Meer dan overwinnaars!

Ad Kooijmans • 90 - 2014 • Uitgave: 14
De geboorte van Jezus werd aangekondigd met de mededeling: ‘Hij is het, die Zijn volk zal redden van hun zonden’ (Matteüs 1:21). Jezus zelf zei: ‘Een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde’ (Johannes 8:34). Jezus kwam dus om ons vrij te maken van de slavernij der zonde. Wat is zonde en hoe worden we daarvan bevrijd?

Zonde is het egocentrische leven waarvoor de mensheid koos in plaats van het theocentrische leven. Hoe worden wij daarvan bevrijd? Het egocentrische leven is het venijn dat ons overweldigde door te kiezen voor de leugen van satan. Hij werd daardoor de vorst van deze wereld (Matteüs 4:8-9: Johannes 12:31; 14:30; 16:11).We kunnen slechts worden bevrijd door satan uit te schakelen.
Jezus aanvaardde deze confrontatie. De duivel herkende Hem als de Zoon van God en zocht tevergeefs naar wegen om die hoge positie ten val te brengen door zijn venijn van egocentrisme (Matteüs 4:3,6; 27:40,43). Het duivelse venijn werkte door in de uitdrukking van mensen onder het kruis, in een uiterste poging om Jezus Zijn goddelijke kracht te doen aanwenden om zichzelf te bevrijden van het intense geestelijke en lichamelijke lijden en Zijn vijanden met één enkele slag te vernietigen. Maar Gode zij dank, hij kon onze Here Jezus niet overweldigen (Johannes 14:30).

Discipelen maken
Jezus leerde ons God kennen door als mens te komen en zó het theocentrische leven te openbaren (Johannes 5:30). Zijn afhankelijkheid van de Vader was Zijn machtspositie en tot in het hevigste van de strijd met satan heeft Hij die positie niet prijs gegeven (Matteüs 26:39). Hij kwam om ons te bevrijden en daarbij riep Hij ons op tot revolutie tegen de macht van satan. Hij zei als het ware: ‘Onderwerp je niet langer aan de vorst van deze wereld, maar volg nu Mij.’ Hij heeft ook heel duidelijk gemaakt wat dat volgen betekent, namelijk het kruis achter Hem te dragen (Matteüs 16:24-25). In Lucas 14:27 zegt de Here: ‘Wie zijn kruis niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn.’

Een discipel is iemand onder discipline, dat wil zeggen: iemand die absoluut gehoorzaamt aan zijn Meester.
Dat is geen slavernij, maar een vrij gekozen dienst van liefde die ons terugvoert naar het theocentrische leven (Johannes 14:23). Jezus draagt ons niet op om gelovigen te maken, maar om discipelen te maken (Matteüs 28:19). Het gaat er dus niet om mensen van mening te doen veranderen, maar om ze dienstbaar te maken aan Gods wil. Daarmee brengen we ze in conflict met satan en zijn rijk, de wereld. Dat is hetzelfde conflict waarin de Heere Jezus de overwinning behaalde (Johannes 15:18). Als we Hem echt volgen, zullen we in Zijn overwinning delen. Onze verdediging is ‘dicht bij de Here leven’. De satan is dus een verslagen vijand. Daarom geldt: ‘Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten. Nader tot God, en Hij zal tot u naderen’

(Jakobus 4:7-8, HSV).

Verheugen in de overwinning
In het boek Openbaring zien we dat al Gods beloften zijn voor de overwinnaars, die uiteindelijk alles zullen beërven (hoofdstuk 2, 3, 21:7). Natuurlijk is er maar één Overwinnaar, Jezus Christus, maar al Zijn discipelen mogen in Zijn overwinning delen. Enerzijds ervaren zij de haat van de wereld, maar anderzijds mogen ze zich verheugen in de overwinning, zoals we lezen in Romeinen 8:36-37 ‘Want omwille van U worden wij de hele dag gedood, wij worden beschouwd als slachtschapen. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad.’

Hoe vele broeders en zusters in de hele wereld verliezen hun leven om de naam van Jezus. Hun dood bevestigt hun overwinning, zoals Jezus door Zijn dood de kop van de oude slang vermorzelde.

Ad Kooijmans