Kunnen we de komst van Christus bespoedigen?
Is de verplichte coronavaccinatie en de verplichte corona-app al een voorteken van het getal van het beest 666, dat alle mensen moeten accepteren? (Y.O. te W)
Antwoord:
In deze periode van coronacrisis worden we inderdaad tot steeds meer dingen verplicht. De vrijheid van de mensheid staat op het spel en het begint er steeds meer op te lijken dat de democratie moet wijken voor een nieuw soort communisme, waarin de individuele burger niets meer te vertellen heeft. We zien dat onze samenleving zo voorbereid wordt op de komst van de antichrist, aan wie alle mensen zich dienen te onderwerpen en die absolute gehoorzaamheid eist. Het verplichte vaccineren en de, in vele landen verplichte, corona-app zijn zeker voorbeelden van ontwikkelingen die leiden tot te komst van de antichrist. Wanneer we dit zien gebeuren mogen we ook weten dat de komst van de Here Jezus om Zijn gemeente thuis te halen heel dichtbij is.
In Jesaja 65:17-25 wordt over het Messiaanse vrederijk geschreven. Dit gedeelte begint echter met de woorden: ‘Zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’. Het Messiaanse vrederijk is toch nog niet hetzelfde als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde? (D.v.B. te @)
Antwoord:
In Jesaja 42 lezen we: ‘Nieuwe dingen kondig Ik u aan’ (vers 9), waarmee de Here Jesaja laat weten dat er een verandering op komst is. Dit ‘nieuwe’ werd al vanaf de zondeval aangekondigd en beloofd. In Christus is het ‘nieuwe’ verschenen en verkondigd. In het ontstaan van de gemeente werden gelovigen een ‘nieuwe schepping’ en mogen ze uitkijken naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Wanneer Jesaja over het Messiaanse vrederijk spreekt, wordt dit ingeleid door de woorden van de Here: ‘Want zie Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’.
Het Messiaanse vrederijk leidt uiteindelijke wel tot deze nieuwe hemel en nieuwe aarde maar is nog niet de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. We lezen in Jesaja 65:20 nog steeds over zondaren en mensen die, weliswaar op hoge leeftijd, sterven. In de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal dit niet meer het geval zijn. Zo zien we dat het Messiaanse vrederijk de opmaat is naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
In Openbaring 21:1-8 worden de nieuwe hemel en aarde prachtig beschreven. Dan zal de dood er niet meer zijn. Vanaf Openbaring 21:9 blikt Johannes echter nog weer terug naar het Messiaanse vrederijk. Dit gedeelte wordt ingeleid door de omschrijving van één van de zeven engelen, die de zeven oordeelsschalen hadden en daarmee weer teruggaat naar Openbaring 17:1. In Openbaring 17-20 worden de val van Babel, de wederkomst van de Here Jezus en de vestiging van het Messiaanse vrederijk achtereenvolgens beschreven.
De terugblik op het Messiaanse vrederijk (Openbaring 21:9 – 22:5) vinden we dus ná de omschrijving van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. In dit gedeelte wordt nog steeds gesproken over volkeren, koningen, leeftijden, seizoenen, mensen die gruwel en leugen plegen, ziekten en kan dus niet op de nieuwe hemel en aarde slaan.
Chronologisch zouden we Openbaring 21:9-22:5 na 20:6 moeten plaatsen.
Wanneer het Messiaanse vrederijk op aarde aanbreekt, hoe zal het er dan op aarde uitzien? Er zal dan toch veel verwoest zijn? (M. O. te @)
Antwoord:
We lezen in Ezechiël 39:12-13 dat Israël zeven maanden nodig heeft om het gebied Armageddon, waar de volkeren Israël wilden vernietigen, maar door Gods hand Zelf vernietigd werden, te reinigen. Alle gedode lichamen zullen opgeruimd moeten worden. Daarnaast weten we dat met de wederkomst van de Here Jezus op aarde de Schepper van hemel een aarde Zelf naar Zijn schepping terugkeert. Hij Die in zes dagen een woeste aarde tot een prachtige schepping kon maken is zeker in staat om deze verwoeste aarde te herscheppen tot de hof van Eden! In Romeinen 8:20-21 lezen we over het ‘zuchten van de schepping’ maar ook over de hoop voor de schepping die in Christus zal verschijnen.
Sommigen beweren dat we de wederkomst van Christus kunnen bespoedigen. Op grond van de juiste vertaling van 2 Petrus 3:11 ‘…hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige wandel en godzaligheid! Verwachtende en haastende tot de toekomst van de Dag Gods…’ zegt men dat onze houding van ‘verlangen en haast’ Zijn komst versnelt. Zo roept men op tot meer gebed, zending, trouw en toewijding, want dan pas komt de Here Jezus terug. Hoe denkt u over deze uitleg? (J.S. te A.)
