Nader bekeken

Joop Schotanus • 77 - 2001/02 • Uitgave: 16
Onder de druk van het ogenblik kan men reageren op de gebeurtenissen in de wereld om ons heen en dat is ook volop gedaan. Daarmee zal niet in alle opzichten altijd recht gedaan zijn aan de werkelijkheid. Als de politiek het nodig vindt om lieve woorden over de Islam te zeggen dan betekent dat nog niet dat we nu voortaan alles over onze kant moeten laten gaan. Eerder schreef ik dat Paulus op de Areopagus waarheidselementen naar voren haalde van de bestaande godsdiensten, maar toch het toenmalige godsdienstige systeem leugenachtig mocht vinden. Als nu van alle kanten ook door imams in Nederland aangetoond moet worden, dat het islamitische systeem in overeenstemming met de Koran vredelievend is, dan blijven er voor ons enkele vragen.

PROTESTACTIES
Voor televisie en radio en in de kranten wordt door Islamieten beweerd, dat men ten onrechte hun godsdienst aanziet voor het vreselijke gebeuren in Amerika. Zelfs een imam die ooit tot de christelijke godsdienst behoorde liet zich niet onbetuigd. Op zichzelf hebben we daar geen moeite mee. Zelfs niet als men aan wil tonen dat de terroristen uit een totaal andersoortig Mohammedanisme voortkomen. Men wijst ons dan heel fijntjes op het katholicisme en het protestantisme in Noord Ierland of op de handelingen van de Ku-Klux-Klan. Zo op het eerste oog kun je in de val lopen en hen daarin ogenblikkelijk gelijk geven. Toch denk ik niet dat de vergelijking in alle opzichten opgaat.

We willen graag toegeven dat men met hun kritiek op de zogenaamde christelijke Middeleeuwen wel grond heeft om op te staan, maar die verwijzing moet dan ook tweeledig zijn. Zowel het Christendom als het Mohammedanisme moest te vuur en te zwaard verbreid of beschermd worden. Men ontliep elkaar daarin niet zoveel. Maar terug naar het heden.

DE TOESTAND IN DE WERELD
Overal in de wereld is er verontrusting, verbijstering en hoorbaar protest van christenen tegen Ku Klux Klan en tegen de situatie in Noord Ierland. Men durft er bij voortduring openlijk voor uit te komen dat het zo beslist niet kan en zo niet moet. De politiek en regeringen worden steeds maar weer met wisselend succes en mislukking onder druk gezet om er wat aan te doen. Vergelijk dat nu eens met de toestand in de Mohammedaanse wereld met die zogenaamde andere versie van het Mohammedanisme waar vervolging en terrorisme de overhand hebben. Waar blijft het verzet en het protest van de Mohammedanen in ons land die zich nu uitputten in vredelievende verklaringen. Ik heb de jaren dat ik betrokken ben bij de Zuid Soedanese Gemeente in Houten nog nooit gemerkt dat imams aan die gemeente een bezoek brachten om hun meeleven te tonen met het verschrikkelijke leed dat christenen in Zuid-Soedan moeten ondergaan.

Waarom schrijven die Nederlanders die moslim geworden zijn geen brieven aan het bewind in Saoedi-Arabië om te zeggen dat hen in ons land geen strobreed in de weg gelegd wordt om van godsdienst te veranderen en dat ze hier moskeeën mogen bouwen. Waarom worden er geen protestbrieven geschreven aan die regeringen, waar godsdienstvrijheid uiterst beperkt is, om duidelijk te maken dat moslims vrij voor hun geloof mogen uitkomen en zelfs mogen proberen anderen ervoor te winnen. Waarom geen druk op regeringsleiders uitgeoefend door onze imams om christen-gastarbeiders uit de Filipijnen en India vrij te krijgen uit de gevangenissen in Saoedi-Arabië en elders? Waarom hebben zij zich niet ingezet om de christen-hulpverleners in Aghanistan vrij te krijgen? Als het zo gemakkelijk is om uit de Koran aan te tonen dat de islamitische godsdienst vredelievend is, dan moet het toch niet moeilijk zijn om de rest van de Mohammedaanse wereld achter zich te krijgen. Ze moeten nu toch willen begrijpen waarom wij boordevol met bedenkingen zitten over hun vredelievende verklaringen. Toen in Rondom Tien de vraag gesteld werd of de aanwezige moslims ook maar één democratisch en tolerant Mohammedaans land konden noemen, werd deze vraag onmiddellijk door de gespreksleider afgekapt. Maar heel Nederland zat nu juist op dat antwoord te wachten.

VEROOTMOEDIGING
Als we op massale verootmoediging zitten te wachten van de Mohammedaanse kant, dan kan het waarschijnlijk nog wel even duren. Dat neemt niet weg dat er bij zijn die diep geroerd zijn door het gebeuren in Amerika. Mochten ze ook eens zo diep geroerd en ontroerd worden vanwege die duizenden gelovigen die ten onder gaan aan de vervolging en moord onder een Mohammedaans bewind. Het systeem kent geen verootmoediging, maar slechts arrogantie. Daarom wordt er van hun kant zoveel over vernedering gesproken.

Het feit dat zij zich zo gemakkelijk vernederd voelen komt voort uit hun ingebakken eigengereide levenshouding. Dat neemt niet weg dat wij als gelovigen in Christus alle reden hebben om in ootmoed de weg te wijzen naar een weg die verder omhoog voert. De weg van liefde. Onlangs heb ik het getuigenis gehoord van een Zuid Soedanees, die van moslim christen was geworden door het lezen van de Bijbel. Door het lezen van de evangeliën heen zag hij Jezus als een superman, maar die ondanks alle kracht en macht die de Here Jezus bezat toch op het kritieke moment niet van het kruis afkwam om die macht te tonen, maar zich in diepste vernedering overgaf voor onze zonden. Toen was Jezus niet meer de superman maar de Verlosser.

Joop Schotanus