Liefde zonder kennis

Jef de Vriese • 92 - 2016 • Uitgave: 17
Het probleem met Izebel is niet dat zij profetes is, maar juist dat zij, hoewel zij het niet is, zich toch als zodanig wil laten gelden. Blijkbaar hebben haar woorden en haar invloed in Thyatira geestelijk slachtoffers gemaakt (Openbaring 2:18-29). Een aantal gemeenteleden is erin gelopen en de anderen hebben hen niet willen corrigeren. Het compromis maakte deel uit van het gemeenteleven en werd actief onderwezen. Het gevolg: gemeenteleden die ontucht plegen en afgodenoffers eten.
In 2 Koningen 9:22 wordt Izebel een hoer genoemd, niet omwille van seksuele zonden, maar omwille van haar afgoderij. De situatie is dus dramatisch. In Efeze is veel kennis, zonder liefde. In Thyatira is veel liefde, maar een ernstig gebrek aan kennis. Het gevolg daarvan is vermenging van christendom en heidendom. In Pergamum heulen sommigen mee met het religieuze heidendom. In Thyatira zit het heidendom binnen in de gemeente.
De wortel van het probleem in Thyatira was niet Izebel, maar het feit dat men haar liet begaan. Door onkunde? Door gevoelsmatigheid? Door overmatig ontzag voor wondergaven? Door de drang om mee te delen in het economisch en maatschappelijk leven? Het gevolg is in elk geval een grote verdraagzaamheid tegenover valse profetie en schijnreligie.
Liefde en kennis mogen niet tegenover elkaar uitgespeeld worden, maar zijn beide noodzakelijk. Kennis zonder liefde maakt kritisch en meedogenloos, zonder ontferming. Liefde zonder kennis ondermijnt de leer en maakt compromisbereid.
Als u niet nauwgezet toeziet op de leer, valt u uiteindelijk ten prooi aan on-Bijbelse praktijken en ontstaan verbindingen met occulte machten.

Jef De Vriese