Image

Meer dan genoeg

Martin Penning • 98 - 2022 • Uitgave: 2

Kort geleden was ik uitgenodigd om met een kerkenraad na te denken over pastoraat in de gemeente. Veel kerkenraadsleden waren van mening dat als gemeenteleden te kampen hebben met problemen, ze doorverwezen moeten worden naar de hulpverlening. De gedachte is ‘deze kennis hebben we zelf niet in huis’. Hebben we als gemeente echt niets in huis om mensen met problemen verder te helpen? 

Een man komt met een bruine tas in het kantoor van een talentenbureau. Hij wil zijn voorstelling tonen en opent zijn bruine tas en haalt daar een hele kleine piano uit en een kleine pianokruk. Hij zet ze op het bureau van de manager. Daarna doet hij weer een greep in de tas en haalt er een kikker uit. Hij zet die op de kruk en zegt: “Frenkie, speel maar!” De kikker zet zijn poten op de toetsen van de piano en begint te spelen. De manager heeft dit nog nooit gezien, een kikker die piano speelt! Hij was duidelijk enthousiast. De man doet zijn hand nogmaals in de tas en haalt er nu een muis uit en zet die op de punt van de piano. De man zegt: “Frenkie speel en Minnie zing!” Frenkie laat z’n poten weer over de toetsen gaan en Minnie begint te zingen. Het klinkt fantastisch. Aan het eind van het lied klapt de manager in zijn handen van plezier, dit heeft hij nog nooit meegemaakt. Hij wil graag met deze man en z’n dieren zaken doen.   

De man laat echter zijn hoofd hangen en pakt Frenkie en Minnie op en doet ze weer in de tas. De manager is perplexed en vraagt: “Wat doe je?” De man zei: “Sorry, maar ik heb me toch bedacht, want ik heb tegen je gelogen.” De manager kijkt de man verbaasd aan: “Ik heb de kikker zien spelen en de muis toch horen zingen.” De man antwoordt: “Ik ben niet eerlijk geweest over wat Frenkie en Minnie voor je hebben gedaan. Minnie was helemaal niet aan het zingen. Eigenlijk kan ze helemaal niet zingen. Het was Frenkie die zowel speelde als zong. Frenkie kan namelijk buikspreken. Hij deed alles.” (1)
 
Een schat in handen
Veel gelovigen zijn zoals de man met de bruine tas. De man heeft met zijn kikker iets bijzonders in handen maar hij ziet het niet. Wij hebben met Gods Woord een schat in handen. De Bijbel heeft voor alles in dit leven een antwoord. Gelovigen zijn zich niet bewust van de middelen die Gods Woord aanreikt om met problemen in dit leven om te gaan. God heeft alles in Zijn Woord aan ons gegeven.  

Als evangelisch christen ben ik niet opgegroeid met woorden als ‘algenoegzaam’ en ‘genoegzaamheid’. Het zijn woorden die ik door de jaren heen ben gaan leren begrijpen en waarderen. Wayne Grudem zegt in zijn boek ‘Bijbelse Theologie’ het volgende:  “De genoegzaamheid van de Schrift betekent dat de Schrift alle woorden van God bevatte die Hij Zijn volk in elk stadium van de heilsgeschiedenis wilde geven, en dat de Schrift nu alles bevat wat we nodig hebben wat God ons moet zeggen voor redding, om Hem volkomen te vertrouwen en om Hem volkomen te gehoorzamen.” (2) Grudem geeft in deze definitie aan dat Gods Woord, ook voor een christen in 2022, voldoende is voor het komen tot God, het kennen van God en het doen van Zijn wil.   

De mens is eindig, terwijl God oneindig is
Stel dat vijf mannen geblinddoekt om een olifant worden gezet en ze moeten alle vijf beschrijven wat ze voelen. De eerste man, die bij de buik van de olifant staat zegt dat het wel lijkt of hij bij een grote schuur staat. De tweede staat bij de poot van de olifant en denkt dat hij een boomstam voelt. De derde omschrijft de staart als een touw, de vierde een oor als een waaier en de vijfde staat bij de slurf van de olifant en omschrijft deze als een slang. Ze hebben allemaal een beetje gelijk maar, omdat ze niet het hele plaatje hebben, zien ze niet het geheel.
Het inzicht van de mens, hoe knap en ingenieus ook, komen voort uit de mens die beperkt is. Dit in tegenstelling tot de Bijbel waar een oneindig God Zich openbaart en Zijn Woord toereikend is voor ons leven. Het is God Die in Zijn oneindigheid het geheel overziet en dat vinden we terug in Zijn Woord. Om de mens en zijn problemen en de oplossingen voor zijn problemen te begrijpen, moeten wij ons vertrouwen stellen in de genoegzaamheid van de Schrift en niet allereerst in de inzichten van de mens. God en Zijn Woord zijn oneindig en de mens en zijn kennis eindig.   

