Leven uit de doden

Jan van Barneveld • 76 - 2000/01 • Uitgave: 2
Koste wat kost wil president Clinton het zogenaamde vredesproces tot een goed einde brengen. Hij heeft nog maar een maand de tijd om tenminste één succes als leider van de grootste natie van de wereld in de geschiedenisboeken te kunnen laten bijschrijven. Bang dat een referendum in Israël over het afstaan van de Golanhoogte (een deel van het bijbelse Basan, dat aan de halve stam van Manasse was toegewezen) een vredesregeling met Syrië in de weg zou staan, heeft de ambassade van de VS financiële hulp in het vooruitzicht gesteld aan de Israëlische Arabieren als ze massaal zouden opkomen bij dat referendum. Het is uitermate grof hoe de VS zich voortdurend met interne aangelegenheden van Israël bemoeit en de geschiedenis van Israël, dus Gods geschiedenis, naar z'n eigen, Amerikaanse of Clintonhand wil zetten.

De ziekelijke president Assad wil graag als een 'beroemd Arabisch leider afscheid nemen. Zijn 'eer' is om de Golan terug te krijgen als 'ovenwinning' in de Arabische oorlog met Israël, terwijl die oorlog gewoon doorgaat.

De haast van Arafat is duidelijk. In september wil hij een Palestijnse staat uitroepen. Ook hij heeft niet veel tijd meer. Nu probeert hij zoveel mogelijk gebied van Gods land uit de handen van Israël te ontfutselen en zo de muur van Joodse wijken rondom Jeruzalem te doorbreken. De oorlogsdreigingen van de Palestijnen worden steeds dreigender.

Tenslotte haast de Paus zich naar het Midden-Oosten om juist daar te laten zien dat Rome hem nog steeds ziet als de 'Plaatsvervanger van Christus', dus als de eigenlijke baas' op deze aarde.

Drie vragen dringen zich onmiddellijk op:

1. Waar lopen al die spanningen op uit?

2. Wat is de geestelijke betekenis van deze gebeurtenissen?

3. Wanneer komt de Toorn van de Almachtige, de God van Israël over al die lieden en volken die Zijn plannen met Zijn volk en met de aarde in de weg staan?

DE OPSTANDING VAN ISRAËL
Wij leven in de 'Tijd van het Herstel van Israël'. Gebeurtenissen van de laatste eeuw rondom en met het Joodse volk sporen duidelijk met wat het profetische Woord over dit herstel van Israël zegt. Ezechiël 36 voorzegt de terugkeer van het Joodse volk: 'Ik zal u weghalen uit de volken en u bijeenvergaderen uit alle landen, en ik zal u brengen naar uw eigen land' (24). Het herstel van het verwoeste land: 'Dit land dat verwoest was, is geworden als de hof van Eden; de steden die verwoest en vernield, in puin lagen, zijn weer versterkt en bewoond' (35). Een groot aantal profetieën is en wordt in onze tijd en voor onze ogen vervuld. Het bekende visioen van Ezechiël 37 over het 'dal van de dorre doodsbeenderen' geeft prachtig en helder aan wat de geestelijke betekenis is van de gebeurtenissen in en rond Israël. De 'herrijzenis van Israël' hebben de NBG vertalers boven Eze. 37:1-14 gezet. Paulus noemt dit in Rom. 11:15 'leven uit de doden'.

HET VISIOEN
In een visioen ziet de profeet een enorm massagraf; een dal vol met verdorde skeletten, schedels, beenderen en ribbenkasten. Op Gods bevel profeteert Ezechiël en de beenderen komen onder gepiep en gekraak bij elkaar. Dan volgt de rest: spieren, vlees en een huid. '…maar geest was er in hen nog niet' (8). Eerst de natuurlijke opstan ding van Israël en daarna de geestelijke opstanding. Dat is de bijbelse volgorde. Als de profeet Jesaja spreekt over de terugkeer van het Joodse volk verwoordt hij hetzelfde: 'Doet het volk uitgaan dat blind is ook al heeft het ogen, en dat doof is, al heeft het ook oren' (43:8). Zelfs het volk Israël heeft nauwelijks in de gaten wat er geestelijk gaande is en Wie de komende Messias is. Dat Licht komt nog. Momenteel leven v: e midden in deze periode van het herstel van Israël. De 'dorre doodsbeenderen' komen tot nieuw leven en een machtig geestelijk herstel staat te gebeuren. Het eerste, kleine begin is al zichtbaar in de wonderlijke, onverwachte en snelle opkomst van de messiaans-Joodse beweging. De God van Israël is aan het werk en dat doet Hij precies volgens het profetische Woord. Logisch dat de geestelijke en politieke wereldmachten van onze tijd (de Paus, Clinton enz.) op Israël afkomen. Momenteel zien we een voorspel van wat er in de tijd van de antichrist gaat gebeuren. In die tijd krijgen het 'Beest en de profeet van het Beest macht om 'tegen de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen' (Openb. 13:7 en Daniël 11:41) en zullen proberen het Joodse geloof te vernietigen (Daniël 11:31).

