Koninkrijk of kalifaat?

Jan van Barnevel • 94 - 2018 • Uitgave: 17
De islamisering van de westerse samenlevingen gaat in rap tempo. Wij westerlingen hebben naast een seculiere samenleving de keuze tussen het Koninkrijk van God of het kalifaat. Gods Woord is duidelijk: We moeten ons bekeren en ons richten op de Here Jezus Die wederkomt.

Het is opvallend dat Johannes de Doper en de Here Jezus hun boodschap, hun profetische spreken, met dezelfde introductie begonnen. Het thema van de ‘intredepreek’ van Johannes de Doper en van Jezus staat In Mattheüs 3:2 en 4:17: ‘Van toen aan begon Jezus te prediken: Bekeert u want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen’. Alles gaat om het Koninkrijk van God. Johannes was de wegbereider, de heraut van de komende Koning. Hij moest Israël klaarmaken voor het Koninkrijk. De doop hoorde erbij. Maar de Schriftgeleerden en de Farizeeën ‘verwierpen voor zich de raad van God omdat zij niet door hem gedoopt waren’. Zo belangrijk is de doop!

Uitgesteld Koninkrijk
Johannes was een eindtijdprediker: Hij waarschuwde: ‘de bijl ligt aan de wortel van de bomen’ en ‘wie heeft u een wenk de gegeven om de komende toorn te ontgaan?’ (Lukas 3:9,7). Hij wist het en vandaag weten wij het: Waarschuwende rampen gaan aan de komst van de Heer in glorie en Zijn Vrederijk vooraf. Dat zijn de weeën van de Messias. De discipelen wachtten intens op het moment dat Jezus het Koninkrijk zou proclameren. Zij hadden de ‘ministersposten’ al onderling verdeeld (Mattheüs 20:20-28). Vlak voor de Hemelvaart stelden zij een dringende vraag: ‘Here, herstelt U in deze tijd het koningschap voor Israël?’ (Handelingen 1:6). Jezus antwoordde op deze vraag ontwijkend en wees hen op de grote opdracht, de verkondiging van het Evangelie. Dus een belangrijke prioriteit voor de gemeente. Want ‘het Evangelie moet eerst aan alle volken gepredikt worden’ (Markus 13:10).

Het Koninkrijk van God is waar Jezus Heer is. Het Vrederijk van de profeten is toen niet gekomen. Alleen in geestelijke zin: ‘Het Koninkrijk van God is binnenin u’ (Lukas 17:21 SV). Het is nog altijd opwekking of oordeel. Zelfs president Trump waarschuwde de EU voor het oordeel dat immigratie Europa overneemt. Deze waarschuwing kunnen we nu voorzichtig wat aanscherpen. Een zwaar oordeel staat aan de deur van onze Joods-christelijke beschaving: Koninkrijk of kalifaat (zie ook zomernummer). De afbraak van kerken en de snel toenemende invloed van de islam zijn tekens van dit dilemma.

Scenario’s
Het eindtijdscenario zoals wij dat vanuit de Bijbel kennen en verkondigen is u bekend.
Ook de islam heeft eindtijdscenario’s. Een korte uitleg: In de Koran staat weinig over de eindtijd. Alleen de laatste dag en het eindoordeel worden vaak en nadrukkelijk genoemd. De eschatologie van de islam wordt voornamelijk gehaald uit islamitische overleveringen. De Koran geeft ook weinig informatie over uitspraken van Mohammed en over eindtijdgebeurtenissen. Ongeveer 200 jaar na de dood van Mohammed (632) ging men overleveringen, uitleggingen van de sharia en verhalen over Mohammed en zijn uitspraken verzamelen. Ook fragmenten over eindtijdgebeurtenissen en uitwerkingen en toepassingen van de sharia (wetgeving). Al die overleveringen en verhalen worden hadith genoemd. Tegelijk formuleerde men regels om te kunnen uitmaken welke overleveringen ‘echt’ zijn. Bijvoorbeeld imam Bukhari (809-880) verzamelde 600.000 hadiths waarvan er 7275 ‘goedgekeurd’ werden. Andere islamitische geleerden verzamelden er nog veel meer. Een geleerde, genaamd Muslim verzamelde 300.000 hadiths waarvan er 9.200 werden goedgekeurd. De verzameling goedgekeurde hadiths bestaat uit een hele bibliotheek die als gezaghebbend direct na de Koran geldt. Die hadiths staan aan de basis van verschillende eindtijdscenario’s. Zoals christenen uit de Bijbel eindtijdscenario’s construeren.

