Jezus: onze heiligmaking

Feike ter Velde • 89 - 2013 • Uitgave: 12
In deze tijd van snelle media, volle agenda’s, lange werkdagen en drukke weekends komt het bij veel mensen niet meer tot innerlijke rust. Een snel groeiend aantal dertigers en veertigers raakt oververmoeid, wordt ziek en overspannen – een burn-out noemen we dat – slikt medicijnen en zoekt naar oplossingen die er vaak niet zijn. Dit komt ook in stijgende mate onder christenen voor. Spanningen in relaties, moeilijkheden met de kinderen en allerlei andere ellende is het gevolg. Hoe vinden we nog rust?

Al de schatten van het christenleven zijn te vinden in de Persoon van Christus. Maar dat moet geloofd worden en dan ook persoonlijk ontdekt, opgediept uit de schatkamer van Gods Woord. De tekst van dit artikel is 1 Korintiërs 1:30 en staat in de context van de dwaasheid der prediking. De verzen voorafgaand aan onze tekst stellen het wereldse denken naar de normen van de heidense wijsheid tegenover het Evangelie van Kruis en Opstanding – de Boodschap van Gods wijsheid! Dat is een enorme botsing der dingen die ook ons vandaag niet voorbij gaat.
De Grieken beroemden zich op hun wijsheid. Ook de inwoners van de Griekse stad Korinte deden dat. Deze drukke havenstad vol handel en economische welvaart kende ook de grote invloed van de Griekse goden en godinnen. Vooral de godin Afrodite domineerde. Staande op een berg van enkele honderden meters hoog boven de stad bepaalt zij het geestelijke klimaat. Dat klimaat werd gedomineerd door hoererij en het vermaak van rijken en zeelieden in de kamertjes van de vele prostituees. Seksuele perversiteit, zoals dat in de hele Griekse cultuur dominant aanwezig was, kende in Korinte zeker een hoog aanzien.
Afrodite, of Aphrodite was de godin van de liefde en de seksualiteit die oorspronkelijk uit het oude Fenicië en het gebied van het oude Kanaän kwam, maar volledig werd opgenomen in de Griekse mythologie. Ook de naam van Syrische godin Astarte is aan haar verbonden. Ze werd vereerd als de heerseres over hemel en aarde. De zinnelijke liefde vindt haar oorsprong in Afrodite. Dit was de cultuur van Korinte toen Paulus zijn brieven aan de gelovigen daar schreef.

Verlangen naar heiligmaking
Heiliging of heiligmaking zijn de woorden die in deze tekst worden gebruikt. Ik kies liever voor heiligmaking uit de Statenvertaling. Dat geeft in de gevoelswaarde van het woord meer aan dat het gaat om het werk dat aan ons, de gelovigen in Christus, moet worden gedaan. We kunnen uiteindelijke zelf niet veel betekenen, als we onze heiliging zouden willen bewerken los van Christus, van de Heilige Geest en van het Woord van God. We moeten onze behoudenis bewerken met vreze en beven (Filippenzen 2:12), terwijl we tegelijkertijd lezen dat het God is die dit in ons bewerkt. Dit wetende mag er toch in ons een diep verlangen ontstaan en groeien naar de heiligmaking. En dat in de wereld waarin wij leven. Ook onze wereld staat onder de heerschappij van onreinheid. pornografie en hoererij. Bij de Filippenzen staat er bij: ‘opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods te midden van een ontaard en verkeerd geslacht, waaronder gij schijnt als lichtende sterren in de wereld, het woord des levens vasthoudende…!’

Boodschap van kracht
Zo was ook de situatie en het leefklimaat in Korinte en zo is het ook voor ons vandaag, in onze wereld. We kunnen veel leren van de situatie in Korinte. We lezen dat ze erg verdeeld waren geraakt door zich in hun geloofsleven vooral te identificeren met mensen. Wel met mannen Gods, maar toch met mensen. Ze waren de dingen steeds meer menselijk aan het uitleggen en toepassen. De een zocht het bij Paulus en de ander bij Apollos. Dan waren er die het nóg nauwkeuriger wisten en die verbonden zich aan Petrus (Céfas) en de besten waren natuurlijk zij die zich aan Christus hadden verbonden. Zij hadden allemaal hun eigen uitleg van het Evangelie en de een wist het nog beter dan de ander. Hun geestelijke wijsheden waren nog even vleselijk gebleven als vóór hun bekering. Zij hadden het Evangelie eigenlijk niet begrepen. Want het Evangelie is niet het verhaal van filosofen en theologen, maar de boodschap van apostelen en profeten.
Paulus getuigt dat hij in eigen zwakheid bij de Korintiërs kwam, maar met een Boodschap van kracht. Hij kwam niet wat béters brengen dan de Griekse wijsgeren, maar iets ánders: een boodschap in geest en kracht (1 Korintiërs 2:4). Dat was dramatisch anders dan wat ze gewend waren. Ze waren gewend aan meeslepende woorden van wijsheid (2:4) of schittering van wijze woorden (2:1).
Dit was confronterend voor deze ruziënde christenen, die elkaar overtroefden en manipuleerden of domineerden. Ze moesten nu nog leren dat hun geloof moest rusten op de kracht van God (2:5). Dat was Gods wijsheid… betoond in kracht: kracht tot bekering uit de drek van de wereld en de geestelijke onreinheid van de afgoderij en hoererij. Gods kracht brak daar dwars doorheen.

Opstandingsleven geopenbaard
En nu komt het: deze wijsheid van God is tegelijkertijd een verborgen wijsheid, een geheimenis (2:7). Deze dingen liggen niet op de straat, want ze zijn niet van deze eeuw, deze wereld. Dat wordt niet door een werelds mens verstaan of begrepen. Paulus spreekt tot de volmaakten(!) zegt de Statenvertaling (2:6). Dat kunnen we ook verstaan als ‘geestelijke volwassenen’. Het is immers Pinksteren geweest! De Heilige Geest is gekomen en heeft ons het opstandingsleven van Jezus, dat leven van de Paasmorgen gebracht en gegeven. Het geheimenis van het evangelie was daarvóór niet bekend onder de mensen en wordt ook nu nog niet begrepen zonder dat God, de Heilige Geest, dit geheimenis aan ons openbaart! De Geest legt uit aan ons hart wie de Here Jezus als opgestane en levende Heiland is en voor ons wil zijn. Alle oppervlakkigheid en ongeïnteresseerdheid in de christelijke kerk vandaag komt voort uit het ten diepste niet verstaan van wie Hij is. ‘Hij is ons van God geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing!’

Stilte
Komen we daar nog aan toe? We kunnen het rechte zicht erop krijgen in de stilte van de binnenkamer. We laten al het geschreeuw en lawaai van de stad en van het drukke leven achter ons, sluiten de deur, openen de Bijbel, sluiten eerst onze ogen in gebed, openen ons hart voor Gods stem uit het Woord en deze dingen zullen tot ons neerdalen uit Zijn heiligdom. Alleen dan zullen we de rijkdom zien en ons verheugen als over een rijke buit! Daarin ligt het leven van de rust, de sabbatsrust!

Feike ter Velde