Lezersenquête stemt tot tevredenheid en tot nadenken

Wim Pols • 89 - 2013 • Uitgave: 22
U bent blij met Het Zoeklicht. Dat is onmiskenbaar de belangrijkste conclusie van de enquête die we deze zomer hebben gehouden onder onze abonnees. U heeft massaal gereageerd, want ruim 15% van abonnees vulde de enquête in. U waardeert het dat Het Zoeklicht in de loop der jaren Bijbelgetrouw is gebleven. Dat verwacht u ook in de toekomst van het blad. Ook verwacht u dat Het Zoeklicht de Bijbel en de tekenen van de tijd blijft onderzoeken.

Trouwe abonnees
De laatste keer dat we een lezersonderzoek deden, was in 2003, dus 10 jaar geleden. Inmiddels is er veel veranderd, zowel in de samenleving als bij Het Zoeklicht. Hoewel de gegevens niet helemaal vergelijkbaar zijn omdat in 2003 een andere leeftijdsgrens werd gehanteerd, is het duidelijk dat de vergrijzing van ons lezerspubliek heeft doorgezet. In 2003 was 49% van de lezers 65+ en nu is 72% 60+. Slechts 4% van de respondenten is jonger dan 40 jaar. De enquête is in meerderheid (58%) ingevuld door mannen, maar het percentage vrouwen (42%) doet ons plezier. Het is duidelijk dat zowel mannen als vrouwen betrokken lezers zijn.
Onze abonnees blijken bijzonder trouw te zijn. Maar liefst 69% van de respondenten is langer dan 10 jaar abonnee en zelfs 47% langer dan 20 jaar. Dit is echt bijzonder. Het onderstreept enerzijds uw waardering voor het blad. Anderzijds tonen de cijfers een belangrijke uitdaging. Het Zoeklicht moet op zoek naar jongere abonnees om de continuïteit te waarborgen.

Waardering is groot
Uw waardering voor Het Zoeklicht is groot: 59% vindt het blad goed en 36% zelfs uitstekend. Dat zijn cijfers die duidelijke taal spreken. Als het gaat om de ontwikkeling van de kwaliteit zegt 45% dat die gelijk is gebleven. Een iets groter percentage van 48% vindt het blad in de loop der jaren verbeterd en slechts 7% constateert een teruggang.

Ruime voldoendes
We hebben u ook gevraagd welke rubrieken u het meest en het minst aanspreken. De artikelen van Jan van Barneveld over het Midden-Oosten staan duidelijk bovenaan, gevolgd door artikelen over profetie. De beantwoording van vragen door Theo Niemeijer krijgt een hoge waardering, evenals de Tijdspiegel van Feike ter Velde. Bijbelstudies scoren ook goed. Bij de artikelen die u minder aanspreken, moeten we een duidelijke kanttekening plaatsen, want ook deze artikelen zouden uitgedrukt in een schoolrapportcijfer nog een ruime voldoende halen. De rubriek Kernwoorden wordt bijvoorbeeld door sommige lezers zeer gewaardeerd, maar anderen vinden het een moeilijke rubriek. Ook opgaven om de Bijbelkennis te testen vallen bij een deel van ons lezerspubliek zeer in de smaak. De voorkeur van de meeste lezers gaat echter duidelijk uit naar artikelen die de actualiteit van wat er in de wereld gebeurt in Bijbels perspectief plaatsen en naar artikelen die de Bijbelkennis vergroten.
Hoewel ze de top 5 net niet haalden, is het verheugend om te zien dat de nieuwe rubrieken Bijbel en Maatschappij en Geloof en Gezin goed in de smaak vallen. U heeft veel waardering voor de huidige redactie, maar ook de overige (gast)schrijvers vallen in de smaak. De column van Jef De Vriese werd meerdere malen in positieve zin genoemd.
Onze lezers vinden eigenlijk dat we over alle onderwerpen die in Het Zoeklicht aan de orde komen genoeg schrijven. Een behoorlijke groep lezers zou wel best nog meer over Israël en Het Midden-Oosten willen lezen. Ook profetie, jongeren, actualiteit en maatschappelijke ontwikkelingen worden hier genoemd. Ouderen zijn zeker geïnteresseerd in jongeren en waar zij mee bezig zijn. Ze vinden het ook belangrijk dat jongeren worden betrokken bij het werk van Het Zoeklicht. Het is een mooie uitdaging voor de redactie en de directie van Het Zoeklicht hoe de verschillende generaties te verbinden.