PAULUS EN EZECHIEL
'Verder zei hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn het hele huis van Israël' (37:12). Het gaat dus in de allereerste plaats echt om Israël en niet om de kerk. 'Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk en u brengen naar het land Israël (37:13). Het gaat dus echt om de terugkeer van het Joodse volk naar het Beloofde Land, die wij nu meemaken! De God van Israël is zichtbaar aan het werk en het spreekt vanzelf dat de machten van deze wereld zich krachtig verzetten! Uit hun graven, uit de getto's en vanuit de vreselijke holocaust wordt Israël tot nieuw leven gebracht. De 'dorre doodsbeenderen' komen tot nieuw leven en een machtig geestelijk herstel staat voor de deur. Op deze profetie grijpt Paulus terug en hij trekt deze profetische lijn door: wat zal hun aanneming anders zijn dan leven uit de doden?' (Rom. 11:15). Allereerst, legt Paulus uit, is 'door hun val het heil tot de heidenen (tot ons) gekomen' en is 'hun tekort rijkdom voor de heidenen'. Maar deze opstanding van Israël loopt uit op een wereldwijde opwekking. De stichting van de Staat Israël na de verschrikkingen van de holocaust is in dit licht een voorteken van dit 'leven uit de doden'. Wie ziet hoe het heil van de wereld, dit 'leven uit de doden', verbonden is met het herstel, met de opstanding van Israël, kan niet nalaten zich met het hele hart voor Israël in te zetten. Dat deze 'opstanding van Israël' een zeer snel proces is en dat we dus weinig tijd meer hebben heeft Jesaja voorzegd toen hij zei: 'Wordt een land op één dag voortgebracht of een volk op eenmaal geboren? Maar Sion heeft nauwelijks barensweeën gekregen of zij baarde kinderen. Zou Ik ontsluiten en niet doen baren? zegt de HERE'. Het land Israël is voortgebracht en hersteld, het volk Israël is bezig op te staan en ondergaat nu deze barensweeën. In Openbaring 12 wordt dit via een teken duidelijk gemaakt. Een prachtige vrouw, die Israël voorstelt, heeft barensweeën vanwege de komst van de Messias. Satan probeert dat te verhinderen. Dat zien we nu gebeuren. Ook Paulus spreekt hierover. Hij zegt heel eenvoudig en zonder enige symbolische taal: 'De Verlosser zal uit Sion komen' (Rorn.11:26). Maar het gaat tegelijk om de barensweeën van een nieuwe tijd.

DE WERELD EN ISRAËL
In Handelingen 15, en enkele Psalmen wordt dit profetische thema ook aangeduid.

* Jacobus schetst een profetisch scenario van de toekomst. Hij noemt de volgende kernpunten:

1. Er wordt een volk uit de heidenen voor God verzameld (14). Dat betekent zending en heeft betrekking op ons, gelovigen-uit-de-volken. Deze taak loopt nu ten eind. De grote conferentie van dr. Billy Graham voor 10.000 evangeliepredikers uit zo'n 180 landen van de wereld, A2000, die deze zomer in Amsterdam gehouden wordt, wil o.a. een laatste, grote impuls geven voor wereldevangelisatie voordat de Here Jezus terugkomt.

2. De 'vervallen hut van David' wordt weer opgebouwd. Dit betekent de opstanding van Israël. Een heilshistorisch handelen dat nu een hoogtepunt nadert: het geestelijk herstel van Israël.

3. Het uiteindelijk doel is dat 'het overige deel van de mensen de Here zoeke' (17). Dus een wereldwijde opwekking, of 'leven uit de doden', zoals Paulus het zegt in Rom. 11:15.

* Laten we nu nog even naar drie Psalmen kijken. Psalm 67: 2,3 en 7,8. Daar staat tweemaal dat de HERE Israël zegent. Waarom? 'Opdat men op de aarde uw weg kenne' en 'opdat alle einden van de aarde Hem vrezen'. Opwekking dus!

Psalm 117 legt ons uit dat er reden is voor alle volken om de HERE te loven als Hij Zijn trouw en Zijn goedertierenheid aan Israël bewijst. Gods trouw aan Israël loopt uiteindelijk uit op zegen voor de volken. Psalm 102 spreekt ook over het natuurlijke en geestelijke herstel van Israël. Het puin van Sion wordt opgeruimd (15) en dit is gebeurd. De HERE bouwt Sion en zal in zijn heerlijkheid verschijnen (17). Dan, als Israël hersteld is, zullen de volken de HERE gaan dienen.

DE OPSTANDING
De opstanding van de Here Jezus is, samen met Zijn verzoenend sterven aan het Kruis op Golgotha de grootste gebeurtenis in de geschiedenis. Onze opstanding in en door Hem zal de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van ons leven zijn. Nu beleven wij de opstanding van Israël. De geestelijke en politieke wereldmachten zien het en verzetten zich. Het grootste deel van de kerk 'staat erbij en kijkt ernaar'. Door genade mogen wij iets zien van Gods machtige daden in onze tijd. Meer nog, wij worden ingeschakeld doordat we bidden: 'Here God, kom spoedig tot uw doel met uw volk Israël'; 'zegen uw volk Israël'; 'geef vrede aan en in Jeruzalem'! Er is nog meer: Dit herstel van Israël is het duidelijkste teken dat de komst van Jezus Messias nabij is. Want door Zijn komst zullen de opstanding en het herstel pas compleet worden. Hetzelfde geldt voor ons als de Here Jezus voor Zijn Gemeente komt. Het is niet voor niets dat het voorlaatste vers van de Bijbel zegt: 'Amen, kom Here Jezus'!

drs. Jan van Barneveld