spreken voor de deelnemers. Theo en Heleen Niemeijer maakten in februari met een groep een reis door het Beloofde Land. Annette Hoek en Inez de Haan reisden met hen mee en maakten voor Het Zoeklicht een reisverslag.

Mist boven Jeruzalem
We kunnen terugkijken op een geweldige reis in het land Israël. Met een groep van 38 personen hebben we tien dagen rondgetrokken, veel gezien en veel indrukken opgedaan. Van vrijdag 17 t/m dinsdag 21 februari waren we in Jeruzalem. Helaas was het weer ons de eerste dagen niet erg welgezind. Dit leverde wel weer een unieke ervaring op, namelijk vanaf de Olijfberg zicht hebben op een in mist gehuld Jeruzalem en het zien van hagelstenen die om en op ons neervielen. Op de Olijfberg mochten we de Hof van Getsemané zien. Hierna hebben we een flinke wandeling gemaakt door het oude gedeelte van Jeruzalem en hebben we de vele bezienswaardigheden bezocht. De ruïnes van wat eens Bethesda is geweest, Ecco Homo bezocht en de Via Dolerosa gelopen, met aan het einde de grafkerk, waarvan men meent dat zich hier het graf van de Here Jezus bevindt. Via de Damascuspoort zijn we naar de graftuin en Golgotha gelopen, een oase van rust en bezinning. Op verschillende plekken hebben we liederen gezongen.

Yad Vashem maakt stil
De andere dagen in Jeruzalem hebben we de Klaagmuur bezocht, de Bar Mitswa meegemaakt, een nachttour door de stad gemaakt, heerlijk geshopt en zijn we zeer bedreven geworden in het afdingen van de aan te schaffen souvenirs. We hebben het indrukwekkende Yad Vashem, het museum over de Jodenvervolging bezocht. De overweldigende hoeveelheid documentatiemateriaal heeft ons hier stil gemaakt.

Drijven in de Dode Zee
Op woensdag vertrokken we richting het meer van Galilea. Onderweg zijn we gestopt bij Massada, waar de ruïnes van de paleizen van Herodes te zien waren. Ook hebben we bij En Gedi de klipdassen en steenbokken gezien, waarna we Qumran bezocht hebben, de plek waar de Dode Zeerollen zijn gevonden. Natuurlijk hebben we ook ervaren hoe het is om in de Dode Zee te drijven. Uiteindelijk kwamen we aan bij onze verblijfplaats voor het laatste deel van de reis, een schitterend gelegen kibboets aan de rand van het meer van Galilea.
Vandaaruit hebben we uitstapjes gemaakt naar de Golanhoogte, waar we in de sneeuw hebben gestaan en een prachtig uitzicht hadden op de met sneeuw bedekte Hermon. We hebben enkele bronnen van de Jordaan gezien en hebben op de terugweg Tel Hazor, een vestingstad van Salomo bezocht, waar we de paardenstallen uit die tijd hebben bekeken. In Nazareth, waar we de volgende dag naartoe gingen, was een reconstructie gemaakt van huisjes zoals ze in de tijd van Jezus gebouwd en bewoond werden. Bij Megiddo hadden we een indrukwekkend uitzicht op de vlakte van Harmagedon. Via de Karmel, Haifa en Akko zijn we teruggereden.
Op de laatste dag konden we de oude opgravingen van Kapernaüm met de synagoge bezichtigen. Na het eten van een heerlijke ‘Petrusvis’ hebben we een boottocht op het meer van Galilea gemaakt.

Mooie ervaring
Het was een mooie ervaring om tijdens de reis op plekken te zijn waar Jezus is geweest. Heel bijzonder om op die plekken ook de bijbehorende Bijbelgedeeltes te lezen.
Rest ons nog te zeggen dat we in Israël een geweldige chauffeur - Ali - en gids - Uriah - hadden. En last but not least waren Theo en Heleen Niemeijer geweldige reisleiders, waarmee deze reis voor ons onvergetelijk is geworden.