Antwoord:
In dit vers gaat het om de komst van de ‘Dag Gods’, en niet om de ‘Dag van Christus’. Bij de ‘Dag Gods’ gaat het om het tijdstip ná het Messiaanse Vrederijk, wanneer de aarde vergaat en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde verschijnen. Met de ‘Dag van Christus’ bedoelt de Bijbel de komst van Christus voor Zijn gemeente. Er wordt in de Bijbel ook over de ‘Dag des Heren’ gesproken, waarmee de Bijbel de ‘grote verdrukking’ met daarop volgende het Messiaanse vrederijk bedoelt.
Het is maar net, welke vertaling je gebruikt om je gelijk te halen. Toch is het beter om dan de breedte van de Schrift op te zoeken om tot het inzicht te komen wat zo’n tekst nu werkelijk betekent.
Op grond van Handelingen 17:31 ‘Hij heeft een dag bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen’, ben ik van mening, dat de dag van Zijn wederkomst bij God vastligt. Nergens in de Bijbel vinden we een aanwijzing, waarin we opgeroepen worden om Zijn komst te bespoedigen. Hij heeft een dag bepaald en daar wijkt Hij niet van af! Er zijn ook velen die op grond van Mattheüs 24:14 menen dat we door het versneld bereiken van alle volken met het Evangelie Zijn komst kunnen bespoedigen. Natuurlijk is het belangrijk en een prioriteit voor de gemeente om de volkeren met het Evangelie te bereiken, maar dit vers geeft niet aan dat we daardoor zijn komst versnellen. In dit vers gaat het om de verkondiging van het ‘Evangelie van het koninkrijk’, waarin duidelijk gemaakt wordt dat de Here Jezus de enige Koning is en vanuit Jeruzalem over de gehele aarde regeert. Het Evangelie van het koninkrijk’ is niet hetzelfde als het ‘evangelie van genade’ waarmee ‘Jezus en Die gekruisigd’ gepredikt wordt. Het zijn met name de charismatische gemeenten die nu al het koningschap van Jezus verkondigen en proclameren, terwijl Hij nog niet als koning teruggekomen is om op de troon van Zijn vader David te regeren.
Mattheüs 24:14 gaat over de rol van Israël tijdens het Messiaanse vrederijk, dat aan alle volken het koningschap van zijn Messias bekend zal maken. Wanneer deze opdracht voltooid is, ‘komt het einde’ lezen we, waarmee het vergaan van de eerste hemel en aarde bedoeld wordt en het verschijnen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Het ‘komen van het einde’ heeft dus niets te maken met de wederkomst van Christus, want Die kwam al 1000 jaar eerder bij het begin van het vrederijk!
Theo Niemeijer
Antwoord:
In deze periode van coronacrisis worden we inderdaad tot steeds meer dingen verplicht. De vrijheid van de mensheid staat op het spel en het begint er steeds meer op te lijken dat de democratie moet wijken voor een nieuw soort communisme, waarin de individuele burger niets meer te vertellen heeft. We zien dat onze samenleving zo voorbereid wordt op de komst van de antichrist, aan wie alle mensen zich dienen te onderwerpen en die absolute gehoorzaamheid eist. Het verplichte vaccineren en de, in vele landen verplichte, corona-app zijn zeker voorbeelden van ontwikkelingen die leiden tot te komst van de antichrist. Wanneer we dit zien gebeuren mogen we ook weten dat de komst van de Here Jezus om Zijn gemeente thuis te halen heel dichtbij is.
In Jesaja 65:17-25 wordt over het Messiaanse vrederijk geschreven. Dit gedeelte begint echter met de woorden: ‘Zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’. Het Messiaanse vrederijk is toch nog niet hetzelfde als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde? (D.v.B. te @)
Antwoord:
In Jesaja 42 lezen we: ‘Nieuwe dingen kondig Ik u aan’ (vers 9), waarmee de Here Jesaja laat weten dat er een verandering op komst is. Dit ‘nieuwe’ werd al vanaf de zondeval aangekondigd en beloofd. In Christus is het ‘nieuwe’ verschenen en verkondigd. In het ontstaan van de gemeente werden gelovigen een ‘nieuwe schepping’ en mogen ze uitkijken naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Wanneer Jesaja over het Messiaanse vrederijk spreekt, wordt dit ingeleid door de woorden van de Here: ‘Want zie Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’.
Het Messiaanse vrederijk leidt uiteindelijke wel tot deze nieuwe hemel en nieuwe aarde maar is nog niet de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. We lezen in Jesaja 65:20 nog steeds over zondaren en mensen die, weliswaar op hoge leeftijd, sterven. In de nieuwe hemel en de nieuwe aarde zal dit niet meer het geval zijn. Zo zien we dat het Messiaanse vrederijk de opmaat is naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
In Openbaring 21:1-8 worden de nieuwe hemel en aarde prachtig beschreven. Dan zal de dood er niet meer zijn. Vanaf Openbaring 21:9 blikt Johannes echter nog weer terug naar het Messiaanse vrederijk. Dit gedeelte wordt ingeleid door de omschrijving van één van de zeven engelen, die de zeven oordeelsschalen hadden en daarmee weer teruggaat naar Openbaring 17:1. In Openbaring 17-20 worden de val van Babel, de wederkomst van de Here Jezus en de vestiging van het Messiaanse vrederijk achtereenvolgens beschreven.