Hartverwarmende reacties en kritiekpunten
Bijna twee jaar geleden is het uiterlijk van Het Zoeklicht vernieuwd. Een meerderheid vindt dat een verbetering en vaak wordt de nieuwe vormgeving ook genoemd als reden voor het verbeteren van de kwaliteit van het blad. Met vindt het blad hierdoor een frisse, eigentijdse uitstraling heeft gekregen en er is waardering voor het gekozen beeldmateriaal. Incidenteel zijn er wel wat opmerkingen gemaakt over de leesbaarheid en de verhouding tussen tekst en beeld. Bijna iedere respondent (95%) is te spreken over het taalgebruik, al zijn er wat opmerkingen over het gebruik van Engelse termen.
We hebben tevens gevraagd of u Het Zoeklicht vaker of minder vaak zou willen ontvangen. De reactie hierop was overduidelijk: 76% wil vasthouden aan de tweewekelijkse frequentie.
Vele respondenten maakten gebruik van de mogelijkheid om individuele opmerkingen toe te voegen. Daar waren hartverwarmende reacties bij. Kritiekpunten waren er ook. Het ging hier om punten die de mening van nog minder van 1% van de respondenten vertegenwoordigden, dus een nuancering is op zijn plaats. Niettemin geven wij ze aan u door. Sommigen missen de bevlogenheid en diepgang van de oude pioniers en soms vindt men dat artikelen te veel van hetzelfde zijn. Enkele respondenten vinden de toonzetting soms te negatief en zouden meer liefde voor andersdenkenden willen zien.
U heeft ook veel suggesties gedaan voor mogelijke onderwerpen. Daar zijn we dankbaar voor. We zullen die suggesties op een rij zetten. Daar zullen zeker artikelen uit voortvloeien.

Conclusies en uitdagingen
De belangrijkste conclusie van de lezersenquête is dat u Het Zoeklicht waardeert. Daar zijn we als redactie blij mee, maar het is voor ons absoluut geen aanleiding om tevreden achterover te leunen. We zullen steeds ons best doen om waar mogelijk het blad nog beter te maken. We zien voor Het Zoeklicht vooral twee belangrijke functies:
1. Duiden wat er in de wereld gebeurt in een Bijbels perspectief en wijzen op de tekenen van de tijd.
2. Onze lezers praktische handvatten bieden om als christen te leven in deze tijd.
Een van de verbeterpunten die we zien is om te proberen nog beter aan te sluiten op de actualiteit. Dat is soms best lastig, omdat bijvoorbeeld de gebeurtenissen in het Midden-Oosten zich in een zo snel tempo opvolgen, dat het in een tweewekelijks magazine bijna niet bij te houden is. Daarom zullen we ook een betere koppeling tussen ons blad en onze website tot stand moeten brengen.
Ons abonneebestand vergrijst niet alleen, maar wordt ook kleiner door de gevolgen van economische crisis. We zullen nieuwe lezers moeten vinden om de continuïteit van Het Zoeklicht te handhaven. Vooral binnen de kerken moeten er toch mensen te vinden zijn die interesse hebben in het blad. We gaan proberen daar meer ingangen te krijgen om het blad onder de aandacht te kunnen brengen. Ook is het belangrijk de brug naar jongere generaties te slaan. Enerzijds in het blad zelf, want u heeft duidelijk aangegeven dat u geïnteresseerd bent in jongeren en wat hen beweegt. Anderzijds zullen wij jongeren moeten zien aan te spreken op een manier die bij hen past. Daar zijn wellicht andere, digitale middelen voor nodig.
Veel uitdagingen dus, die wij als redactie graag willen aangaan. Daarbij is Gods leiding onmisbaar. We willen u vragen om uw gebed daarvoor. Tot slot willen u hartelijk danken voor uw medewerking aan de enquête, uw suggesties en uw bemoedigingen. Zij stimuleren ons om door te gaan met dit prachtige werk!

Wim Pols