De mens is door en door verdorven, terwijl God heilig is
Naast dat de mens en zijn kennis eindig is, is hij ook zondig. De mens is in zonde gevallen. Dit heeft invloed op hem waardoor elk gebied van zijn wezen is aangetast, inclusief zijn verstand. In Jeremia 17:9 staat: ‘Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zou het kennen?’ De mens heeft een hartprobleem en dat heeft gevolgen voor zijn innerlijk. Zijn denken, wil en handelen zijn geïnfecteerd en niet ten volle te doorgronden.  Grudem zegt hierover: “Want in een gevallen wereld, waar zonde onze blik op goed en kwaad vertroebelt, veroorzaakt de zonde verkeerde redeneringen in onze gedachten en onderdrukt de zonde af en toe het getuigenis van ons geweten.” (3)   

Dit staat in schril contrast met Gods heiligheid. In het boek ‘De heiligheid van God’ zegt R.C. Sproul: “Wanneer de Bijbel God heilig noemt, betekent dat primair dat God op transcendente wijze afgezonderd is.” (4) Het woord ‘transcendentie’ betekent letterlijk ‘overheen klimmen’. Wanneer we spreken over de transcendentie van God, dan geven we aan dat God boven ons uitstijgt, dat Hij hoger is dan wij. Dit woord probeert iets te zeggen over Zijn absolute grootheid. Hij is hoger dan de wereld. Hij heeft absolute macht over de wereld. De wereld heeft geen macht over Hem. Dit woord laat de absolute afstand zien die Hem van alle schepselen scheidt. Hij steekt oneindig ver boven al het andere uit. 
Deze heilige en transcendente God heeft ons Zijn Woord gegeven. Waar de mens feilbaar is in zijn overleggingen en ideeën, is Gods Woord heilig en onfeilbaar.   

Algemene en bijzondere openbaring
Wij kunnen ons vertrouwen stellen in de toereikendheid van de Schrift, omdat God Zich in Zijn Woord aan ons openbaart. Hij toont Zich door Zijn Woord in algemene en bijzondere zin aan ons. Algemene openbaring verwijst naar de algemene waarheden over God die bekend worden gemaakt door de natuur. Bijzondere openbaring verwijst naar meer specifieke waarheden over God die bekend worden gemaakt door het bovennatuurlijke.  

In Psalm 19 zien we beide openbaringen: ‘De hemel vertelt Gods eer, het gewelf verkondigt het werk van Zijn handen’ (Psalm 19:2). Gods bestaan en Zijn macht kunnen we waarnemen door te kijken naar het universum. De orde, complexiteit en wonderbaarlijkheid van de schepping spreekt van het bestaan van een machtige en glorieuze Schepper.  Ook Handelingen 14:15-17 en Romeinen 1:20 leren ons dat God Zich laat zien aan alle mensen, van alle tijden. Het bewijst dat God bestaat en dat Hij intelligent, machtig en verheven is.  

In Psalm 19 zien we hoe God Zich ook specifiek aan ons openbaart door Zijn Woord. Het is God Die door de Bijbel Zijn waarheid op een bovennatuurlijke manier kenbaar maakt. 

Wat is het Woord van God?:

  • de wet van de Heere (8)

  • het getuigenis van de Heere (8)

  • de bevelen van de Heere (9)

  • het gebod van de Heere (9)

  • de vreze des Heeren (10)

  • de bepalingen van de Heere (10)  

Wat kan het Woord van de Heere doen?:

  • zij bekeert de ziel (8)

  • zij geeft de eenvoudige wijsheid (8)

  • zij verblijden het hart (9)

  • het verlicht de ogen (9)

  • waarschuwen (12)

  • geeft loon (12)  

Hoe is het Woord?:

  • rein (10)

  • waarachtig (10)

  • begerenswaardig (11)

  • zoet (11)  

De algemene en bijzondere openbaring van God door de Bijbel heen zal een christen moeten dwingen om te geloven dat het Woord van God voldoende is voor ons leven. Dat wil zeggen dat we allereerst als gemeente onze gereedschapskist moeten openen, in alle situaties waarin mensen kunnen verkeren, en kijken wat Gods Woord hierover zegt. Want God de Schepper van hemel en aarde en de Maker van ons leven openbaart Zich in Zijn Woord en wil Zich in alle omstandigheden van het menselijk bestaan aan ons kenbaar maken.   

Het effect van de Schrift 
Paulus beschrijft in 1 Timotheüs 3:16-17 ook de bijzondere openbaring van God door de Schrift. De conclusie is: ‘Opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust’ (2 Timotheüs 3:17).
Als een soldaat naar oorlogsgebied wordt gezonden dan wil hij goed uitgerust zijn, zodat hij zich kan verweren bij eventuele aanvallen. Gelukkig heeft God ons met Zijn Woord ‘volkomen toegerust’. Met de Bijbel aan onze zijde zijn we klaar om Hem te dienen en het goede te doen. Door Gods Woord zijn we ‘volmaakt’. Dat betekent niet dat we zondeloos kunnen leven, maar we kunnen wel geestelijk in goede vorm komen of geestelijk in goede conditie worden gebracht. 
Met andere woorden, de Bijbel rust ons toe en maakt de gelovige compleet, zodat we een leven kunnen leven waar God tevreden mee is, we zijn in staat het werk te doen wat God wil dat we doen. Hoe beter we het Woord van God kennen hoe beter we ook kunnen leven en werken voor God. 
De Schrift, in de hand van de Heilige Geest, heeft de kracht om van ons dit soort mensen te maken; getransformeerde, bekrachtigde, in staat zijnde mensen die het goede kunnen doen tot eer van God.   

Laten we niet de man met de bruine tas zijn die de waarde van zijn Frenkie de kikker niet inzag. Het Woord van God is toereikend en geeft antwoord op al onze vragen en problemen. Gods oplossingen vinden we in Zijn genoegzaam Woord.   

Martin Penning


1.    Gods solutions to life’s problems; Wayne A. Mack, Joshua Mack, pag. 83-84
2.    Bijbelse Theologie; Wayne Grudem, pag. 75
3.    Bijbelse Theologie; Wayne Grudem, pag. 16
4.    De heiligheid van God; R.C. Sproul, pag. 37