Drie hoofdrolspelers
In alle eindtijdvisies van de islam speelt de komst van de Mahdi een hoofdrol. Wat voor ons de wederkomst van de Here Jezus is, is de komst van de Mahdi voor Moslims. Hij zal over een wereldwijd kalifaat regeren met de sharia als basis van alle wetgeving. Het tweede belangrijke eindtijdteken van de islam is de ‘wederkomst’ van Jezus. In de Koran wordt Hij Isa genoemd. Meestal met respect. Maar scherp wordt tegengesproken dat Hij de Zoon van God is. Hij is niet gestorven aan een kruis en niet opgestaan uit de doden. Hij is schijndood en wordt in de hemel bewaard. In de eindtijd wordt Hij opgewekt en naar de aarde gestuurd om de Mahdi te helpen bij het veroveren van Jeruzalem en de oorlog tegen Joden en christenen. Hij zal het ‘ware geloof’, de islam, over de hele aarde verspreiden. Hij zal met zijn (jihad) leger strijden met Joden. Die oorlog zal doorgaan totdat ‘moslims overwinnen’. Zelfs ‘een steen en een boom zullen zeggen: ‘Kom hier, moslim, een Jood verbergt zich achter mij, doodt hem’. Ten slotte noemen we de Dajjal, de islamitische versie van de antichrist.

Mohammed als weg
Het leven van de profeet is niet alleen een voorbeeld voor elke moslim, maar ook een weg om te gaan. In 622 vluchtte Mohammed met zijn kleine groep volgelingen uit Mekka naar Medina. Daar kreeg hij veel meer volgelingen en ontwikkelde zich als politicus, staatsman en wetgever. De islam werd meer dan alleen religie maar ook een politieke beweging. Daar hoorde oorlogen bij, karavanen werden overvallen en Mekka veroverd. In 628 begon de grote Jihad om een wereldomvattend kalifaat. Mohammed stuurde brieven aan koningen, vorsten en leiders van omringende landen. Hij verzocht/ adviseerde hen de islam aan te nemen en zich aan Allah te onderwerpen. In 632 stierf hij en zijn opvolger, Abu Bakr ging krachtig verder met de jihad. In 638 werd Jeruzalem veroverd en heel Noord-Afrika snel daarna. Eeuwenlang was de kerk in Noord-Afrika een belangrijk bolwerk van de christenheid. Daar was, met uitzondering van de koptische kerk in Egypte, niets van over.
In 711 stak een leger van 7.000 jihadisten de Straat van Gibraltar over. De eerste aanval van de islam op West-Europa was begonnen. Deze werd in 732 door Karel Martel afgeslagen; de slag bij Poitiers. De tweede, grote aanval kwam uit Turkije, waar het Turks-Ottomaanse kalifaat steeds machtiger was geworden. Deze overval van de islam eindigde in 1683 toen de jihadisten Wenen dreigden te veroveren. De belegering van Wenen werd doorbroken door een Poolse vorst, Jan Sobieski die met een leger Duitsers en Polen de Turkse jihadisten verjaagde. Twee keer werd West-Europa bewaard voor een islamisering.

De derde overval
Sinds 1973 is een derde jihad begonnen. Na de nederlaag van Egypte en Syrië in de Jom Kippoeroorlog tegen Israël, grepen de Arabische landen het ‘oliewapen’. De OIC, Organisatie van Islamitische Coöperatie, dreigde met een olieboycot tegen Westerse landen die Israël steunden. De EEG, Europese Economische Gemeenschap (voorloper van de EU) kon garanties van toevoer van olie onder enkele voorwaarden krijgen: Stop de steun aan Israël, versoepel de immigratie van moslimgastarbeiders en hun gezinnen en bevorder positieve berichtgeving en onderwijs over de Islam. Dat was een begin van de biologische jihad. Immigratie en baarmoeders van moslima’s waren sterke wapens. Het gebruik maken van democratische rechten en van sociale verworvenheden geeft de Islam steeds meer macht. Sindsdien is de islamisering van westerse samenlevingen in een snel tempo doorgegaan. Nu is de keuze voor het Westen: kalifaat of Koninkrijk. En: ‘Bekeert u want de Koning komt!’
Jan van Barneveld


Dit artikel is een uitwerking en aanvulling op het artikel ‘Oorlog tussen kruis en halve maan’ in het zomernummer, Het Zoeklicht 15/16.