De terugblik op het Messiaanse vrederijk (Openbaring 21:9 – 22:5) vinden we dus ná de omschrijving van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. In dit gedeelte wordt nog steeds gesproken over volkeren, koningen, leeftijden, seizoenen, mensen die gruwel en leugen plegen, ziekten en kan dus niet op de nieuwe hemel en aarde slaan.
Chronologisch zouden we Openbaring 21:9-22:5 na 20:6 moeten plaatsen.
Wanneer het Messiaanse vrederijk op aarde aanbreekt, hoe zal het er dan op aarde uitzien? Er zal dan toch veel verwoest zijn? (M. O. te @)
Antwoord:
We lezen in Ezechiël 39:12-13 dat Israël zeven maanden nodig heeft om het gebied Armageddon, waar de volkeren Israël wilden vernietigen, maar door Gods hand Zelf vernietigd werden, te reinigen. Alle gedode lichamen zullen opgeruimd moeten worden. Daarnaast weten we dat met de wederkomst van de Here Jezus op aarde de Schepper van hemel een aarde Zelf naar Zijn schepping terugkeert. Hij Die in zes dagen een woeste aarde tot een prachtige schepping kon maken is zeker in staat om deze verwoeste aarde te herscheppen tot de hof van Eden! In Romeinen 8:20-21 lezen we over het ‘zuchten van de schepping’ maar ook over de hoop voor de schepping die in Christus zal verschijnen.
Sommigen beweren dat we de wederkomst van Christus kunnen bespoedigen. Op grond van de juiste vertaling van 2 Petrus 3:11 ‘…hoedanig behoort gij dan te zijn in heilige wandel en godzaligheid! Verwachtende en haastende tot de toekomst van de Dag Gods…’ zegt men dat onze houding van ‘verlangen en haast’ Zijn komst versnelt. Zo roept men op tot meer gebed, zending, trouw en toewijding, want dan pas komt de Here Jezus terug. Hoe denkt u over deze uitleg? (J.S. te A.)
Antwoord:
In dit vers gaat het om de komst van de ‘Dag Gods’, en niet om de ‘Dag van Christus’. Bij de ‘Dag Gods’ gaat het om het tijdstip ná het Messiaanse Vrederijk, wanneer de aarde vergaat en er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde verschijnen. Met de ‘Dag van Christus’ bedoelt de Bijbel de komst van Christus voor Zijn gemeente. Er wordt in de Bijbel ook over de ‘Dag des Heren’ gesproken, waarmee de Bijbel de ‘grote verdrukking’ met daarop volgende het Messiaanse vrederijk bedoelt.
Het is maar net, welke vertaling je gebruikt om je gelijk te halen. Toch is het beter om dan de breedte van de Schrift op te zoeken om tot het inzicht te komen wat zo’n tekst nu werkelijk betekent.
Op grond van Handelingen 17:31 ‘Hij heeft een dag bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen’, ben ik van mening, dat de dag van Zijn wederkomst bij God vastligt. Nergens in de Bijbel vinden we een aanwijzing, waarin we opgeroepen worden om Zijn komst te bespoedigen. Hij heeft een dag bepaald en daar wijkt Hij niet van af! Er zijn ook velen die op grond van Mattheüs 24:14 menen dat we door het versneld bereiken van alle volken met het Evangelie Zijn komst kunnen bespoedigen. Natuurlijk is het belangrijk en een prioriteit voor de gemeente om de volkeren met het Evangelie te bereiken, maar dit vers geeft niet aan dat we daardoor zijn komst versnellen. In dit vers gaat het om de verkondiging van het ‘Evangelie van het koninkrijk’, waarin duidelijk gemaakt wordt dat de Here Jezus de enige Koning is en vanuit Jeruzalem over de gehele aarde regeert. Het Evangelie van het koninkrijk’ is niet hetzelfde als het ‘evangelie van genade’ waarmee ‘Jezus en Die gekruisigd’ gepredikt wordt. Het zijn met name de charismatische gemeenten die nu al het koningschap van Jezus verkondigen en proclameren, terwijl Hij nog niet als koning teruggekomen is om op de troon van Zijn vader David te regeren.
Mattheüs 24:14 gaat over de rol van Israël tijdens het Messiaanse vrederijk, dat aan alle volken het koningschap van zijn Messias bekend zal maken. Wanneer deze opdracht voltooid is, ‘komt het einde’ lezen we, waarmee het vergaan van de eerste hemel en aarde bedoeld wordt en het verschijnen van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Het ‘komen van het einde’ heeft dus niets te maken met de wederkomst van Christus, want Die kwam al 1000 jaar eerder bij het begin van het vrederijk!
Theo Niemeijer