Ons toegangsbewijs voor de hemel ligt klaar - Spreuken 9:3
‘De Wijsheid geeft een feest. Haar dienaressen moeten de mensen uitnodigen. Ze moeten vanaf de stadsmuur roepen, zodat iedereen het kan horen’ (Spreuken 9:3, BGT).
De vorige keer hebben we gezien dat Calvijn geloofde dat God voor de schepping heeft vastgelegd wie er wordt gered en wie er verloren gaat. Daaruit vloeit de gedachte voort dat er beperkte genade is. Christus is alleen gestorven voor Zijn schapen, voor Zijn gemeente.
Inderdaad zijn er teksten die dat lijken te zeggen. Bijvoorbeeld:
‘Ik geef Mijn schapen eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit Mijn hand roven’ (Johannes 10:28). ‘Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven’ (Efeziërs 5:25).
Dit zijn zulke prachtige teksten! Maar houdt dit in dat Gods rijke genade er uitsluitend is voor de gelovigen? Er zijn zoveel Schriftgedeelten die vertellen dat Christus gestorven is voor iedereen. Ik wil er drie noemen:
‘De Here Jezus is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze maar voor die der gehele wereld’ (1 Johannes 2:2). ‘Omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen’ (1 Timoteüs 4:10). ‘God wil alle mensen redden door de Here Jezus die Zichzelf gegeven heeft als een losprijs voor allen’ (1 Timoteüs 2:6).
Je zou toch denken dat dit niet mis te verstaan is. Maar onze calvinistische medegelovigen zeggen dat ‘allen’ in het laatste vers betekent: sommigen uit alle soorten mensen. Omdat het niet past in hun theologische denken, passen ze grammaticaal buskruit op deze tekst toe.
Ik las ook het volgende argument: “Als het bloed van de Here Jezus zou hebben betaald voor de zonden van alle mensen, dan zou de hel vol zijn met mensen waarvan de schuld al betaald is.” Ja, dat is ook zo diep triest. De Here Jezus heeft voor alle mensen Zijn leven aan het kruis gegeven. Hij heeft de schuld voor iedereen betaald met Zijn eigen bloed. Ons toegangsbewijs voor de hemel ligt klaar. Maar we moeten het wel ophalen en gebruiken. Mensen gaan verloren omdat ze deze uitgestoken hand van God niet aannemen.
In onze tekst uit Spreuken nodigt de Wijsheid ons allemaal uit voor een feestmaal. Elk die wil mag komen. Dit sluit niemand uit, behalve degene die zichzelf buitensluit.
Els ter Welle
De vorige keer hebben we gezien dat Calvijn geloofde dat God voor de schepping heeft vastgelegd wie er wordt gered en wie er verloren gaat. Daaruit vloeit de gedachte voort dat er beperkte genade is. Christus is alleen gestorven voor Zijn schapen, voor Zijn gemeente.
Inderdaad zijn er teksten die dat lijken te zeggen. Bijvoorbeeld:
‘Ik geef Mijn schapen eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit Mijn hand roven’ (Johannes 10:28). ‘Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven’ (Efeziërs 5:25).
Dit zijn zulke prachtige teksten! Maar houdt dit in dat Gods rijke genade er uitsluitend is voor de gelovigen? Er zijn zoveel Schriftgedeelten die vertellen dat Christus gestorven is voor iedereen. Ik wil er drie noemen:
‘De Here Jezus is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze maar voor die der gehele wereld’ (1 Johannes 2:2). ‘Omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die een Heiland is voor alle mensen, inzonderheid voor de gelovigen’ (1 Timoteüs 4:10). ‘God wil alle mensen redden door de Here Jezus die Zichzelf gegeven heeft als een losprijs voor allen’ (1 Timoteüs 2:6).
Je zou toch denken dat dit niet mis te verstaan is. Maar onze calvinistische medegelovigen zeggen dat ‘allen’ in het laatste vers betekent: sommigen uit alle soorten mensen. Omdat het niet past in hun theologische denken, passen ze grammaticaal buskruit op deze tekst toe.
Ik las ook het volgende argument: “Als het bloed van de Here Jezus zou hebben betaald voor de zonden van alle mensen, dan zou de hel vol zijn met mensen waarvan de schuld al betaald is.” Ja, dat is ook zo diep triest. De Here Jezus heeft voor alle mensen Zijn leven aan het kruis gegeven. Hij heeft de schuld voor iedereen betaald met Zijn eigen bloed. Ons toegangsbewijs voor de hemel ligt klaar. Maar we moeten het wel ophalen en gebruiken. Mensen gaan verloren omdat ze deze uitgestoken hand van God niet aannemen.
In onze tekst uit Spreuken nodigt de Wijsheid ons allemaal uit voor een feestmaal. Elk die wil mag komen. Dit sluit niemand uit, behalve degene die zichzelf buitensluit.
Els ter Welle