Maskers af

Henk Schouten • 75 - 1999/2000 • Uitgave: 3
Wanneer we nadenken over een opwekking, zullen we ook na moeten denken over de vertraging die daar is, waar men zich achter een masker schuil houdt. Hoogtijd misschien om maskers af te rukken.

Poppenkast
Een masker hoeft niet enkel een eenvoudige bedekking te zijn, waarachter men het gelaat verbergt, dikwijls is het masker een zeer grootste tooi. We zien zoiets wel eens op televisie. Dan lopen dansers over het podium met zulke grote en versierde maskers dat zij daar zelfs helemaal achter verdwijnen. Hoe groter het masker, hoe belangrijker de rol van de speler of danser. Soms denk ik dat er in het leven heel veel mensen zijn met een masker. Dan lijkt veel in het leven op een grote poppenkast. Hoe groter masker hoe kleiner mens. Ik vrees dat in de christelijke wereld dit dikwijls niet anders ligt. Het s1uipt zomaar binnen. Dat moet ons niet verbazen Het is de satan zelf die zich altijd achter een masker schuil houdt. In de hof van Eden droeg hij het masker van een slimme slang. Wordt hij ook niet engel des lichts genoemd? We schrijven en spreken soms over de antichrist en de valse profeet. Dat zijn ongure typen, maar ze dragen wel een schitterend masker. Je wordt bedrogen, in openheid zouden zij niet de invloed krijgen die hen tenslotte gegeven zal worden, waardoor zij tot schrikbewind komen.

IETS TE VERBERGEN?
Het is vaak zo dat je helemaal geen masker ziet. Dat komt omdat de mens legio mogelijkheden heeft om zichzelf anders voor te doen dan hij werkelijk is. Dat niet alleen, de mens zelf is soms een verscheurd wezen, een persoon met een dubbele identiteit of dubbele moraal. Zo kan iemand bij Gods volk horen, deel uitmaken van de gemeente en toch dingen denken of doen die haaks op zijn belijden staan. Het is niet altijd zo, dat hij dat echt verkeerd wil, maar zijn eigen wil om zich te verzetten is vaak zo zwak. Wanneer er dan ook schaamte is daarover te praten, dan kan iemand vreselijk lang gebonden zijn. Zonden hinderen dan iemand om zich op fijne wijze te ontwikkelen tot een levend en getuigend kind van God. Niet zelden heeft dat invloed op de ontwikkeling van de gemeente. Beter, de gemeente zal stagneren door de invloed van zulke broeders en zusters. Wanneer we nadenken over een opwekking dan moeten we dat zeker in onze overwegingen meenemen. De apostel Paulus schrijft aan de Romeinen 'dat het thans de ure is om uit de slaap te ontwaken 1). Dat is een woord gericht aan gelovigen! Voor een opwekking moet je wakker worden, de dingen van de nacht achter je laten.

OPWEKKING
We schrijven in dit nummer over opwekking. Maar een opwekking kan er alleen zijn wanneer maskers afgeworpen worden en we in alle eerlijkheid onszelf voor Gods aangezicht gesteld weten. Juist in de christelijke wereld zou er bereidheid moeten zijn tot zelfonderzoek. De Here Jezus richt Zich in het laatste bijbelboek tot de gemeente Laodicea 2). Dat is een gemeente met een masker. Het masker van rijkdom, voorspoed succes. Maar het zijn arme, jammerlijke, blinde en naakte mensen. Oude zonden komen in nieuwe jasjes terug. Moderne maskers zijn slechts varianten van oude thema's. Misschien heeft zich daaronder wel een nieuw thema gemeld. Oppervlakkigheid, lauwheid. De gelovigen daar beschreven zijn koud noch heet, maar lauw en worden als lauw water uit de mond gespuugd. Lopen wij nog warm voor de dingen van het evangelie? Zijn we nog bewogen met de naaste die verloren dreigt te gaan, weten we ons een schuldenaar van hen? Maar meer nog, voorafgaand aan deze dingen, zijn er verborgen zonden in ons hart en leven en durven we daar eerlijk mee om te gaan? Het is fantastische te zien, dat daar waar schoon schip gemaakt wordt, nieuwe heiliging en toewijding komt aan Hem die Zich volledig aan ons toevertrouwde er een opwekking komt.

Ik heb hoop en geloof daarin!

ds. Henk Schouten

1) Romeinen 13:11
2) Openbaring 3:14-22