Kracht!

Wim Embregts • 89 - 2013 • Uitgave: 10
Alom vindt men dat de christelijke kerk aan het verzwakken is. Er gaan zelfs stemmen op die zeggen dat het binnen een paar tientallen jaren wel helemaal gedaan zal zijn met de christelijke kerk. Dat is helemaal in tegenstelling met de bedoeling van de Here Jezus. Hij gaf immers die belangrijke opdracht aan Zijn discipelen: ‘Gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde’ (Handelingen 1:8).

Dat woord ‘kracht’ is op zichzelf al bijzonder. In de Griekse grondtekst staat er het woord ‘dunamis’ voor en even kijken in de Online Bible leert dat dit woord ‘kracht’ 67 maal voorkomt in het Nieuwe Testament. En dan gaat het niet zomaar over kracht. Van dat grondwoord ‘dunamis’ komt ons woord ‘dynamiet’ en daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen.

Waar is de kracht gebleven
We leven in 2013 en op 19/20 mei is het Pinksterfeest. Dat is bijna 2000 jaar nadat de woorden van Jezus zijn uitgesproken. We mogen dus best wel stellen: Christenen, waar is jullie kracht gebleven? O ja, de eerste tijd was wel goed; de discipelen, geholpen door een flinke vervolging, trokken overal de wereld in en waar ze ook maar kwamen brak ‘het Koninkrijk der hemelen zich baan met geweld en geweldenaars’ grepen ernaar (Matteüs 11:12) en dat laatste gaat nog steeds door. Het hele Midden-Oosten, Noord-Afrika, grote delen van West-Europa werden stormenderhand voor het evangelie ingenomen. Maar de christelijke kerk raakte haar kracht kwijt. De islam heerst nu in grote, voorheen christelijke gebieden.
Waar is die kracht gebleven? Tijdens het Pinksterfeest van toen viel de Geest krachtdadig op de nog jonge gelovigen in Jeruzalem en het was alsof er een explosie plaats vond. Dat heb je met dynamiet! Vanaf dat moment waren ze helemaal veranderd. Hun twijfel en geestelijke slapheid maakte plaats voor een geweldige geloofszekerheid en toen Petrus een stoel pakte, er op ging staan en voor de samengestroomde menigte zijn eerste Pinksterpreek afstak, had dit ongelooflijke gevolgen: 3000 personen bekeerden zich en een gigantische doopdienst was er voor nodig.

Geestelijke kracht
Christenen van nu moeten zich realiseren dat een geloof zonder kracht een slap christendom voortbrengt. Er is radicaliteit voor nodig, een zich met hart, ziel en lichaam overgeven aan God tot Wie wij in het Onze Vader zeggen: ‘Want Uwer is het Koninkrijk en de kracht’. Dat is opnieuw het woord ‘dunamis’.
Maar waarom hebben we die kracht nodig? In de eerste plaats: omdat Jezus hem nodig had. We lezen dat God Hem met de Heilige Geest en met kracht heeft gezalfd (Handelingen 10:38). We lezen zelfs van de Messias (dat is Jezus!): ‘op hem zal de Geest des HEREN rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN’ (Jesaja 11:2). Van Jezus lezen we dan ook ‘hoe God Hem met de Heilige Geest en met kracht heeft gezalfd’ (Handelingen 10:38). We gaan onderscheiden dat de Heilige Geest en geestelijke kracht bij elkaar horen. Dat zien we direct aan het werk op die eerste Pinksterdag in Jeruzalem.

Niet in eigen kracht
Nu denken veel mensen dat je bij het onderwerp van de kracht van de Heilige Geest alleen moet denken aan puur geestelijke activiteiten. Maar die Heilige Geest blijkt ook heel praktisch te zijn. Zo kreeg Maria die kracht om een kind te kunnen baren; wel een heel speciaal kind: Jezus. Lucas 1:35 vermeldt dat: ‘En de engel antwoordde en zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.’ En zelfs in het Oude Testament lezen we bij de voorbereiding van de bouw van de Tabernakel: ‘Zie, Ik heb… Besaleël… vervuld met Gods Geest, met wijsheid, inzicht en kennis, en dat voor allerlei werk, om ontwerpen te bedenken, om die uit te voeren in goud, zilver en koper; om stenen te bewerken, om die in te zetten; om hout te snijden en werkzaam te zijn in allerlei arbeid’ (Exodus 31:2-6).
Maar ook voor geestelijk leidinggevende taken blijkt die kracht nodig te zijn als Mozes een deel van zijn taken delegeert aan zeventig oudsten en opzieners: ‘Dan zal Ik nederdalen en daar met u spreken en een deel van de Geest die op u is, nemen en op hen leggen, opdat zij met u de last van het volk dragen’ (Numeri 11:17). Die kracht hadden zij nodig, omdat Mozes zelf zowat bezweek onder de last en verantwoording.
En de Richteren leerden ook dat ze in eigen kracht niets konden doen. Othniël, Gideon, Jefta, Simson, ze laten ons zien dat het telkens weer de ‘Geest des HEREN’ is die hen in staat stelt hun grote daden te verrichten. En we zijn telkens weer onder de indruk van de Oudtestamentische profeten, die door de Geest de krachtigste profetieën uitspraken, die hun vervulling kregen tot in onze dagen en nog gaan krijgen tot in de verre toekomst.

Krachtige kerk
Zo zien we hoe onder het Oude Testament de kracht van de Geest mensen in staat stelde de grote daden Gods te doen, maar het ging daar telkens om enkelingen. In het Nieuwe Testament lezen we telkens dat de Geest viel op allen. Het ging om hele gemeenten: ‘De gemeente dan door geheel Judea, Galilea en Samaria had vrede; zij werd opgebouwd en wandelde in de vreze des Heren, en zij nam in aantal toe door de bijstand van de Heilige Geest’ (Handelingen 9:31).
Paulus bidt dat voor de gemeente te Efeze, ‘opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens’ (Efeziërs 3:16). En tot de Tessalonicenzen zegt hij dat ‘onze evangelieprediking niet slechts in woorden tot u gekomen is, maar ook in kracht en in de Heilige Geest en in grote volheid’ (1 Tessalonicenzen 1:5).

Willen we weer naar een krachtige kerk, zoals in die tijd van de eerste christenen, dan zullen we ook meer vervuld moeten zijn van de Heilige Geest. Want daarover lezen we in Handelingen 4:33, ‘met grote kracht gaven de apostelen hun getuigenis van de opstanding van de Here Jezus.’

Wim Embregts